Itse huomaan olevani turhautuneempi tämän hetkiseen tilanteeseen, kuin kertaakaan aiemmin tämän paskan aikana.
Tuntuu, että vaikka viestintä on ollut kautta linjan sekavaa koko pandemian ajan, niin nyt se sekavaa vasta onkin:
Mika Salminen: "Parin kuukauden päästä on mietittävä, onko tartunnanjäljitys enää tarpeen."
Eeva Ruotsalainen: "Pandemia ei ole lähellekään ohi. Rajoitukset purettiin liian aikaisin. Tartuntojen jäljitystä pitää jatkaa, jotta vakavat tautitapaukset estetään."
Joku lääkäri MTVuutisissa: "Tehohoitopaikat uhkaavat loppua kesken. Toivon olevani väärässä, mutta pelkäänpä, että olen oikeassa."
About kaikki muut asiantuntijat: "Sairaala- ja tehohoitokapasitetti ei ole vaarassa. Rokotukset estäneet vakavat tautimuodot tehokkaasti."
Esa Rintala: "Sairaalahoidon tarve on lisääntynyt. Se on huolestuttavaa."
Myös Esa Rintala: "Sairaalahoidon tarve on vähäinen. Se on positiivista"
Toisaalta taas, lähes jokaisessa uutisessa, jossa on puhuttu jotain tehohoidosta, tehohoitoon joutuneiden iästä tai muusta siihen liittyvästä, on muistettu mainita, että täysi rokotussarja estää hyvin vakavan tautimuodon ja sitä myötä tehohoitoon joutumisen. Tyhmäkin tajuaa, että iso osa näistä "pelotteluuutisista" on käytännössä mainostusta rokotuksille.
Itse en vain ymmärrä, mitä kuvitellaan saavutettavan pelottelulla, kun se pelottelu ei ole 1,5v aikana tuonut mitään tulosta. Voisi kuvitella, että viestinnän muuttuminen täysin päinvastaiseen suuntaan tyyliin; "ottakaa rokote, niin päästään taas normaaliin elämään vailla maskeja ja karanteeneja" voisi toimia huomattavasti paremmin. Toisaalta heihin, jotka ovat jo lähtökohtaisesti päättäneet olla rokotetta ottamatta, ei tehoa minkäännäköinen puhe. Aiemmin on siitäkin ollut jo puhetta, mutta heidän takiaan ei voida olla avaamatta yhteiskuntaa täysin. Heille on annettu mahdollisuus rokotukseen, eivät ole sitä käyttäneet eivätkä käytä, that's it.
Kuten joudutaan hyväksymään tietty määrä tartuntoja, on myös hyväksyttävä tietty määrä rokottamattomia. Vaikka se tarkottaisi sitä, ettei siihen tavoitekattavuuteen päästäisi.