Oikeassa olit, näymmä Pariisi, Frankfurt ja Lontoo, Amsterdam peruttu. Bangkok sitten aamuyöstä.Ei ainakaan Hki-Vantaalle.
Karuja lukuja lentoyhtiöille, kun normaalisti tulee 4000-5000/h torstai-iltaisin.
Oikeassa olit, näymmä Pariisi, Frankfurt ja Lontoo, Amsterdam peruttu. Bangkok sitten aamuyöstä.Ei ainakaan Hki-Vantaalle.
Juuri näin. Itsellänikin on taustaa mallinnuksesta useilla eri tavoilla ja erilaisia parametreja muuttamalla saadaan suuret poikkeamat. THL:n mallinnusta tekee yhtenä Turun yliopiston professori Kari Auranen. Hän sanoo, että niissä on kyse vasta karkeista skenaarioista. Ne on Aurasen mukaan tehty karkealla haarukalla ja tietenkin tiedonpuutteessa. Siksi ei kannata täysin ripustautua lukemiin, ja ne päivittyvät.
Ihan ammattilaisen puhetta.
Sehän meni niin, että Suomessa asuvat saivat 1) operaattoriviestit + 2) ulkoministeriön viestin, jos olivat matkustusilmoituksen täyttäneet. Ongelma ovat ne, jotka eivät pääasiallisesti joko asu Suomessa tai joille ei ole suomalaista liittymää.
Karuja lukuja maapallolle, että tällaisessa takapajulassakin puhutaan noin isoista matkustajamääristä. Ei tekis pallolle huonoa, jos (turismi)lentäminen tästä vähän vähenis.Karuja lukuja lentoyhtiöille, kun normaalisti tulee 4000-5000/h torstai-iltaisin.
THLn tartuntat autimallintajien pooli lienee muutama tirkistelijä, influenssaexperttejä, päteviä toivottavasti nykyäänkin, alan ehdottomia experttejä aikoinaan varmasti.
En syytä THLlää ja helevetin turhaa nostaa tässä tilanteessa älämölötystä mitä vittua tyyliin.
Itse tulin sunnuntai-iltasella Helsinki-Vantaalle ja ohjeistukset olivat kyllä varsin selviä, niitä ei voinut olla ainakaan suomalainen ymmärtämättä ja tulihan niitä kuulutuksia myös ainakin englanniksi. Näin ei ilmeisesti ole ollut koko ajan, joka on kyllä melkoista perseilyä. Vanhempani tulivat sitten tiistaina Teneriffalta, jossa olivat vähän pidemmällä reissulla, jonne siis lähtivät vielä hyvään aikaan, ja saivat sitten loppuviimeksi peruttujen paluulentojen jälkeen liput Finnairin hakulennolle. Sielläkin homma oli toiminut hyvin ja kaikille matkaajille oli annettu hengityssuojaimet ja käsittääkseni kumihanskatkin siihen lennolle. Lisäksi ohjeistettu oli varsin selvästi. Tämän lisäksi Espanjassahan on oltu jo vissiin yli kaksi viikkoa käytännössä ihan täydessä ulkonaliikkumiskiellossa, että karanteenissa olivat jo olleet yli sen kaksi viikkoa hotellihuoneessaan. Enkä nyt tarkoita etteikö sieltä tautia tänne tulisi myös sieltä palaavien mukana, kunhan mainitsin ja harvoissa maissahan tuota liikkumista on ihan noin rajusti rajoitettu kuin Espanjassa.Sehän meni niin, että Suomessa asuvat saivat 1) operaattoriviestit + 2) ulkoministeriön viestin, jos olivat matkustusilmoituksen täyttäneet. Ongelma ovat ne, jotka eivät pääasiallisesti joko asu Suomessa tai joille ei ole suomalaista liittymää. Jortikka on hyvä esimerkki, jos ei täyttänyt matkustusilmoitusta. Näitä ei tainnut kukaan erikseen pohtia. Ja kukaan ei ota vastuuta pohtimattomuudesta.
Varmaan olisi kuitenkin paljon parannettavaa lentoasemalla (Vantaa). Ohjeistusta ohjeistuksen päälle. Mutta kai ihmisillä vielä on itselläänkin aivot?
Ja sitten olivat ne, jotka keskeyttivät reissunsa ja palasivat ensi tilassa Suomeen. Ainakin mulle tuo viesti tuli vasta sitten, kun oli matkustajailmoituksessa mainittu paluupäivä, eli melkein 5 päivää oikean paluupäivän jälkeen. Olisiko sitten ollut liian vaikeaa lähettää kaikille saman tien, kun asiasta oli päätös tehtynä ja valmiuslaki saatu voimaan? Kyllä se siellä kesken matkan olisi yhtä lailla auttanut.
Kokeilin muuten myös matkustusilmoituksen päivittämistä, mutta siinä ei ollut sellaista ominaisuutta tarjolla, tai en ainakaan löytänyt.
Samoin oli ala-arvoinen suoritus, ettei viime viikon aikana saatu minkäänlaista tiedotusta aikaan lentokentille. Kai se sitten oli sitä byrokratian vaikeutta.
Juu ei. US Navy tuo sairaalalaivan ja US Army kaksi kenttäsairaalaa New Yorkiin. Kahdelle hengelle jaetut hengityslaitteet on jo käytössä.Tuo viruskartta näyttää USA:n kannalta täydeltä katastrofilta. Punaista on kuin kauhuelokuvassa, siitä ei hyvä heilu.
Minä tulin viime viikon tiistaina takaisin Suomeen, tosin alueelta, jonka tartuntamäärät olivat tuolloin huomattavasti Suomea vähäisemmät, ja ovat edelleen. Yritin hakea tietoa netistä, ja kyselin myös Finnairin lentohenkilökunnalta, miten minun tulisi toimia lentokentältä eteenpäin, kun piti päästä Jyväskylään tavalla tai toisella. Ohjeita ei oikein mistään saanut, ja tulimme lentoemäntien ja vieruskavereiden kanssa siihen tulokseen, että ei muuta kuin junaan vaan, oireeton kun olin.Muuten tuosta ulkomailta kotiin paluusta... Kyllähän tietyssä määrin jonkinlainen vastuu pitää sillä tänne tulijallakin olla? Et sä voi olla ulkona kun tamppoonin naru, että et tajua olla menemättä vaikka sinne vitun bussiin tai junaan.
Kai siellä nytr ollaan nettiä luettu että mikä tilanne maailmalla nyt on ja etenkin Suomessa.
Espanjantauti – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Espanjantauti oli vuosina 1918–1919 riehunut pandemia, jonka aiheutti harvinaisen tappava influenssa A:n alatyyppi H1N1.
Sikanuha se taisi olla.
@Cobol Uskomme siis THLn asiantuntemuksen olevan isojen eurooppalaisten lääkeyhtiöiden tasoista, kyllä tottamooses.
Miksi emme uskoisi? Varsinkin koska THL on suomalainen, Suomen lääketieteen huippuosaajien keskittymä, uran huippu Everest.
Eli molemmat on oikeessa. Kana vai muna?"H1N1
H1N1 oli ensimmäinen tunnistettu A-tyypin influenssa. Lokakuussa 2005 tutkijat ilmoittivat onnistuneensa luomaan espanjantautia aiheuttavan viruksen. Geenitutkimuksen perusteella vuoden 1918 pandemian aiheutti H1N1, jota aiemmin pidettiin sikainfluenssan muunnoksena (joka puolestaan on eräs lintuinfluenssan muunnos). Tässä tapauksessa virus siirtyi suoraan linnuista ihmisiin. Uudelleenluotu virus poikkeaa huomattavasti tavallisista ihmisviruksista, sillä se tarttuu keuhkosoluihin, jotka normaalisti kestävät viruksia erittäin hyvin."
Tämä Duodecim lehdestä:
Espanjantauti 1918-20
Espanjantaudin aikana aiheuttajavirusta ei tunnettu. Vuoden 1918 tappajavirus säilyi mysteerinä 80 vuotta, kunnes vuonna 2005 sen geenikartta selvitettiin espanjantautiin kuolleiden sotilaiden keuhkokudosnäytteistä ja Alaskan ikiroutaan haudattujen uhrien jäänteistä. Virologisesti merkittävä tutkimussarja paljasti espanjantautiviruksen kaikkien geeniensä osalta lintuvirukseksi (Taubenberger ym. 2005).
Edit. Pahoittelut ot:sta.
Ja USA ohitti juuri Kiinan tartuntaluvuissa ja ottaa ykköspaikan haltuunsa. Yli 13 000 uutta todettua tartuntaa tämän päivän aikana.
Siinä ei kauaa mennyt. 2 viikossa 1300 -> 81 000.
Minä tulin viime viikon tiistaina takaisin Suomeen, tosin alueelta, jonka tartuntamäärät olivat tuolloin huomattavasti Suomea vähäisemmät, ja ovat edelleen. Yritin hakea tietoa netistä, ja kyselin myös Finnairin lentohenkilökunnalta, miten minun tulisi toimia lentokentältä eteenpäin, kun piti päästä Jyväskylään tavalla tai toisella. Ohjeita ei oikein mistään saanut, ja tulimme lentoemäntien ja vieruskavereiden kanssa siihen tulokseen, että ei muuta kuin junaan vaan, oireeton kun olin.
Edelleenkään en tiedä, mitä tekisin, jos olisin vastaavassa tilanteessa vaikkapa tänään. Ei oikein viitsisi kävelemäänkään lähteä, joten pitäisikö siis ottaa taksi? Se olisi semmoinen muutaman satasen paukku vähintään. Pientä toki sen rinnalla, että voisin tartuttaa jonkun mahdollisesti tappavaan tautiin, mutta silti sitä saattaisi hetken ynnäillä päässään.
Tänään päivä 9/14, eikä tee edes tiukkaa. Huonekasvini tosin vastailevat ikävän sarkastisesti jutteluuni.
Olen listannut tahoja, jotka ansaitsevat rangaistuksen kun tämä kriisi on ohi. Tällä hetkellä lista näyttää seuraavanlaiselta:
1. Kiina
2. Iltapäivälehdet
3. Pikkupaikkakuntien jäärät, jotka uhkailevat mökkeilijöitä. (Lisätty tänään listalle)
4. Amerikkalainen spring-break nuoriso
5. Marko Kiprusoff
Näinpä. Ja tosiaan tämä minun saapumiseni tapahtui heti hallituksen maanantaista, rajojen sulkemista käsitellyttä ja kotiinpaluukehotuksen sisältänyttä tiedotustilaisuutta seuraavana päivänä. Ei se tietty ihme ollut, että tuossa vaiheessa ei vielä ollut senkään vertaa prosessit valmiina kuin mitä tällä hetkellä.Ei tuo paikallisopastus kentällä ja koneessa kyllä kunnossa ole, ja taitaa riippua siitäkin, mistä ja millä lennolla kukin tulee.
Itse en ole lähtenyt THL:n johtopäätöksiä tyrmäämään, koska en koe omaavani asiantuntemusta siihen. Juuri siksi olen myös avoin THL:n kritiikille WHO:n suuntaan Suomen toiminnoista niin kauan, kun kritiikiltä on joko pohja pudonnut tai THL on oikeassa. Tämä pätee myös toiseen suuntaan eli pidän mm. WHO:ta arvossa. Ikävä asia on, että kyseessä ei ole jääkiekko-ottelu.