Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 255 464
  • 10 614
F

Flonaldo

Kiinalaisten rokotteen yhden annoksen luvut aika karut.

Chilean scientists are warning that China’s Sinovac vaccination, which is widely used in the developing world, offers “very weak” protection until after the second dose.

The study of 10.5 million people showed that the vaccine was just 16 per cent effective in guarding against Covid infection after one dose, rising to 67 per cent efficacy after the second dose.

 
Suosikkijoukkue
Vastajännärit
Omalla kotipaikkakunnallani rokotetaan jo yli 18-vuotiaita riskiryhmäläisiä, molemmista ryhmistä. Itsekin reilu parikymppisenä riskryhmään 2 kuuluvana kävin ottamassa ensimmäisen annoksen Pfizerin tuotetta olkavarteen eilen. Ei muita mainittavia sivuvaikutuksia, kuin kipu rokotetussa kädessä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostain syystä en tunne paskasta rokotteesta suurta myötätuntoa kiinalaisia kohtaan.

Ainoa tuosta tietenkin että onkohan kiinalaista rokotetta edes lopulta hirveän laajasti juuri kiinassa käytetty, muihin maihin kyllä ja jopa EU tasolla. Olisihan se ehkä vähän jopa epäilyttävää ollut jos kiina olisi vetänyt kanin hatusta ja niillä johtava rokote tehon osalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jostain syystä en tunne paskasta rokotteesta suurta myötätuntoa kiinalaisia kohtaan.
Oliko se niin, että kun kiinassa äänestettiin epidemiasta, niin valtaosa kannatti sitä ja siksi se on vain oikein, että kansalaiset kärsivät siitä?

eiköhän se ole ihan kaikkien etu, että epidemia loppuun mahdollisimman nopeasti ihan joku paikasta.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Oma astmani ei ole säännöllistä lääkitystä tarvinnut 20 vuoteen, joten minä kuulun siihen isoimpaan massaan sitten kesällä.

Hämeenlinnassa sain rokotteen vaikka astmaani ei ole lääkitty hoitavasti moneen vuoteen. Tottakai avaavaa lääkettä käytän kun flunssaisena itselläni menee hengitystiet tukkoon. En kuitenkaan pitänyt itseäni mitenkään tuossa riskiryhmässä, mutta soitin asiasta, kysyin tarkemmin ja auttavalla linjalla sanottiin että ei muuta kuin aikaa varaamaan.

No sain siis n. 30 vuotiaana Pfizerin olkavarteeni eilen ja ainoana kärsimyksenä toistaiseksi on pistoalueen kipu.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sain varattua itselleni ajan ensi torstaille (synt-58).
Keusoten alueella näköjään riippuu vähän mihin yrittää ajan varata, Hyvinkään Terkkariin ei (asun vieressä) mutta kun vanhaan opinahjooni on keskitetty rokotuksia niin sieltä löytyi aika.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hämeenlinnassa sain rokotteen vaikka astmaani ei ole lääkitty hoitavasti moneen vuoteen. Tottakai avaavaa lääkettä käytän kun flunssaisena itselläni menee hengitystiet tukkoon. En kuitenkaan pitänyt itseäni mitenkään tuossa riskiryhmässä, mutta soitin asiasta, kysyin tarkemmin ja auttavalla linjalla sanottiin että ei muuta kuin aikaa varaamaan.
Voisikohan olla, että sinulla tämä oli se ratkaiseva asia? Minulla on aika harvoin, ehkä kerran vuodessa flunssaa, mutta en kyllä muista että olisin kauheasti tuota avaavaa tarvinnut. Tarve tuolle avaavalle syntyy ainoastaan allergisten altistusten pitkittyessä. Eli jos olen koirien tai kissojen kanssa pitkään samoissa tiloissa, niin ensin alkaa allergiset oireet ja lopulta sitten myös astman oireet.

Ihan sellaisia kunnon astmakohtauksia minulla on ollut viimeisen 10 tai 15 vuoden yhden kerran. Silloinkin kyse oli siitä, että olin useita päiviä ollut paljon samoissa tiloissa kissojen kanssa. Kymsoten sivuilla ainakin hyvin yksiselitteisesti sanotaan, että jatkuvaa lääkitystä astmaan tarvitsevat kuuluvat tuohon 2. riskiryhmään.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voisikohan olla, että sinulla tämä oli se ratkaiseva asia? Minulla on aika harvoin, ehkä kerran vuodessa flunssaa, mutta en kyllä muista että olisin kauheasti tuota avaavaa tarvinnut. Tarve tuolle avaavalle syntyy ainoastaan allergisten altistusten pitkittyessä. Eli jos olen koirien tai kissojen kanssa pitkään samoissa tiloissa, niin ensin alkaa allergiset oireet ja lopulta sitten myös astman oireet.

Hyvinkin mahdollista. Sinänsä kuitenkin yllätyin heidän päätöksestä kun viimeksi olen lääkettä tarvinnut ja ollut kipeänä n. 2 vuotta sitten. Luulisin, että listoilta olisi löytynyt monta "paremmin" riskiryhmässä olevaa henkilöä, mutta turha asiaa sen enempää kai enää mietiskellä kun piikkiä on jo saatu. Rokote nyt olisi tullut muutenkin niin samapa kai tuo saako sen nyt vai vaikka esim. kesäkuussa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aivan naurettavaa että annetaan porukan nirsoilla ja olla ottamatta Astra-zenecaa ja kaikkien muidenkin rokotukset hidastuu.

Yllättäen ne on nämä suuret ikäluokat kun tekee tästäkin vaikeaa.

Antakaa sitten ne muuten roskiin kärrättävät vapaaehtoisille iästä välittämättä.

Kohta ollaan taas veitsenterällä kun ahneet suuret ikäluokat kuppaa taas kerran nuorempiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan naurettavaa että annetaan porukan nirsoilla ja olla ottamatta Astra-zenecaa ja kaikkien muidenkin rokotukset hidastuu.

Yllättäen ne on nämä suuret ikäluokat kun tekee tästäkin vaikeaa.
Tämä! Vittu, että vituttaa, että tässä annettiin periksi. Kyllä ne sen rokotteen olisi ottanut kun muuten joutuu jonon hännille odottamaan. Nyt tästä kärsii taas jengi, joka tuolla liikkuu ja harrastaa. Nyt olisi ainakin annettava mahdollisuus kaikille halukkaille ottaa AZ, koska niitähän jää nyt yli varmana ihan älyttömästi. Jos näin toimitaan, niin sittenhän tämä onkin hyvä idea.
 

Vatso

Jäsen
Taisi olla tämän viikon paikallislehdessä tuosta juuri juttu, että ainakin 800t AZ-rokotetta jää käyttämättä kesäkuun loppuun mennessä. Tämä kyllä kuulostaa tosi fiksulta, jos oikeasti niitä muita rokotteita ei tule niin paljon, että ne paikkaavat tuon aukon ja rokotukset eivät tämän vuoksi juurikaan viivästy.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onkohan mitään luotettavaa dataa olemassa siitä, että kuinka moni tuosta AZ:n rokotteesta on jo kieltäytynyt?
 

Alejandro

Jäsen
Toivottavasti noita käyttämättömiä Astra Zeneca -rokotteita edes jaetaan muualle missä niitä uskalletaan käyttää. Vaikka olisi sekin jotenkin ajatuksen tasolla häiritsevää, että suomalaisia ei kehtaa rokottaa näillä veritulppapiikeillä, mutta ottakoot muut poloiset niitä sitten. Eihän noiden kieltäytymisten määrä varmaan mikään merkittävä lukumäärä ole, mutta ajatuksen tasolla kismittää, että nuo muutenkin etuoikeutetetut eläkepyramidihuijauksen voittajat sekoittavat ihan turhaan pakkaa tässä asiassa. Itse voisin itsekkäänä milleniaalina ottaa kyseisen rokotteen heti riemusta kiljuen. Minusta tehtiin yksinkertaisesti väärin, että annettiin periksi. Olisikohan Saulin pitänyt pitää joku ryhdikäs puhe, että nyt otatte nämä rokotteet ja pulinat pois. Kuitenkin YYA-ajan perintönä tykätään vahvoista johtajista, jotka kertovat miten asiat hoidetaan. Saatanan tunarit.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hullua olisi heittää roskiin turvallista AZ rokotetta. Pistetään vaan ilmoitukset, että varaa aikasi AZ rokotteeseen ja ne menee nopsaan. Uskon että tyhmät ihmiset kuitenkin on vähemmistönä tässä maassa. Toivottavasti
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hullua olisi heittää roskiin turvallista AZ rokotetta.

Juuri näin. En oikeasti ymmärrä, että miksei tuota voisi sallia vapaaehtoisena kaikille halukkaille. Eli jos joku nuorempi henkilö haluaisi rokotteen etuajassa, niin tällöin tarjolla olisi AstraZenecaa niin pitkään kuin sitä hyllyssä vain riittää.

Tämä jouduttaisi rokotusohjelmaa merkittävästi, nopeuttaisi yhteiskunnan avaamista ja palvelisi kansanterveydellistä etua.

E: Itse alle 40-vuotiaana mihinkään riskiryhmään kuulumattomana olisin valmis ottamaan AZ:n heti mikäli tällainen mahdollisuus vain siunaantuisi. Muussa tapauksessa joutuisin odottamaan omaa vuoroani vielä hyvän tovin samalla kun täysin turvallisia rokotteita jouduttaisiin heittämään roskiin. Olematonta aivoveritulppaa suurempi riski minulle on olla "alttiina" virukselle pari kuukautta kauemmin vaikkei vakava tautimuoto kovin todennäköinen olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Toivottavasti noita käyttämättömiä Astra Zeneca -rokotteita edes jaetaan muualle missä niitä uskalletaan käyttää. Vaikka olisi sekin jotenkin ajatuksen tasolla häiritsevää, että suomalaisia ei kehtaa rokottaa näillä veritulppapiikeillä, mutta ottakoot muut poloiset niitä sitten.
Niitä alkaa "ylijäädä" jo ihan viikkojen sisään. Uusia rokotettavia ei enää ole eikä tule ja kaapeissa on vähintään riittävä määrä toisten annosten antamiseen niille, joille AZ:aa myös toinen annos annetaan. Joten hyvin pian niille pitäisi jo tehdä jotain, eivätkä ne kuitenkaan ikuisesti säily. Samanaikaisesti monessa suunnassa tietysti homma on vahvasti lähtenyt käsistä ja rokottamisilla säästettäisiin ihan varmuudella suuria määriä ihmishenkiä. Pahoin pelkään, että tässä tulee jokin parin kuukauden lausuntokierros ja viivyttely, minkä myötä rokotteet vanhenevat ja voidaan heittää roskikseen heinäkuussa.
 

bart

Jäsen
... Kerrankin vaikeasta uniapneasta on jotain hyötyä. Ilolla otin eilen tiedon vastaan, kun lueskelin kuntani facea ja silmiin tarttui 16-65-vuotiaiden riskiryhmäläisten rokotemahdollisuus. ...
Itse kärsin samasta taudista ja täällä olisi ollut jo reilu kuukausi sitten mahdollisuus ensimmäisen kerran varata aika piikille. En kuitenkaan silloin tarttunut mahdollisuuteen kun Tuuran sanoin "Bisnekset menee hyvin, ja kuntokin on vallan mainio!". Ajattelin antaa kiireisempien varata ajat. Parisen viikkoa takaperin tuli sitten lisää aikoja varattavaksi, niin soittelin ja varasin ajan. Eilen sitten pistettiin rokotetta olkapäähän. Vähän on sellainen olo, että tuliko nyt etuiltua jonossa; ehkä joku toinen olisi tarvinnut sitäkin rokotetta enemmän. Toisaalta viisikymmentä pyörähtää pian mittariin ja tuo uniapnea taustalla, niin ehkä se viisaampien päätöksellä sitten suodaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asiasta toiseen, onko palstan astmaatikot saaneet miten helposti piikkiä jos sairaus on ns. hallussa säännöllisellä lääkityksellä? Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että tässä on ollut tulkintaeroja sairaanhoitopiirien välillä.
Juuri kävin ottamassa omani. Eivät kyselleet mitään kortteja tai todistuksia missään vaiheessa. Sujuvasti meni. Hoitava astmalääkitys käytössä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse kärsin samasta taudista ja täällä olisi ollut jo reilu kuukausi sitten mahdollisuus ensimmäisen kerran varata aika piikille. En kuitenkaan silloin tarttunut mahdollisuuteen kun Tuuran sanoin "Bisnekset menee hyvin, ja kuntokin on vallan mainio!". Ajattelin antaa kiireisempien varata ajat. Parisen viikkoa takaperin tuli sitten lisää aikoja varattavaksi, niin soittelin ja varasin ajan. Eilen sitten pistettiin rokotetta olkapäähän. Vähän on sellainen olo, että tuliko nyt etuiltua jonossa; ehkä joku toinen olisi tarvinnut sitäkin rokotetta enemmän. Toisaalta viisikymmentä pyörähtää pian mittariin ja tuo uniapnea taustalla, niin ehkä se viisaampien päätöksellä sitten suodaan.
Ymmärrän tuon pienen häpeän. Itsekkään en tunne olevani riskiryhmäläinen, mutta uniapnea on kuitenkin aika vakava juttu hoitamattomana. Itsellä diagnoosi oli että selällä nukkuessa 80 unikatkosta ja kyljellään 32. melkein 6 vuotta tuosta kärsin ja kun ekana aamuna heräsin kärsä nenällä, niin pikku kostea silmä siinä tuli vedettyä. Olin käynyt moikkaamassa syvää unta jonka olin jo unohtanut. Se jälkeen en voi edes kuvitella nukkuvani ilman tuota laitetta. Ajoimpa kerran melkein kolme varttia suuntaansa yhden yön takia, koska olin unohtanut laitteen kotiin...eikä vituttanut yhtään. Pari vuotta vielkä ja sit on itselläkin 50 mittarissa, eli samoilla jäljillä ollaan

Lisäys niille jotka ei tiedä noita lukuja: Ne ovat katkoksia tunnissa. 1-5 on normaali ja jokaisella niitä aina silloin tällöin on. 30 on vaikean uniapnean raja.
 
K

Kiekkokatsoja

Kysymyksiä rokotuksista.
-Uutisoidaan että 1. Rokotteen 70% kattavuus täyttyisi loppukesästä. Milloin 2. Rokoteosuus pääsee samaan lukuun?
-Onko arvioita, että kuinka pitkävaikutteinen on tuo nykyisen rokotteen vaikutus? Oli sitten kyseessä yksi tai molemmat rokotukset. Tästä suuntaa antavasta rokotteen vaikuttavuudesta voisi päätellä arviota, milloin mahdollinen uusi rokotekierros tulisi alkaa.
-Uutiset maista joissa rokotukset ovat edenneet pitkälle, on ilahduttavia. Mitä mahdollisia tauti tai rokoteongelmia on näihin maihin jäänyt?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
E: Itse alle 40-vuotiaana mihinkään riskiryhmään kuulumattomana olisin valmis ottamaan AZ:n heti mikäli tällainen mahdollisuus vain siunaantuisi. Muussa tapauksessa joutuisin odottamaan omaa vuoroani vielä hyvän tovin samalla kun täysin turvallisia rokotteita jouduttaisiin heittämään roskiin.
Itse ottaisin mieluummin Pfizerin rokotteen, joka vaikuttaa olevan tehokkaampi. Mutta jos nyt tulisi lähiaikoina mahdollisuus, niin kyllä AZ kelpaisi hyvin. Itsekkin siis olen nuori, 80-luvulla syntynyt, riskiryhmiin kuulumaton henkilö.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse ottaisin mieluummin Pfizerin rokotteen, joka vaikuttaa olevan tehokkaampi. Mutta jos nyt tulisi lähiaikoina mahdollisuus, niin kyllä AZ kelpaisi hyvin. Itsekkin siis olen nuori, 80-luvulla syntynyt, riskiryhmiin kuulumaton henkilö.

Kyllä minäkin mielummin ottaisin Pfizerin jos rokotushetkellä saisin valita, mutta jos vaihtoehtona olisi AZ nyt tai Pfizer parin kuukauden päästä, niin valitsisin AZ:n nyt. Merkittävästi rokotteen aiheuttamaa aivoveritulppaa suurempi riski olisi saada vakava tautimuoto tuon parin kuukauden aikana. Puhumattakaan "yleisestä edusta" mitä toimintamalli toisi, eli vapauttaisi rokotteita nopeammassa aikataulussa sitä enemmän tarvitseville kun minulle varattu Pfizer voitaisiin antaa jollekin toiselle.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon on ketjussa aiheestakin haukuttu hysteriaa erittäin harvinaisten haittavaikutusten takia. On kuitenkin paikallaan muistaa asiantuntijoita kritisoidessa, että rokotteet eivät sinällään vertaudu lääkkeisiin, joissa lääkäri määrää yksilölliseen harkintaan perustuen ja hyödyt sekä haitat punniten lääkkeen juuri hoidettavalle potilaalle. Rokotteissa altistetaan mielellään koko populaatio ilman yksilöllistä hyöty-haitta-punnintaa ja on tilanteita joissa kokonaishyötyjen ylittäessä kokonaishaitat, jää kuitenkin ryhmiä joille haitat ovat merkittävästi hyötyjä suurempia.

Koska rokottaminen on ns. tiimipeliä jossa laumasuojan kannalta tarvitaan koko kansalta osallistumista ja erittäin pienten riskin ryhmien keskuudessa jopa epäitsekkyyttä, on erittäin ymmärrettävää että rokotteiden haittavaikutuksissa ollaan hyvin hyvin tarkkana. Luottamuksen menettäminen johtaa herkästi kertaluokkia pahempiin seurauksiin tämän ja tulevien epidemioiden osalta kuin se, että joku yksittäinen valmiste jää pois kansallisesta rokotussuunnitelmasta. Meitä tietenkin ymmärrettävästi harmittaa jos maan avaaminen viivästyy vähääkään, mutta tässä puhutaan vielä sitäkin isommasta kuvasta.

Lääkkeiden osalta myöskään lääkkeen X tehoon minulla ei vaikuta se, ottaako naapurin Helena lääkkeensä vai ei. Rokotusten tapauksessa vaikuttaa.

Tarkoitan siis sanoa, että asiantuntijoilla voi ihan oikeasti olla paremmat perustelut kuin täällä palstalla on ymmärretty ja vaikka onkin niin houkuttelevaa tehdä hauskoja meemejä, joissa kaikki laitetaan seis kun buranastakin tulee haittoja, se ei ole ihan sama asia.
 

bart

Jäsen
Ymmärrän tuon pienen häpeän. Itsekkään en tunne olevani riskiryhmäläinen, mutta uniapnea on kuitenkin aika vakava juttu hoitamattomana. Itsellä diagnoosi oli että selällä nukkuessa 80 unikatkosta ja kyljellään 32. melkein 6 vuotta tuosta kärsin ja kun ekana aamuna heräsin kärsä nenällä, niin pikku kostea silmä siinä tuli vedettyä. Olin käynyt moikkaamassa syvää unta jonka olin jo unohtanut. Se jälkeen en voi edes kuvitella nukkuvani ilman tuota laitetta. Ajoimpa kerran melkein kolme varttia suuntaansa yhden yön takia, koska olin unohtanut laitteen kotiin...eikä vituttanut yhtään. Pari vuotta vielkä ja sit on itselläkin 50 mittarissa, eli samoilla jäljillä ollaan

Lisäys niille jotka ei tiedä noita lukuja: Ne ovat katkoksia tunnissa. 1-5 on normaali ja jokaisella niitä aina silloin tällöin on. 30 on vaikean uniapnean raja.
Mulla taisi olla vaikean ja keskivaikean rajalla vajaa kolme vuotta sitten saatu oma diagnoosi. Sen jälkeen kun cpap-laitteen sai, niin kahden käden sormilla on laskettavissa yöt, kun ei ole ollut käytössä. Lomareissuillakin on kulkenut aina mukana.

Kyllä itsekin olisin voinut tuon AZ:n rokotteen ottaa, mutta Pfizeria nuo näytti tuikkaavan. Toki en ole enää aikoihin jaksanut seurata rokotteiden ympärillä käytävää keskustelua tai ylipäänsä koko korona-keskustelua sen kummemmin, mitä nyt radiosta tai tv:stä on sattunut vahingossa kuulemaan. Ehkä pitäisi, ehkä ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös