Viestin lähetti Satellite
Kemian 1. kurssi 8
Surkea opettaja -> opiskelu jäi _vähälle_ (pistareista 1/8p ja 2/19p). Kokeesta tuli hikinen kasi. En tiedä, opettaja vain hävitti mun oppimishalut.
Kuulostaa hyvin tutulta. Meikäläisen kemiankurssien arvosanat etenivät hienoisessa laskusuhdanteessa: 10, 9, 7, 5 ja abikurssista puhdas nelonen. Aivan helevetin kuiva ja oppikirjamainen opettaja tappoi kiinnostukseni kemiaa kohtaan totaalisesti. Niinpä lopetin parin ekan kurssin jälkeen työnteon ja aloin jauhaa paskaa kaverien kanssa. Näin jälkikäteen vain vituttaa se, että en tajunnut jättää kemian opiskelua silloin kun huomasin, että se ei ole minun juttuni, vaan junnasin väkisin loppuun asti. Nuo voimavarat olisi voinut suunnata PALJON paremminkin. Eihän tuo meikäläisen konttaus lopussa ollut tietenkään täysin opettajan vika, mutta erittäin suuri vaikutus hänellä motivaationi tippumiseen oli. Onneksi sitten abikurssin arvosana ei kuitenkaan voinut huonontaa kemian kokonaisarvosanaa, joten päättötorkkaan sain kasin.
Muutenkin innostus opiskeluun vähän laski lukion edetessä. Yläasteen päättötodistuksessa keskiarvoni oli 9.2 ja ensimmäisen lukiovuodenkin jälkeen vielä yhdeksikön pinnassa. Sen jälkeen se laski pikku hiljaa ja päätyi lopulta 8.4:ään. Rahkeita olisi ollut parempaankin, mutta täytyy olla ihan tyytyväinen kuitenkin - laiska kun olen.
Nyt lukion jälkeen pääsykokeisiin lukiessani olen taas ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut tehdä töitä. Onhan se kuitenkin täysin eri asia, kun lukeminen ei ole pakkopullaa eikä kukaan ole pakottamassa. Kunhan nyt vain saisi tuon opiskelupaikan, niin kaikki olisi hyvin...
Ja jos tähän viestin loppuun haluaisi jonkin pointin lisätä, niin se voisi olla vaikka, että kannattaa lukiossa miettiä, mikä oikeasti kiinnostaa eikä vain tehdä kaikkea "ohjelmoituna". Itse lukioon mennessäni pidin itsestäänselvyytenä sitä, että luen pitkät matikat, fysiikat ja kemiat, mutta nopeasti kuitenkin huomasin, että voimavarat olisi voinut suunnata muuallekin. Jos jokin asia ei kiinnosta, on turha lyödä päätä seinään. Miettikää siis myös muita vaihtoehtoja valintoja tehdessänne.