Koulutustasosi

  • 12 599
  • 90

Koulutustasosi?

  • Ylempi korkeakoulututkinto

    Ääniä: 97 33,6%
  • Alempi korkeakoulututkinto

    Ääniä: 33 11,4%
  • Ammattikorkeakoulu

    Ääniä: 56 19,4%
  • Lukio

    Ääniä: 37 12,8%
  • Ammattikoulu

    Ääniä: 40 13,8%
  • Peruskoulu

    Ääniä: 26 9,0%

  • Äänestäjiä
    289
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En tiedä, onko täällä ollut jo äänestystä tällaisesta, mutta laitetaan nyt uudestaan. Eli, mikä mahtaa olla koulutustasosi?

Oma: ammattikorkeakoulu (logistiikka ja markkinointi)
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Miksi ei ole vaihtoehtoa "akateeminen lopputukinto"? Tykkään sen soundista paljon enemmän kuin jostain tylsästä "ylemmästä korkeakoulututkinnosta" joka haisee jotenkin DDR:lle.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Okei, nyt toi mun eka viesti näyttää vaan tyhmältä kun äänestys ilmaantui kuin taikaiskusta.

No lukion vastasin myös siihen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuolla voisi ikäihmisiä varten olla myös kansakoulu ja keskikoulu. Sitten voisi olla myös kesken tai suorittamatta jäänyt kansa- tai peruskoulu.

Saattaa olla että osalle Jatkoajan kirjoittajista tarvittaisiin myös optio "olen vielä peruskoulussa tai peruskouluun valmistavassa esiopetuksessa".
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Elämänkoulua ei onneksi oo vaihtoehdoissa.

Ammattikorkea on oma taso, nyt pitäis syksyllä alottaa mystinen "Ylempi AMK"-tutkinnon vääntö, en tiedä yhtään mikä se nyt sit ois. Onks se toi ylempi vai alempi korkeakoulututkinto? Paperilla pitäisi olla sama ku dippainssi, mutta eihän se nyt toki tietenkään sitä ole käytännössä.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Jatkotutkinnot puuttuvat, eikö lisurit/tohtorit saa äänestää?

mystinen "Ylempi AMK"-tutkinnon vääntö, en tiedä yhtään mikä se nyt sit ois. Onks se toi ylempi vai alempi korkeakoulututkinto?
Paperilla pitäisi olla sama ku ylempi korkeakoulututkinto, mutta eihän se nyt toki tietenkään sitä ole käytännössä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Paperilla pitäisi olla sama ku ylempi korkeakoulututkinto, mutta eihän se nyt toki tietenkään sitä ole käytännössä.

Pah, nuo ns. AMK-ylemmät ovat saattaneet jopa liata kätensä hypistellessään opiskeluaikoinaan ammattialueeseensa kuuluvia armatuureja ja työstimiä ja mitä niitä nyt on.

Sellaista vaaraa ei koskaan ole aidon akateemisen diplomi-insinöörin kyseessä ollen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt mitenkään erityisesti ajattele minkään tietyn seuran kannattajia tällä palstalla, mutta tässä nyt oletetaan ilmeisen virheellisesti, että vähintään peruskoulu olisi kaikilla käytynä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pah, nuo ns. AMK-ylemmät ovat saattaneet jopa liata kätensä hypistellessään opiskeluaikoinaan ammattialueeseensa kuuluvia armatuureja ja työstimiä ja mitä niitä nyt on.

Sellaista vaaraa ei koskaan ole aidon akateemisen diplomi-insinöörin kyseessä ollen.

Niin just, eli ylempi-AMK-inssi on siis huomattavasti kovempi juttu ku joku vitun diibadaaba-dippainssi, näin mäkin oon asian ymmärtänyt ja siksi koulutukseen lähdin. Huh, kivi putos sydämeltä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Niin just, eli ylempi-AMK-inssi on siis huomattavasti kovempi juttu ku joku vitun diibadaaba-dippainssi, näin mäkin oon asian ymmärtänyt ja siksi koulutukseen lähdin. Huh, kivi putos sydämeltä.

Homman pihvihän on siinä että se DI nostaa parempaa palkkaa kuin se AMK-mikälie tekemättä mitään, koska eihän se osaa tehdä mitään. Suits me.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin just, eli ylempi-AMK-inssi on siis huomattavasti kovempi juttu ku joku vitun diibadaaba-dippainssi, näin mäkin oon asian ymmärtänyt ja siksi koulutukseen lähdin. Huh, kivi putos sydämeltä.

Samaa mieltä olen. Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että AMK:ssa opetetaan paremmin kokonaisuuksia, kun taas yliopistossa opetus on hajanaista, ja keskittyy valitettavan paljon tutkijapuolen uraan tähtäämiseen. Ylempi AMK taas on siinä mielessä kova juttu, että sinne mennään vasta työelämän jälkeen, jolloin osaaminen ennen kursseja on jo monasti kovaa luokkaa, jolloin opetuksesta saa jopa enemmän irti. Itse olen miettinyt monesti, että AMK olisi voinut olla ihan hyväkin urapolku, mutta on tämän DI:n tutkinnonkin kanssa pärjännyt... opetuksesta olen kuitenkin löytänyt jälkikäteen paljonkin kritisoitavaa. Osaltaan on toki myös peiliin katsomisen paikka, koska olisi tuon laajan kokonaiskuvan muodostamisen sekä teorian ja käytännön yhdistämisen onnistunut ehkä opiskeluaikanakin tekemään, mutta ehkä osaaminen tai aika ei riittänyt sitten siihen, vaikka hyvillä arvosanoilla valmistuinkin. Työelämän kautta tuo käytännön osaaminen ja asioiden kokonaiskuvan hallinta onkin sitten muodostunut.

Oma koulutukseni: Sähkötekniikan DI. Tämän jälkeen olen työn ohessa opiskellut avoimessa yliopistossa etäopintoina markkinointia (aineopinnot) ja tietojenkäsittelyä (perusopinnot).
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Koulutukseltani olen filosofian maisteri vuosimallia viime vuosituhat. Olen tällä hetkellä jatko-opiskelija.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Peruskoulu, jonka lisäksi 1,5 vuotta lukiota sekä pari vuotta media-assarin koulutusta. Nyt opiskelen merkonomiksi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Filosofian ylioppilas on tämänhetkinen tittelini koulutuksen viidakossa. Taskussa on tosin kulttuurialan AMK-ammattinimike, englanniksi se on mahtipontevasti Artist of media, mutta suomeksi surkuhupainen medianomi.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
FM, pääaineena matematiikka. Fysiikkaa ja kemiaa ja kasvatusoppia sivussa.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Peruskoulu, jonka jälkeen pätkiä vähän kaikkea. Enää hetki niin olen tehnyt elämäni aikana enemmän töitä kuin opiskellut.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lukio vielä tässä vaiheessa. 10 päivän päästä alkaa AMK-opinnot Kotkassa, alan ollessa liiketoiminnan logistiikka.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Merkonomi.
Tätäkin äänestystä katsoo, niin ylikoulutetaanko Suomessa / ylikouluttautuuko suomalaiset?
Kelpaako enää se "huonompi" työ?
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Gradun pitäisi olla viikon päästä valmis. Pitäisi olla, saatana. Mutta kyllä se sieltä tulee, ja vastataan jo itsevarmasti: ylempi korkeakoulututkinto.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Keskinkertaisesti sujuneen yläasteen jälkeen suoritin autoalan perustutkinnon paikallisessa Kokemäenjokilaakson ammattiopistossa.

Corolla, nappiverkkarit, bändipaita, pilottitakki, lippis ja tietysti sätkävehkeet. Niistä on amislainen tehty :)
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KTM.
Ehkä ensi syksynä. Riippuu siitä milloin palaan Suomeen ja saan puuttuvat kurssit suoritettua ja gradun valmiiksi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Merkonomi.
Tätäkin äänestystä katsoo, niin ylikoulutetaanko Suomessa / ylikouluttautuuko suomalaiset?
Kelpaako enää se "huonompi" työ?

Hyviä kysymyksiä. Suomi nyt on väärällään turhia maistereita, joista olen yksi esimerkki. Kuitenkin Jatkoajan tilanteen voi nähdä sellaisena, että täällä, toisin kuin yleisissä mielikuvissa, myös vitunkorkeastikoulutetutkin keskustelevat jääkiekosta. Se on hyvä asia, se.

Amislaisuus oli kouluaikoinani 80-luvulla pohjamudissa, mutta nykyään korkeassa kursissa, kun jonkun ne LVI-hommat kuitenkin pitää hoitaa ja turhia ylioppilaita on jo riittämiin. Mietitään nyt metallimiestä, ei niitä enää paljon ole, jotka osaavat metallia vääntää ja ammatin arvostus on käsittääkseni hyvä. Serkkupoika on rakennusmies ja kokee ammatissaan arvostusta. Ylipäänsä nämä 80-luvulla pilkatut alat ovat saaneet arvoisensa arvonnousun.

Tunnen muuten yhden viulistin, joka viisikymppisenä kouluttautui putkimieheksi. Yhä soittelee viulua Savonlinnan oopperabileissä ym. riekkujaisissa ja muut ajat liittelee putkia yhteen läntisellä Uudellamaalla. Sinne terkut.

Eli: "huonompi" työ kelpaa, eikä sitä enää edes pidetä huonompana työnä, koska se ei ole huonompaa työtä vaan tärkeää työtä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös