Kotiteatteri – mikä kannattaa ostaa?

  • 139 988
  • 492

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Painotan, että muun setin ja akustiikan pitää olla kunnossa jos meinaa pärjätä ilman keskikaiutinta. Keskikaiutin auttaa erinomaisesti jos "satelliitit" ovat niitä satunnaisia surinoita ja pärinöitä varten.
Eli täällä uskovaiset (tätä kommenttia kehenkään erityisesti suuntaamatta) vähättelevät keskikaiuttimen merkitystä, mutta samalla annetaan disclaimer, että akustiikan pitää olla viimeisen päälle kunnossa, ja silloinkin ratkaisu toimii vain yhdelle kuuntelijalle. Ja sitten me agnostikot kerromme, että hifistien mantrat voi jättää omaan arvoonsa, koska kompromissien määrä kuuntelutilan akustiikassa tuhoaa kaiken täydelliseen äänentoistoon tähtäävät toimenpiteet joka tapauksessa.

Kumpaa uskotte? Vai yritättekö muodostaa oman mielipiteenne teille annetun aineiston varassa?

Jos et olisi jättänyt tuota ensimmäistä väliin, olisit aika paljon viisaampi tässä asiassa. Jälkimmäisiin en ihan niin paljon luottaisi. Mutta tukivatpahan mielipidettäni. Kostona jätin sinun linkkisi yhden klikkauksen asteelle. En ehdi lukemaan kaikkia postauksia. Ja olen muutenkin laiska.
 

HemmoP

Jäsen
Nuo antamasi linkit on hyviä infolähteitä yleisesti ottaen, mutta ovat tuttuja ennestään ja olen osittain eri mieltä niissä olevan infon kanssa. Oman kokemuksen kautta ilman, että joku pureskelee totuuden/mielipiteen valmiiksi.

Ja minulle on aivan sama ketä kukin uskoo, oma setti on hyvä=riittä minulle.

omat 2c asiaan.
 

lihaani

Jäsen
Sen verran hämmennän soppaa, että jos kaikki etukaiuttimet ovat identtisiä ja suunnilleen saman matkan päässä kuulijasta, niin keskikaiuttimesta on paljon hyötyä. Dialogi kuuluu telkkarista tai valkokankaalta ja panoroinnit kuten ohikulkevan auton ääni kuullostavat luontevilta.

Itse olen havainnut, että ilmankin keskikaiutinta tulee toimeen oikein hyvin. Sen sijaan oikein sijoitetut ja säädetyt takakaiuttimet antavat semmoista ilmavuutta ääneen, että se todella tuntuu korvaan mukavalta. Sopivalla volyymilla jääkiekko-ottelun lähetyksessä kunnollinen töötti laidassa tai kiekon kumahtaminen pleksiin säpsähdyttää kotisohvallakin. Puhumattakaan elokuvien surround äänestä.

Ja lopuksi. Kunnollinen hifilaatuinen kaksikanavalaitteisto toimii elokuvillakin mielestäni paremmin kuin viisi tupakkiaskin kokoista muovipönttöä ja purputtava "subbari".
 

Aatos

Jäsen
Onkyo TX-SR607 eli tuon isoveli voitti syksyllä tekniikan maailmassa hintaluokan vahvaritestin, ja itse olen tuollaista hankkimassa.

"Tekniikan Maailma 15/2009 testivoittaja, yleisarvosana 8.9!"

Olen katsellut muitakin vaihtoehtoja. Ja tämän päivän Aamulehdestä hyppäsi silmille tällainen.. http://www.mustaporssi.fi/index.php?id=1119&p=324

Mitä mieltä ? Hinta kohdallaan ? Ja saako liitettyä tietokoneeseen ?
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli täällä uskovaiset (tätä kommenttia kehenkään erityisesti suuntaamatta) vähättelevät keskikaiuttimen merkitystä, mutta samalla annetaan disclaimer, että akustiikan pitää olla viimeisen päälle kunnossa, ja silloinkin ratkaisu toimii vain yhdelle kuuntelijalle.

En ainakaan itse vähätellyt mutta kummeksuin kommenttia jossa se todettiin välttämättömäksi tai tärkeimmäksi teatterin kaiuttimista ja loppupeleissä tarpeellisuus riippuu siitä minkälainen tila kotiteatterille on ja miten kaiuttimet saa aseteltua. Mutta edelleenkään näet vain oman totuutesi siitä että keskikaiutin on välttämätön ja missään tilanteessa sitä ei saa jättää pois teatterikokonaisuudesta. Syytät toisia uskovaisiksi ja itse sorrut samaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ainakaan itse vähätellyt mutta kummeksuin kommenttia jossa se todettiin välttämättömäksi tai tärkeimmäksi teatterin kaiuttimista ja loppupeleissä tarpeellisuus riippuu siitä minkälainen tila kotiteatterille on ja miten kaiuttimet saa aseteltua. Mutta edelleenkään näet vain oman totuutesi siitä että keskikaiutin on välttämätön ja missään tilanteessa sitä ei saa jättää pois teatterikokonaisuudesta. Syytät toisia uskovaisiksi ja itse sorrut samaan.
Minusta on helpompaa ja kuulijasta riippuen tärkeämpää todeta keskikaiuttimen tärkeys kotiteatterijärjestelmässä kuin kertoa, että ideaalisissa olosuhteissa sillä ei ole mitään lisäarvoa. Tämä ihan siitä syystä, että MINUN MIELESTÄNI 95% perustapauksista, ellei jopa yli, se on toimivampi ratkaisu.

Ja sitäpaitsi minähän myönsin, tai ainakin vihjasin, että totuus ei ole absoluuttinen. Juuri nimenomaan tuossa ensimmäisessä linkissäni kerrotaan, että huonosti sovitettu keskikaiutin on huonompi ratkaisu kuin ohjata se keskikanava etukaiuttimille. Ja näin varmasti onkin. Enkä myöskään kiellä takakajareiden merkitystä leffakäytössä (btw. tuo lätkäpointti oli aika kiva mauste), mutta minusta on tuhlausta uhrata niihin suhteettomasti rahaa. Mutta sehän on jokaisen oma asia, paljon uhraa mielenrauhansa turvaamiseksi.

Olen omat mielipiteeni perustellut. Olisi kiva kuulla vastakkaisten mielipiteiden perustelut.
 

HemmoP

Jäsen
Olen omat mielipiteeni perustellut. Olisi kiva kuulla vastakkaisten mielipiteiden perustelut.

Keskikaiuttimen sijoittaminen ison taulu tv:n kanssa on ongelmallista, kaiutin jää joko kuvan ylä/alapuolelle jolloin äänimaailmaa hallitseva kaiutin on syrjässä keskipisteestä korkeussuunnassa. Stereona äänen "keskipiste" saadaan kuvan keskelle. Eli periaatteessa tarvittaisiin keskikaiutin kuvan ylä- ja alapuolelle...

Ääntä läpäisevän kankaan+projektorin kanssa tietenkään ei ole tätä onglmaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Keskikaiuttimen sijoittaminen ison taulu tv:n kanssa on ongelmallista, kaiutin jää joko kuvan ylä/alapuolelle jolloin äänimaailmaa hallitseva kaiutin on syrjässä keskipisteestä korkeussuunnassa. Stereona äänen "keskipiste" saadaan kuvan keskelle. Eli periaatteessa tarvittaisiin keskikaiutin kuvan ylä- ja alapuolelle...

Keskipisteen saa kuvan keskelle yhteen kohtaan huonetta. Jos useampi henkilö katsoo leffaa, on se heti kuvan yläreunassa oleva keskikaiutin parempi ratkaisu kuitenkin. Ei toki täydellinen.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minusta on helpompaa ja kuulijasta riippuen tärkeämpää todeta keskikaiuttimen tärkeys kotiteatterijärjestelmässä kuin kertoa, että ideaalisissa olosuhteissa sillä ei ole mitään lisäarvoa. Tämä ihan siitä syystä, että MINUN MIELESTÄNI 95% perustapauksista, ellei jopa yli, se on toimivampi ratkaisu.

Ja minä taas olen lihaanin tavoin samassa kelkassa että ilman sitä tulee hyvin toimeen. Ja sen korostaminen tuossa kotiteatterin tekemisessä on ehkä "hiukan" yliampuvaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja minä taas olen lihaanin tavoin samassa kelkassa että ilman sitä tulee hyvin toimeen. Ja sen korostaminen tuossa kotiteatterin tekemisessä on ehkä "hiukan" yliampuvaa.
Et sitten kuitenkaan perustele muuten kuin "en tarvitse"? Aika turhauttavaa keskustella netissä Tepsi-fanien kanssa.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Et sitten kuitenkaan perustele muuten kuin "en tarvitse"? Aika turhauttavaa keskustella netissä Tepsi-fanien kanssa.

Siis perustelut ovat jo noissa linkeissä jopa niissä sinun laittamissasi. Jos et ole jo aiemmin lukenut niitä niin niissä sanotaan että se pitää pystyä sijoittelemaan _hyvin_, samanlainen kaiutin muiden kanssa on toinen vaatimus mikä yleensä on helpompi toteuttaa. Ja sellainen tila jossa omasta mielestä sen saa hyvin sijoitettua siitä ei enää ole hyötyä koska nuo neljä kaiutinta on jo saatu sijoitettua niin että istut niihin nähden optimaalisessa paikassa.

Jotenkin tunnut olettavan että sen saa aina laitettua hyvään paikkaan mutta taas noita neljää muuta ei koskaan saa optimaalisesti laitettua. Varsinkin kun ainakin omalla kohdalla noille neljälle on se paikka löytynyt olohuoneesta huomattavasti helpommin kun yrittänyt tunkea keskikaiutinta hyvään paikkaan kuvan suhteen.

Ja greit, henkilökohtaisuudet vol x seuraa :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis perustelut ovat jo noissa linkeissä jopa niissä sinun laittamissasi. Jos et ole jo aiemmin lukenut niitä niin niissä sanotaan että se pitää pystyä sijoittelemaan _hyvin_, samanlainen kaiutin muiden kanssa on toinen vaatimus mikä yleensä on helpompi toteuttaa. Ja sellainen tila jossa omasta mielestä sen saa hyvin sijoitettua siitä ei enää ole hyötyä koska nuo neljä kaiutinta on jo saatu sijoitettua niin että istut niihin nähden optimaalisessa paikassa.

Jotenkin tunnut olettavan että sen saa aina laitettua hyvään paikkaan mutta taas noita neljää muuta ei koskaan saa optimaalisesti laitettua. Varsinkin kun ainakin omalla kohdalla noille neljälle on se paikka löytynyt olohuoneesta huomattavasti helpommin kun yrittänyt tunkea keskikaiutinta hyvään paikkaan kuvan suhteen.
Noh, minä olen sentään ostanut tai ollut ostamatta asuntoja sen perusteella, miten niihin saa kotiteatterin sijoitettua. Silti oletan, ettei kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta. Eikä jokainen kotiteatterin suunnittelija ole yksin sitä leffaansa katsomassa. Minusta tuossa on vain liikaa reunaehtoja siihen, että ilman keskikajaria saisi paremman surround-äänen luotua kuin sen kanssa.

Oma nykyinen kotinihan on täynnä kompromisseja, äänentoiston tappioksi. Pystyn aika hyvin vertaamaan noita kahta tilannetta, koska ne molemmat löytyvät kotoani. Laadukkaammat etukajarit ovat yksinään, niiden pikkuveljet eri sarjan keskikajarin (kompromissi, ei mahtunut kolmas samanlainen enää, kuten usein käy, myin pois) kaverina toisessa huoneessa. Isoveljet on sijoitettu jälleen kerran kompromissin takia hiukan liian kauas toisistaan. Minusta tuo useamman kajarin setti toimii paremmin. Tilat tosin suosivat selkästi tässä vertailutilanteessa pikkuveljiä, koska isoveljien huone on kaiken muun lisäksi akustisesti perseestä. Mutta tuosta huomaa sijoittelun merkityksen todella selvästi. Vastaavilla etäisyyksillä sama systeemi toimi entisessä kämpässä huomattavasti paremmin, kun se keskikajari oli olemassa. Samoin pikkuveljet ilman keskosta toimivat toisessa huoneessa ok, kun etäisyyttä oli selvästi vähemmän helpomman sijoittelun ansiosta.

Vaikka tuo keskonen on eri valmistajan, eikä mitenkään erityisesti sovitettu systeemiin muuten kuin kertomalla tarve ja vanha kokoonpano Hifihuoneen myyjälle, en saa mitään oksennusreaktioita tuosta kombinaatiosta. Riittää minulle. Ehdottomasti hankkisin tuohon toiseenkin huoneeseen keskikajarin, jos sille olisi tilaa. Nyt ei ole.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikka tuo keskonen on eri valmistajan, eikä mitenkään erityisesti sovitettu systeemiin muuten kuin kertomalla tarve ja vanha kokoonpano Hifihuoneen myyjälle, en saa mitään oksennusreaktioita tuosta kombinaatiosta. Riittää minulle. Ehdottomasti hankkisin tuohon toiseenkin huoneeseen keskikajarin, jos sille olisi tilaa. Nyt ei ole.

Ja jos muistetaan että puutuin tässä vain ja ainoastaan kommenttiin jossa todettiin tuon olevan "erittäin tärkeä" ja oma pointti oli käytännössä se että sitä ilman saa hyvän kotiteatterin ja asiaan kannattaa perehtyä ettei mene sitten toiselta puolelta metsään tuon kanssa. Itse keskittyisin ensin muihin seikkoihin kuin keskikaiuttimeen.

Mutta kaiken kaikkiaan tämä kaikki varmasti palveli kotiteatterin tekijöitä. Ketjuun tuli läjä linkkejä joita lukemalla varmasti löytää sen oman kokoonpanonsa.

Pitäisikö seuraavaksi alkaa keskustelemaan siitä miten ihmiset pystyvät kuuntelemaan pakattua Dolby Digital ääntä pakkaamattoman PCM stereoäänen sijaan :) (eli ei)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän tuo kajareiden hankkiminen on kiinni tilan ja mieltymysten lisäksi kovasti myös budjetista. Noihin jos johonkin saa rahaa uppoamaan melko suolaisesti.

Itse hankin joku aika sitten Wasahifistä JBL:n sarjan (ES80+ESC25+ES20+ES150P) tonnilla, minkä olin asettanut rajaksi. Sain ilmeisen halvalla kun nyt katselin hintoja, mutta en olisi ostanut ellen tuohon hintaan olisi saanut.

Todella tyytyväinen olen. Etukaijuttimissa on todella luonnollinen ja puhdas ääni. Keskikaijutin toistaa dialogit TV:n alla ja satelliitit hoitavat tehtävänsä. Subbari on todella hyvä verrattuna vanhaan rimpulaani. Elokuvien äänimaailma on hieno ja subbari kun täräyttää LFE:tä niin munissa tuntuu. Kokonaisuus on todella, sanoisinko sulava sekä äänellisesti, että ulkoasultaan.

Todetaan nyt vielä tarkennuksena, että en ole mikään hifisti tai muusikko. Sävelkorvassanikin on vaikkua.
 

Aatos

Jäsen
Olen hankkimassa media soitinta (Dvd/blueray), mutta ongelma on etten ymmärrä mitään tästä blueray systeemistä.

Karvalakki dvd-soitin löytyy, tosin poika kuljetti sen naapuriin..

Toistaako sama soitin sekä DVD:t että blueray -leffat ? Aika kujalla ollaan.

Jos joku viitsii linkki johonkin soittimeen olisi mukava. Hinta kohtuullinen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen hankkimassa media soitinta (Dvd/blueray), mutta ongelma on etten ymmärrä mitään tästä blueray systeemistä.

Karvalakki dvd-soitin löytyy, tosin poika kuljetti sen naapuriin..

Toistaako sama soitin sekä DVD:t että blueray -leffat ? Aika kujalla ollaan.

Jos joku viitsii linkki johonkin soittimeen olisi mukava. Hinta kohtuullinen.

BR soittimet toistavat myös DVD:t, tai ainakaan en ole vielä kuullut sellaisesta joka ei niitä toista.

Jatkan Pleikkari 3:n hypetystä. Edelleen yksi parhaista BR soittimista markkinoilla (varsinkin PS3:n lisävaruste kaukosäätimen kanssa) ja hinta-laatusuhde on loistava jos pelit kiinnostavat yhtään. Jos ei absoluuttisesti tee yhtään mitään pleikkarilla muuten (nettikäyttö, pelit, mediaserveri) niin sitten joku muu stand-alone soitin. Näistä en tiedä sen enempää mutta 150-200€ saa jo hyvän laitteen käsittääkseni. PS3 maksaa 280€+ riippuen mistä tilaa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Blue-ray -soitinta tässä hankkimassa. Tuli samalla mieleeni, että kun soittelen tätä nykyä mp3-musiikkia tietokoneesta (joka on siis liitettynä kotiteatterin vahvariin), johon on liitettynä ulkoinen 1 teran kiintolevy, niin pystyisikö tuon ulkoisen kiintolevyn yhdistämään kenties suoraan tuohon soittimeen, mikäli soittimessa on usb-liitäntä? Eli ilman että tietokone on välissä?

En ole asiasta varma sen vuoksi, että omistan Elisa Viihteen digiboksin, jonka on luvattu toistaa ulkoseista lähteestä usb-portin kautta musiikkia, kuvia jne., mutta tuo nimenomainen Maxtorin ulkoinen kiintolevy ei tuossa värkissä toimi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ja minä taas olen lihaanin tavoin samassa kelkassa että ilman sitä tulee hyvin toimeen. Ja sen korostaminen tuossa kotiteatterin tekemisessä on ehkä "hiukan" yliampuvaa.
Tulee toimeen ilmankin, jos omistaa vahvistimen jossa voi keskikanavan äänet säätää kuulumaan etukaiuttimista. Esimerkiksi minun laitteistollani tuo ei onnistu.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Nyt on piru merrassa. Nykyinen noin 10v vanha virtinvahvistin on sanomassa työsopimustaan irti. Ongelmana on a) raha jota on käytettäväksi asti noin 500€ ja b) siihen hintaan ei taida löytää kummoista missä olisi PHONO sisääntulo ja näin ollen sisäänrakennettua RIAA-korjainta.

Onko kellään ideoita/vinkkejä?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Nyt on piru merrassa. Nykyinen noin 10v vanha virtinvahvistin on sanomassa työsopimustaan irti. Ongelmana on a) raha jota on käytettäväksi asti noin 500€ ja b) siihen hintaan ei taida löytää kummoista missä olisi PHONO sisääntulo ja näin ollen sisäänrakennettua RIAA-korjainta.

Onko kellään ideoita/vinkkejä?

Kannattaa miettiä ulkoisen RIAA-korjaimen hankkimista. Nykyisin kovin monissa viritin-vahvistimissa ei liene sisäistä RIAA-korjainta, ja niissäkin, joissa on, laatu ei varmaankaan ole kummoinen. Ulkoisia RIAA-korjaimia on saatavana melko edullisestikin, jos käytetyt kelpaavat etkä tarvitse high end -laatua. Budjettiasi tuo hankinta ei tuhoa, ja samalla vaihtoehtojen määrä kasvaa kummasti.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
No nyt on sitten uusi vahvain hommattu. Pioneerin vsx-819h ja hyvä RIAA-korjain jossa vielä volumen säätö namikka ja 3 auxia ja se tärkein PHONO-liitin. Hyvin potkii.
 
Yamaha NS-F210 vs. Audio Pro EVO40

Olisi tarkoitus viimeinkin heivata pari vuotta vanha Samsungin perus 5.1 setti mäkeen ja korvata se av-vahvarilla ja kahdella lattiakaiuttimella sekä hieman myöhemmin subbarilla. Keskikaiutin sitten joskus myöhemmin. Käyttö tulee olemaan 50-50 musa/leffa painotteista. Kuunneltava muusikki pitkälti metallia/rockia.

Vahvariksi on valikoitunut Yamahan RXV465B.

Kaiuttimien valinnassa painaa todella paljon ulkoiset seikat ja haluan kapeat lattiakaiuttimet olohuoneeseen. Budjetti on näihin about 300e ja olen törmännyt kahteen vaihtoehtoon, jotka vastaavat etenkin ulkoisia vaatimuksia:

1. Yamaha NS-F210 Piano Black
http://www.netanttila.com/webapp/wc...d=3100203&catalogId=3444&ddkey=ProductDisplay

(Pelkät lattiakaiuttimet irtoavat Gigantista 299e, mutta siellä ei ole tuotetietoja nähtävillä)

2. Audio Pro EVO40
http://www.audiopro.fi/tuote?kategoria=20200&id=2004215

(Koneboxissa 199e)

Itsellä ei ole kovin vahvaa tietotaitoa kaiuttimista/merkeistä, joten osaisiko joku kertoa, että kumpaan vaihtoehtoon kannattaisi kääntyä? Kumpi merkki on yleisesti laadukkaampi ääneltään?

Kovasti olen googlettanut näitä molempia, mutta tietoa ei pahemmin ole saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Sanokaas nyt mitä tässä kannattas tehdä kun siis taloudesta löytyy blueray soitin, jossa on tää hdmi-hässäkkä vedettynä töllöön. Sitten on lisäksi ihan normi vahvistin kera oikein hyvien kaiuttimien, mutta tosiaan tämä on tarkoitettu vain musiikin kuunteluun ja pelittää siinä hommassa oikein hyvin.

Tuli nyt kuitenkin mieleen, että pitääkö tässä nyt hankkia joku uusi vahvistin, että saisi leffoja kattoessa tosta hdmi:stä kaiken hyödyn irti? Vai pitäskö tässä vaan vetää normi rca-piuhalla äänet tosta blueray-soittimesta vahvistimeen ja kattoa leffat kera kahden kaiuttimen? Eli toimiiko toi niin, että kuva menee hdmi piuhaa pitkin ja äänet ottaa rca:lla?

Tosiaan en ole suuri leffojen katsoja, mutta silloin tällöin tulee katottua ja tähän asti oon ihan hyvin pärjännyt tolla että dvd-soitin on kiinni vahvistimessa ja äänet tulee sitä kautta ilman mitään kotiteatterihässäköitä. Riittää tuomaan mulle ihan riittävän tunnelman.

Toinen kysymys ei koske kotiteatteria, mutta menee aavistuksen hifin puolelle eli onko kokemuksia näistä laadukkaista pöytäradioista? Mietinnässä on lähinnä Tangent vs. Tivoli Audio. Joku hyvä radio pitäs keittiöön saada ja tärkeessä osassa on myös toi ulkonäkö, joka molemmissa pelittää. Tangent olisi jonkin verran Tivoli Audiota halvempi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sanokaas nyt mitä tässä kannattas tehdä kun siis taloudesta löytyy blueray soitin, jossa on tää hdmi-hässäkkä vedettynä töllöön. Sitten on lisäksi ihan normi vahvistin kera oikein hyvien kaiuttimien, mutta tosiaan tämä on tarkoitettu vain musiikin kuunteluun ja pelittää siinä hommassa oikein hyvin.

Tuli nyt kuitenkin mieleen, että pitääkö tässä nyt hankkia joku uusi vahvistin, että saisi leffoja kattoessa tosta hdmi:stä kaiken hyödyn irti? Vai pitäskö tässä vaan vetää normi rca-piuhalla äänet tosta blueray-soittimesta vahvistimeen ja kattoa leffat kera kahden kaiuttimen? Eli toimiiko toi niin, että kuva menee hdmi piuhaa pitkin ja äänet ottaa rca:lla?
Osta joku perus kotiteatteri vahvari ja siihen kaituttimet. Normaali tv:n katselukin saa uusia ulottuvuuksia.
ProLogicII
http://fin.afterdawn.com/sanasto/selitys.cfm/dolby_pro_logic_ii
Eli osaa muuttaa normaalin tv:n streoäänen 5.1 kanavaista ääntä muistuttavaksi. Antaa hyvän lisän esim urheilukisoihin, telkkarista tuleviin elokuviin ym. Lisäksi kotiteatterin kanssa leffat saavat kyllä lisämaustetta. Vähän sama kuin vertaisi mustavalkokuvaa ja värikuvaa...
Esim tuollainen
Sony STR DG 520
Hintaluokka oin 250€
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös