Koulut loppuu!

  • 5 997
  • 73

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Oloneuvos
Tuli ihan oma mukula-aika mieleen suvivirttä kuunnellessa. Kun sälli sai vielä hyvän todistuksenkin, oli kaikki kohdallaan.

Ai Sä vielä muistat niinkin kauas. Mun muistikuvat rajoittuu oppivelvollisuuden päättäneeseen (silloiseen kansalaiskouun) päättötodistukseen, jossa luki keskiarvon kohdalla 9,2. Jo silloin flirtillä pärjäsi noinkin pitkälle, vaikkei kirjoja juuri availtu muoveista. Näinköhän se eräs kauppaopiston oikeustieteen sinkku-ope vielä muistaa...

Tosin kouluja tuli käytyä sitten vielä lähes kymmenen vuotta, eikä tämän sivistyneempää/oppineempaa pakettia saatu aikaan.

Jannusi lahjot sitten hyvän todistuksen ansiosta jollakin rohealla lahjuksella, muistakin.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Lasten koulut tosiaan loppuivat. Tytär sai jopa stipendin, josta olen suunnattoman ylpeä.

Eilen koin aivan järkyttävän hienon kevätjuhlan. Olimme Mäntyluodon päässä Kallon kallioilla koko koulu vanhempineen. Meren tyrskyessä taustalla lauloimme Suvivirren. Se herkisti jopa minun paatuneen sydämeni.
 
Maistuu se loma tänne piirtoheittimen toisellekin puolelle! 2.5 kuukautta ansaittua lomaa edessä, tänään(kään) ei ammatinvalinta kaduta.

Onnittelut kaikille koulunsa päättäneille, elokuun puolivälissä tavataan taas joidenkin kanssa!
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Itse olen saanut ainoastaan yhden diplomin, ala-asteella. Enpä kyllä enempää olisi ansainnutkaan, sillä asennoituminen kouluun ei ole mikään paras mahdollinen, enkä ole erityisen lahjakas missään.
Kokonaisuudessaan päättötodistukseni:

Äidinkieli ja kirjallisuus: 8
Englanti: 9
Ruotsi: 6
Matematiikka: 7
Biologia: 7
Fysiikka: 6
Maantieto: 8
Kemia: 7
Historia ja yhteiskuntaoppi: 9
Elämänkatsomustieto: 8
Musiikki: 8
Kuvataide: 8
Kotitalous: 8
Käsityö: 8
Liikunta: 8
Liikunta, valinnainen: 9
ATK: 8
Kaupalliset aineet: 9
Konekirjoitus: 9
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pistetäämpä oma päätöstodistuskin sitten tänne Jatkoaikalaisten arvioitavaksi:

Äidinkieli 8
Suomi: 9
Englanti: 7
Elämänkatsomus: 9
Historia ja yhteiskuntaoppi: 9
Matematiikka: 7
Fysiikka: 7
Kemia: 7
Biologia: 6
Maantieto: 8
Musiikki: 9
Kuvataito: 7
Köksä: 6
Puutyö: 8
Liikunta: 8
Valinnainen liikunta: 8
Valinnainen kieli, Saksa: 6 (Ei lasketa keskiarvoon).

Tuommoinen pukkas tulemaan... Niin ja jos ihmettelette Ruotsin puuttumista niin se on äidinkieleni, kyllä olen hurri...
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hep hei!

Nyt on päästötodistus saatu ja se meni yli odotusten!

Keskiarvo oli 8.13 parempi kuin kertaakaan ennen yläasteella ja kiitettäviä taisi olla neljä. Ainoa mikä minua syvästi v******a on matematiikka joka oli kuutonen koko yläasteen ajan. En älyä siitä hevonpersettä. Onnex sitä ei ole lukiossa pakko kirjoittaa.

Ja nyt juuri kun juhlamieli on ylimmillään niin alkaa vettä satamaan. Sais loppuu...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Joo, eli nyt on sitten ensimmäinen lukiovuosi takana ja kesä edessä, mutta kuten monet ovat maininneet, ei tämä vielä tunnu lomalta. Mulla alkaa varsinainen loma vasta heinäkuussa.
Kateellisin mielin olen katsellut muiden todistuksia, sillä lukioaikani ensimmäinen todistus ei ole mitään kaunista katseltavaa. Esimerkiksi matematiikan(joka tosin on pitkä oppimäärä) ensimmäisen vuoden rivi näyttää tältä: 7,5,4,4,4. Lisäksi neloset tuli filosofiasta ja historiasta, tosin historian nelosta en voi ymmärtää. Mun vastaukset ois pitäny riittää ainaki kutoseen, mut opettaja sano päin naamaa et mulla on liian vähän tekstiä kokeessa. No joo, turha tässä on valittaa. Ens vuonna pitää sit vähän skarpata jos meinaa kolmessa vuodessa vetää lukion.

edit. btw mun viimesen jakson kaikkien aineiden keskiarvo....6,1!
Miettikääpä sitä
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Re: Hep hei!

Viestin lähetti Matti Koskinen


Ainoa mikä minua syvästi v******a on matematiikka joka oli kuutonen koko yläasteen ajan. En älyä siitä hevonpersettä. Onnex sitä ei ole lukiossa pakko kirjoittaa.


Sanompa vaan sen, että sun kannattais vakavasti harkita tota uudestaan. Matikka on kuulemani mukaan yksi helpoimpia aineita kirjoittaa, taisi olla niin, että jos saa 1/4 kokeesta oikein, sen pääsee läpi. Reaali on taas luultavasti aika vittumainen kirjoittaa. Itse ajattelin kirjoittaa matikan, ruotsin, englannin ja äikän, eli kaikki pakolliset.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Hep hei!

Viestin lähetti Jokerinet
Sanompa vaan sen, että sun kannattais vakavasti harkita tota uudestaan. Matikka on kuulemani mukaan yksi helpoimpia aineita kirjoittaa, taisi olla niin, että jos saa 1/4 kokeesta oikein, sen pääsee läpi. Reaali on taas luultavasti aika vittumainen kirjoittaa. Itse ajattelin kirjoittaa matikan, ruotsin, englannin ja äikän, eli kaikki pakolliset.

Matikkaa ei todellakaan ole helppo kirjoittaa vaikka vain puolella pisteellä pääsisi läpi. Jos matikkaa ei osaa, niin sitä ei osaa. Jos pelkkä prosenttilasku tuottaa ongelmia, on matikan kirjoittamisesta turha haaveilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Re: Re: Re: Hep hei!

Viestin lähetti Gellner
Matikkaa ei todellakaan ole helppo kirjoittaa vaikka vain puolella pisteellä pääsisi läpi. Jos matikkaa ei osaa, niin sitä ei osaa. Jos pelkkä prosenttilasku tuottaa ongelmia, on matikan kirjoittamisesta turha haaveilla.

No joo, onhan se noinkin. Mutta mulle se kuitenkin on varmaan helppoa, ainakin toi lyhyt oppimäärä. Kattelin tossa nimittäin yhen kaverin koetta ja siinä oli joku tällanen lasku: 24cm*800 000. Toinen lasku oli sellanen pythagoraan lause lasku, jossa hypotenuusaa merkittiin x:llä ja molemmat kateetit oli annettu, ja se piti sitten ratkaista. Tämä kaveri sai tuosta kokeesta 9. Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei yksinkertaisesti osaa tuollaisia laskuja, sillä kyllä niitäkin mun kaveripiiristä löytyy. Että siinä mielessä, jos tuntee reaalin mukavammaksi kirjoittaa, kannattaa reaali valita.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Onnea vaan kaikille koulunsa päättäneille minultakin!!

Kannattaa käydä kuuntelemassa myös sikakatsomon esittämä Suvivirsi: http://koti.aina.fi/tt/hpk/ =)) Sieltä valitset 'audio' ja eikun nautiskelemaan kesästä herttaisen mieskuoron säestyksellä...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Viestin lähetti Rontti
Onnea vaan kaikille koulunsa päättäneille minultakin!!

Kannattaa käydä kuuntelemassa myös sikakatsomon esittämä Suvivirsi: http://koti.aina.fi/tt/hpk/ =)) Sieltä valitset 'audio' ja eikun nautiskelemaan kesästä herttaisen mieskuoron säestyksellä...

Kaunista, niin kaunista. Onkohan sikakatsomo harkinnut levyttämistä. Levyn nimi voisi olla vaikka: The essential sikakatsomon mieslaulajat. Miltäs kuulostais?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Annuli
Lasten koulut tosiaan loppuivat. Tytär sai jopa stipendin, josta olen suunnattoman ylpeä.


Onnea stipendille!

Olen kuitenkin pitkään miettinyt miksi stipendien saajat ovat yleensä Leena, Eeva, Liisa, Jaana, Anneli, Kaisa, Anna, Virpi, Suvi... Minne jäävät Kari, Jarmo, Ville, Pekka, Kalle, Jukka....???

Mun kundi tuli aikoinaan himaan ja kertoi saaneensa Stupendin koska oli luokan tyhmin. (Huumoria!!)

Kaksi kundiani on jo läpäissyt peruskoulun ja vielä on friidu ja nuorin kundi taistelemassa (stipendeistä ;-)) arvosanoista.
Hyvää kesää.
 

Miguel

Jäsen
Jos nyt ruvetaan todistusta katsomaan, niin keskiarvo on näin kahden lukiovuoden jälkeen suunnilleen 8,7. Kielten (äidinkieli, saksa, englanti, ruotsi) kursseilta arvosanat ovat lähes poikkeuksetta ysejä, vaikka kursseja on ties kuinka monta. Matikan keskiarvo on tasan 8. Liikunnasta pelkkää ysiä. Reaaliaineista tasaisesti kasia ja ysiä, suosikistani historiasta pelkkää ysiä. 62 kurssin jälkeen on ainoastaan neljältä kurssilta huonompi arvosana kuin 8, niistä kaksi kuutosta ja yksi seiska matikassa sekä yksi seiska fysiikassa. Tasaisen varmaa työtä olen tehnyt.

Ensi vuosi onkin sitten jo kovempi koitos. Kirjoitan syksyllä englannin ja keväällä matikan (pitkä), reaalin, saksan (A-taso), ruotsin ja äikän.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eipä mennyt ihan nappiin kyllä tämä ensimmäinen lukiovuosi. Lukuaineiden ka kun putosi sellaisen 1,5:n numeron verran, verrattunu peruskoulun päättötokariin. Eli siinä 7.6:n kieppeillä se oli. Tosin kaikkien aineiden ka sitten olikin onneksi 8, mutta eipä tietotekniikan taikka liikunnan kympit juuri mieltä lämmitä. Onneksi sain hieman murheelliksen näköisen matikansuoran (8,7,6,5) päätteksi sen ensimmäisen lukuaine-ysin...

No juhlimisetkin tuli juhlittua, taisi muuten Miguelkin piipahtaa Karirannassa ;).
 

Markku

Jäsen
Ensimmäinen lukiovuosi takana Suomen suurimmassa lukiossa, numerot senkun parantui vaan yläasteesta, ainoa mikä tekee tiukkaa on Ruotsi. Viitoset kahdesta ensimmäisestä kurssista, toki ensimmäisen voi pistää ihan suoraan opettajan piikkiin. Ainahan vika on tietenkin opettajassa, ei oppilaassa. Aivan liian vaativa, jos vain olisin tiennyt kyseisen henkilön maineen en koskaan häntä olisi ottanut. Opettajiahan täällä riittää joka aineeseen vaikka muille jakaa, ja eroja takuulla löytyy. Toinen kurssi oli ihan oikeasti vaativa, ja ilman vierustoverilta katsomista en koetta varmasti olisi läpäissyt. No, mitä tässä enää itkemään...eihän koko kielellä tee yhtään mitään. :D Englanti taas on yksi minun vahvimmista aineistani (8, 8, 9). Matikka yläasteella kutonen, nyt (5, 8, 9), nouseva trendi. Menin mokaamaan ensimmäisen kurssin, täytynee käydä ensi vuonna uudestaan. Lukuaineista sitä tyypillistä seiskaa ja kasia, pari ysiäkin mahtuu mukaan. Kymppiä en mistään vielä ole saanut revittyä.

Kirjoja ei pahemmin tullut kotona availtua, mutta aina vähän ennen koe-viikkoa tuli kyllä luettua ihan kiitettävästi. Ei se nyt niin erilaista ole yläasteeseen verrattuna...
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihan vaan tuohon Markun heittoon hieman off-topicia, niin kyllä se mielestäni huomattavasti enemmän työtä teettää. Yläaste kun meni jo aiemmin mainitulla menestyksellä ilman läksyjentekoa ja kokeeseenlukukin oli minimaalista. Mutta lukiossa olen tosissani tehnyt läksyjä ja lukenut, mutta menestys on silti jäänyt vähän heikonlaikseksi. Samoin kävi kaverilleni; ya:n päättötokari 8,5 ja lukion ekan vuosi 5,9:n hienolla ka:lla. Mutta ehkä olemme vain poikkeuksia.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Viestin lähetti LaCew
Ihan vaan tuohon Markun heittoon hieman off-topicia, niin kyllä se mielestäni huomattavasti enemmän työtä teettää. Yläaste kun meni jo aiemmin mainitulla menestyksellä ilman läksyjentekoa ja kokeeseenlukukin oli minimaalista. Mutta lukiossa olen tosissani tehnyt läksyjä ja lukenut, mutta menestys on silti jäänyt vähän heikonlaikseksi. Samoin kävi kaverilleni; ya:n päättötokari 8,5 ja lukion ekan vuosi 5,9:n hienolla ka:lla. Mutta ehkä olemme vain poikkeuksia.
Ette te mitään poikkeuksia ole. Itselläni oli yläasteen ka ~7,2 ja nyt kahden vuoden jälkeen lukiossa 6,4 sekä pakollisten aineiden keskiarvo 5,6(ruotsi 4,8 ja LYHYT matikka 4,6). Jotain tässä tarttis tehrä, mutta motivaatio on yhtä kuin nolla. Hassu asia on se, että tiedän pystyväni paljon parempaan, varsinkin matikassa. No, ruotsiin on ainakin tulossa parannusta tämän kesän aikana. Lopuksi selvennettäköön, että lukiossa on jatkunut sama tahti kuin yläasteella eli läksyjä tehdään silloin kun jaksetaan.
 

Miggo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Jooh, itse olen kanssa tietääkseni Suomen suurimmassa lukiossa, jos se on Helsingin Luonnontiedelukio nimeltään.

Keskiarvo on nykyään ~8.4, kun se vielä yläasteella oli noin 9.4, eli numerolla tullut alaspäin. Melko laskusuuntaista on kuitenkin ollut koska esimerkiksi fysiikan sarja on 9,9,8,8,6,7 ja Espanjan 9,9,8,8,7, tosin osan noistakin voi omasta mielestä laittaa ihan sen piikkiin, että ensimmäisissä kursseissa oli enemmän valinnanvaraa opettajien suhteen, ja tietenkin valitsin ne vähemmän vaativat opettajat. Matikka (se piiiitkä) taas sujuu meikäläisellä paremmin kuin kielet, sarja on 8,9,10,9,10,8,8,8,10,10,10 :). Matikasta on myös tullut lukioaikojeni ainoot kympit.

Nyt mulla taitaa olla ~53 kurssia suoritettuna ja käynkin lukion todennäköisesti kolmessa ja puolessa vuodessa, enkä varmaan normaaliin kolmen vuoden tahtiin enää ehtisikään. Noh, turha sitä kuitenkaan murehtia, koska olen muutenkin vuotta nuorempi kuin suurin osa muista tulevista abeista. Syksyllä olis tarkoitus vielä kirjottaa reaali ja siinä varmaankin sitten pääasiassa kemiaa ja mahdollisesti fysiikkaa, historiaa tai/ja uskontoa, joten kesällä täytyy sitten ilmeisesti jo aloittaa lukeminen.täytyy sitten ilmeisesti jo aloittaa lukeminen.
 
Viimeksi muokattu:

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Avaututaanpa..

Taisi se koulu loppua vähäksi aikaa täälläkin. Olo oli hieman sekava, ei vaihto ala-asteelta toiseen kouluun sen koommin kuin yläasteen vaihtokaan lukioon saanut noin helposti tunteita pintaan.

Lauantaina meitien kolmen kopla hajosi, kun kaksi heistä painoi yo-lakin päähänsä. Pakko myöntää, että meinasi tulla tippa linssiin kyseisellä hetkellä, sen verran kaunis ja herkkä hetki se oli. Harvemminpa sitä on tullut oltua paikalla, kun itselle tärkeät ihmiset ovat tulleet erään tien päähän.
Toinen syy lienee myös se, että alkuperäisten suunnitelmien mukaan minunkin olisi pitänyt olla samassa joukossa, mutta monet asiat pakottivat venyttämään aikatauluja..

Paljon on ehtinyt tapahtua viime vuosina, lukio käytännössä muutti minut ja muutaman vuoden takaisesta vitutuksesta ja pettymyksistä on päästy vähintäänkin yli. Peruskoulun jälkeen ensisijainen ja silloin lähes ainoa toive oli päästä kaupungin lukioon, mutta valinnaisaineen seiska pakotti joka-aamuisille reissuille naapurikuntaan. Ensimmäistä lukiovuotta edeltänyt kesä kuitenkin sammutteli silmitöntä vitutusta ja ns. uuden elämän pystyi aloittamaan täysillä.
Muutos oli hurja, muutenkin kuin kuinka se yleensä määritellään peruskoulun vaihtuessa lukioon. Ensimmäistä kertaa vuosiin opin nauttimaan koulusta (ja muustakin) lähes täysipainoisesti, opin jopa jälleen hymyilemään, lapsuusajan hautautunut vilkkaus ja rohkeus alkoi saada jalansijaa oven välistä ja muutenkin elämää on pystynyt katsomaan aivan uudelta kantilta. Sen veronhan tuo vei, että lähes koko ensimmäinen (ja ehkä vielä osa toistakin) vuosi meni pelkästään naatiskellessa eikä niinkään keskittyessä opiskeluihin. Joillakin lukio saattaa mennä läpi toisella kädellä, mutta laiskuus ja kova kunnianhimo ovat kieltämättä melko huono yhdistelmä.

Loppujen lopuksihan siinä kävi niin, että ensimmäisen lukiovuoden jälkeen en olisi edes halunnut enää kaupungin lukioon, ns. landelukion tiivis ja lämmin ilmapiiri vei voiton. Lyhyempi koulumatka ja hieman laajempi kurssitarjotin ovat ehkä niitä ainoita asioita, joilla kaupunki voisi vieläkin voittaa.

Venähti tuokin koulu nyt lisävuoteen, mutta venähtäkööt, ei mulla ole vieläkään kiire minnekään.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Joo, siis jos täällä aletaan näillä yläasteen ja lukioiden keskiarvoja vertaamaan, voin sanoa että lukioon menin 7,1 ka:lla ja nyt siis ekan vuoden jälkeen lukuaineiden keskiarvo tasan 6. Lähinnä tuo huono ka selittyy historian, filosofian ja pitkän matematiikan nelosilla. Kielissäkään ei ole ollut yleensä ongelmia, mutta nyt tuli siis ruotsista 5.

Markulle sen verran, että ei sitä pitkän matikan ekaa kurssia kannata vitosen takia lähteä uusimaan, jos kerran muut kurssit on menny noin hyvin. Sitä paitsi, pitkän matikan vitonen merkitsisi lyhyessä matikassa sellaista 8 tai 9. Senpä takia mä vaihdankin lyhyeeseen matikkaan ensi vuonna.
 

Markku

Jäsen
Viestin lähetti Miggo
Jooh, itse olen kanssa tietääkseni Suomen suurimmassa lukiossa, jos se on Helsingin Luonnontiedelukio nimeltään.

Etkä muuten ole, Seinäjoen lukio on tietääkseni väkimäärältään Suomen suurin.

Markulle sen verran, että ei sitä pitkän matikan ekaa kurssia kannata vitosen takia lähteä uusimaan, jos kerran muut kurssit on menny noin hyvin. Sitä paitsi, pitkän matikan vitonen merkitsisi lyhyessä matikassa sellaista 8 tai 9. Senpä takia mä vaihdankin lyhyeeseen matikkaan ensi vuonna.

Unohdin mainita että kyseessä on nimenomaan jo lyhyt matikka, ei meikäläisen pää pitkään matikkaan riittäisi.

Se on kyllä totta että enemmän lukiossa työtä pitää tehdä numeroidensa eteen, läksyjenteko minulla on ollut samaa luokkaa kuin yläasteella, eli sitä ei ole, mutta kokeisiin lukemista tulee kylläkin paljon enemmän. Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on että ei se nyt loppujen lopuksi niin rankkaa ole, lähelläkään.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Viestin lähetti Svante
Onnea stipendille!

Olen kuitenkin pitkään miettinyt miksi stipendien saajat ovat yleensä Leena, Eeva, Liisa, Jaana, Anneli, Kaisa, Anna, Virpi, Suvi... Minne jäävät Kari, Jarmo, Ville, Pekka, Kalle, Jukka....???

Mun kundi tuli aikoinaan himaan ja kertoi saaneensa Stupendin koska oli luokan tyhmin. (Huumoria!!)

Kaksi kundiani on jo läpäissyt peruskoulun ja vielä on friidu ja nuorin kundi taistelemassa (stipendeistä ;-)) arvosanoista.
Hyvää kesää.

Heh, tottahan tuo, että tytöt saavat stipendejä helpommin kuin pojat tai ainakin useimmin. Tuolla meidän lasten koulussa stipendit jakautuivat kuitenkin tasan eli tyttöjä ja poikia oli yhtä paljon. Stipendiä ei jaetakaan pelkästään todistuksen perusteella, vaan otetaan huomioon käyttätyminen muiden kanssa ja verrataan omaan aikaisempaan suoritukseen. Tämä on mielestäni varsin oiva tapa, mutta ei varmaankaan kovin helppoa toteutettavaksi suuremmissa kouluissa.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Stipendeistä

Tosiaan, meilläkin nuo stipendit menivät aikalailla Leena, Eeva -linjalle... Melkein kaikki ka:n ja kielien perusteella jaettavat ainakin menivät. Tosin sitten matemaattisten aineiden palkinnot menivät tällä toiselle linjalle.

Itsekin MELKEIN sain yläastetta päättäessäni stipendin. Olisi pitänyt vaihtaa luokkaa, niin olisin saanut ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös