Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 171 093
  • 81 180

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Maskin käytöllä saa setämiehet niin äreiksi, että taidan jatkaa käyttöä jatkossakin. Minun valloittavasta hymystäni ette pääse nauttimaan.
Eipä suomalaiset taida juuri toisiaan katsella tuolla liikkuessa, joten sinänsä ihan sama vaikka pitäisit moottoripyöräkypärää päässä.
 

Hexa

Jäsen
Nyt kun Ruotsikin on luopunut kaikista rajoituksista, on Suomi pohjoismaiden viimeinen rajoitusten linnake. 80% on kerrottu rajaksi kakkosrokotteiden osalta yli 12-vuotiaiden kohdalla, milloin rajoituksista luovutaan. Mielenkiintoiseksi jää, että saavutetaanko tuota 80% kattavuutta. Kakkosrokotteen kohdalla käyrä on lähtenyt vahvasti tasoittumaan. Tie takaisin maaksi, jossa perustuslaillisia oikeuksia ei rajoiteta mielivallalla, on siis edelleen kaikkea muuta kuin selvä.
Tuota en oikein ole ymmärtänyt koko aikana, että jos ottaa yhden rokotteen, niin miksi ei sitten ottaisi toista samalla vaivalla, vaan jättää asian ikään kuin puolitiehen ja saa vain heikomman suojan kuin mitä olisi mahdollista saada.

Ensimmäisen annoksen kattavuus yli 12 vuotta täyttäneellä väestöllä on tällä hetkellä 83,8 %. Kahden annoksen osalta tilanne on nyt 69,7 %.
 

axe

Jäsen
Itse odotan, että miten Tampereen Nysse-liikenne muotoilee käytäntönsä tämän jälkeen.

Aiemmin viime vuonna heillä oli nimellisesti maskipakko, joka ei kuitenkaan ollut siinä mielessä maskipakko, että ketään ei kielletty tulemasta kyytiin ilman maskia. Kuljettaja sai muistuttaa maskipakosta, mutta jos matkustaja ei siltikään laittanut maskia, niin siihen se jäi.

Huikeaa oli, että jossain kohtaa Nysse-liikenne luopui maskipakosta parantuneen koronatilanteen vuoksi, mutta se korvattiin vahvalla suosituksella. Siinä kohtaa ei kuitenkaan määritelty, että miten vahva suositus näkyi käytännössä. Itse arvelin, että kuljettaja olisi ehkä muistuttamisen sijaan saanut korkeintaan vihjata, että maski olisi hyvä olla olemassa, mutta sekin olisi pitänyt tehdä jotenkin kiertoilmauksin...

Tässä oli vaan sekin ongelma, että mää kun aloin kulkemaan busseilla kuukausi, ehkä puolitoista sitten, lähes päivittäin kahteen suuntaan, niin ehkä kerran koko aikana oon nähnyt kuskilla maskin. Se on lähtökohtaisesti aika heikko asema yrittää opastaa muita käyttämään maskia.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse odotan, että miten Tampereen Nysse-liikenne muotoilee käytäntönsä tämän jälkeen.

Aiemmin viime vuonna heillä oli nimellisesti maskipakko, joka ei kuitenkaan ollut siinä mielessä maskipakko, että ketään ei kielletty tulemasta kyytiin ilman maskia. Kuljettaja sai muistuttaa maskipakosta, mutta jos matkustaja ei siltikään laittanut maskia, niin siihen se jäi.

Huikeaa oli, että jossain kohtaa Nysse-liikenne luopui maskipakosta parantuneen koronatilanteen vuoksi, mutta se korvattiin vahvalla suosituksella. Siinä kohtaa ei kuitenkaan määritelty, että miten vahva suositus näkyi käytännössä. Itse arvelin, että kuljettaja olisi ehkä muistuttamisen sijaan saanut korkeintaan vihjata, että maski olisi hyvä olla olemassa, mutta sekin olisi pitänyt tehdä jotenkin kiertoilmauksin...
Jeps, Nyssessä sekä HSL:llä liikuttuna, niin ei monellakaan kuskilla ollut maskia silloinkaan vaikka oli maskipakko :D
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onhan tässä selkeä kasvu menossa tartuntamäärissä.

Toivottavasti pian strategia muuttuu, ettei olla taas kohta kaikki alueet leviämisvaiheessa. Kohta varmaan Kiuru on jo valmistelemassa hätäjarrumekanismin käyttöönottoa.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jeps, Nyssessä sekä HSL:llä liikuttuna, niin ei monellakaan kuskilla ollut maskia silloinkaan vaikka oli maskipakko :D
Kuljettajilla ei tosiaan maskinkäyttöpakkoa ole ollut missään vaiheessa. Syynä liikenneturvallisuus, joka on oikeasti ihan validi pointti. Se maski tapasi itsellä monasti heilahdella päätä kääntäessä, ja vähän muutenkin, näkökentän eteen ja se ei ole kovinkaan mukava tilanne linja-autonkuljettajalla. Itselläni onnistui ihan ok, mutta kyllä siinä muutaman kerran kävi pieni oho-tilanne, jossa olisi voinut huonolla tuurilla käydä köpelöstikin. Kuulemani mukaan vielä enemmän ongelmia on ollut silmälasien käyttäjillä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuljettajilla ei tosiaan maskinkäyttöpakkoa ole ollut missään vaiheessa. Syynä liikenneturvallisuus, joka on oikeasti ihan validi pointti. Se maski tapasi itsellä monasti heilahdella päätä kääntäessä, ja vähän muutenkin, näkökentän eteen ja se ei ole kovinkaan mukava tilanne linja-autonkuljettajalla. Itselläni onnistui ihan ok, mutta kyllä siinä muutaman kerran kävi pieni oho-tilanne, jossa olisi voinut huonolla tuurilla käydä köpelöstikin. Kuulemani mukaan vielä enemmän ongelmia on ollut silmälasien käyttäjillä.
Aivan! Jeps, silmälasit nyt varsinkin huurtuu helvetisti maski naamalla yms. muuta
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan! Jeps, silmälasit nyt varsinkin huurtuu helvetisti maski naamalla yms. muuta

Itse kuljen taas päivittäin töihin bussilla, jota ajaa silmälasipäinen ja maskia käyttävä kuljettaja. En ole kokenut mitään vaaratilanteita näin matkustajan näkökulmasta. Mutta tuossakin on varmasti eroja, että miten pahasti nuo lasit menevät huuruun.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itse kuljen taas päivittäin töihin bussilla, jota ajaa silmälasipäinen ja maskia käyttävä kuljettaja. En ole kokenut mitään vaaratilanteita näin matkustajan näkökulmasta. Mutta tuossakin on varmasti eroja, että miten pahasti nuo lasit menevät huuruun.
Eipä niitä tilanteita tosiaan itsellenikään ole paljoa sattunut ja aika monta kuukautta sitä maskia käytin. Matkustaja on siinä kyydissä kerrallaan verrattain lyhyen ajan ja ei kai kukaan sitä kuskia koko ajan seuraa? Ja vaikka seuraisikin, niin ei ne vaaratilanteet välttämättä matkustajalle näyttäydy kuin vasta sitten, kun sattuu. Kuljettaja ajaa 11 tunnin päiviä siinä liikenteessä niin, että ei ole oikein yhteenkään näköhäiriöön varaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katselin THL:n Koronakartasta, miten tartuntojen ikäjakauma on kehittynyt. Yksi huolestuttava piirre löytyy, ja tämä selittää mielestäni varsin paljon sitä, miksi sairaala- ja kuolleisuusluvut ovat olleet viime aikoina koholla.

Tämä ilmiö on 60+ -ikäluokan tartuntamäärien kehitys. Tartuntojen suhteellinen osuus (viimeisen 14 vuorokauden summan perusteella laskettuna on nyt 8.2%, kun neljä viikkoa sitten se oli 4.4% ja kahdeksan viikkoa sitten 4.0%. Absoluuttisina tartuntoina nuo luvut ovat samassa järjestyksessä 510, 368 ja 344.

Muuten tartunnat ovat kaikissa ikäryhmissä nousussa, vaikka testausta on vähennetty. Ainoa poikkeus on 0-9 -vuotiaiden ikäryhmä. Ilmeisesti testausta on vähennetty koulujen joukkoaltistumisten yhteydessä, jolloin näitä oireettomia kantajia ei jää testeissä enää kiinni vanhaan malliin?
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Ainoa poikkeus on 0-9 -vuotiaiden ikäryhmä. Ilmeisesti testausta on vähennetty koulujen joukkoaltistumisten yhteydessä, jolloin näitä oireettomia kantajia ei jää testeissä enää kiinni vanhaan malliin?

Juuri näin. Omissa kahdessa tutussa tilanteessa suositeltiin, etteivät lapsista altistuneet menisi testeihin kuin selvissä oireissa. Ja eri alueilla on ohjeistuksessa näitä "perheestä riittää kun yksi testataan" (ja harvemmin se on se alle 10-vuotias) ja "nuhakuumeen" jälkeen päiväkoteihin ja kouluihin ei tarvitse mennä testin kautta, vaan oireettomat päivät riittää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä niitä tilanteita tosiaan itsellenikään ole paljoa sattunut ja aika monta kuukautta sitä maskia käytin. Matkustaja on siinä kyydissä kerrallaan verrattain lyhyen ajan ja ei kai kukaan sitä kuskia koko ajan seuraa? Ja vaikka seuraisikin, niin ei ne vaaratilanteet välttämättä matkustajalle näyttäydy kuin vasta sitten, kun sattuu. Kuljettaja ajaa 11 tunnin päiviä siinä liikenteessä niin, että ei ole oikein yhteenkään näköhäiriöön varaa.

Juu. Pitkälti näin se varmasti menee. Itse olen reilu puoli tuntia kyydissä, ja tuo matka menee pienestä kaupungista suureen, alkumatka valtatietä, loppumatka moottoritietä, ja sitten vielä lyhyt matka kaupungissa. Mitään äkkijarrutuksia tai muuta en ole havainnut, ja jos maski osoittautuisi sellaiseksi, että se aiheuttaa yhdenkin vaaratilanteen, niin uskoisin, että kuljettaja tajuaa luopua siitä välittömästi sen jälkeen. Oma veikkaukseni on, että tuo kuljettaja on todennut, että maski ei haittaa hänen ajoaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuossahan se sanotaan, että jokaisen kannattaisi ne rokotukset ottaa ja näin kaikki pääsisivät helpommalla sekä vähemmillä kustannuksilla.

”Viimeksi kuluneen kahden viikon aikana rokottamattomat 20−79-vuotiaat ovat joutuneet koronavirustartunnan vuoksi sairaalahoitoon vähintään 17 kertaa useammin kuin saman ikäryhmän kaksi kertaa rokotetut.”

Teksti on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja sosiaali- ja terveysministeriön (STM) tuoreimmasta tiedotteesta, joka julkaistiin torstaina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Eipä niitä tilanteita tosiaan itsellenikään ole paljoa sattunut ja aika monta kuukautta sitä maskia käytin. Matkustaja on siinä kyydissä kerrallaan verrattain lyhyen ajan ja ei kai kukaan sitä kuskia koko ajan seuraa? Ja vaikka seuraisikin, niin ei ne vaaratilanteet välttämättä matkustajalle näyttäydy kuin vasta sitten, kun sattuu. Kuljettaja ajaa 11 tunnin päiviä siinä liikenteessä niin, että ei ole oikein yhteenkään näköhäiriöön varaa.
Kuskille ei myöskään oikein voi suositella tuota nerokasta ja mahtavaa neuvoa "ota silmälasit pois jos huurustuu".

Kiurulle jaksuhaleja.
 

Lättfil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli ravintoloiden aukioloihin Uudellamaalla ei tule muutoksia edelleenkään? Vai päättikö avi nyt niistä ja Kiurun sakki vaan mikeistä ja lattioista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös