Älkääs nyt. Viikolla haastateltiin Urheilulehdessä Pentti Mikkilä joka kertoi että JYP oli pyytänyt heitä konkareita (Urpo Heliövaara, Kari Virolainen, Pertti Rastela ja Mikkilä) palaveriin jos he olisivat keksineet apua seuran hätään. Jäädään odottamaan mielenkiinnolla mikä tämän aivoriihen tulos on.
Ei nyt saatana, jos tämä pitää paikkansa. Ei mitään pois näiltä legendoilta, mutta en oikein keksi miksi tässä vaivataan nyt seitsenkymppisiä gubbeja. Jos Kari Tyni edusti jo mennyttä aikaa, niin nyt haetaan vinkkejä pykälää vanhemmilta kavereilta.
Eletään kuitenkin vuotta 2020, jossa digitaaliset tuotteet ja yksityishenkilön oma näkyvyys ovat tämän aikakauden juttuja. JYP teki jo yhden digitaalisen tuotteen (videotervehdys), mutta se ei yksinään riitä. Mahdollisuus olisi keksiä vaikka mitä, eikä pyörää tarvitse edes keksiä uudelleen. Yksi villi esimerkki tavasta kerätä rahaa digitaalisesti: JYP luo "fanien sisäpiirin", joka maksaa jonkun 10-20e/kk, ja rahalle vastineena sisäpiiriläiset saavat joukkueen pelaajien tuottamaa digitaalista sisältöä, vlogeja tai blogeja. Niiden ei tarvitse olla mitään rakettitiedettä, tässä ei haeta nyt vuoden bloggaajia tai tubettajia, vaan ihan "perus sisältö" kelpaa.
JYP voisi myös kehittää omaa verkkokauppaansa. Minun piti ostaa syksyn aikana uusi pelipaita tukeakseni seuraa, mutta jäin vähän kuin "jumiin" siinä, ostanko yhden aidon pelipaidan, vai 2 halpismallin fanipaitaa. Aloin miettimään kummasta seuralle jäisi enemmän käteen, ja hups, osto jäi tekemättä. Tuo edustaa juuri sitä, kun fanit joutuvat itse miettimään kaiken. Miten minä fanina voin tukea rahallisesti seuraa. Ratkaisuna tähänkin olisi joku valmis "JYPin tukipaketti"-tuote verkkokaupassa, johon olisi koostettu mahdollisimman hyvän katteen tuotteita kera jonkun uniikin tuotteen (tyyliin JYP vs KeuPa-ottelupaidat).
Seuran rahallinen tukeminen pitäisi saada sosiaalisen median aikakaudella myös näkyväksi. Pelicansin osakeanti näkyi omilla sometileilläni, kun fanit ja muut tahot jakoivat kuvakaappauksia, missä esittelivät ryhtyneensä Pelicansin omistajiksi. HPK teki oman hyvän ratkaisunsa sillä, että fanit voivat hankkia nimensä pelipaitaan. Someaikakaudella ihmiset ovat ehkä vähän huomionkipeitä, jolloin he ovat jopa valmiita maksamaan että saavat oman 15 sekuntia julkisuuttaan.
Optimitilanteessa seuran pelastamiselle voisi luoda myös hypeä, koska hype toimii. Kun esikuvat, tunnetut henkilöt tai muut fanit tekevät jotain, se tarttuu myös muihin. Eli jos vaikka Sinuhe Wallinheimo, Harri Pesonen, JP Hytönen, Oliver-bändi, Anthony Parviainen, paikalliset yritykset ja yksittäiset fanit näyttävät tukevansa seuraa, sen tekee helpommin myös muut.
Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu joulun jälkeen, kun videotervehdysten parasta ennen päivämäärä on ylitetty. Saadaanko keväälle yhtään mitään muuta myytävää.