Loukkaantumiset ovat aina vaikuttaneet pudotuspelikiekkoon, ja kauteen ylipäätään. Tämä on ihan kiistaton fakta.
Faktanahan viittasin ainoastaan tähän lauseeseen. Kaikki sitä seuraava oli omaa mielipidettäni. Jos katsot tätä ketjua laajemmin kuin tätä yhtä viestiäni niin voit huomata, että olen vaatinut Liigalta selkeitä linjauksia koronan kanssa toimimesta toistuvasti juuri pudotuspelien takia. Riski koronasta ei poistu pudotuspeleissä mihinkään, joten jonkinlainen malli siihen pitäisi nyt keksiä. Ja kyllä se minusta vertautuu siihen, että joukkueella olisi merkittäviä loukkaantumisia aivan täysin - näin on ollut ennenkin. Olen ehdottanut tässä ketjussa mm. Taxi-squadia, kokoonpanojen kasvattamista sääntömääräisesti sekä runkosarjan lyhentämistä playoffien turvallisuuden lisäämiseksi. Ja jos olisit keskustelua ketjussa katsonut enemmän kuin tämän yhden viestin, olisit myös voinut nämä asiat ottaa huomioon.
Olen myös esittänyt tässä ketjussa lukuisia kertoja, kuinka olisi hyvä keskustella itse ongelmasta eli kuvitteellisesta tilanteesta, jossa koronahelvetti sattuu johonkin pudotuspelijoukkueeseen kesken sarjan. Olen pyytänyt keskustelua enemmän Liigan kokonaisuuden näkökulmasta kuin yksittäisen joukkueen näkökulmasta. Minä näen niin, että on parempi varmistua pelin pelaamisesta jollakin tekniikalla kuin antaa luovutusvoittoja. Käytännössä muita vaihtoehtoja ei playoffeissa nimittäin ole. Se on ihan samanlainen tragedia mille tahansa joukkueelle tässä sarjassa ja sille ei voi yhtikäs mitään, mutta kyllä sitä riskiä voi pienentää mahdollisimman paljon, jos asiaan nyt vihkiydytään ja mietitään ne käytännöt valmiiksi. Pelien siirto pudotuspeleissä on aikataulullinen mahdottomuus, joten näin ei tulla tekemään. Käytännössä koronavirus siis nykysäännöillä voi tarkoittaa jollekin joukkueelle pelaamatta pelien loppumista.
Ongelmaa ei kiistä kukaan - mutta samanlaisia kokoonpanoriskejä on kyllä jokaisessa pudotuspelissä ja ne eivät aina liity itse koronaan. Ihan kuten itsekin toit esille niin pelkästään nykyinen koronan seurauksena syntyvä pelitahti altistaa muille loukkaantumiselle. Ei tähän kenellekään kivoja vastauksia ole, mutta itse olisin tyytyväisempi jonkinlaiseen koko Liigan kattavaan suunnitelmaan. Ja jos tällaista suunnitelmaa haluaa tehdä niin kyllä se vaatisi sen, että jonkinlaiset pelisäännöt kuuluvat niihin tartuntamääriinkin. On se kuitenkin joukkueelle eri asia, jos koronavirus on kahdella kuin se, että se on kaikilla.