Onhan sille vähän perusteluitakin. Esim. jääkiekkotapahtumissa on tahtotila toimita riskit huomoiden oikealla tavalla. Eli vajaa-kapasiteetti/etäisyydet, maskit jne. Yökerhoelämykseen nämä samat periaatteet istuvat aika huonosti, jos ajatellaan perinteistä menininkiä. Lisäksi vielä alkoholin vaikutus oman toiminnan arvostelukykyyn.
Parhaimmillaan liigaottelussa riski on varmaankin samaa tasoa tai jopa pienempi kuin paikallisessa Prismassa, jossa ainakaan vielä ei ole maskipakkoa.
Ihan hyvä, jos pystyttäisiinkin pitämään yllä toimintoja, joissa riskitasoa voidaan hallita. Riittääkö tämä kuitenkaan pelastamaan kauden..? Siitä en ole varma.
Viimeisen seitsemän kuukauden aikana konkreettisimmat koronasta johtuvat rajoitustoimet olen kokenut jäähallilla, liigajoukkueen ottelutapahtumassa. Varovaisen arvion mukaan 60-70% yleisöstä on käyttänyt kasvomaskia.
Seurat ovat tehneet todella paljon työtä erityisjärjestelyiden kanssa ja ainakin itse koen ottelutapahtumat todella turvalliseksi. Monella on maski päässä ja tilaa on ihan mukavasti. Sitten, kun matsi loppuu ja hurautat paikalliseen Prismaan niin hirveä härdelli ja ei kellään maskeja.
Liigan ongelma on tämä yleisötilaisuus-status, jota valtioneuvosto ampuu tykillä hetkenä minä hyvänsä, koska "jotain täytyy tehdä". Aivan sama, vaikka halleilla olisi maskipakko ja lippuluukulla jokainen katsoja uitettaisiin käsidesissä. Se ei riitä, koska jotain on pakko tehdä ja näiden tapahtumien kieltäminen on
välttämätöntä. Se on välttämätöntä, vaikka liigapeleissä ei olisi todettu yhtään tartuntaa/jatkotartuntaa/viruslinkoa/supertartuttajaa.
Virkamiehet ja erilaiset virastot ovat läpi korona-ajan sysänneet helvetisti ylimääräistä työtä erilaisten toimijoiden niskaan. Seurat ja muut toimijat suunnittelevat lohkomisia ja erityisjärjestelyjä viikkotolkulla ja sitten, kun niillä saavutetaan haluttu vaikutus eli turvallinen ottelutapahtuma niin samaan aikaan jossain seurakuntatalolla järjestetään salainen 400 ihmisen messu ilman mitään turvajärjestelyjä. Sieltä 200 tartuntaa plakkariin ja maakunta kiihtymisvaiheeseen.
Aivan turha yhdenkään poliitikon tai virkamiehen puhua mistään alueellisista tai kohdennetuista rajoitustoimista. Kyllä se nyt on nähty mitä siitä seuraa. Uutta normaalia eli reilusti kurjuutta.