Kotiteatteri – mikä kannattaa ostaa?

  • 139 887
  • 492

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kokeillaan tätä ketjua.

Eli olen pikkasen käsi näissä johdotuksissa ja nyt rohkenin käsy pro osastolta apua.
Sonyn telkku (bravia) ja siihen yhdistettu Jamon 2.1 kotiteatteri. Hyvin toimii, mutta nyt halusin liittää ketjuun tallentavan dvd-soittimen juuri tallentamisen takia. No eihän siitä tullut sitten verta ei paskaa. Miten reititän piuhat jotta kaikki toimiin yhdessä ja erikseen??
Niin tuo tallentava DVD-soitin on varastosta esiin nostettu about 4-5 vuotta vanha LG
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Sonyn telkku (bravia) ja siihen yhdistettu Jamon 2.1 kotiteatteri. Hyvin toimii, mutta nyt halusin liittää ketjuun tallentavan dvd-soittimen juuri tallentamisen takia. No eihän siitä tullut sitten verta ei paskaa. Miten reititän piuhat jotta kaikki toimiin yhdessä ja erikseen??
Niin tuo tallentava DVD-soitin on varastosta esiin nostettu about 4-5 vuotta vanha LG

Jos Jamon systeemit ovat suoraan töllössä kiinni, ilman av-vahvistinta, niin ei muuta kuin boxi töllöön kiinni suoraan. Kuva ja ääni menevät suoraan Sonyyn, josta äänet siirtyvät kaiuttimiin.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos Jamon systeemit ovat suoraan töllössä kiinni, ilman av-vahvistinta, niin ei muuta kuin boxi töllöön kiinni suoraan. Kuva ja ääni menevät suoraan Sonyyn, josta äänet siirtyvät kaiuttimiin.

No kun Jamossa on sisässään vahvistin ja soitin, eli ei pelkkiä kajareita, vaan sellasen pakettiratkaisu
 

Fordél

Jäsen
No kun Jamossa on sisässään vahvistin ja soitin, eli ei pelkkiä kajareita, vaan sellasen pakettiratkaisu

No eikö se mene niin, että Jamo-systeemi kiinni töllöön, jolloin tulee töllön äänet kaiuttimista ja tallentava DVD-soitin myös esim. scartilla ja antennipiuhalle kiinni töllöön, mutta äänethän voi vetää vaikka kiinni Jamo-systeemiin RCA-liittimillä? Tai sitten tallentavan äänet otetaan myös töllöstä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No eikö se mene niin, että Jamo-systeemi kiinni töllöön, jolloin tulee töllön äänet kaiuttimista ja tallentava DVD-soitin myös esim. scartilla ja antennipiuhalle kiinni töllöön, mutta äänethän voi vetää vaikka kiinni Jamo-systeemiin RCA-liittimillä? Tai sitten tallentavan äänet otetaan myös töllöstä.
Pitää kahtoa kun pääsee kotio, mutta jotenkin mulla on sellanen kutina, että töllössä ei ole kuin yksi antennipiuhapaikka, eli out:a ei löydy.No katsotaan, kiitos neuvoista, ihan järkevältä kuullostaa.
Jos ei tuosta ole apua, niin sitten painelen hifiliikkeeseen ja kaikkien kolmen ohjekirjan kanssa ja pyydän piirtämään kaavion.

Kaveri sanoi, että osta digiboxi ja vie ne sitä kautta. Mitä helvettiä mää teen vielä ylimääräsellä boxilla kun on digitelkkari??? Muutenkin noitten kaukosäätimien ja johdotusten kanssa tulee hulluksi. No osta yleiskaukosäädin? Osta ite
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Lyhyesti virsi kaunis: Tekeekö "soundbar/audiobar"-laitteilla mitään? Subbari toki mukana. Edes > 1000€ hintaluokasta? Ihan perusäänimaailma riittäisi, koska paremmastakaan tuskin ymmärrän, ja lisäksi johtojen vetäminen ja linnunpönttöjen ripottelu pitkin olohuonetta ei oikein innosta. Olenko ymmärtänyt väärin, jos oletan, että huoneen muodolla ja sisutuksella on normaalia suurempi merkitys noiden vekottimien kanssa?

Kiitos jo etukäteen.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Lyhyesti virsi kaunis: Tekeekö "soundbar/audiobar"-laitteilla mitään? Subbari toki mukana. Edes > 1000€ hintaluokasta? Ihan perusäänimaailma riittäisi, koska paremmastakaan tuskin ymmärrän, ja lisäksi johtojen vetäminen ja linnunpönttöjen ripottelu pitkin olohuonetta ei oikein innosta. Olenko ymmärtänyt väärin, jos oletan, että huoneen muodolla ja sisutuksella on normaalia suurempi merkitys noiden vekottimien kanssa?

Kiitos jo etukäteen.

Muodolla ei niinkään paljon kunhan telkkari ja skobe EI ole sijoitettuna nurkkaan niin kuin moni tekee. Tai kai toi tilavaikutelma jotenkin syntyis niinkin eh... Akuustikka merkkaa noissa enemmän mitä useamman kaiuttimen systeemissä kun kaikki säteilee yhestä kaiuttimesta joka on edessä. Eli kirjahylly heijastaa huonommin ääntä mitä paljas seinä jne. Verhot sun muut tekstiilit toisella seinällä ja toisella paljasta pintaa niin hankalaksi menee. Ei oo kyllä kokemusta noista, että voihan niissä olla jonkinlaista säätöä tasapainojen suhteen, mut kummiskin.

Kyllä noi ihan järkeviä vaihtoehtoja on niille joille 6+ kaiutinta huoneessa on ongelma. Itse näen ainakin kaiuttimet sisustuksellisina elementteinä eikä niiden johtojen piilottaminen oo edes ongelma. Makuasioita loppuun asti tietenkin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Lyhyesti:
Kotiteatteri kannattaa aina. Nykyään ei maksa paljon halvemmatkaan tsydeemit, mutta äänentoisto on aivan eri luokkaa kuin töllön matopurkeista.

Itse hommasin jo vuosia sitten LG:n kotiteatterin, joka nyt on jo vanhentunut malli mutta kyllä sen kautta paljon mieluummin katselee ohjelmia. Ja mm. lätkää. Jossain vaiheessa (=kun HD-hommat saadaan kuntoon) päivitetään sitten tuokin.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Liittyy vaan osin kotiteatteriin, mutta ottaisin joka tapauksessa ilomielin kokemuksia vastaan hylly/jalustakaiuttimista etukaiuttimina.

Eli olen tilansäästöllisistä syistä hakemassa pieniä etukaiuttimia, jotka toimisivat myös musiikkikäytössä. Galakseja ei ole tarkoitus räjäyttää, vaan pääpaino olisi nimenomaan puhtaassa soinnissa, katsottiin sitten DVD:ltä musiikkia, kuunneltiin levyltä tai ihan vaan leffakäytössä.

Olen rajannut mahdollisuuksia seuraaviin malleihin:

Usher 520-ii
Tangent EVO E5
OR 160Hi
Dali Concept 2
Tannoy f2
Magnat Quantum 503

Onko porukalla millaisia kokemuksia noista em. käytössä? En ole mitenkään merkkiuskollinen mihinkään, joten lähinnä kiinnostaisivat arviot kaiuttimen kokonaislaadusta. Usher ja Tannoy ovat tainneet ainakin voittaa jotain testejä, samoin Magnat on kerännyt kehuja. Kuuntelutilana on normaali kaksion/kolmion olohuone, mihinkään hevostalliin en ole pönttöjä viemässä, joten tältäkin pohjalta olen jättänyt lattiakaiuttimet pois harkinnasta kokonaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Liittyy vaan osin kotiteatteriin, mutta ottaisin joka tapauksessa ilomielin kokemuksia vastaan hylly/jalustakaiuttimista etukaiuttimina.

Listaltasi puuttui näin äkkiseltään Wharfedalen tuotteet, mitkä kannattaa myös lisätä listaan. Ainakin tuo edellinen 9-sarja on kerännyt paljon kehuja ja tämän voin vahvistaa, sillä omasta kokoonpanosta löytyy edestä 9.2- ja takaa 9.1-mallit. Noista löytyy sitten vielä pienempikin malli 9.0. Nykyinen vastaava sarja on 10.x, joka lienee myös vähintäänkin pätevä. Nuo pyörivät hintaluokassa 150-300 €/pari.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Olen rajannut mahdollisuuksia seuraaviin malleihin:

Usher 520-ii
Tangent EVO E5
OR 160Hi
Dali Concept 2
Tannoy f2
Magnat Quantum 503

Onko porukalla millaisia kokemuksia noista em. käytössä?

Ostin tovi sitten nuo Dalit, testissä oli samaan aikaan nuo usherit, or:ät ja tangentilta oli nuo ja joku muu malli. Tykkäsin Dalista eniten. Jos asut täällä tsadissa, kannattaa käydä kuuntelemassa Marek soundissa pitäjänmäellä.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Listaltasi puuttui näin äkkiseltään Wharfedalen tuotteet, mitkä kannattaa myös lisätä listaan.

Niinpä muuten puuttuukin. Itse asiassa Wharfedalen subbaria harkitsin hankintaan. Näkyisi ainakin Sävelaitta myyvän jalustakaiuttimista tuota 10.1-mallia hintaan 225/pari, ja se on kanssa voittanut jonkun testin.

Jos asut täällä tsadissa, kannattaa käydä kuuntelemassa Marek soundissa pitäjänmäellä.

En valitettavasti asu, mutta Mareksin nettisivuja olen kyllä selannut. Periaatteessa voisin käydä Jyväskylän parissa audioliikkeessä koekuuntelemassa ja tehdä sitten ratkaisuja tilauksen suhteen, ainakin perstuntumalta tuo Marek Suond on ihan kohtuuhintainen paikka.

Mites noista Daleista halvempi E4-malli, se lienee enempi takakaiuttimeksi soveltuva? Verkkokauppa tarjoaa sitä 139€/pari, joka ei ainakaan hintana tunnu kovin pahalta.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niinpä muuten puuttuukin. Itse asiassa Wharfedalen subbaria harkitsin hankintaan. Näkyisi ainakin Sävelaitta myyvän jalustakaiuttimista tuota 10.1-mallia hintaan 225/pari, ja se on kanssa voittanut jonkun testin.

Aikoinaan kaiutinsettiä ostaessani ei tuota Wharfedalen subbaria suositeltu pakettiin, vaan tilalle tarjottiin Velodynen tuotetta, jonka sitten ostinkin. En muista mikä oli myyjän perustelu, mutta hinnaltaan tuo tarjottu oli ainakin edullisempi. Tyytyväinen olen ollut tuohon subbariinkin.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Aikoinaan kaiutinsettiä ostaessani ei tuota Wharfedalen subbaria suositeltu pakettiin, vaan tilalle tarjottiin Velodynen tuotetta, jonka sitten ostinkin.

Ok, pitääpä katsoa alan harrastajien keskustelupalstat vähän tarkemmin, jos sieltä saisi jotain selvitystä tähän asiaan. Todennäköisesti tuo subbari jää viimeiseksi hankintalistalla, mutta onpahan aikaa hakea sopivaa kun muista kaiuttimista lista lyhenee erilaisten suositusten myötä.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Lyhyestä virsi kaunis: Tekeekö noilla valmiilla parin tai muutaman huntin kotiteatteripaketeilla mitään? En todellakaan ole mikään kultakorva, käyttönä olisi lähinnä saada voimaa ja parempaa äänimaisemaa xbox-pelaamiseen ja läppäriltä musan kuunteluun.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Lyhyestä virsi kaunis: Tekeekö noilla valmiilla parin tai muutaman huntin kotiteatteripaketeilla mitään? En todellakaan ole mikään kultakorva, käyttönä olisi lähinnä saada voimaa ja parempaa äänimaisemaa xbox-pelaamiseen ja läppäriltä musan kuunteluun.

Tämä on jo varmaan aiemminkin tullut esille, mutta heitetään kuitenkin ilmoille ajatus.

Tekee ja ei tee. Eli ovat nuo toki tyhjää paremmat, muttei noilla yleensä juuri voimaa tai mitään kovin hyvää yleensäkään aikaansaa. Vanha vinkki pätee tässäkin. Hanki erillissatsi pienissä erissä mielummin kuin halpa kompromissi kerralla. Toki jotkut tyytyvät noihin valmispaketteihinkin mukisematta, mutta itsellä ainakin nälkä kasvoi aikoinaan melko nopeasti halppiksen ostamisen jälkeen. Tokihan nuo silti vaikkapa pelaamisessa pienessä tilassa ovat ihan kohtuullinen ratkaisu.

Edit. En ole sitten kultakorva minäkään, mutta erotan kyllä päivänselvät laatuerot äänessä.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Kiitoksia Rommelille. Pitänee jatkaa mietintää ja suunnittelua, töllö ja läppäri kuitenkin kumpikin tuuttaa jonkinlaista ääntä pihalle, eli eivät aivan niitä aivan paskimpia äänen suhteen ole. Ja sen olen ehtinyt jo elämässäni huomaamaan, että köyhän ei kannata halpaa ostaa, joten varmaankin sitten osa osalta kerätään vehkeet kasaan.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
En todellakaan ole mikään kultakorva, käyttönä olisi lähinnä saada voimaa ja parempaa äänimaisemaa xbox-pelaamiseen ja läppäriltä musan kuunteluun.

Kaiuttimien ulkopuolelta, jos talous antaa periksi, kannattaa myös panostaa kunnollisiin kuulokkeisiin jos tulee kuunneltua ja pelattua sellaisina aikoina, kun ei ole mahdollista käyttää muita stereolaitteita äänen toistamiseen. Reiluun sataseen alkaa saada jo oikeasti varsin laadukkaita kuulokkeita.

Mä olen tykästynyt Sennheiserin kuulokkeisiin, tällä hetkellä käytössä on malli HD435, jota saa reilusti alle satasen. Nekin ajaa nimenomaan hiljaisessa ympäristössä ihan täysin asiansa äänenlaatunsa puolesta, mutta tuo malli on siinä mielessä vähän paska, että päästää melun aika helposti läpi molempiin suuntiin. Ei välttämäten siis esim. junassa tai bussissa paras vaihtoehto. Plussaa tulee puolestaan pitkästä johdosta ja hyvästä istuvuudesta ainakin minun kupoliini.

Langattomista kuulokkeista ei ole viime vuosilta kokemusta, mutta joskus oli sellaiset eikä sitä rätinää jaksanut kuunnella pirukaan. Kai nekin ovat menneet eteenpäin, mutta olen jättänyt silti hyllyyn kun yksi kokemus oli niin huono.
 

Fordél

Jäsen
Langattomista kuulokkeista ei ole viime vuosilta kokemusta, mutta joskus oli sellaiset eikä sitä rätinää jaksanut kuunnella pirukaan. Kai nekin ovat menneet eteenpäin, mutta olen jättänyt silti hyllyyn kun yksi kokemus oli niin huono.

Itse ostin muutama kuukausi sitten AKG:n halvat langattomat kuulokkeet ja olen ollut ihan tyytyväinen. Hinta oli alle 60 euroa, joten en odottanutkaan erityisen hyvää äänenlaatua. Kohinaa on tosiaan taustalla jonkin verran, mutta kun oikein säätelee niin ei mitenkää häiritsevästi. Ei niillä mitään musiikkinautintoa saa, mutta käytänkin niitä telkkaria katsoessa ja siihen menee ihan hyvin. Tuo johdottomuus on kuitenkin todella kätevä juttu ja on tärkeämpää mulle öisin töllöä katsellessa kuin hyvä äänenlaatu. Mutta tosiaan jos haluaa hyvää äänenlaatua niin silloin kannattaa ehdottomasti jättää langattomat väliin.
 

ipaz

Jäsen
Liittyy vaan osin kotiteatteriin, mutta ottaisin joka tapauksessa ilomielin kokemuksia vastaan hylly/jalustakaiuttimista etukaiuttimina.

Eli olen tilansäästöllisistä syistä hakemassa pieniä etukaiuttimia, jotka toimisivat myös musiikkikäytössä. Galakseja ei ole tarkoitus räjäyttää, vaan pääpaino olisi nimenomaan puhtaassa soinnissa, katsottiin sitten DVD:ltä musiikkia, kuunneltiin levyltä tai ihan vaan leffakäytössä.

Olen rajannut mahdollisuuksia seuraaviin malleihin:

Usher 520-ii
Tangent EVO E5
OR 160Hi
Dali Concept 2
Tannoy f2
Magnat Quantum 503

Onko porukalla millaisia kokemuksia noista em. käytössä? En ole mitenkään merkkiuskollinen mihinkään, joten lähinnä kiinnostaisivat arviot kaiuttimen kokonaislaadusta. Usher ja Tannoy ovat tainneet ainakin voittaa jotain testejä, samoin Magnat on kerännyt kehuja. Kuuntelutilana on normaali kaksion/kolmion olohuone, mihinkään hevostalliin en ole pönttöjä viemässä, joten tältäkin pohjalta olen jättänyt lattiakaiuttimet pois harkinnasta kokonaan.

No minä lähden kehumaan sitten Bosen kajareita. Itselläni on 5.1 setti ACOUISTIMASS 5, mutta jos et kerta surraundia kaipaa, niin setti 3 eli kaksi pikku sateliittia ja subbari varmasti riittää. Kaiuttimet ovat todella pienet ja ne saa helposti hävitettyä kalusteisiin. Koko on 8x8 cm edestä. Mulla on pieni kaksio ja nuo soivat tässä tilassa aivan erinomaisesti. Ja jos haluaa naapureita häiritä, niin sitä volyymia myös irtoaa. Hinta rapiat 400 ekkua.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kysytäänpä täällä.

Uuden telkkarin hankkiminen alkaa olla ajankohtaista ja samalla voisi hommata
blu-ray -soittimen. Pelkät soittimet kuitenkin maksavat sen verran, että olisiko jopa viisasta hommata PS3 blu-ray -soittimeksi? Samalla pääsisi pelaamaan Heavy Rainia. Sinänsä muuten tuo PS3 ei välttämättä olisi tarpeellinen, kun xbox löytyy jo.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pelkät soittimet kuitenkin maksavat sen verran, että olisiko jopa viisasta hommata PS3 blu-ray -soittimeksi? Samalla pääsisi pelaamaan Heavy Rainia. Sinänsä muuten tuo PS3 ei välttämättä olisi tarpeellinen, kun xbox löytyy jo.

Kyllähän tuo ihan fiksu valinta olisi. PS3 lienee edelleen soittimena sieltä parhaasta päästä ja Heavy Rain on sitten hyvää plussaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Uuden tietokoneen hankinnan myötä saan ilmeisesti hdmi1.4:llä ulos kuvan ja äänen yhtä piuhaa pitkin. Tässä on hyvät ja huonot puolensa, sillä äänenlaatuhan television kaiuttimista saa aikuisen miehen itkemään.

Mitäköhän budjettikoon ratkaisuja on kolmen (bluray, tietokone, xbox) hdmi-signaalin vastaanottamiseen, siitä äänen toistamiseen ja kuvan edelleen televisiolle jatkamiseen? 2.1 tai ihan vaikka 2.0 riittävän hyvistä kaiuttimista olisi varmasti tähän optimiratkaisu. Meneekö väkisin tuhannen euron tienoille?

-- edit --
Mistään kotoisin: http://www.pixmania-pro.fi/fi/fi/06756578/art/yamaha/5-1-kotiteatterijarjestelma-av-3117-musta.html ?
 

Fordél

Jäsen
Kyllähän tuo ihan fiksu valinta olisi. PS3 lienee edelleen soittimena sieltä parhaasta päästä ja Heavy Rain on sitten hyvää plussaa.

Kuinka paljon PS3 aiheuttaa hurinaa? Ainakin PS2 kohdalla ongelmaksi tuli hurina, jonka myötä DVD:n katsomisesta lähti osa nautinnosta pois.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuinka paljon PS3 aiheuttaa hurinaa? Ainakin PS2 kohdalla ongelmaksi tuli hurina, jonka myötä DVD:n katsomisesta lähti osa nautinnosta pois.

Hurinalla tarkoitat itse laitteen (tuuletin ja blu-ray -aseman) metelöintiä? Kyllähän tuo jonkin verran metelöi, varsinkin jos on suljetussa tilassa jolloin ei pääse jäähtymään kunnolla. Itsellä laite on liukuovien takana, mutta käytettäessä on aina ovet auki. Elokuvia katsottaessa en ole kokonut metelin olevan häiritsevää, mutta jokainenhan kokee asiat eri tavalla. Suunnitelmissa on laittaa TV-tasoon tuuletus, jotta pleikkarin lämpeneminen pysyisi kurissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös