@Neely pahoittelut sanavalinnastani, en halua lähteä yhtään enempää sinua syyttämään kuin ketään muutakaan. Omassa "paremmuuden" tunteessani minulla on siihen yhtä oikeuksia kuin kenelläkään muullakaan.
Kannatan avoimesti tällaista lähestymistapaa, että annetaan jokaisen ihmisen ja jokaisen perheen tehdä itse omat ratkaisunsa. Tuomitseminen ei vaan yleisesti ottaen hyödytä yhtään ketään. Epidemian torjuminen on yhteinen asia, mutta ihmiset ovat valtavan erilaisia.
Monessa perheessä voi olla sellaisia asiaan liittyviä kysymyksiä, josta esimerkiksi ulkopuolinen ei tiedä. Esitän nyt tällaisen ihan äärimmäisen esimerkin, mutta isovanhemmat voivat joissakin perheissä olla sen ikäisiä, että niitä jouluja ei välttämättä koronan jälkeen ole kuitenkaan jäljellä kuin yksi tai kaksi.
Ulkopuolisen on mielestäni tällaisessa tilanteessa aika turha lähteä neuvomaan muita, miten heidän pitää toimia ja miten heidän pitää toimia omien läheistensä kanssa. Kannattaa myös kuunnella ikäihmisten omia toiveita. Jos mummu ja vaari sanovat, että nyt koko sukuu tulee tänne ja meitä ei riski kiinnosta vaan meille on tärkeämpää viettää tämä joulu yhdessä niin ei se ole kenenkään muun asia mennä tuohon väliin soheltamaan ja tulla kertomaan, kuinka olisi pitänyt toimia oikein.
Itse en ole koko vuonna ymmärtänyt tarvetta käydä muille ihmisille huutelemaan ja kertomaan. Jokainen keskittyköön itseensä ja omiin läheisiinsä ja niihin omiin tilanteisiin. Vihollista ei kukisteta levittämällä eripuraa. Ja jotain inhimillisyyttä kannattaa kaikilla on, kun puhutaan kuitenkin hyvin pitkäaikaisesta tilanteesta. En vaadi muuta kuin sen, että jokainen pyrkii asettumaan sinne ikäihmisen asemaan - ei kaikkea voi päättää heidän puolestaan - heillä on omakin tahto. Ja tämä tahto voi ylittää koronaviruksen riskin.