Hoh-hoijaa:
Varmaankin täysin turha viesti työnantajan ajalla täältä iltavuorosta, tosin ei nyt kyllä onneksi soi tuo puhelinkaan, ettei tekemistäkään kauheasti ole.
Tuolla vapaan keskustelun puolella on tuo otsikko lapsuuden uskomuksista, minä uskoin todella pitkään, että tuomareilla todellakin on joku salaliitto Tapparaa ja Suomen maajoukkuetta vastaan. Ihmettelin miksi samat miehet viheltävät hyvin Ilveksen tai KooVeen pelejä tai MM-kisoissa muita kuin Suomen pelejä, siis vielä varmaan pitkälti toiselle kymmenelle ihan tosissani.
Vielä nykyisinkin, vaikka oranssilasitkin ovat haalistuneet ja itsekkin on tullut pari tuhatta kiekkopeliä ja muutama sata futisspeliä siihen päälle vihellettyä, tuntuu välillä siltä. Enää en tosin sitä usko.
Jonkinlainen kotietu on varmasti olemassa, Kerho, Ilves ja Jyppi tulevat minulla ensimmäisinä mieleen seuroista, joiden katsomo 'pystyy' aina välillä huutamaan jäähyn vastustajalle (Tapparaa en suostu kommentoimaan). Toisaalta kotietu on myös ihan kaukalossa olemassa, yleisön kannustuksen, matkustamattomuuden, valitun peityylin yms. ansiosta tasaisessa sarjassa kotijoukkue on tilastollisesti ehkä keskimäärin sen piirun verran edellä pellisestikin ja pakottaa vastustajan rikkomaan.
Miettikääpä muuten itse, esim. töllöstä kiekkoyötä katsoessanne, miten ottelussa, jossa ei oma suosikkinne pelaa, tuomarit eivät ole puolueellisia, vaikka huonoja olisivatkin. Ja sitten jos tuntuvat olevan puolueellisia, niin käsi sydämmelle, oliko sympatiat kuitenkin jomman kumman puolella. Näissä peleissä muuten tuomarit tuntuvat olevan parempiakin, kuin 'oman' joukkueenne peleissä. Edelleenkin Hakametsässä minusta tuntuu, että Ilveksen peleissä tuomarit onnistuvat keskimäärin paremmin kuin Tapparan.
Hyvin harvoin muuten tuomarit antavat jäähyjä väärin, suurin poru syntyy yleensä viheltämättä jääneistä tilanteista. Vihelletyistä arvostellaan yleensä sitä, ettei jäähy ollut 'linjan mukainen', ei yleensä sitä, ettei rikettä olisi ollut. Tässä nimenomaan ne värilliset lasit vaikuttavat tulkintoihin. Minäkin olen monasti TV:sta Tapparan peliä katsoessani todennut Tapparan rangaistuksesta, että eihän tuossa nyt mitään ollut, hidastuksesta on sitten ollut pakko myöntää, että selvää selvempi jäähyhän se.
Itse olen tällä kaudella joko TV:sta tai paikanpäällä, lähinnä Tampereella, nähnyt ehkä kolmisenkymmentä SM-liigajoukkueiden ottelua. Viime lauantain (17.11.) Ilves-Ässät -peli on ainoa, josta on jäänyt sellainen maku, että Ilves saa osaltaan kiittää (ja Ässät haukkua) tuomariparin tiettyjä tulkintoja jopa ottelun lopputulokseen vaikuttavina, pirustako sitä silti tietää. Enkä siinäkään yhtään epäile puolueellisuutta, virheet (tai tulkintaepäselvyydet) nyt vain kasautuivat samaan suuntaan.