Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 502 414
  • 16 370

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Jos meillä maanantaina pelaaja sairastuu, se pelaaja totta kai eristetään, mutta kaikkia muita pitäisi vaan testata ja negatiiviset saisivat jatkaa. Jos linja on se, että yhdenkin tartunnan tullen koko joukkue on kaksi viikkoa pois, ei siitä oikeasti tule mitään. Jos me varotoimenpiteeksi pistetään kaikki aina karanteeniin, on vaikeaa uskoa, että kausi saadaan pelattua." -Kalle Sahlstedt

Heti ei tietysti kannata testata kaikkia pelaajia, kun taudin itämisaika on yleensä 2-5 vrk, max 14 päivää. Onko Liigassa sitten resursseja ja rahaa testata pelaajia riittävästi, jotta karanteenia voitaisiin realistisesti ja turvallisesti lyhentää?
 

Takanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa
Jotta pelkotilat eivät loppuisi, niin iltapaska oli jo heti aamusta lyönyt uutisen uunista ulos missä kerrottiin jostain perusterveestä Jarkosta jolle kasvo ne tissitkin selkään, oli koomassa, pään koko kaksinkertaistu 3 viikossa, keuhkot sytty palamaan ja sulkijalihas nousi kurkkuun.. Että jos joku pitää tätä Covidia vitsinä, niin AIJJAIJAJAI kun on pahasti väärässä, lol vi*tu.

.. Voihan sitä perusterve joutua vaikka ja mistä sairaalaan jos niikseen. Mistä minä mitään tiedän, mutta tämän uutisen myötä siellä moni taas itkee kotona yksin nurkassa ja hakkaa ristillä itseään mahaan.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kuka on puhunut yhteiskunnan laittamisesta kiinni? Riskitekijöihin pitää puuttua, eikä heilua esim barrikadeilla kuin jotku urpot, joiden takia virukset leviää muiden keskuuteen.

Tämähän se on. Tiedän yhdenkin mulkvistin joka kävi testissä kun oli oireita. Lähti salille ennenkuin tulokset valmistui ja kas, testi olikin positiivinen. Altistutti kaikki salilla olijat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Salt

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tästä altistumisesta seuraa varmaankin jossain määrin jopa todennäköinen tartunta ja kyllä mä näen varotoimet ihan perusteltuina vielä isompien ongelmien välttämiseksi. Emme tiedä yksityiskohtia, mutta näistä asioista päättävät kyllä tietävät.

Juuri tästä syystä tämä HPK:n joukkueen jäsen ei varmaankaan ollut mukana avausottelussa, koska hänen perheenjäsenellään epäiltiin koronaa (jollei kyse ollut jostain pikatestistä perjantaina). Eipä tuokaan tietysti olisi tätä siirtoa estänyt.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan järjetöntä ylireagoimista, jos muutenkin yhteiskunnassa toimittaisiin näin niin ei olisi yhtään ravintolaa tms pystyssä enää. Kiekkoa jäähän ja peliä!
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alkanut ärsyttämään ihan toden teolla nämä psykooseista huutelijat. Ilmeisesti oma argumentti ei kanna, kun jokaiseen viestiin pitää sisällyttää väite yhteiskunnan säppiin laittamisesta.

Ainoa, mitä on laitettu "säppiin", on massatapahtumat - hyvästä syystä. Mitään yhteiskunnan alasajoa, ihmisvihamielistä hallitusta tai jääkiekonvihaajia ei ole näkynyt.

Kun tuota perumispäätöstä pureskelee, niin ihan järkevältä se lopulta tuntuu. Jos pelaajan ruokakunnassa on tartunta (huom. ei altistus vaan nimenomaan tartunta), on aika suuri todennäköisyys sille, että myös tällä mainitulla pelaajalla on korona. Nyt kun tätä asiaa ei voida testillä poissulkea, on täysin loogista pyrkiä ehkäisemään tilanne, jossa se tartunta on kohta puolella joukkueesta.

Liiga ei kestä jatkuvia karanteeneja. Yhden ottelun siirtämisen se kestää helposti. Niinpä nyt on toimittu sillä mentaliteetilla, että otetaan varman päälle ja pyritään välttämään kahden joukkueen karanteeni. Mielestäni ihan fiksua.

Kerro nyt sitten minulle, että miksi on laitettu muka hyvästä syystä? Mulla on argumentoida tähän, että kuolleiden mediaani-ikä on 84. Joten voidaan helposti todeta, että tämä virus ei uhkaa yhteiskuntaa omassa muodossaan vaan enemmänkin nämä koronatoimet.

Vastapainoksi, kun näitä tapahtumia perutaan niin moni kärsii taloudellisesti ja paljon. Samalla sen laskun maksaa Suomen valtio. Toisin sanoen innolla odotetaan nousevia veroja tai ne odottaa, joilla on vielä töitä.

Pitää nähdä kokonaiskuva oikeasti. Mutta se tuntuu olevan mahdotonta, jos pelkää virusta. Johan tässä on vuosi seurattu tuon viruksen vaikutuksia. Ei se ole tappavampi kuin muutkaan influenssat. Ruotsissa ei ole kuollut ensimmäisen 33 viikon aikana yhtään enempää ihmisiä kuin viime vuonna tai viitenä edellisenä. Miksi me pelkäämme?

Suomen toiminta koronan kanssa on semmoisella tasolla, että ilman muutoksia voidaan sanoa joillekin Liigaseuroille hyvästit. Ja nyt joku alkaa itkeä, että "omg ei pärjätä ilman kiekkoa" niin kyllä tämä syö ihan kaikkialta. Voin sanoa, että tuntuu paskalta seurata vierestä joidenkin yrittäjien hommia.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Näyttää kyllä huonolta, kun jo kolmantena pelipäivänä joukkue karanteenissa. NHL:ssä hoidettiin homma upeasti, mutta luonnollisesti Liiga ei pysty saman mittakaavan toimiin.

Vitun kiinalaiset.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Broidin jalkapallojoukkueessa vajaa 2kk sitten yhden pelaajan siskolla todettiin korona, ja tämä kyseinen pelaaja jäi 14vrk karanteeniin. Hänellä todettiin myös itsellään korona seuraavalla viikolla. Muu joukkue jatkoi toimintaansa täysin normaalisti, eikä jatkotartuntoja ilmennyt. Miksi nyt ei toimita samoin?
EDIT: Ja joukkueenjohtaja oli yhteydessä terveysviranomaisiin, eli toimittiin täysin suositusten mukaisesti
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maskit toki vaikuttaa leviämiseen, mutta ei tohen pelin siirtämiseen ois vaikuttanut vaikka koko suomi olis pitänyt maskeja päällä kuluneen viikon.

Toivotaan nyt että tässä takana tosiaan testaamiseen liittyvät asiat ja HPKn pelit jatkuu muuten normaalisti siltä porukalta kun negaa antavat. Jos aletaan joka altistumisesta painamaan karanteenia päälle niin ei tää sirkus jatku marraskuussa enää.
Tällä hetkellä ainoa keino mitä pieni tallaaja voi tehdä on huolehtia turvaväleistä, desifioida käsiä ja käyttää maskia. Jos nämä keinot eivät riitä, käyttöön otetaan muita toimenpiteitä. Asenteesta tämä on kiinni, yritetään edes toimia suositusten mukaan ja katsotaan mihin se riittää. Avauskierroksella Porissa ei näyttänyt yritystä tähän olevan.
 

RL1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raumam Boja
Eli koko joukkue pois pelistä, koska yksi henkilö on altistunut ja kaikki muut ovat altistuneesta altistuneet? Eiköhän kausi oli tällä meiningillä pian paketissa.

Tämän takia olen itsekin hyvin pessimistisesti kirjoitellut. Tämä on nykyinen linjaus ja näillä linjauksilla kausi ei missään nimessä tule näkemään kevään pleijareita. En usko, että tähän tulee muutoksia, koska tautitapaukset nousevat joka puolella ja Suomessakin mennään kovissa lukemissa.

Minunkin mielestäni tämä on pientä ylireagointia (keskimäärin, ei välttämättä tämä HPK-tapaus), mutta näillä nyt väkisin mennään, koska hallitus on tämän päättänyt. Suomi ei ole mikään Venäjä, jossa tautitapauksia vähätellään valtion toimesta.

Näin Rauman Lukon kannattajana tämä todennäköisesti tulee päättymään niin, että Lukko on ylivoimaisessa sarjajohdossa, kun kausi laitetaan pakettiin...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Juuri tästä syystä tämä HPK:n joukkueen jäsen ei varmaankaan ollut mukana avausottelussa, koska hänen perheenjäsenellään epäiltiin koronaa (jollei kyse ollut jostain pikatestistä perjantaina). Eipä tuokaan tietysti olisi tätä siirtoa estänyt.
No minä olen ymmärtänyt niin, että on ollut mukana joukkueen toiminnassa ja tämä tartunnan saanut henkilö on alkanut oirehtia vasta jossain kohtaa pelin jälkeen ja sittemmin testattu positiiviseksi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minunkin mielestäni tämä on pientä ylireagointia (keskimäärin, ei välttämättä tämä HPK-tapaus), mutta näillä nyt väkisin mennään, koska hallitus on tämän päättänyt. Suomi ei ole mikään Venäjä, jossa tautitapauksia vähätellään valtion toimesta.
Vähättelyä Suomi ei tosiaan harrasta ainakaan. Tätä kohdellaan kuin espanjantautia.

Mutta kyllä yhden pelin siirto silti Suomessa voimassa olevilla ohjeistuksilla on parempi ottaa vastaan kuin se riski, että koko joukkue on kaksi viikkoa karanteenissa. Pystyn ymmärtämään siis, että otetaan varman päälle.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Niin, baareissa käynti ei ole välttämätöntä, ei keikoilla, ei edes taidenäyttelyissä jostain ammattilaisurheilusta puhumattakaan. Mutta olisiko niin, että täällä varmastikin kaikki aktiivikirjoittajat ymmärtävät, että mitä se korona on, ainakin suurinpiirtein, mutta ymmärtävät myös sen, että ehkä siinä janalla on muitakin vaihtoehtoja kuin heti kaikki kiinni, tai kaikki auki ja maailmanlopun orgiat. En oikein ymmärrä tuota rinnastusta, vaikka se aika usein täällä esiintyy. Aika hemmetin paljon ihmiset tekevät jokapäiväisessä elämässä arvovalintoja ja eihän suurin osa meidän tekemistä valinnoista ole optimaalisia oman terveyden, tai välillä jopa muidenkaan kannalta. Elää kuitenkin pitää, jopa koronan aikana ja pitää tätä yhteiskuntaa ja sen toimintoja auki.

Pystyn kyllä myös tunnustamaan sen, että klubeilla viihtyvänä, dj-toimintaa harrastavana ja tapahtumia järjestävänä minulla on sitä kuulua omaakin lehmää ojassa, tai pikemminkin kait kokonainen karjalauma. Pystyn kuitenkin elämään ravintolatoimen rajoitusten kanssa ja sen verran osaan sanoa, että esim. lockdownin aikana keväällä kukaan teknoskenestä ei järkännyt mitään salabileitä, vaan odotettiin kiltisti sitä mitä tädit sanoo Kraftwerk-tiekkareissaan. Mutta en mä tästä taudista ajattele enää ihan samalla tavalla. Toki minulle on langennut se fantastinen osa, että minun ajatuksilla siinä mielessä ei ole merkitystä, kun ei sitä valtaakaan päättää asioista ja sitä kautta vastuutakaan ole. Kuten täällä on esille tuotu, niin omassa tekemisessä voi taistella tautia vastaan. Lockdownissa poistuin noin kerran viikossa-kahdessa ulko-ovesta, enkä tavannut ketään. Ehkä toi kesä sitten oli siinä mielessä petollinen, että nyt on nousevista tartuntamääristä huolimatta vaikea kääntää mindsettiä takaisin siihen lockdown-aikaan, mutta en mä tiedä pitäisikökään...

Mutta jos ihmettelee jääkiekon tärkeyttä jääkiekkokannattamisen kovimassa ytimessä, eli Jatkoajan foorumilla, niin saa varmaan ihmetellä vastakin ihmisten eri asioiden arvottamista.
Itse en ole malliesimerkki ollut koronan aikana, kaukana siitä. Maskia en ole käyttänyt, olen asiakaspalvelutyössä ja otan päivittäin omat riskini saada tartunta. Kuitenkin...

Rajat Ruotsiin suljettiin taas maanantaina. Päätin torstaina varata Finnlinesilla autolleni ja itselleni paikan perjantai-illaksi Naantali-Kapellskär välille ja Gracella takaisin sunnuntaina. Katselin tyttäreni kanssa paikallisen nuorison ravintolakäyttäytymistä pizzaa noutaessamme, kävimme Ikeassa ostoksilla jne. Hirvitti Tukholman ihmispaljous ja lähikontaktit, joita tuli useita. Oma maskittomuus tietenkään ei ollut kovin viisasta... Mutta en olekaan malliesimerkki. Koitin kuitenkin lyhentää aikaa saada tartunta toimimalla ripeästi ja syömällä pizzani tyttäreni kämpillä. Nämä ovat näitä arkipäivän valintoja, joihin kaikki törmäämme elämässämme. Meidän ei kuitenkaan tulisi muilta vaatia riskinottoa terveytensä kanssa tai muissakaan valinnoissa.

Me kaikki olemme huolissamme taloustilanteesta, johon tämä korona meitä on vienyt. Toivottavasti se helvetin rokote saataisiin ihmisten suojaksi nopeasti ja saadaan runsaasti koekaniineja testaamaan niitä satoja rokoteaihioita. Maailmassa on runsaasti epätietoisuutta ja ihminen on vienyt elämäänsä entistä enemmän suuntaan, johon luoja meitä ei tarkoittanut.

Itse en oikein tiedä, miten suhtautuisin tähän kaikkeen. Koitamme suojata yhteiskuntaa koronasta ja toisella kädellä annamme erikoisvapauksia viihdearvon tähden. Voi kuinka pieniä olemme kaiken tämän keskellä.!
 
Viimeksi muokattu:

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
No minä olen ymmärtänyt niin, että on ollut mukana joukkueen toiminnassa ja tämä tartunnan saanut henkilö on alkanut oirehtia vasta jossain kohtaa pelin jälkeen ja sittemmin testattu positiiviseksi.
Eikös tuo tartunnan saanut ole oireeton?
 

RL1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raumam Boja
Vähättelyä Suomi ei tosiaan harrasta ainakaan. Tätä kohdellaan kuin espanjantautia.
Näin on. Meillähän on koronatilanne melkein paras koko Euroopassa, joka on sinällään positiivista. Muualla ei sitten ollakaan parhaiden joukossa. YT-neuvotteluita puskee, talous kuralla ja pahimillaan nähdään vuoden sisään pari Liigajoukkueiden konkurssia.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tautitapaukset nousevat Suomessa yli sadalla joka päivä.

Mä olen lukenut ihan eri tilastoja. Joku päivä oli 98, jonain päivänä oli 149 ja jonain toisena 144 jne. On totta että päivittäin on nyt viikon aikana ollut 100-150 tartuntaa vrk mutta jos ne joka päivä nousisivat sadoilla, niin silloinhan ensin olisi noin sata, seuraavana päivänä noin 200 ja kolmantena noin 300 jne. Vielä ei syksyn osalta käsittääkseni ole ollut edes yli 200 tartuntaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos meininki on tätä luokkaa, niin saa kyllä ihmeitä tapahtua, että joku joukkue keväällä nostelee poikaa ilmaan.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No minä olen ymmärtänyt niin, että on ollut mukana joukkueen toiminnassa ja tämä tartunnan saanut henkilö on alkanut oirehtia vasta jossain kohtaa pelin jälkeen ja sittemmin testattu positiiviseksi.

Ok. Jos tartunnan saanut on mennyt testeihin vasta pelin jälkeen, niin eipä tuossa sitten ole ollut oikein mitään tehtävissä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liiga ei kestä jatkuvia karanteeneja. Yhden ottelun siirtämisen se kestää helposti. Niinpä nyt on toimittu sillä mentaliteetilla, että otetaan varman päälle ja pyritään välttämään kahden joukkueen karanteeni. Mielestäni ihan fiksua.

Yhden ottelun siirron? Eikö koko joukkue ole nyt kahden viikon omaehtoisessa karanteenissa, ja siihen ajanjaksoon sisältyy useampi kuin yksi peli.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Eikö se Sannakin altistumisen ja negatiivisen koronatestiin jälkeen palannut heti töihin? Koko joukkue testeihin ja mikäli kaikki näyttää negatiivista, niin kiekko jäähän heti kuin mahdollista.

Jos tästä nyt 2 viikon karanteenit tulevat Kerhon joukkueelle, ilman ensimmäistäkään tartuntaa, niin voidaan kyllä haudata haaveet kauden pelaamisesta.

Toivottavasti nyt käytettäisiin järkeä näissä tilanteissa.
Marinille tuli mahdollinen altistuminen koronavilkun kautta kun taas tässä HPK-Sport tapauksessa ja aiemmin Jukureitten, oli kyseessä varmennettu tartunta ja siihen ketju.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Itse en oikein tiedä, miten suhtautuisin tähän kaikkeen. Koitamme suojata yhteiskuntaa koronasta ja toisella kädellä annamme eeikoisvapauksia viihdearvon tähden. Voi kuinka pieniä olemme kaiken tämän keskellä.!
No itse lähden tänään muistitikut kainalossa Helsinkiin viihdyttämään poikien kanssa ihmisiä, mutta maskin ajattelin pukea päälleni ensimmäistä kertaa bussimatkalle. En tällä osta itselleni taivaspaikkaa, enkä toivottavasti mitään muutakaan taivaaseen liittyvää, mutta en myöskään koe mitään tarvetta pokkuroida sitä vastaan. Jos mun pikkiriikkinen panos tässä kamppailussa vaatii totuttelemista kankaanpalan pitämiseen kasvoilla, niin enköhän sen kestä.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Veikkaisin, että tällä kaudella ei tulla lopulta edes yrittämään sitä, että kaikki runkosarjan pelit pelataan. Yksittäisiä peruuntuneita pelejä varmaan vielä yritetään järjestää uudestaan, mutta osa jäänee lopulta pelaamatta. Sarjataulukko järjestyy pistekeskiarvojen mukaan.

Pudotuspeleissä on sitten hankalampi jättää pelejä kokonaan pelaamatta.
 

PerryNro10

Jäsen
Suosikkijoukkue
COBHC
Näyttää kyllä huonolta, kun jo kolmantena pelipäivänä joukkue karanteenissa. NHL:ssä hoidettiin homma upeasti, mutta luonnollisesti Liiga ei pysty saman mittakaavan toimiin.

Vitun kiinalaiset.

Joo, varmasti jos Liigalla olisi painetta tilillä järjestää kauden kestävä kupla niin mikäs siinä olisi järjestää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös