Hyvin voi olla sama Ilves. Kyllä ne aikamoisia lenkkejä heittävät. Lumella kannattaa katsoa ilveksen jälkiä aina tarkasti läheltä. Hyvällä tuurilla löytää pennun jäljen nimittäin suoraan siitä emän jäljen päältä. Osaavat aika hyvin tuon taktiikan.Ai se meni noin päin. Seison korjattuna. Viime talvena näkyi ilveen jälkiä talon takana töröttävän mäennyppylän toispual, oliskohan linnuntietä kolmisen kilometriä eiliseltä paikalta. Voisikohan olla sama katti? Ei mitään käsitystä, minkä kokoisella alueella yksittäiset moiset otukset kuljeksivat.
Harmi, etten ole koskaan nähnyt tuollaista hyvältä etäisyydeltä. Joskus ilves kipitti maantien yli Nurmijärvellä (lähellä sitä paikkaa, jossa n. vuotta myöhemmin ajoin peurakolarin), sen verran kaukana, ettei liian selvästi nähnyt, mutta kuitenkin niin läheltä, että tunnistin rakenteesta ja kulkemisesta kissaeläimeksi ja vantteruutensa perusteella joksikin muuksi kuin kotikissaksi. Ja täällä kun ei samankokoisia elukoita kovin montaa sorttia ole, niin uskottelen yhä itselleni sen olleen ilves.
Tuossa Jumbon kulmillahan niitä pyörii jatkuvasti myös. Sopivasti puskia ja niittyä siinä veromiehen/koivuhaan kohdalla ja toisella puolen kehää myös, että usein siinäkin niitä näkee.Viereisessä puistikossa tuli nähtyä viisi metsäkaurista. Yleensä niitä näkyy kyllä tuolla Keimolan pelloilla eikä täällä asuinalueen puolella. Matka niillä jatkui latupohjaa pitkin etelään.
Komea lintu, eikä ainakaan täällä taajama-alueella järin tuttu vieras. Edellisen kerran olen tainnut nähdä palokärjen kymmenisen vuotta sitten metsäisen golf-väylän laidalla.
Hienoa että Nuuksion suunnassa on ylipäänsä näkynyt metsoja. Metsäkanalintujen kannat kun on olleet eteläisessä Suomessa olemattomat pitkän aikaa. Toivottavasti lisääntyisivät.”Herran jumala, mikä toi on?” Jarkko kohtasi äkäisen olennon Nuuksiossa
Nummelalainen Jarkko Karhu, 51, on käynyt jo vuosia ulkoilemassa Nuuksiossa vaimonsa Jonnan kanssa. Tottuneet luonnossa liikkujat kohtasivat terhakkaan eläimen luontopolkujen läheisyydessä ensi kerran muutama vuosi sitten, mutta helmikuun alussa eläin pääsi taas yllättämään. Karhu pisti...www.is.fi
Ukkometso on kyllä upea lintu varsinkin tuossa soidinasussaan, mutta pahimmissa soidinkiimoissaan aivan täysi hullu.
Lähistöllä on parempaa/tuttua evästä saatavilla ja aloitit ruokkimisen liian myöhään. Kyllä sen harakka tai orava käy vielä syömässä.On nykypäivän linnut kranttuja, perhana sentään. Ostettiin meidän rivarin pihalla tönöttävän leikkimökin kulmasta roikkumaan tuollainen rasvakäpy, jossa on siemeniä ja talia, niin ei kelpaa tinteille. Toisin oli ennen, pilalle on hemmoteltu tipuset.
On nykypäivän linnut kranttuja, perhana sentään. Ostettiin meidän rivarin pihalla tönöttävän leikkimökin kulmasta roikkumaan tuollainen rasvakäpy, jossa on siemeniä ja talia, niin ei kelpaa tinteille. Toisin oli ennen, pilalle on hemmoteltu tipuset.
Meillä oli samalla tavalla, Mustarastaitakin oli parhaimmillaan 20 (pahimmillaan) samaan aikaan ruokapaikalla, mutta suurin osa häipyi jonnekin, kun tuli ensimmäiset isommat pakkaset. Meinasi vararikko iskeä noiden mustarastaiden takia, kun ne vetävät pikkulintuihin verrattuna moninkertaisen määrän maapähkinää ja kuorittua auringonkukansiementä.Tuo rasvakäpy on omien kokemusteni perusteella sellainen, että se ei oikein maistu linnuille, jos jotain muuta on tarjolla.
Tänä vuonna on ollut outo talvi lintujen kanssa. Marras- ja joulukuussa oli ajoittain paljon kovempaa kuhinaa ruokintapaikalla kuin edellisinä talvina. Sitten tammikuussa yhtäkkiä hiljeni kovasti. Ja sama meininki on jatkunut helmikuussa. Samanlainen muutos on ollut aiempinakin vuosina, mutta kontrasti alku- ja keskitalven välillä on ollut paljon pienempi.
Syitä olen arvuutellut. Yksi voi olla se, että tässä taloyhtiössä on aiemmin ollut kolmella asunnolla ruokintapaikka, kun nyt taitaa olla meillä ainoa. Lähellä olevalla omakotitaloalueella saattaa olla parempi tihentymä ruokapaikkojen suhteen.
On myös mahdollista, että joku peto, kuten varpushaukka tai varpuspöllö, olisi tuossa sydäntalvella käynyt harventamassa ruokailijoiden laumaa, joka on sitten siirtynyt muualle.
Itseäni ei hanhet haittaa. Mun mielestä kaupungissa ei voi olla liikaa luonnonvaraisia eläimiä. Ymmärrän toki jos joku ei pidä.Käväisin eilen kolmen vartin mittaisella lenkillä Arabianrannassa, joka oli jälleen kerran tulvillaan niitä perhanan hanhia. Ne eivät ole kuitenkaan syy tälle viestille, vaan yksinäinen meriharakka, joka oli etsiskelemässä sapuskaa pienestä lammesta puiston keskiosassa. Kyseessä oli varmaan ensimmäinen lajinsa edustaja, jonka minä olen nähnyt ja olihan tuo miellyttävä ja omalla vaatimattomalla tavallaan karismaattinen ilmestys. Toivottavasti se löysi ruokaa eikä lannistunut päälle iskeneestä pienoisesta lumikuurosta.
Meriharakka on kiva lintu seurata ja niitä näkee usein pareittain. Niiden vihellyksenkin oppii nopeasti tunnistamaan. Toinen laji, joka on viime vuosina mukavasti yleistynyt ainakin pääkaupunkiseudun ranta-alueilla on harmaahaikara. Näyttävä ja kuvauksellinen iso lintu. Myös lentävän ladonoven eli merikotkan näkee lähes joka kerta, kun lähtee johonkin rantojen lintutorneille kiikaroimaan.Meriharakka on levittäytynyt jo sisämaahankin pesimään. Sen pitäisi olla meren rannalla sinänsä aivan peruslaji stadissa. Jos näet joskus meriharakan "nilkuttavan" ja piipittävän alkukesästä olet lähellä sen pesää tai poikasia. Se yrittää sillä saada huomionsa itseensä. Olen kuvaillut meriharakoita melko paljon.
Lintuja on mukava seurata ja kuulostella, myös ihan näin satunnaisena vilkuilijana ilman bongailupyrkimyksiä tai muutakaan systematiikkaa.Käväisin eilen kolmen vartin mittaisella lenkillä Arabianrannassa, joka oli jälleen kerran tulvillaan niitä perhanan hanhia. Ne eivät ole kuitenkaan syy tälle viestille, vaan yksinäinen meriharakka, joka oli etsiskelemässä sapuskaa pienestä lammesta puiston keskiosassa. Kyseessä oli varmaan ensimmäinen lajinsa edustaja, jonka minä olen nähnyt ja olihan tuo miellyttävä ja omalla vaatimattomalla tavallaan karismaattinen ilmestys. Toivottavasti se löysi ruokaa eikä lannistunut päälle iskeneestä pienoisesta lumikuurosta.