Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 468
  • 10 614

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Miksei olisi? Rokotuksen ottaminen on vapaaehtoista ja luulisi näin 1,5 vuoden jälkeen olevan kaikille aivan selvää ettei korona tule maapallolta mihinkään enää häviämään ainakaan lähitulevaisuudessa. Ei kaikkien tekemisiä voi jatkuvasti rajoittaa sen takia ettei osa porukasta halua hankkia rokotteen tuomaa suojaa. Ei se virus kysy halukkuutta. Valinnanvapauttahan tämä on parhaimmillaan, haluatko rokotteen vai haluatko ottaa korkeamman riskin saada vakava taudin muoto. Tilanne olisi tietysti eri jos virus saataisiin poistettua kokonaan, mutta eiköhän tuo jää kiertämään. Rokottamattomille kyllä ennustan hankalia aikoja talvella siinä vaiheessa kun halukkaat ovat saaneet 2 annosta.

Tottakai se on, mutta se että asetetaan joku raja mikä tulee saavuttaa ennen kuin maa avataan niin on ehkä hieman kyseenalaista. Lähinnä sitä meinaan, että mitä tehdään jos tähän 80-90% ei päästä? Itse olen täysin rokotteiden kannalla ja toivoisinkin kaikkien sen ottavan. Älä sitä huoli.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai se on, mutta se että asetetaan joku raja mikä tulee saavuttaa ennen kuin maa avataan niin on ehkä hieman kyseenalaista. Lähinnä sitä meinaan, että mitä tehdään jos tähän 80-90% ei päästä? Itse olen täysin rokotteiden kannalla ja toivoisinkin kaikkien sen ottavan. Älä sitä huoli.
No eihän tässä oikeesti tarvii mitään kummoista päättelykykyä, että pystyy varmuudella toteamaan, että jos ja kun 80%-90% rokotekattavuuden tavoitteeseen niin yhteiskunta avataan ja palataan normaaliin.

Ymmärrän tämän viestinnän tavoitteen, mutta mielestäni toimintamalli on huono. Samoin kuin oli päätös valehdella kansalle, että maskeista ei ole hyötyä. Hyvin pitkälle samat motiivit / perustelut tälläkin viestillä on.

En silti voi väittää olevani ihan 100% varma, etteikö tällä valitulla viestintätyylillä päästäisi parhaaseen lopputulokseen pandemianhallinan osalta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärtääkseni ravintolat ja muut yritykset saavat valita asiakkaansa, niin meneekö syrjinnän puolelle jos ravintola X päättää, että jatkossa huolivat asiakkaiksi ainoastaan rokotetut henkilöt?
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ymmärtääkseni ravintolat ja muut yritykset saavat valita asiakkaansa, niin meneekö syrjinnän puolelle jos ravintola X päättää, että jatkossa huolivat asiakkaiksi ainoastaan rokotetut henkilöt?
En usko että menee syrjnnän puolelle, mutta voi kaatua siihen, ettei ravintolalla ole oikeutta vaatia todisteita siitä, että on rokotettu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskiviikkona alkoi kovaa yskää ja eilisestä saakka kuumetta. Yöllä oli 38.5. Haju ja makuaisti ollut pois eilisestä. Päänsärkyä ja lihas särkyä myös jonkin verran.

Pysy kotona ja odota ohjeistuksia. Sen jälkeen noudata niitä tarkasti ja kirjaimellisesti. Lepää, juo, syö, ota tarvittaessa särkylääkkeitä oloa helpottamaan, pidä pää kylmänä ja pidä myös läheisesi ajan tasalla voinnistasi. Tiedota tilanteestasi kaikkia niitä mahdollisimman pian, joita olet viimeisen viikon ajan tavannut ja kehoita menemään viipymättä testiin ja tiedottamaan niitä, joiden kanssa he ovat olleet tekemisissä ja kaikkia toimimaan em. tavalla. Toivottavasti selviät mahdollisimman vähällä.

Et myöskään ole ainoa, jolle noin on käynyt. Nyt on tärkeää toimia oikein ja levätä. Tsemppiä!
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännä homma kun viikko sitten sain toisen piikin niin nyt ollut vasta eilisestä saakka vähän kurkku kipeä ja yskää. Hieman päänsärkyä ollut kyllä vähän joka päivä. Nyt myös hieman kuumeinen olo.
Mene koronatestiin. Kurkkukipu ja yskä eivät ole niitä tyypillisimpiä rokoteoireita.
Tai sairasta flunssa, kuten se on syytä sairastaa. Eli lepoa ja runsaasti nestettä, ja buranalla kuume kuriin.
Äsken tuli viesti testi positiivinen vaikka viikko sitten sain toisen annoksen.
Tässä on erinomainen esimerkki siitä, miten piittaamattomuus koronaohjeistuksia (testit, karanteenit, maskit ym. mitä vaan) kohtaan voi johtaa turhiin lisätartuntoihin sekä tautitilanteen pitkittymiseen. Valitettavasti täältäkin näyttää löytyvän reilusti tätä porukkaa.

Paranemisia @Lapa7, toivottavasti menee yhden piikin avustuksella pikaisesti ohi ja kiitos ohjeistusten noudattamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Lapa7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Espoo,Detroit,Liverpool,Mercedes,Toyota
Pysy kotona ja odota ohjeistuksia. Sen jälkeen noudata niitä tarkasti ja kirjaimellisesti. Lepää, juo, syö, ota tarvittaessa särkylääkkeitä oloa helpottamaan, pidä pää kylmänä ja pidä myös läheisesi ajan tasalla voinnistasi. Tiedota tilanteestasi kaikkia niitä mahdollisimman pian, joita olet viimeisen viikon ajan tavannut ja kehoita menemään viipymättä testiin ja tiedottamaan niitä, joiden kanssa he ovat olleet tekemisissä ja kaikkia toimimaan em. tavalla. Toivottavasti selviät mahdollisimman vähällä.

Et myöskään ole ainoa, jolle noin on käynyt. Nyt on tärkeää toimia oikein ja levätä. Tsemppiä!
Ei ole kukaan vielä soittanut. Veli sanoi että Espoossa voi kestää 4-5 päivää lääkäri soittaa. Ite asun Helsingissä.
 

444

Jäsen
Tässä on erinomainen esimerkki siitä, miten piittaamattomuus koronaohjeistuksia (testit, karanteenit, maskit ym. mitä vaan) kohtaan voi johtaa turhiin lisätartuntoihin sekä tautitilanteen pitkittymiseen. Valitettavasti täältäkin näyttää löytyvän reilusti tätä porukkaa.
Niin? Flunssa sairastetaan kotona tartuttamatta sitä muihin esim. menemällä töihin tai baariin tai muutenkaan hillumaan muiden pariin. Ilmeisesti tämä ei ole ainakaan sinulle tyypillinen tapa toimia. Ja aivan kuten flunssassa, mikäli oireet pahenevat tai pitkittyvät, haetaan hoitoa. Tässä suhteessa koronan sairastaminen kotona ei poikkea flunssan sairastamisesta kotona: kuume pidetään kurissa tulehduskipulääkkeillä ja koska keho on normaalia voimakkaammalla koetuksella, juodaan paljon nestettä. Koronadiagnoosin myötä tulee toki myös karanteenit sun muut, mutta järkevä ihminen noudattaisi niitä myös flunssassa.

Tässä on erinomainen esimerkki siitä, mitä tämä päivittäinen koronauutisten seuraaminen saa ihmisissä aikaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Koronabotin mukaan rokotustahti on piristymään päin sekä 1. Että 2. Piikin osalta, erittäin hyviä uutisia. Ykköspiikissä näkyy varmasti kouluissa annettavat nuorten piikit, mutta myös walk-init ja popupit ovat olleet

Phfizeriä ja Modernaa tulee nyt kesäkuukausia enemmän. THL:n Kontion mukaan rokottaminen alkaa olla taas enemmän kiinni halukkuudesta ottaa rokote, kuin saatavuudesta.

Käytännössä nykytilanteessa yli 40-vuotias väestö päätyy yli 80% kattavuuteen, joten pallo on nuorisolla.

Hesarissa oli laskelma, että nykytahdilla 80% tulee täyteen marraskuun puolessa välissä, mutta 2. Piikin antaminen 8 viikon päästä siirtäisi tavoitteen lokakuun puoleen väliin.

Tilanne on kohtuullisen hyvä siis.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin? Flunssa sairastetaan kotona tartuttamatta sitä muihin esim. menemällä töihin tai baariin tai muutenkaan hillumaan muiden pariin. Ilmeisesti tämä ei ole ainakaan sinulle tyypillinen tapa toimia. Ja aivan kuten flunssassa, mikäli oireet pahenevat tai pitkittyvät, haetaan hoitoa. Tässä suhteessa koronan sairastaminen kotona ei poikkea flunssan sairastamisesta kotona: kuume pidetään kurissa tulehduskipulääkkeillä ja koska keho on normaalia voimakkaammalla koetuksella, juodaan paljon nestettä. Koronadiagnoosin myötä tulee toki myös karanteenit sun muut, mutta järkevä ihminen noudattaisi niitä myös flunssassa.

Tässä on erinomainen esimerkki siitä, mitä tämä päivittäinen koronauutisten seuraaminen saa ihmisissä aikaan.
Osoitit viestissäsi aika selkeän ("Tai") näkemyksen siitä, että testissä on myös ok olla käymättä oireiden ilmaannuttua. Tällöin on aika vaikea saada sitä koronadiagnoosia, kun lopulta suht harva tapaus vaatii kodin ulkopuolista hoitoa. Näin mahdolliset altistumiset (mm. ennen oireita) jäävät selvittämättä sekä mahdollisuus pidempään tartuntaketjuun kasvaa. Ei ole rakettitiedettä ymmärtää miksi testissä käyntiä suositellaan hyvinkin matalalla kynnyksellä. Esim. delta-variantti on ilmeisesti ainakin 3-4 kertaa tarttuvampi kuin esimerkkisi influenssa.

En seuraa päivittäisiä koronauutisia, elämässäni on riittävästi muuta sisältöä. Jatkoajassa koronaketjuja tulee välillä tsekattua, tosin tuo toinen on ollut jo pitkään turhan täynnä lähinnä juuri päivittäisen koronauutisoinnin kanssa aktiivisesti tuskailevia tapauksia.
 

444

Jäsen
Osoitit viestissäsi aika selkeän ("Tai") näkemyksen siitä, että testissä on myös ok olla käymättä oireiden ilmaannuttua. Tällöin on aika vaikea saada sitä koronadiagnoosia, kun lopulta suht harva tapaus vaatii kodin ulkopuolista hoitoa. Näin mahdolliset altistumiset (mm. ennen oireita) jäävät selvittämättä sekä mahdollisuus pidempään tartuntaketjuun kasvaa. Ei ole rakettitiedettä ymmärtää miksi testissä käyntiä suositellaan hyvinkin matalalla kynnyksellä. Esim. delta-variantti on ilmeisesti ainakin 3-4 kertaa tarttuvampi kuin esimerkkisi influenssa.

En seuraa päivittäisiä koronauutisia, elämässäni on riittävästi muuta sisältöä. Jatkoajassa koronaketjuja tulee välillä tsekattua, tosin tuo toinen on ollut jo pitkään turhan täynnä lähinnä juuri päivittäisen koronauutisoinnin kanssa aktiivisesti tuskailevia tapauksia.
Moneltakohan jatkotartunnalta vältytään, kun jäljittäjä joskus 4-5 päivän päästä soittelee. Veikkaan että aika lähelle nollaa mennään.
Mutta näköjään flunssan sairastamisessa (en vertaa näitä kahta tautia toisiinsa) on olemassa eroja. Itse olen aina ilmoittanut jälkikäteen heille, keiden seurassa olen lähipäivinä ollut, mikäli olen sairastunut. Ja pysynyt kotona. Toki minulla ei ole kaikkien lähikaupan asiakkaiden numeroita, joten heille en voi soittaa. Mutta eipä ole jäljittäjilläkään.

Pysyn edelleen kannassani. Mikäli henkilö X on kipeä (mikä hyvänsä diagnosoimaton akuutti hengitystieinfektio), niin muiden ihmisten ilmoille ei ole mitään asiaa, vaan tauti sairastetaan kotona. Paitsi jos oireet pahenevat ja niihin tarvitaan ulkopuolista apua. Näin olen toiminut ennen koronaa ja näin toimin koronan aikana ja sen jälkeen, vaikka sitä sen jälkeistä aikaa ei koskaan tulisikaan. Valtaosalle tartunnan saaneista tämä ei edelleenkään ole flunssaa kummempi sairaus, jos on edes sitä. Etenkään tässä vaiheessa, kun rokotuksia on maassa jaettu jo miljoonia. Muut saavat puolestani toimia haluamallaan tavalla.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Sain aikaistettua toista piikkiä reilulla viikolla. Tuli kyllä yllätyksenä kuinka paljon noita aikoja oli jäljellä. Ajattelin, että vain muutama aika jäljellä, mutta niitähän oli vapaana aamusta iltaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole kukaan vielä soittanut. Veli sanoi että Espoossa voi kestää 4-5 päivää lääkäri soittaa. Ite asun Helsingissä.

Odottele rauhassa ja aikaahan sulla on nyt odotellakin. Voit sinä aikana kerätä listaa tapaamistasi ihmisistä heidän yhteistietoineen, niin lääkäri saa sitten nopeasti tiedot. Oletkin varmaan jo ilmoittanut kaikille tartunnasta, joille tiedolla on merkitystä? Eristysajassa huomioidaan joka tapauksessa joko oletettu tartuntapäivä tai testipäivä, joten sillä soittaako lääkäri kahden vai viiden päivän kukuttua ei ole merkitystä, kun sinulla on oireita. Odottavan aika on toki pitkä. Ja onhan se paskaa, että nyt on isompaa viivettä muutenkin. Kertoo siitä, että tartuntoja on todella paljon.
 

Lapa7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Espoo,Detroit,Liverpool,Mercedes,Toyota
Odottele rauhassa ja aikaahan sulla on nyt odotellakin. Voit sinä aikana kerätä listaa tapaamistasi ihmisistä heidän yhteistietoineen, niin lääkäri saa sitten nopeasti tiedot. Oletkin varmaan jo ilmoittanut kaikille tartunnasta, joille tiedolla on merkitystä? Eristysajassa huomioidaan joka tapauksessa joko oletettu tartuntapäivä tai testipäivä, joten sillä soittaako lääkäri kahden vai viiden päivän kukuttua ei ole merkitystä, kun sinulla on oireita. Odottavan aika on toki pitkä. Ja onhan se paskaa, että nyt on isompaa viivettä muutenkin. Kertoo siitä, että tartuntoja on todella paljon.
Joo ilmoitettu on. Viime aikoina olen tavannut töissä vain ihmisiä. Ajan siis linja autoa. Ja ne jotka tauolla olleet pidempään tekemisissä mun kanssa niin esimiehet alkoi jäljittää aamulla.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kakkospiikin oireita: toissa maanantaina sain Phaiseria käsivarteen toista kertaa. Keskiviikkona alkoi kova kuume, jota kesti neljä päivää. Soitin jo päivystykseen, mutta kun kuume laski, niin ei ollut testille tarvetta. Tällä viikolla oli oli ihan normaali. Paitsi että torstaina alkoi sama rumba uudestaan. Mitään muita oireita ei ole, kuule nousee sinne 39,5 asteeseen ja lääkkeillä tulee sitten hikoillen alas. Huomenna kyllä testeihin, kun ei tämä ihan normaalia taida olla.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Kuopiossa on ensi viikolla walk-in 16.-18. päivä. Mulla on eka piikki saatu 24.6. Pitää olla 8 viikon väli, joten minulla jää tuolloin 18. päivä päivän vaille 8 vk. Onko se niin tarkkaa, että en saa piikkiä jos yritän mennä sitä hakemaan? Minulla on toinen rokoteaika 15.9. mutta tulossa ulkomaan reissu ennen sitä, joten olisi hyvä saada toinen annos aikaistettua. Kuopiossa ei tällä hetkellä ole mahdollista siirtää aikaa aiemmaksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuopiossa on ensi viikolla walk-in 16.-18. päivä. Mulla on eka piikki saatu 24.6. Pitää olla 8 viikon väli, joten minulla jää tuolloin 18. päivä päivän vaille 8 vk. Onko se niin tarkkaa, että en saa piikkiä jos yritän mennä sitä hakemaan? Minulla on toinen rokoteaika 15.9. mutta tulossa ulkomaan reissu ennen sitä, joten olisi hyvä saada toinen annos aikaistettua. Kuopiossa ei tällä hetkellä ole mahdollista siirtää aikaa aiemmaksi.

En tiedä kuinka tarkkaan siellä henkilökunta katsoo edellisen piikin saamisen, mutta luulisin ettei jää päivästä kiinni. Maailmallahan on annettu 3 viikon välein ne piikit, niin vetoa siihen jos eivät halua antaa :D
 

julle-jr

Jäsen
Kuopiossa on ensi viikolla walk-in 16.-18. päivä. Mulla on eka piikki saatu 24.6. Pitää olla 8 viikon väli, joten minulla jää tuolloin 18. päivä päivän vaille 8 vk. Onko se niin tarkkaa, että en saa piikkiä jos yritän mennä sitä hakemaan? Minulla on toinen rokoteaika 15.9. mutta tulossa ulkomaan reissu ennen sitä, joten olisi hyvä saada toinen annos aikaistettua. Kuopiossa ei tällä hetkellä ole mahdollista siirtää aikaa aiemmaksi.
Minä sain aikaistettua tehosterokotetta kun sanoin, että syyskuun alussa on työmatka ulkomaille. Tämä siitä huolimatta, että meidän kunnan kotisivuilla kerrottiin aikaistuksen olevan mahdollista vain erikoistapauksissa ja välttämättömistä syistä tai jotain muuta vastaavaa. Kannattanee siis soittaa rokotusajanvaraukseen ja kysyä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kävin eilen kauppakeskus Puuvillassa asioillani ja ihmettelin, mitä porukkaa tuolla jonottaa. Vasta kotona muistin, että siellä oli pop up-rokotuspiste 15-20 välillä. Ainakin kahtena seuraavana perjantaina järjestetään Puuvillassa samanlainen tilaisuus

Satakunnan Kansa: ”Rokotuspäivän loppupuolella rokoteannoksia oli mennyt 154 kappaletta ja jonoa oli vielä jäljellä.
– Ihmisiä oli odotettua enemmän ja piti lähteä nuorisotalolta lainaamaan rokotteita. Ei odotettu tällaista suosiota.
Perä-Takalan mukaan ihmisiä on käynyt tasaisesti 12-vuotiaasta ylöspäin 70–80-vuotiaisiin asti. ”
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kävin eilen kauppakeskus Puuvillassa asioillani ja ihmettelin, mitä porukkaa tuolla jonottaa. Vasta kotona muistin, että siellä oli pop up-rokotuspiste 15-20 välillä. Ainakin kahtena seuraavana perjantaina järjestetään Puuvillassa samanlainen tilaisuus

Satakunnan Kansa: ”Rokotuspäivän loppupuolella rokoteannoksia oli mennyt 154 kappaletta ja jonoa oli vielä jäljellä.
– Ihmisiä oli odotettua enemmän ja piti lähteä nuorisotalolta lainaamaan rokotteita. Ei odotettu tällaista suosiota.
Perä-Takalan mukaan ihmisiä on käynyt tasaisesti 12-vuotiaasta ylöspäin 70–80-vuotiaisiin asti. ”
Lisää tällaista toimintaa joka puolelle Suomea. Toivottavasti porukka menee hakemaan rokotuksen heti kun se on mahdollista. Itse olen saanut jo 2 rokotetta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin koronabotista, että tosiaan rokotustahdissa ihan kiva piristyminen ja erityisesti 1. Piikkien suhteen. Toinen mikä nyt pistää silmään on se, kuinka muutamissa sairaanhoitopiireissä erityisesti rokotekattavuus alle 40-vuotiaissa on toisia piirejä alempi.

Toisin sanoen: näyttää siltä, että pienemmissä sairaanhoitopiireissä näyttää korostuvan se, että nuoremmat ikäluokat ei ota rokotetta yhtä aktiivisesti kuin isoissa piireissä.

Eli katseet kääntyy ns. Maakuntien nuoreen väkeen, jos tilannetta katsoo valtakunnallisesti. Toisaalta, näissä sairaanhoitopiireissä koronatilanne on aivan toista luokkaa kuin isoissa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tyttärellä (12v) tuli näköjään vasen käsi kipeäksi perjantaina saadun rokotteen jäljiltä eikä eilen vielä pystynyt nostamaan kättä hartiatasoa korkeammalle, mutta tänään pystyy. Odotettava sivuoire, mutta vähän ärsyttävää kun sanoin ettei siitä mitää oireita tule (minulle ei mitään kummastakaan). Ihmiset toki erilaisia vaikka oma jälkikasvu kyseessä ja pääasia, että otti rokotteen.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Omassa lähipiirissä sellainen havainto että kertalleen rokotettu saanut suhteellisen kovia oireita. Kuuluu riskiryhmään ja rokotus on takuulla suojannut vielä pahemmalta taudilta. Kyseinen henkilö on kuitenkin ollut lähikontaktissa todella monen kanssa josta kaikki ovat kertalleen rokotettuja ja näistä ei yksikään ole sairastunut. Tämä on taas pirun hyvä todiste siitä että nämä rokotteet oikeasti toimii pirun hyvin.

Omassa lähipiirissä on myös lapset karanteenissa ja siellä yksi lapsi altistanut todella monta. Oman ymmärryksen mukaan myös tässä tilanteessa ei ole esiintynyt jatkotartuntoja.

Keväällä kun delta pyöri täällä soiten alueella oli sama asia, rokotukset esti monta "varmaa tapausta". Olisi pikkuhiljaa mukavaa kun näistä "selviytymistarinoista" tehtäisiin välillä klikkiotsikoita. Saattaisi jopa olla moni joka haluaisi lukea näistä ja mitä parasta tämä loisi entisestään innokkuutta hakea piikin. Jotenkin tuntuu siltä että pelko ei enää myy, voisi kokeilla tuota toivoa välillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katselin koronabotista, että tosiaan rokotustahdissa ihan kiva piristyminen ja erityisesti 1. Piikkien suhteen. Toinen mikä nyt pistää silmään on se, kuinka muutamissa sairaanhoitopiireissä erityisesti rokotekattavuus alle 40-vuotiaissa on toisia piirejä alempi.

Rokotetut henkilöt: 3 826 151 Muutos viikossa: +89 164
Osuus väestöstä: 68,9 %
Osuus yli 12-v:  78,3 %

Kaikki annokset saaneet: 2 360 084 Muutos viikossa: +214 356
Osuus väestöstä: 42,5 %
Osuus yli 12-v:  48,3 %

Eli semmoiset 30 000kpl enemmän annettu ykkösannoksia ja 20 000kpl kakkosannoksia kun n. viikko sitten vastaavassa tilastossa. Aika pitkälle edelleen pistetty se määrä mitä annoksia viikossa saapuu joten hyvä että porukka on rokotuksissa käynyt. Saa nähdä nyt kun 2 seuravaa viikkoa tulee yli 400 000 kpl erät paljonko seuraavien viikkojen tilastot on kun rokotteiden määrä ei pitäisi enää ongelma olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös