Jep ja ylipäätään käsien pesua ja desinfiointia harrastaa jo lähes kaikki. Se on iso ero vanhaan jolloin harva pesi käsiään ja kaikki pöpöt tarttuivat jo koskiessa kaupan oveen.
Turvavälit myös suht hyvin jääneet ihmisten mieliin.
Mitä nyt baareissa kaikki unohtuu kaikilta, ullatus.
Paitsi, ettei todellakaan lähes kaikki sitä käsienpesua harrasta, käsidesin käytöstä puhumattakaan. Turvavälit ei kiinnosta kuin pientä osaa ihmisistä ja jos jollain on maski, hän on leprapotilaaseen verrattava hysteerikko. Kyse ei ole mistään muusta kuin käytöstavoista ja muiden ihmisten huomioimisesta. Se on liian monelle suomalaiselle aivan liian haastavaa. Terve järjenkäyttö on unohtunut, koska eihän se virus nyt minuun voi iskeä tai taskunpohjalle ei käsidesi mahdu. ”Pesen kädet kyllä kotona” on monen vakiovastaus. Ihan kiva, mutta et varmasti ymmärrä, miten moneen paikkaan sitä tuleekaan ihan huomaamattaan koskettua yhdenkin kauppareissun aikana. Ja se, että joku pesee kädet kotona ei ole mikään erityinen kehun ja kiitollisuuden paikka, vaan itsestäänselvyys.
Kunhan kaikki ”mun on pakko päästä ulkomaille, koska elämä jatkuu ja mulla on loma”-tyypit nyt kotiutuvat ja unohtavat käkkiä pari viikkoa kotona, nähdään, mitä tuleman pitää. Itse suhtaudun vähän skeptisesti siihen, että lokakuussa pelattaisiin ja kausi pystyttäisiin viemään normaalisti loppuun, koska liian paljon on jätetty ihmisten oman ”hyvän tahdon ja ymmärryksen” varaan. Se on nyt nähty, että se ei ole kovin paljon ja tilanne ei vaadi kuin yhden ihmisen, joka on täysin välinpitämätön tai jopa ei-tietoinen omasta tartunnastaan, kun altistuneita onkin yhtäkkiä kymmeniä ja varotoimiin on pakko ryhtyä. Jopa niihin kaikkein äärimmäisimpiin. Ja sitten muka yhtäkkiä huomataankin, että elämänmeno on taas muuttunut ja elinpiiri onkin taas vain keittiö-makkari-olkkari-kylppäri ja vessapaperi on kaupasta loppu.
Joku voi kutsua ihan rauhassa mua tuomiopäivän manaajaksi, mutta olen ollut riittävän pitkään tällä pallolla ja havainnoinut ympäristöäni ymmärtääkseni, että enemmistö ihmisistä ei kykene toimimaan järkevästi kuin rajatun ajan ja pakon edessä. Ja nyt on kyse aikuisista ihmisistä, joilta voisi moista käytöstä odottaa. Lapset, nuoret, vanhukset, jne. ovat asia erikseen ja heidän toimintaansa pitää jatkuvasti valvoa, vaikka se muille raskasta onkin. Mutta elämä on.