Tämä.
Tuo 100% rajatestaus ei ole mitenkään mahdollista, vaikka siitä miten paljon internetissä ulisee. Se hankailoittaa niin paljon tuontia, ettei hyöty-haittasuhde ole lähellekään mieleinen. Unohtuu myös tältä tukahduttamisporukalta kerta toisensa jälkeen. Jonkun verran koronaa tulee maahan tätä kautta ja sitä ei auta muu kuin hyväksyä.
Pitkälti näin. Itse ajattelen asiaa siltä kantilta, että jos tuota matkustajaliikennettä pystyttäisiin oikeasti supistamaan, tai karanteeneja määräämään aidosti, niin se olisi todella suuri parannus nykytilanteeseen, ja siitä voisi rajata vaikka kokonaan kuljetusliikenteen pois. Rekkakuskien osalta voisi olla riittävää se, että ennen kuin rekka ajetaan lähtösatamassa laivaan, otetaan pikatesti. Jos se on negatiivinen, niin laivaan vaan. Positiivisella testillä ei vain tulla kyytiin.
Tämä näin teoreettisena pohdintana. Kaiken liikenteen pysäyttävä karanteeni on mahdoton, mutta minusta tällaisella osittaisella tiukennuksella saataisiin paljon enemmän aikaan kuin suosituksiin ja vapaaehtoisuuteen perustuvalla.
Norjassa on ymmärtääkseni 10 vuorokauden karanteenivaatimus ns. punaisen listan alueilta tuleville. Ja karanteeni on pakollinen. Sarkastisesti toteaisin, että tuskin kukaan silti tämän vuoksi rinnastaa Norjaa Orbanin Unkariin...
Mielenkiintoista on, että Suomenkin "värikoodi" vaihtelee alueittain, ja karanteenivaatimus koskee vain osaa maata. Linkki Norjan Kansanterveysinstituutin sivuille:
Here you will find information about advice and rules that apply when entering Norway.
www.fhi.no
Tuollaista toivoisin Suomeenkin. Rajat ratkaisevat, miten pitkään täällä tarvitaan rajoituksia. Jos rajoilta ei uutta tule juurikaan, niin maan sisäiset ketjut on aika helppo painaa sammuksiin. Jos uutta tulee koko ajan, niin siitä tulee uusia ketjuja, joita on suitsittava rajoituksilla. Ja tilanne jatkuu Suomessa niin kauan kuin Euroopassakin.