Kotiteatteri – mikä kannattaa ostaa?

  • 139 942
  • 492

Aatos

Jäsen
Tervehdys!

Olisiko esim tuollainen Onkyon tällähetkellä myydyin malli Verkkokaupassa hyvä idea, nyt ihan hatusta heitettynä? Harman/Kardonia kyllä tekisi mieli kun on hyvät kokemukset, mutta onko tuo pääsääntöisesti kovempi hinta vain brändilisää?

Onkyo TX-SR607 eli tuon isoveli voitti syksyllä tekniikan maailmassa hintaluokan vahvaritestin, ja itse olen tuollaista hankkimassa.

"Tekniikan Maailma 15/2009 testivoittaja, yleisarvosana 8.9!"
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täälläkin olisi uuden viritinvahvarin osto edessä, koska 10 vuotta vanha pioneeri on alkanut temppuilla. Hintaluokka olisi noin 300-500€. Ei ole tullut pitkään aikaan seurattua näitä Hifi-hommia, joten aika kuutamolla tässä ollaan. Antakaahan viisaammat hyviä vinkkejä merkeistä, liitännöistä ja muista jutuista mitä kannattaa ottaa huomioon.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Merkillä ei hirveästi ole väliä alle tonnin luokassa, kannattaa katsoa laite joka sopii parhaiten kukkarolleen ja että liitännät ovat riittävät. Tuossa stiflatin ehdottamassa Onkyossa on suppeanlaiset liittimet, ei sillä, riittää varmaan peruskäyttöön. Ja loudness ei ole muuten hifiä ;) Nykyvahvistimissa on kyllä säätimet matalille ja korkeille äänille, mutta nehän pidetään klo12:ssa. Jos bassoa arvostaa niin kannattaa hankkia se subwoofer sitten vahvistimen ohella.

Itse jos lähtisin nyt ostamaan uutta vahvistinta, valitsisin todennäköisesti Yamahan RX-V765:n ja Pioneerin VSX-919AH:n väliltä. Tuossa 500e hintaluokassa on yleensä liitännät ja tekniikka kunnossa. Aatoksen mainitsema TX-SR607 on varmasti myös hyvä vaihtoehto kyseisessä luokassa. Äänenlaadussa ei tavallinen tallaaja huomaa mitään eroa, asia on enemmän kiinni kaiuttimista.

Esimerkiksi halvemmissa malleissa (200-300e) on yleensä heiveröiset kaiutinliittimet ja suppeat sisääntuloliitännät, eikä noissa ole uusimpia äänipiirejä joita tarvitaan bluray-leffoille olevien TrueHD ja DTS-HD purkamiseen. Nämä kannattaa olla jos meinaa pärjätä vahvistimella useamman vuoden. Muutama vuosi sitten kun ostin nykyisen Yamahani niin silloin halvin Yamahan vahvistin tehtiin aivan eri maassa mitä merkin muut mallit. Ja kyllä se laite oli ulkoisestikin todella heikkolaatuinen.
 

Aatos

Jäsen
Merkillä ei hirveästi ole väliä alle tonnin luokassa, kannattaa katsoa laite joka sopii parhaiten kukkarolleen ja että liitännät ovat riittävät. .

Tuo mitä kirjoitit valaisi asiaa mukavasti.

Mites jos haluaa tietokoneen liittää vahvistimeen ? Kuinka onnistuu ja mitä se vaatii ?
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mites jos haluaa tietokoneen liittää vahvistimeen ? Kuinka onnistuu ja mitä se vaatii ?

Analogisesti 3.5mm miniplugi tietokoneeseen ja johdon toisessa päässä 2xRCA vahvistimeen, näin on itellä ollut aina. Nykyään ehkä järkevämpää optisella tai koaksiaalisella johdolla digitaalisesti, riippuen tietenkin mitä tietokoneesta löytyy. Joissain emolevyissä on vain koaksiaalinen ulostulo, joissain optinen. Analoginen nyt löytyy jokaisesta.

TX-SR607:ssa on näköjään 2 optista ja 2 koaksiaalista sisääntuloa, eli vallan mainiosti. Johdoksi koneen ja vahvistimen välille vaikka http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8009 tai http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=30213 .

Kolmas vaihtoehto on langaton, johon löytyy erilaisia ratkaisuja.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän myöhässä, mutta laitetaan kuitenkin.

Eli tarkoituksena olisi hankkia edulliset jalustakauittimet, joiden hinta olisi n. 200-350e. Itse en noista teknisistä jutuista paljon tiedä, mutta jos joku hieman perehtyneempi voisi suositella laadukkaita kyseisen hintaluokan kaiuttimia. Onko jokin tietty merkki erityisen hyvä? Tulisi pääosin elokuvien katseluun ja musiikin kuunteluun.

Itsellä on Wharfedalen 9:t käytössä ja riittää minulle kerrostalokämpässä loistavasti. Huuto.netissä näytti olevan lattiakaappipari alle 300€ myynnissä.

Itse voin suositella 10.1 versiota. Omalla kuuntelulla hieman parempi ääni kuin 9-sarjalaisessa (jota monet arvostelut netissä tukevat) ja hintaa monessa paikkaa 200-300e/pari.

Toki leffakatselussa on hyvä olla subwoofer apuna. Ja leffakäyttöön riittävä subwoofer lähtee kaupasta samoihin hintoihin. Mutta kuten sanottu, laatu maksaa, minulla vain laadun huomaaminen häviää tuossa tietyn hintaluokan jälkeen.

Eniten tällä hetkellä omaa teatteria häiritsee Sony STR-DB795 läpivientien puute mutta mediaserver käyttöön ja kaukosäädöllä toimiva HDMI jakaja todennäköisesti korvaavat tuon puutteen.
 

Veijari

Jäsen
Kellään kokemusta Anthony Gallon kaiuttimista?
Ajattelin tällaisia takakaiuttimiksi 5.1 järjestelmään, tai paremminkin vaimo ajatteli kun ovat niin söpöt. Kyllähän ne itsellekin sopivat mikäli niistä ääntä piisaa. Melko pieni koko vain mietityttää että mitenköhän toimivat käytännössä? Pitää jossain liikkeessä käydä koekuuntelemassa.
 

Veijari

Jäsen
Eipä ole kokemusta, mutta muutama kymppi lisää per kaiutin ja saat Amphionin Ion -sarjan takakaiuttimet. Äänenlaatu on loistava ja design on myös silmää miellyttävä.

Ionit mulla on etukaiuttimina tällä hetkellä. Yksi vaihtoehto olikin että vanhat Inonit heittäisin takaseinälle ja ostaisin Ion L:t eteen. Pitää laskeskella (kysyä vaimolta) budjettia.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
itse kun en juurikaan hifisti ole, enkä halua mitään 5-7 kaiutinta olohuoneeseeni, niin päädyin Jamon 2.1-kotiteatteripakettiin. Expertiltä tuon vielä sai mukavaan hintaan, ovh oli päälle 900 ja nyt 449. Juujuu ei nuo ovh hinnat nyt ole muuta kuin näpyttelyä, mutta kuitenkin tuollainen oli. HAlvasta hinnasta saa kiittää kai verkkokauppa.comin mainoksia ennen joulua. Kiitos.

Niin laitteesta. Hitto sehän on ihan päällikkö. Aluksi epäilin, että mahtaako se nyt tuoda mitään ihmeellistä elokuvien katseluun, mutta toihan se vaikka olohuoneessakin on kokoa reilut 32 neliötä ja korkeuttakin 3,8 metriä. Loistavat soundit ja se tosiaan lähettää hienosti myös ne takakaiuttimien äänetkin. Eli aikaisempi 5.1 jäi varjoon ja syvälle. Toki se entinen järjestelmä oli noin 500 euron arvoinen sonyn vahvarilla ja minkä lie kajareilla.

Bose oli se ykkösvaihtoehto, mutta säästyneellä 500 saa jotain muutakin mukavaa. Enkä nyt kuullut mitään suurta eroa Bosen ja Jamon paketteja testaillessani. Nuo Sonyn ja samsungien 2.1 jäi kauas siitä tasosta jonka halusin. Kärjistäen TV-valmistajien subbari painaa saman kuin kaiutinvalmistajien yksi etukaiutin. Kaikka siitä sen eron voi saada.

Mutta siis todella tyytyväinen käyttäjä ja voin suositella, vaikka hifistit nauravat ja vähättelevät.
 

Veijari

Jäsen
Taidankin kääntyä siihen että kaikki kaiuttimet ovat tuota Amphion Ion sarjaa. Ainakaan paikallinen hifi myyjä ei suositellut noita Gallon satelliittikaiuttimia. Kai siinä ihan perääkin on että äänentoisto on parempi kun kaikki kaiuttimet ovat samaa valmistajaa/sarjaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikäs siinä, jos tykkää investoida parin kuiskauksen takia kalliisiin (kuka mitäkin pitää kalliina) satelliitteihin. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että todella vähissä on sellaiset äänitteet, joita varten tarvitaan optimoitua äänentoistoa. Ottaisin mieluiten siihen käyttöön sopivan pienet, siistit ja edulliset pöntöt, joissa on kuitenkin mehupurkki-sarjaa parempi toisto.
 

Veijari

Jäsen
Mikäs siinä, jos tykkää investoida parin kuiskauksen takia kalliisiin (kuka mitäkin pitää kalliina) satelliitteihin. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että todella vähissä on sellaiset äänitteet, joita varten tarvitaan optimoitua äänentoistoa. Ottaisin mieluiten siihen käyttöön sopivan pienet, siistit ja edulliset pöntöt, joissa on kuitenkin mehupurkki-sarjaa parempi toisto.

Vai takakaiuttimillako ei ole mitään virkaa? Entäs keskikaiutin sitten, onko sekin täysin turha?

Antaisitko sitten esimerkinedullisesta, siististä ja pienestä takakaiuttimesta joka ei ole mehupurkki-sarjaa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vai takakaiuttimillako ei ole mitään virkaa? Entäs keskikaiutin sitten, onko sekin täysin turha?

Antaisitko sitten esimerkinedullisesta, siististä ja pienestä takakaiuttimesta joka ei ole me hupurkki-sarjaa?
Keskikaiutin on leffakäytössä erittäin tärkeä. Tämän varmaan tiesitkin. Kannattaa ihan oikeasti joskus demonstroida itselleen, mitä mistäkin suunnasta kuuluu 5.1 -äänillä. Keskikaiuttimista tulee aika paljon tavaraa, satelliiteista tuskin mitään satunnaisia suhahduksia tai pärinöitä lukuunottamatta. Muhkeimmissä jylinöissä ne jäävät joka tapauksessa muun metelin alle, jos sieltä jotain äänekkäämpää on luvassa. Tai jos sieltä tulee paljon meteliä, ääni tuntuu olevan jotenkin pielessä, kun etuosasto jää niiden jalkoihin. Jos sattumalta kuuntelisi 5.0 -musiikkia (mitä en ole koskaan päässyt kuuntelemaan), homma saattaisi olla eri. En itse asiassa ole edes nähnyt moisia äänitteitä. En siis puhu musiikki-DVD:stä.

Minulla on takana Kef Cresta 1:t. Jotain alle parisataa pari. Mielestäni osuu kuvaukseen. Ainakin ne ovat neljännes siitä, mitä pääkajarit kustansivat. Minusta oli hölmöä pitää Gradientin Introjen kaverina lähes 800 € pari maksavat Preludet takana pölyä keräämässä. Eikä edes pippeli venynyt noilla.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Itse tuli hankittua jokunen vuosi sitten seuraava sarja, joku voi sitten ampua alas jos on sitä mieltä että paskaa tuli hankittua, mutta tossa tuo setti:
Vahvistin CAV av 2086
Pääkaiuttimet CAV Fi-II
Keskikaiutin CAV Fi-C22
Surraundit CAV Fi-S22

Subbaset toimii oikein hyvin, vasta kerran tullut taulu alas seinältä kajarin vierestä.
Ääni on puhdas, tai siltä se ainakin kuulostaa, vaikkakin kuulo on pilattu jo aikoja sitten niin kyllä sen hyvän äänen vielä tunnistaa ja siitä osaa nauttia
 

Veijari

Jäsen
Leon sai toden totta minut miettimään uudemman kerran ja olet oikeassa, keskikaiutin on tärkeä leffakäytössä. Pääasiassa meillä kuunnellaan musiikkia mutta leffakäyttökin on tärkeä. Pitää vielä miettiä noita satelliitteja, yksi tärkeä valintakriteeri on ulkonäkö ja väriltään niiden tulisi olla valkoisia, äänestä tinkimättä vaikka vähemmällä huomiolla ovatkin.

Tänään täytyy käydä katsastamassa B&W:n M1 kaiutinta jota on eri foorumeilla kehuttu.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kellään tässä ketjussa tietoa siitä, että onnistuuko Bluray-soittimista tekemään DVD-levyjen osalta aluekoodivapaita?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noh keskikaiutin yleensä on aika mielipidejakaja ja esimerkiksi nimimerkki DVB-G hieman yliampuvasti kirjoittelee tässä DVD Plazan topicissa aiheesta :D

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65959
Onko valovuosi paljon vai vähän yli? Minua muutenkin naurattaa aina kaikki viivasuoran taajuusvasteen jumaloijat. Näkisivätpä kerran oman korvansa kuulokäyrän. Loppuisi se vähähappisten suunnattujen kupariatomien audiokaapeleiden rohmuaminen.

Ai niin, unohdin kai viimeksi kertoa, että se kolmas Prelude tuosta keskeltä sai väistyä sisustuksellisista syistä johonkin toiseen merkkiin, joka ei peitä telkkarin kuvaa. Ja samoin nuo Introt ovat makkarissa, kun eivät enää uuteen kämppään mukisematta mene olkkarin puolelle. No, samat komponentit noissa Preludeissa on.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Keskikaiutin on hankala sijoittaa, eikä se ole läheskään niin oleellinen osa mitä takakaiuttimet. Itse olen vuosia selvinnyt 4.0-systeemillä, ennen oli 5.1 ja ei tuota keskikaiutinta jäänyt kaipaamaan. Itellä on parin sadan euron OR:t takakaiuttimina ja riittää juuri siihen ambienssin ja kuiskausten toistamiseen. Jos kuuntelisi monikanavamusaa intohimolla niin sitten olisi syytä olla samanlaiset hyvät skobet joka kanavassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Noh keskikaiutin yleensä on aika mielipidejakaja ja esimerkiksi nimimerkki DVB-G hieman yliampuvasti kirjoittelee tässä DVD Plazan topicissa aiheesta :D

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=65959

Kyseinen nimimerkki on ainakin omaan mieleeni lähes täysi paskanjauhaja. Hehkuttaa esimerkiksi jotain led-valaisimia jokaisessa valaistukseen liittyvässä viestissään ja muutenkin jokainen viesti on vähintäänkin karkeasti yliampuva.

Oma 5.1 settini on seuraava:

Edessä: 2x Wharfedale 9.2
Takana: 2x Wharfedale 9.1
Keskellä: 1x Wharfedale 9.CS
Subi: 1x Velodyne VX II
Vahvistin: Pioneer VSX-916

Riittää meikäläisen "ei niin HiFi"-korville ainakin erittäin hyvin. Ääntä lähtee tarvittaessa jopa liikaa ja kuulostaa hyvältä myös pienemmällä voimakkuudella. Ulkonäöltään kaiuttimet miellyttävät ainakin allekirjoittanutta, eivätkä koskaan ole hellasäröäkään aiheuttaneet. Takakaiuttimet ovat tosiaan pääasiassa pelkästään koristeena, mutta joissakin hyvin tehdyissä leffoissa niistä on kyllä paljon iloa. Musiikki kuunnellaan luonnollisesti joko 2.0 tai 2.1 tilassa (subbaria ei musiikin kanssa välttämättä tarvitse). Keskikaiutin on ihan mukava lisä elokuvissa, jollei katselupaikka ole täysin optimaalinen.

Edit: Sarjan hinta/laatusuhde oli ainakin ostohetkellä erittäin hyvä ja asia tuskin on siitä mihinkään muuttunut. Vahvistin ei toki ole enää tätä päivää, koska siinä ei ole ollenkaan HDMI-liitäntöjä eikä se taida uusimpia moniääniformaatteja enää tukea.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyseinen nimimerkki on ainakin omaan mieleeni lähes täysi paskanjauhaja.

Joo, sellaisen kuvan sai. Mutta aika lailla perustelee sen että keskikaiutimen olemassaoloa ei voi perustella millään absoluuttisella fysikaalisella syyllä vaan se on täysin henkilökohtainen mieltymys ja pelkällä teknisellä ajattelulla vain heikentää järjestelmän äänimaailmaa.

Enemmänkin tuo vain oli vastakommentti täällä annettuun "leffakäytössä keskikaiutin on erittäin tärkeä" absolutismiin joka on täysin henkilökohtainen mieltymysseikka. Ja tuo osuus sivuutettiin tuossa kommentissa täysin.

Onko valovuosi paljon vai vähän yli? Minua muutenkin naurattaa aina kaikki viivasuoran taajuusvasteen jumaloijat. Näkisivätpä kerran oman korvansa kuulokäyrän. Loppuisi se vähähappisten suunnattujen kupariatomien audiokaapeleiden rohmuaminen.

Ja siinä kohtaa kun alkaa nauramaan muille niin kannattaa lopettaa itse "absoluuttisten" totuuksien jakaminen aiheista jotka eivät sellaisia ole :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Enemmänkin tuo vain oli vastakommentti täällä annettuun "leffakäytössä keskikaiutin on erittäin tärkeä" absolutismiin joka on täysin henkilökohtainen mieltymysseikka. Ja tuo osuus sivuutettiin tuossa kommentissa täysin.
Oletko koskaan miettinyt, miksi leffateattereissa on kajarit myös siellä valkokankaan takana?
 

HemmoP

Jäsen
Oletko koskaan miettinyt, miksi leffateattereissa on kajarit myös siellä valkokankaan takana?

Keskikaiutin ei ole tarpeellinen jos laitteiden taso on riittävä aikaansaamaan erinomaisen stereokuvan ja akustiikka sallii sen.

Jos etukaiuttimista toinen osoittaa suoraan puolen metrin päässä olevaan suomisoffanojatuoliin ja toinen muijan kukkalautaa, niin keskikaiuttimesta on apua. Kuten leffateatterissakin jossa "sweet spot" pitäisi saada kattamaan useampikin katsoja.

Itse päädyin aikanaan laadukkaaseen kaksikanavasysteemiin ja se sopiikin paremmin käyttötarkoituksiini, eli musiikki vinyyliltä ja tv/leffat vähemmällä käytöllä.

Ja kyllä, kaapeleissakin on eroja ja sen kuulee jos laitteiden taso sen sallii.

Ja kuulokäyrästä, niin tiedän, että ihmisten kuulossa on isojakin heittoja ja sen takia olen omat kamani valinnut kuuntelemalla omin korvin kuin mustanpörssin tm-voittajaa kehuvaa myyjää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vastaan tällä kertaa vain ranskalaisilla viivoilla.

- audio&video FAQ
- Mikrobitti
- hifiopas

Lähteet ovat toinen toistaan luotettavampia. Minun totuuteni kulkee lähimpänä tuota ensimmäistä. Istukaa te vaan siellä sweet spotissa, jos teillä sellainen on. Mutta älkää kertoko totuutena sellaista, mitä ette pysty perustelemaan kuin ideaalisissa olosuhteissa, joita ei ole olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös