Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 253 576
  • 10 614
Suosikkijoukkue
IFK
Onhan se joillekin jopa täysin oireeton. Toisille taas hengenvaarallinen. Sehän siitä juuri tekee niin poikkeuksellisen taudin.

Ja mistä tiedät sen etukäteen? Vai onko räkäyskäjengille todellakin aivan sama? Hups kato - henki lähtiki! Mut mitä siitä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tanskan oikeusministeriön mukaan testit maksavat päivässä 5-11milj€. Jes Sørgaadin mukaan koronasulku 270-400milj€/ viikko.

Tanskassa koronasulku tarkoitti ulkonaliikkumiskieltoa. Koulut, ravintolat, liikkeet oli suljettu. Huvikeskukset, torit, marketit ruokakauppoja lukuunottamatta kiinni. Parturit, kampaamot, muut hoitolaitokset kaikki kiinni. Silloin alkaa taatusti syntyä tuon suuruusluokan menetyksiä, mutten nyt suoraan tuosta vetäisi yhtäläisyysmerkkejä Suomen tilanteeseen.
Siksi pidän väitettä siitä, että koronapassittomuus tulisi Suomessa helvetin kalliiksi, kestämättöminä. Meidän tämän hetkiset rajoitukset on lillukanvarsia. Tällä en vähättele yhtään tilanteesta kärsivien asemaa, sillä omatkin työt on nyt jäissä. Mutta isossa kuvassa passilla ei saada aikaan mitään sellaista talouden boostia, mikä tekisi siitä ehdottoman tarpeellisen.
Tapahtumateollisuus on vankasti sitä mieltä, että sillä saataisiin kansa liikkeelle, mutta kun liikkeellä olisi vain kahteen kertaan rokotetut ja koronan sairastaneet, niin aika helvetin hiljaista kaduilla olisi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mä edelleen ihmettelen tätä asennetta, mikä ei pidä koronaa minään. Se ei nyt kumminkaan takuuvarmasti vaaraton tauti ole kenellekään.

Tunnen yhden tautia vähättelevän ja rokotusvastaisen ihmisen, joka on melko tavallinen työssä käyvä perheenisä, jolla on varallisuuttakin kertynyt. Mutta en silti ihmettele yhtään, että juuri hän on koronadenialisti.

Kyseessä on yhteiskunnallisesti täysin laiska ja ymmärtämätön. Ei ymmärrä vallan kolmijaosta, lainsäädännöstä, hallituksen ja ministerien valtaoikeuksista, vaalilaskennasta, oikeuslaitosten toiminnasta tai oikeusvaltioperiaatteesta. Olen ihan varma, että denialismi ja kaiken kieltäminen perustuu juuri tähän, että se on hänen ainoa keinonsa käydä yhteiskunnallista keskustelua, koska ei ymmärrä oikein mistään mitään.

Olen usein miettinytkin, onkohan suurin osa rokotevastaisista on tällaisia tapauksia, eikä jotain vaihtoehtohoitoihin uskovia omituisuuksia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä jos on aivan vitun suuri idiootti. Koska samassa jutussa on tehty selväksi se, että passittomuus kustantaa yhteiskunnalle
1080 000 000- 1 600 000 000€/kk. Se on paljon enemmän kuin tuo 270 000 000€.
Vai oliko se "unohtunut" epähuomiossa.

Joo, ja vähän asian sivusta tämä, mutta en ymmärrä miksi kaikki testit pitäisi passinkaan aikaan olla tuolle rokotevastaiselle porukalle ilmainen missään. Ehkä joka toinen testi max. Ja jos on lääkärintodistus esittää, ettei voi terveydellisistä syistä ottaa rokotetta, niin sitten mun puolesta veloituksettomat testit vaikka loppuiäksi, ei muille rokottamattomille.

Valtiot tarjoavat jo ilmaiseksi ratkaisun (rokotukset) tähän ihan kaikille. Veikkaan että tuskin ne ilman terveydellistä syytä rokottamattomat karanteeniakaan noudattaisi hyvällä prosentilla, jos tulos näyttäisi positiivista. Jatkaisivat vaan sitä "mulla on oikeus" ajatustansa ja suoraan normimeininkiin vaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tunnen yhden tautia vähättelevän ja rokotusvastaisen ihmisen, joka on melko tavallinen työssä käyvä perheenisä, jolla on varallisuuttakin kertynyt. Mutta en silti ihmettele yhtään, että juuri hän on koronadenialisti.

Kyseessä on yhteiskunnallisesti täysin laiska ja ymmärtämätön. Ei ymmärrä vallan kolmijaosta, lainsäädännöstä, hallituksen ja ministerien valtaoikeuksista, vaalilaskennasta, oikeuslaitosten toiminnasta tai oikeusvaltioperiaatteesta. Olen ihan varma, että denialismi ja kaiken kieltäminen perustuu juuri tähän, että se on hänen ainoa keinonsa käydä yhteiskunnallista keskustelua, koska ei ymmärrä oikein mistään mitään.

Olen usein miettinytkin, onkohan suurin osa rokotevastaisista on tällaisia tapauksia, eikä jotain vaihtoehtohoitoihin uskovia omituisuuksia.
Twitterissä ainakin yhden ”lääkärin” perässä on aika paljon vaihtoehtohoitoihin uskovia.


Ihan mielenkiinnosta, kysykää rokotevastaisilta mielipidettä homeopatiasta. Itse olen huomioinut että uskominen homeopatiaan liittyy yleensä kuvioon
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu. Jäljitykselle oli kyllä paikkansa ja tarkoituksensa pandemian alkuvaiheissa, mutta nyt pitäisi vähitellen päästää irti siitä ajatuksesta, että kaikki tartuntatilanteet pitäisi saada jäljitetyksi. Nämä mediassa julkistettavat "olet voinut altistua näissä paikoissa" listaukset, joissa on pahimmillaan 20-30 erilaista kohdetta ja ajankohta jossain 10 päivän takana, ovat lähinnä koomisia.

Varmaan osan tästä jäljitys hommasta voisi tulevaisuudessa hoitaa "koronavilkku", pitäisi vaan saada toimimaan jotenkin tehokkaamin ja se antaisi riittävän osalle kansasta ilmoituksia jos altistunut ja osaa olla varovaisempi sen jälkeen ja jää päätäntävalta itselle mitä ilmoituksen jälkeen tekee. Vaikka koodi tartuntailmoituksen mukana niin viiveitä lähtisi, nythän se taitaa tulla vasta sitten jäljittäjien soiton jälkeen ja koko sovellus viiveiden takia turha.
 

Hexa

Jäsen
Twitterissä ainakin yhden ”lääkärin” perässä on aika paljon vaihtoehtohoitoihin uskovia.


Ihan mielenkiinnosta, kysykää rokotevastaisilta mielipidettä homeopatiasta. Itse olen huomioinut että uskominen homeopatiaan liittyy yleensä kuvioon
Jotkut uskovat myös D-vitamiinin ennaltaehkäisevään voimaan tarttuvien tautien torjumisessa. Ja reilusti suurempiin annoksiin, kuin mitä suositukset. Tänä kesänähän D-vitamiinia on ollut tarjolla runsaasti auringon UVB-säteilyn ansiosta ihan luonnollisssa muodossa. Kunhan on vaan käyttänyt ainakin lyhythihaista paita, jolloin auringon valolle on ollut pinta-alaa iholla.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Näin sitten Vantaalla (wilma viesti). Aika hyvä kaupunki asua, kun itsekin 44-vuotiaana toinen rokote saatu jo yli 2 viikko sitten eli olen kuolematon:

Vantaan kaupunki aloittaa 12–15-vuotiaiden koronarokotukset maanantaina 9.8.2021. Tavoite on, että kaikilla halukkailla tähän ikäryhmään kuuluvilla on mahdollisuus saada rokote jo ensi viikon 32 aikana. Rokotukset Vantaan peruskouluissa, joissa on opetusta sekä 6.– että 7–9.-luokkalaisille. Näiden koulujen kaikille halukkaille 12 vuotta täyttäneille Vantaalla koulua käyville oppilaille järjestetään rokotus omassa koulussa keskiviikon 11.8. ja perjantain 13.8. välisenä aikana. Rokotuksen saa ilman ajanvarausta koulupäivän aikana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotkut uskovat myös D-vitamiinin ennaltaehkäisevään voimaan tarttuvien tautien torjumisessa. Ja reilusti suurempiin annoksiin, kuin mitä suositukset. Tänä kesänähän D-vitamiinia on ollut tarjolla runsaasti auringon UVB-säteilyn ansiosta ihan luonnollisssa muodossa. Kunhan on vaan käyttänyt ainakin lyhythihaista paita, jolloin auringon valolle on ollut pinta-alaa iholla.

Kyllähän siitä tainnut jonkin verran juttuakin olla että D vitamiinista saattaisi olla apua, mutta eihän sekään tietenkään mikään ihmelääke ole ja korvaisi esimerkiksi rokotusta (kuten ilmeisesti osa uskoo?) itseasiassa tuo tässä kesässä ehkä jännä että juuri D vitamiiniarvot ei vamaan suomalaisilla todennäköisesti koskaan ollut näin korkealla kun nyt on. Tosin kuinka paljon sitten kertoo osittain siitä että esim. sairaalaan joutuvat on suurimmaksi osaksi valmiiksi huonossa kunnossa ja ei varmaan kovin paljon esim. siellä auringossa viihdy ja D jäänyt aurinkosta huolimatta matalaksi. Siis sen lisäksi että jäänyt rokotus ottamatta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Varmaan osan tästä jäljitys hommasta voisi tulevaisuudessa hoitaa "koronavilkku", pitäisi vaan saada toimimaan jotenkin tehokkaamin ja se antaisi riittävän osalle kansasta ilmoituksia jos altistunut ja osaa olla varovaisempi sen jälkeen ja jää päätäntävalta itselle mitä ilmoituksen jälkeen tekee. Vaikka koodi tartuntailmoituksen mukana niin viiveitä lähtisi, nythän se taitaa tulla vasta sitten jäljittäjien soiton jälkeen ja koko sovellus viiveiden takia turha.
Itsekkin poistin jo koko sovelluksen. Muutamia kertoja nyt olen altistunut ja yhdelläkään kerralla ei koronavilkkuun tullut mitään. Yhdelle altistajalle (eli sairastuneelle) ei kuulemma koko koodia tarjottu ja keskustelun aikana oli muutakin mietittävää, niin ei muistanut kysyä asiasta. Toisella altistajalla oli tasan viikko testistä ja tuloksesta, että sai koodin.

Ajatushan koronavilkussa on hyvä, mutta totetus hieman kuin nykyinen ”testaa, eristä ja jäljitä”-strategia eli surkea. Viiveet kummassakin tuhoavat hyödyn täysin. Tuo jäljityskään ei toimi jos ollaan pari kiertoa jäljessä ja testeissäkin ilmeisesti menee yksi ”ilmaantumiskierto”, riippuen toki paikkakunnasta.

En jaksa enempää jokaista kohtaa avata, mutta toukokuun lopulla olin maanantaina jutellut kaverin kanssa, kun sattumalta nähtiin. Perjantaina kaveri laittoi viestiä että on sairastunut ja todettu positiiviseksi. Lauantaina soitetaan jäljityksestä, aika sunnuntaille ja tulos maanantaille. Ohjeena omaehtoinen karanteeni (kritisoin tuota jäljittäjälle aika paljon ja totesin että joudun töihin kyllä menemään ja että harrastan/elän täysin normaalisti, ellei minua laiteta karanteeniin). Kuulemma omaehtoistakin on noudatettava. Negatiivinen testi tietysti oli, mutta jos olisin tuon maanantaina saanut, torstaista alkaen levittänyt ja seuraavana maanantaina mahdollisesti voisi alkaa jäljitys, jolloin seuraavat jo levittäisivät tautia. Ja tuolloin oli tapauksia täälläpäin aika vähän. Tuohon vielä testiin pääsyyn yksi päivä lisää ja tuloksen saamiseen toinen, niin homma on helvetisti myöhässä.

En siis syytä hoitajia tilanteesta, vaan strategian laatijoita. Jos resurssit eivät riitä haluttuun lopputulokseen, niin ehkä strategiaa pitäisi muuttaa tai lisätä resursseja. Nyt testaus on hidasta ja jäljittäjät joutuvat toimimaan myöhässä. Testauksessa en tiedä muodostaako laitteisto vai henkilöstö suuremman pullonkaulan, mutta ajat ilmeisesti venyvät pitkälle.

Tuo passi olisi kyllä loistava, varsinkin jos yksi rokote riittäisi vihreään (ehkäisee erittäin tehokkaasti vakavaa tautia) ja mahdollisimman moneen paikkaan ”pakolliseksi”. Voisi koko jäljityksen siirtää testausta ja hoitoa varten. Eikä passissa ole kyse siitä että olet rokotettu, vaan siitä että et todennäköisesti levitä tautia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
.
Mä edelleen ihmettelen tätä asennetta, mikä ei pidä koronaa minään. Se ei nyt kumminkaan takuuvarmasti vaaraton tauti ole kenellekään.

No ei, ja nähtiinhän se esim. kovassa kunnossa olevan ja "kuolemattomassa iässä" olevan Anton Lundellin kohdalla, kuinka kauan kestää päästä top-urheilijankin kuntoon kovasta taudista. Ja kausihan loppui, eli periaatteessa mahdollista, ettei vieläkään ole täysin kunnossa Floridaan mennessään.

Mutta noin yleensä varmasti vaikuttaa se yleiskunto ja tila. Mutta kuka sen tietää, kenelle osuu pahimmat tapaukset, ja miksi? Jos esimerkiksi perus kuntourheilija saa sen, niin kaikkihan voi sinänsä olla ok muuten, mutta lenkillä huomaakin ettei tunnu samalta tämä homma. Keuhkoissa jotain tai muuten kroppa paskana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Tunnen yhden tautia vähättelevän ja rokotusvastaisen ihmisen, joka on melko tavallinen työssä käyvä perheenisä, jolla on varallisuuttakin kertynyt. Mutta en silti ihmettele yhtään, että juuri hän on koronadenialisti.

Kyseessä on yhteiskunnallisesti täysin laiska ja ymmärtämätön. Ei ymmärrä vallan kolmijaosta, lainsäädännöstä, hallituksen ja ministerien valtaoikeuksista, vaalilaskennasta, oikeuslaitosten toiminnasta tai oikeusvaltioperiaatteesta. Olen ihan varma, että denialismi ja kaiken kieltäminen perustuu juuri tähän, että se on hänen ainoa keinonsa käydä yhteiskunnallista keskustelua, koska ei ymmärrä oikein mistään mitään.

Olen usein miettinytkin, onkohan suurin osa rokotevastaisista on tällaisia tapauksia, eikä jotain vaihtoehtohoitoihin uskovia omituisuuksia.
Todella hyvin haettu teoria denialismista, jäin oikein pohtimaan, että lukuunottamatta näitä vaihtoehtohörhöjä kaikki tuntemani denialistit on kuvailemiasi reppanoita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suuret oluet ja pienet panimot jäi jo sekä Rock in the City jää nyt väliin. Kaksi piikkiä on omassa hihassa, mutta en viitsi ottaa riskiä olla levittämässä virusta muihin, kun asiakkaiden luo pitkästä aikaa olisi mahdollisuus päästä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suuret oluet ja pienet panimot jäi jo sekä Rock in the City jää nyt väliin. Kaksi piikkiä on omassa hihassa, mutta en viitsi ottaa riskiä olla levittämässä virusta muihin, kun asiakkaiden luo pitkästä aikaa olisi mahdollisuus päästä.

Et voi levittää tautia ellei sinulla sitä ole ja kahden rokotteen jälkeen prosentit on vahvasti puolellasi. Vielä kun oletetaan, että suuri osa paikalla olevistakin on vähintään kertaalleen rokotettu niin prosentit pienenee entisestään.

Mikäli kahden rokotteen jälkeenkään ei uskalla mennä haluamiinsa tapahtumiin niin milloin sitten? Onko ajatus odottaa kunnes kaikki halukkaat ovat saaneet kaksi rokotetta ja vasta sitten alkaa elää normaalia elämää? Siltikin kokonaan rokottamattomia jää kuitenkin vielä paljon jäljelle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Et voi levittää tautia ellei sinulla sitä ole ja kahden rokotteen jälkeen prosentit on vahvasti puolellasi. Vielä kun oletetaan, että suuri osa paikalla olevistakin on vähintään kertaalleen rokotettu niin prosentit pienenee entisestään.

Mikäli kahden rokotteen jälkeenkään ei uskalla mennä haluamiinsa tapahtumiin niin milloin sitten? Onko ajatus odottaa kunnes kaikki halukkaat ovat saaneet kaksi rokotetta ja vasta sitten alkaa elää normaalia elämää? Siltikin kokonaan rokottamattomia jää kuitenkin vielä paljon jäljelle.
Itsekin olen vähän miettinyt niin että eikös se rokotteen idea nimenomaan ole se että kun sen olet saanut, niin sen jälkeen voit alkaa palaamaan normaaliin elämään. Jos tässä nyt oikeasti odotellaan sitä että koko kansa on rokotettu (tai edes joku 70% saanut kaksi rokotetta) niin saadaan hautautua juoksuhautoihin vielä ties miten kauan.

Itsellä on yksi rokote ja kohtalaisen normaalia elämään olen kyllä viettänyt.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Syksy lähestyy ja yhdestä niistä sählyvuoroista jolla pelailen suunittellaan nyt paaluuta. Nyt keskustallaan siitä että vuorolle pääsis takaisin vain jos on saanut jo rokotteen. Ihan mielenkiintosta on seurata että mikä meno tulee olemaan sitten muilla käymilläni vuoroilla ja onko tästä tulossa joku laaja käytäntö.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikäli kahden rokotteen jälkeenkään ei uskalla mennä haluamiinsa tapahtumiin niin milloin sitten? Onko ajatus odottaa kunnes kaikki halukkaat ovat saaneet kaksi rokotetta ja vasta sitten alkaa elää normaalia elämää? Siltikin kokonaan rokottamattomia jää kuitenkin vielä paljon jäljelle.
Ehkä enemmän retorinen kysymys, mutta tästä nopeasti kiinni. En pelkää itseni puolesta, elin kesän suhteellisen normaalisti pl. maskia pidin kaupoilla, yhden keikankin alkukesästä katsastin ja terasseilla istuin. Tässä tilanteessa kuitenkin tartuntojen kasvaessa reilusti ja rokotetunkin voidessa olla levittäjä, en näe kovin järkevänä ehdoin tahdoin altistaa itseäni ja mahdollisesti laajaa joukkoa muita ihmisiä, vaikken itse mitään oireita enää saisikaan. Minulla on siis asiakas- ja yleisötilaisuuksia edessä puhujana, joten mieluummin jätän ja jätin nämä massatapahtumat itse väliin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Twitterissä ainakin yhden ”lääkärin” perässä on aika paljon vaihtoehtohoitoihin uskovia.


Ihan mielenkiinnosta, kysykää rokotevastaisilta mielipidettä homeopatiasta. Itse olen huomioinut että uskominen homeopatiaan liittyy yleensä kuvioon

Mutta se onkin lääkäri. Kun rokotevastaisella ei itsellään ole yliopistotutkintoa, on mukavaa vähätellä tiedettä ja asettua yhden sekopään taakse, koska tämäkin on lääkäri. Tässä on siis nähtävissä ihan sama syy eli olla jonkun puolella, koska sillä voi olla itseään fiksumpia vastaan.

Et voi levittää tautia ellei sinulla sitä ole ja kahden rokotteen jälkeen prosentit on vahvasti puolellasi.

Kaksi rokotetta suojaa taudin äärimmäiseltä muodolta, ei itse taudilta. Ja niin kauan kuin ympärillä liikkuu rokottamattomia tai vajaasti rokotettua, on näiden tartuttaminen mahdollista myös tuplarokotetuilta. Uskon, että jokainen tulee saamaan covidin jossain vaiheessa. Kysymys on vain siitä, missä muodossa.

Olen viimeksi tänään soittanut vanhemmilleni muistuttaakseni, että älkää enää antako virustilanteen rajoittaa elämäänne. He ovat olleet tuplarokotettuja parisen kuukautta ja koska kesä on lopuillaan, olen kannustanut osallistumaan jokaiseen heitä kiinnostavaan tapahtumaan. Tuplarokotettujen on hyvä ajatella muita, mutta muistaa ajatella myös itseään. Vanhempani ovat eläneet sen verran eristäynyttä elämää, että nyt on aika myös sosiaaliselle elämälle. Kyllä sitä ehtii taas talvella istua kaksistaan sisällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onhan se joillekin jopa täysin oireeton. Toisille taas hengenvaarallinen. Sehän siitä juuri tekee niin poikkeuksellisen taudin.

No ei tämä ole kyllä mitenkään poikkeuksellista minkään hengitystieinfektion kohdalla.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaksi rokotetta suojaa taudin äärimmäiseltä muodolta, ei itse taudilta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Tässä ketjussa on aiheesta paljon asiaa. Kannattaa lukaista.

THL (lihavoinnit omia):

"Koronavirusrokote tarjoaa suojaa koronavirustautia ja erityisesti sen vakavia muotoja vastaan. Suomessa käytössä olevien rokotteiden suojatehossa ei ole juurikaan eroa, ja täyden rokotussarjan antama suoja on kaikilla erinomainen.

Koronarokotteet estävät myös virusinfektiota ja viruksen erittymistä sekä tarttumista ihmisestä toiseen. Tämän perusteella ajatellaan, että koronarokotteet voivat edesauttaa niin sanotun epäsuoran suojan syntymistä.

Koronarokotus ei kuitenkaan täysin poista tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä. Siksi on tärkeää, että myös rokotteen saaneet huolehtivat turvaväleistä, käyttävät maskia, pesevät käsiä ja noudattavat muita ohjeita viruksen leviämisen ehkäisemiseksi."
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et voi levittää tautia ellei sinulla sitä ole ja kahden rokotteen jälkeen prosentit on vahvasti puolellasi. Vielä kun oletetaan, että suuri osa paikalla olevistakin on vähintään kertaalleen rokotettu niin prosentit pienenee entisestään.

Mikäli kahden rokotteen jälkeenkään ei uskalla mennä haluamiinsa tapahtumiin niin milloin sitten? Onko ajatus odottaa kunnes kaikki halukkaat ovat saaneet kaksi rokotetta ja vasta sitten alkaa elää normaalia elämää? Siltikin kokonaan rokottamattomia jää kuitenkin vielä paljon jäljelle.

Ongelma juuri nyt vain on se, että Deltaa on tarjolla paljon ja se leviää ihan oikeasti todella tehokkaasti. Ja tämä koskee myös kahdesti rokotettuja, ikävä kyllä.

Se on sitten ihan tuurista kiinni, satutko saamaan oireita vaiko etkö, mutta mikäli et saa, voit tartuttaa silti tietämättäsi eteenpäin. Ja tämä on se juttu, miltä itse ainakin haluan välttyä. Omassa elämässäni on nuoria ihmisiä, jotka ovat saaneet vasta yhden rokotuksen tai eivät vielä ensimmäistäkään. Heidän elämäänsä haluan mahdollisimman vähän muutoksia ja "takaiskuja", kun vuoden päivät on ollut aika perseestä muutenkin. Vaikka tauti ei todellakaan ole kaikille vakava tai kaikille edes millään lailla ikävä, joillekin se voi sitä olla. Eikä me nyt muutenkaan haluta ehdoin tahdoin tartuntaa saada, kun ollaan näin pitkälle selvitty ilmankin. Kyse ei ole missään määrin hysteriasta tai "koronapelosta", vaan halusta olla yleisesti ottaen sairastamatta ja ottaa myös muut ihmiset huomioon. Ja kyse nimenomaan niiden huomioimisesta, jotka eivät ole vielä voineet saada täyttä rokotussarjaa. Vapaaehtoisesti rokottamattomien kohtalo mua ei kiinnosta pätkääkään.

Mä ainakin odotan sitä, että tartuntamäärät laskevat ennen kuin alan elää huolettomasti. Siihen saakka valikoin menojani ja käytän maskia, jos koen sen tarpeelliseksi. Mulla on siis kaksi rokotusta itselläni. Mutta esim. kyllä mä aion lätkämatseihin mennä, jos se vain suinkin kansalle sallitaan. Vaikka sitten maski naamalla. Mutta se ei paljon auta, että mä ja pari muuta ollaan vastuullisia, jos liikkuvaiset ihmiset eivät ole.

Tyhmä ei tarvitse kenenkään olla tai uhriutua tai uhota. Virusta ei sellainen kiinnostaa. Kokonaan tukahdutus ei onnistu, mutta ei sitä kannata ehdoin tahdoin päästää leviämäänkään ihan vain siksi, että "mä oon vittu niin kyllästynyt tähän kaikkeen". Hullu saa olla, muttei tyhmä. Että käyttäkää nyt vielä niitä maskeja, jos turvavälien pitäminen ei onnistu. Ja ottakaa rokotukset!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös