Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 539
  • 81 135

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talous-Sanomissa on tänään julkaistu artikkeli, jossa käsitellään koronarajoitusten taloudellisia vaikutuksia. Yksi keskeisistä kommenteista on, että tiukat rajoitukset ovat pienempi paha kuin taudin holtiton leviäminen, ja tämän tueksi esitetään myös hieman viittauksia tutkimustuloksiin. Samalla todetaan myös, että tappioita ei voi mitenkään välttää, ja yhteiskunnan tukea tarvitaan joka tapauksessa paljon. Kannattaa lukea, mutta kyseessä on tosiaan vain kolumni, eikä absoluuttinen totuus - eli eriäviä mielipiteitä voi hyvin esittää. Itse olen kolumnistin kanssa samaa mieltä, ja minusta Suomen ja Ruotsin taloustilanteen kehitys on ollut tästä rajoitusten vaikutuksesta hyvä esimerkki.


Entinen työkaveri oli laittanut aamulla sosiaaliseen mediaan kuvan autojonosta Turun drive-in -testauspisteellä. On se ikävän pitkä. Ei ole helppoa Varsinais-Suomessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä minä menisin testeihin. Tällöin saisit sairastettuasi liikkua miten haluat ja mennä vaikka toukokuussa Kreikkaan. Ei tarvitse enää rokotetta.
Jos puoliso joutunut jo määrättyyn karanteeniin, niin karanteenin jälkeen vasta testeihin. Tulee uusi karanteeni. Ja saadaan tartuntalukuja pidemmälle ajanjaksolle, ettei kenenkään mieli mustu
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onneksi Virossakin alkaa tartunnat pikkuhiljaa tasoittumaan. 3pv:n liukava keskiarvo on tullut jonkun verran alaspäin 6.3 todetuista huipuista, joka oli 1498.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Helsingin tartuntojen kasvu ei osoita hidastumisen merkkejä ja viikkokeskiarvo on jo 205. Kasvua viikossa siihen on tullut reilut 20 tartuntaa. Ilmaantuvuusluku n. 410 ja siinä kasvua reilut 50 viikossa.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
A-studiossa puhuttiin taas jostain helvetin turnauskestävyydestä. Itse ohjelma menee tietysti saatesanoilla "ollaan veitsenterällä".

Kyllä on helvetillisen pitkä turnaus, kun tässä oikeasti on mennyt jo aikaa niin paljon, että 1. kaudesta ehdittiin pelata runkosarja, playoffit ja ratkaista mestaruuskin.

Sen jälkeen tuli off-season, training camp ja nyt vedetään jo kovaa vauhtia toisen kauden runkosarjaa. Mutta niin vaan onkin joku turnaus menossa?

Kyllä tässä ennemmin alkaa olemaan kyse, että montako kautta tätä sarjaa vielä pelataan ja mikä on sarjajärjestelmä tulevaisuudessa. Tätä suljettua sarjaa kaikenmaailman rajoituksilla ei voida enää ensi kaudella pelata, vaan sarja pitää avata.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin tartuntojen kasvu ei osoita hidastumisen merkkejä ja viikkokeskiarvo on jo 205. Kasvua viikossa siihen on tullut reilut 20 tartuntaa. Ilmaantuvuusluku n. 410 ja siinä kasvua reilut 50 viikossa.
Tuossa näkyy vielä edellisviikon huipun jatkotartuntojen sato, mutta olen melko varma siitä, että loppuviikosta tullaan jo liukuvassa keskiarvossa niukkaan laskuun (Helsingissä nousu alkoi oikeastaan "kunnolla" vasta 3.3.). Tähän tietysti vaikuttaa myös ihmisten testausaktiivisuus sekä mahdolliset joukkotestaukset esim. työpaikoilla. Eli lukemat eivät välttämättä laske, mutta epidemia etenee kokonaisuudessaan parempaan suuntaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tässä ennemmin alkaa olemaan kyse, että monkako kautta tätä sarjaa vielä pelataan ja mikä on sarjajärjestelmä tulevaisuudessa. Tätä suljettua sarjaa kaikenmaailman rajoituksilla ei voida enää ensi kaudella pelata, vaan sarja pitää avata.
Joo ja tiedän, että onhan se vähän nipottamista tarttua tämmöisiin toimittajan tai asiantuntijan käyttämiin yksittäisiin sanoihin.

Mutta tuo virkamiesslangi on vaan todella vieraannuttavan kuuloista. Miksi ei voi vaan puhua selvällä ja suoralla suomen kielellä, ja sanoa, että ihmiset ovat väsyneitä tilanteeseen? Jaksavatko kansalaiset vielä tätä?

Näiden virkamiesjargonia olevien sanojen käyttö viittaa aina vähän jotenkin siihen, että keskustelija ei uskalla puhua asioista niiden todellisilla nimillä ja sitten ne paketoidaan tämmöisiksi aivan pösilöiksi hölynpöly sanoiksi.

Sellaisten ihmisten, joiden työhön olennaisesti kuuluu viestintä, pitäisi tämä asia tietääkin.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Mutta tuo virkamiesslangi on vaan todella vieraannuttavan kuuloista. Miksi ei voi vaan puhua selvällä ja suoralla suomen kielellä, ja sanoa, että ihmiset ovat väsyneitä tilanteeseen? Jaksavatko kansalaiset vielä tätä?

Näiden virkamiesjargonia olevien sanojen käyttö viittaa aina vähän jotenkin siihen, että keskustelija ei uskalla puhua asioista niiden todellisilla nimillä ja sitten ne paketoidaan tämmöisiksi aivan pösilöiksi hölynpöly sanoiksi.

Tätä kutsutaan politiikaksi. Olisi kyllä kieltämättä hienoa, jos joku puolue nousisi isoksi puhumalla asioista suoraan kaartelematta kaiken maailman paskapuheita. Ja jos ei tiedä asiasta, niin sitten sanoo "Enpä muuten tiedä, mutta otan selvää.". Olisi erittäin tervetullut muutos politiikkaan.
 

Oadie

Jäsen
Tätä kutsutaan politiikaksi. Olisi kyllä kieltämättä hienoa, jos joku puolue nousisi isoksi puhumalla asioista suoraan kaartelematta kaiken maailman paskapuheita. Ja jos ei tiedä asiasta, niin sitten sanoo "Enpä muuten tiedä, mutta otan selvää.". Olisi erittäin tervetullut muutos politiikkaan.

Valitettavasti jos ja kun näitäkin on ja on ollut ihmiset karttavat ja moittivat. Itseään ei haluta mieltää tuohon tavalliseen rooliin vaan noustaan mielummin korkeammalle jalustalle, vaikka ei ymmärrettäisi tuon taivaallista höpötyksistä.

Nyt kun baarit ja kuntosalit, harrastukset ja osittain lähiopetuskin ovat sulussa niin mikä on seuraava kohde paheksunnalle tavallisen suomalaisen kohdalla? Ulkoilu? Liian pitkät kauppareissut? Lähitöitä tekevät? Tässä kun on tultu käytyä laskettelemassa (rauhallista on ollut) niin olenkohan jo kohderyhmässä? Lähipäivien iltapäivälehtien otsikoita odotellessa.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Aika kevyeltä kasvulta omaan silmään vaikuttaa, ainakin kun miettii mitä tässä on odotettu.
Juu, nousu on ollut tasaista eli ei olla eksponentiaalisella käyrällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, täältä päivittäistä raporttia. Onko se nyt 5. Vai 6. Päivä, vähän riippuu laskentatavasta.

Kuumetta ei ole, lihassärkyä ja edelleen ”normiflunssa”. Yö meni vähän heikosti nukkuen, mutta taisi olla muut syyt kuin korona. Hajuaisti meni eilen, aika kummallinen fiilis. Nappasin illalla ja nyt aamulla panadolia, noita särkyjä varten.

Nyt tuli vaimolle ja vanhemmalle tyttärelle positiivinen tulos, molemmat lapset köhii enemmän tai vähemmän, mutta vaimosiis ollut jo pidempään ehkä meistä oireisin. Karanteeni vaihtuu siis eristykseen ja pitenee päivällä.

Mutta itsellä olo siis verrattaen ok, jaksaa olla ylhäällä ja tehdä kouluhommia. Vaikuttaa siltä tällä hetkellä, että sain lievän version ja hyvä todellakin jos niin, mutta edelleen olen varpaillani sen suhteen, että tämä tauti tekee mitä haluaa.
 

Oadie

Jäsen
Noniin, täältä päivittäistä raporttia. Onko se nyt 5. Vai 6. Päivä, vähän riippuu laskentatavasta.

Kuumetta ei ole, lihassärkyä ja edelleen ”normiflunssa”. Yö meni vähän heikosti nukkuen, mutta taisi olla muut syyt kuin korona. Hajuaisti meni eilen, aika kummallinen fiilis. Nappasin illalla ja nyt aamulla panadolia, noita särkyjä varten.

Nyt tuli vaimolle ja vanhemmalle tyttärelle positiivinen tulos, molemmat lapset köhii enemmän tai vähemmän, mutta vaimosiis ollut jo pidempään ehkä meistä oireisin. Karanteeni vaihtuu siis eristykseen ja pitenee päivällä.

Mutta itsellä olo siis verrattaen ok, jaksaa olla ylhäällä ja tehdä kouluhommia. Vaikuttaa siltä tällä hetkellä, että sain lievän version ja hyvä todellakin jos niin, mutta edelleen olen varpaillani sen suhteen, että tämä tauti tekee mitä haluaa.

Tsemppiä. Ilmeisesti teillä kaikilla ns. lievä versio tai sitten normaali vastustuskyky. Mielenkiinnosta kysyn vastaako lasten kohdalla myös ns. "normiflunssa"? Eli leikit tai vanhemmilla nuorten tekemiset jatkuvat normaaleina kotioloissa? Vai meneekö vetämättömäksi?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tsemppiä. Ilmeisesti teillä kaikilla ns. lievä versio tai sitten normaali vastustuskyky. Mielenkiinnosta kysyn vastaako lasten kohdalla myös ns. "normiflunssa"? Eli leikit tai vanhemmilla nuorten tekemiset jatkuvat normaaleina kotioloissa? Vai meneekö vetämättömäksi?
Lapset on ihan normaalivointisia köhää lukuunottamatta, leikkii ja ovat pirteitä. Sisällä oleminen tuntuu ja näkyy.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Noniin, täältä päivittäistä raporttia. Onko se nyt 5. Vai 6. Päivä, vähän riippuu laskentatavasta.

Kuumetta ei ole, lihassärkyä ja edelleen ”normiflunssa”. Yö meni vähän heikosti nukkuen, mutta taisi olla muut syyt kuin korona. Hajuaisti meni eilen, aika kummallinen fiilis. Nappasin illalla ja nyt aamulla panadolia, noita särkyjä varten.

Nyt tuli vaimolle ja vanhemmalle tyttärelle positiivinen tulos, molemmat lapset köhii enemmän tai vähemmän, mutta vaimosiis ollut jo pidempään ehkä meistä oireisin. Karanteeni vaihtuu siis eristykseen ja pitenee päivällä.

Mutta itsellä olo siis verrattaen ok, jaksaa olla ylhäällä ja tehdä kouluhommia. Vaikuttaa siltä tällä hetkellä, että sain lievän version ja hyvä todellakin jos niin, mutta edelleen olen varpaillani sen suhteen, että tämä tauti tekee mitä haluaa.
Mulla ja avovaimolla (ollaan 27v ja 25v urheilevia perusterveitä ihmisiä) itse tauti oli melko lievä (noin viikon mittainen ärhäkkä flunssa), mutta näin 1,5 kuukautta oireiden loppumisen jälkeen kummankin henkinen ja fyysinen kapasiteetti on aivan nollatasolla. Jo parin tunnin aivotyöskentely johtaa päänsärkyyn ja sumuiseen oloon ja crossfitsalille paluusta on ihan turha edes haaveilla, kun kolme kerrosta rappusia kävellessä syke nousee 140:een.

Toivottavasti teillä menee itse taudilla ohi ja jälkitaudit jäävät tulematta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Päivän luku 779
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt tuli vaimolle ja vanhemmalle tyttärelle positiivinen tulos, molemmat lapset köhii enemmän tai vähemmän, mutta vaimosiis ollut jo pidempään ehkä meistä oireisin. Karanteeni vaihtuu siis eristykseen ja pitenee päivällä.

Aijai. No, se 9% todennäköisyys sitten realisoitui, kuten toki olettaa sopikin. Toki tästä alkaa spekulointi, että oliko vaimollasi ensin muu flunssa ja sitten tuli perään sinulta korona...

Tsemppiä koko perheelle!
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mulla ja avovaimolla (ollaan 27v ja 25v urheilevia perusterveitä ihmisiä) itse tauti oli melko lievä (noin viikon mittainen ärhäkkä flunssa), mutta näin 1,5 kuukautta oireiden loppumisen jälkeen kummankin henkinen ja fyysinen kapasiteetti on aivan nollatasolla. Jo parin tunnin aivotyöskentely johtaa päänsärkyyn ja sumuiseen oloon ja crossfitsalille paluusta on ihan turha edes haaveilla, kun kolme kerrosta rappusia kävellessä syke nousee 140:een.

Toivottavasti teillä menee itse taudilla ohi ja jälkitaudit jäävät tulematta.
Jälkiseuraamukset kuulostavat ihan siltä joltain virustaudilta jonka sairastin intissä. Kolme viikkoa kuumetta ensin ylös alas aina 41 asteeseen saakka. Aina kun se kuume nousi paukkui se 40 asteen päälle. Olin tuon kolme viikkoa varuskuntasairaalassa. Alussa ne kotiutti minut kassulle kun kuume hävisi mutta samana iltana joutui painumaan takaisin. Kun tauti helpotti niin muutaman askeleen kävely veti aivan paskaksi. Tuolloin olin hyvässä kondiksessa, pelasin kahta eri palloilulajia, toista oman ikäryhmän toiseksi korkeimmalla tasolla ja toista korkeimmalla. Kesti vuoden päästä edes about samalle kestävyys- ja rasituksensietotasolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös