Mainos

KooKoon taloudellinen tilanne

  • 251 102
  • 885

KooKoo Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL ja Kouvotkin.
Tässä vaihdetaan teemaa, mutta miksi KS/YLE tai jopa iltapäivälehdet jatkuvasti viittaavat kotihalliin ”Sumulaaksona” tai ”Kouvolan jäähallina”? Sponsori on maksanut paljon siitä näkyvyydestä, että meidän pojat pelaavat Lumon Areenalla. Esim BBC viittaa valioliigan stadioneihin ”Emirates”, ”Etihad” tai ”Amex Arena”. Sehän on pelipaikan nimi.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä vaihdetaan teemaa, mutta miksi KS/YLE tai jopa iltapäivälehdet jatkuvasti viittaavat kotihalliin ”Sumulaaksona” tai ”Kouvolan jäähallina”? Sponsori on maksanut paljon siitä näkyvyydestä, että meidän pojat pelaavat Lumon Areenalla. Esim BBC viittaa valioliigan stadioneihin ”Emirates”, ”Etihad” tai ”Amex Arena”. Sehän on pelipaikan nimi.
Vaikea sanoa mistä tämä johtuu, mutta ainakin YLE käyttää esim. Nokia Areenasta nimeä Tampereen Areena.

Ylen nettisivulla kerrotaan seuraavasti:

Yle käyttää areenasta jatkossakin nimitystä Tampereen areena. Kaupallisen sponsorin nimeä ei käytetä rakennusten nimissä, koska nimi voi vaihtua. Vastaava käytäntö on Ylellä myös muissa Suomen kaupungeissa.
 

Kurt

Jäsen
Yleensä on tullut ennen juhannusta tulos julki. Tänä vuonna ilmeisesti ei ehdi.

Onko kenelläkään tietoa yhtiökokouksen aikataulusta?
 

Lätkä-Lasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Sparta Praha, Sodankylän Pallo, KooKoo
Koria Roll ei tuonut KooKoolle toivottuja euroja, sillä Kouvolan Sanomien jutun mukaan sateinen keli niisti kävijämäärää ja takkiin tuli. Summista ei ollut mainintaa, mutta turska on aina turskaa!
 
Pienet ulkoilmafestarit on kyllä sellainen taloudellinen riski, että varmaan toimistolla mietitään jatkoa pitkään.

Kohta nähdään onko jalokalaa vai kunnon turskaa Finderissa saatavilla!
 

Roy Race

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Turskan painoa tässä saadaan edelleen odotella. E-Saimaassa oli juttua koskien liigaseurojen taloudellista tilannetta. En tätä itse päässyt lukemaan maksumuurin takaa, mutta Jukurien puolella oli jutusta maininta, että KooKoon tulevan kauden pelaajabudjetti olisi 2,0 miljoonaa Euroa. Jos näin on, niin lievää tiputusta viime kauteen verrattuna (2,1 m€) ja aiempien vuosien kasvava trendi sitä myöten sitten toistaiseksi jäihin.

 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Turskan painoa tässä saadaan edelleen odotella. E-Saimaassa oli juttua koskien liigaseurojen taloudellista tilannetta. En tätä itse päässyt lukemaan maksumuurin takaa, mutta Jukurien puolella oli jutusta maininta, että KooKoon tulevan kauden pelaajabudjetti olisi 2,0 miljoonaa Euroa. Jos näin on, niin lievää tiputusta viime kauteen verrattuna (2,1 m€) ja aiempien vuosien kasvava trendi sitä myöten sitten toistaiseksi jäihin.

Pariin kertaan pitkän jutun lueskeltuani en onnistunut siitä löytämään mainintaa kuin KalPan 2,3 M€ ja Jukureiden 1,5 M€ pelaajabudjeteista. Kultanen toki kommentoi jutussa muita asioita.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pariin kertaan pitkän jutun lueskeltuani en onnistunut siitä löytämään mainintaa kuin KalPan 2,3 M€ ja Jukureiden 1,5 M€ pelaajabudjeteista. Kultanen toki kommentoi jutussa muita asioita.
Etelä-Saimaan jutusta suora lainaus:

Kouvolan KooKoo lähtee tulevaan kauteen kahden miljoonan pelaajabudjetilla. Se on satatuhatta vähemmän kuin viime kaudella. KooKoon urheilujohtaja Jarno Kultanen jakaa Laineen huolen pelaajapalkoista.

Löytyy jutusta heti Lappeenrannan jäähallin kirpputoriin liittyvän kuvan alta.
 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Taitaa Sportin tänään ilmoittama jalokalan määrä kalveta KooKoon kohta tulevalle THE TURSKALLE.

Olen mielelläni väärässä, mutta pelkään pahoin.
Kuulemani mukaan meillä on isompi turska kuin Sportilla,että ei se viime kausi nappiin mennyt,ei sitten millään.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kuulemani mukaan meillä on isompi turska kuin Sportilla,että ei se viime kausi nappiin mennyt,ei sitten millään.

Tsiisus sentään. Mutta oli odotettavissa valitettavasti - viime kausi oli tuskaa kaikkiaan.

Nyt on the yllätysvalmis välikausi
 

Kurt

Jäsen
Aikamoista turskaa ovat kaikki vetäneet. Jotenkin hämmentää, että miten kaikilla on kustannukset karanneet täysin lapasesta.

Yleinen selitys ei ole löytynyt tulopuolelta vaan nimenomaan menoista.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kuullostaa kyllä erikoiselta, että Sakke Välimaa olisi antanut vetää yli puoli milliä miinukselle.

Kovalla riskillä mentiin - siellä selvästi oli usko pudotuspeleistä. Se olisi toki oikaissut, muttei puolta milliä, eli jos taso on tuota niin hurjat on lukemat. Se ei fiilistä auta, että muillakin on vaikeaa.

Se myös tekisi (tai kokoonpanoa kun katsoo niin on tehnyt jo) valtaisan iskun pikkuhiljaa kestävästi keskikastiin projektille.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sakke kertoi viime vuonna syyskuussa, että taloutta on pyritty luomaan niin, että yksi huono kausi ei saa kaataa seuraavaa kautta. Kolmentoista vuoden aikana KooKoolta on kirjattu verojen jälkeen ainoastaan kaksi negatiivista tilikauden tulosta. Vielä joulukuussa hehkutettiin, että KooKoo on liigan mallioppilas talouden hoidon osalta.

Mielenkiintoista, että viime syksynä Sakke mainitsi, että KooKoo ei ole liigassa budjetoinut pudotuspelejä kertaakaan vaan runkosarjan jälkeiset pudotuspelit on noteerattu talousarviossa ainoastaan yhden kerran viimeisellä mestiskaudella.

Sakke kertoi kuitenkin jo keväällä viime kauden päätteeksi, että kausi oli niin urheilullisesti kuin taloudellisesti fiasko ja kyllähän tuolloin jo oli pääteltävissä, että kausi tulee olemaan taloudellisesti tappiollinen. Mainitsi samalla, että uuden kauden budjetti lukitaan kuitenkin jo marras–helmikuussa, vaikka otteluohjelmaa ei ole tiedossa ja joukkue on vasta rakenteilla. Ei joukkueen pelaajabudjettia siis tehdä kauden pääteeksi, vaan huomattavasti aiemmin kuten myös suurin osa pelaajasopimuksista.

Setäsen suorapuheinen lausunto viime kauden päätteeksi kertoi yksiselitteisesti, ettei joukkuehenki ollut huipussaan. Hengen luominen ja ylläpitäminen on johtavien pelaajien ja valmennusryhmän yhteinen asia. Viime kaudella siinä epäonnistuttiin. KooKoossa oli Setäsen mukaan paljon pelaajia, jotka olivat vain läpikulkumatkalla ja viittasi tällä jo joukkueesta poistuneisiin kärkipelaajiin. Joukkueessa oli monta kärkipelaajaa, jotka halusivat ottaa KooKoossa seuraavan stepin urallaan ja ehkä henkilökohtaiset pisteet välillä kiinnostivat enemmän kuin joukkueen pisteet, joka näkyi monesti varsinkin puolustuspelaamisessa.

KooKoon viime kautta kuvaa hyvin se, että KooKoo keräsi runkosarjassa 10 pistettä enemmän kuin JYP, 20 pistettä enemmän kuin HPK ja 34 pistettä enemmän kuin SaiPa, mutta kuitenkin keskinäisissä peleissä KooKoo hävisi näille sarjassa kolmelle viimeiselle keskinäisissä peleissä pisteet 17-25.

Pelaajabudjetissahan viime kauden heikko menestys ei kuitenkaan juurikaan näy.
KooKoon pelaajabudjetti on ollut viime vuosina 1,6–1,8 miljoonaa euroa, mutta viime liigakauteen KooKoo starttasi 2,1 miljoonalla eurolla. Viime kaudellakin KooKoo lukeutui edelleen sarjan alimpaan viisikkoon pelimerkkien määrässä. Tämän kauden pelaajabudjetiksi KooKoo on ilmoittanut 2,0 miljoonaa euroa, joka on liigahistorian toiseksi suurin. Tietoa tosin ei ole kuinka kalliiksi viime kauden joukkue lopulta tuli. Joukkuehan on voinut olla huomattavasti kalliimpi, kuin mitä joukkueeseen alun perin budjetoitiin. Tämän kauden pelaajapalkkiosta joku urheilujohtaja mainitsi, että K-Espoon nousun myös alakenttien pelaajien palkkapyynnöt ovat nousseet, koska pelipaikkoja on nyt enemmän tarjolla ja tarjontaa vähän, joten nyt on ikään kuin pelaajamarkkinat palkkaneuvotteluissa.
 
Viimeksi muokattu:

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
Liigan yhteisessä joukkueiden talousketjussa on ihan hyviä pointteja. Ajattelin osallistua täällä keskusteluun, sillä ei nyt hirveästi kiinnosta muiden taloudellinen tilanne.

Eniten ehkä huolettaa Liigan, myös KooKoon, osalta se että jääkiekkobisnestä ei kehitetä vaan kehitetään jääkiekon ulkopuolelle bisnestä. Pari esimerkkiä:

1) KooKoon fanituotteet on aika kuraa edelleen. Hyvää tuotetta voi myydä hyvällä hinnalla ja paljon. Maailman huipulla myydään globaalisti, KooKoo toivoo tuotteiden kiinnostavan Kouvolassa. Think big, Sakke.

2) Ei lipun tai kaljan hinta ohjaa hallille lähtöä. Aika sen tekee. Liigan katsominen televisiosta on laadukkaalla toteutuksella kuulostaa utopialta. Odotan jännityksellä sitä Amerikan teknologiaa Suomeen saapuvaksi, jolla hidastus seuraa kiekkoa eikä esimerkiksi kakkossyöttäjää. Tai että voisi ostaa esimerkiksi KooKoo-paketin, yksittäisen pelin järkevällä hinnalla tjsp. Tai voisi edes ostaa Liigan ilman muuta paskaa.

3) Somen hyödyntäminen. Välillä tulee valon pilkahduksia, mutta ei siihen KooKoon lounasfeediin huku. Kaksi postausta päivässä, joihin liittyy tuote eli jääkiekko. Ja kummassakaan ei lue tekstissä, että lue lisää kotisivulta tai bion linkistä. Saatana. Kopla muuten hyödynsi hyvin Janni Hussia, toivottavasti ei Kopla mene sen takia konkkaan. Kuinka moni muuten on nähnyt jonkun uuden pelaajan videotervehdyksen? Mulla taitaa palomuuri blokata ne.
 

Eipou

Jäsen
Fanituotteet tuottavat todennäköisesti tarpeeksi hyvin jo tuolla nykyisellä, kauniisti ilmaistuna vaihtelevalla laadulla ja varastokin kierrättynee riittävän usein, joten siihen tuskin ohjataan yrityksen toimesta lisäresursseja. Viime tilikauden todennäköisesti ihan lähiaikoina raportoitavat, turhan suuret tappiot eivät tule kielimään ylimääräisten riski-investointien tekemisestä. Ylimääräisiä resursseja ei oikeastaan tuohon tarkoitukseen minun tietääkseni edes KooKoolla olisi, joten tyhjästä on paha nyhjästä.

Itse asiassa se ns. laadukkaampi fanitavara tulisi jo valmiiksi useimmiten vähintään kahden eri firman (valmistaja, maahantuoja & XXX) kautta KooKoolle, jolloin loppukäyttäjälle (tuotteen ostajalle) hinta olisi korkeampi. Kuten siis normaalissa, voittoa tavoittelevassa liiketoiminnassa kuuluisikin.

Seuraava skenaario on tyypillinen kuvio monessa Liiga-seurassa; vaikka fanituote itsessään on (KooKoon vastaaviin verrattuna) laadukkaampi, ei hintaero ole seurojen välillä kovin suuri. Se tarkoittaa melko suoraan sitä, että laadukkaampaa tuotetta myyville yrityksille jää vähemmän katetta. Faktaa myynnin saralta on se, että yleensä ne kalliimmat tuotteet aktivoivat potentiaalista asiakaskuntaa vähemmän, varasto kierrättyy hitaammin ja kassavirta on täten maltillisempaa. Halvemmalla tuotteella monesti on parempi myyntivolyymi, ulosmitatut katteet ratkaisevat pelin ja gross margin näyttää äkkiä paremmalle. Tässä taloustilanteessa ongelma vain vahvistuu, joten en itse usko tällaista muutosta lähitulevaisuudessa tehtävän.

Periaatteessa tehokkaasti toimiva tapa vaikuttaa tuohon fanituoteongelmaan on kaksiteräinen miekka itsessään; fanituotteita ei tulisi ostaa, jolloin yrityksen olisi pakko reagoida puuttuvaan menekkiin jotenkin. Toisaalta vaikutus ei olisi välitön, eikä yritys saisi jälleenmyynnillä pääomaa tuotekehitykseen saati varastotilaa uusille tuotteille. Mikäli fanituotteet pitäisi myydä alennuksella tai jopa tappiolla, niin vaikutus olisi sitäkin haitallisempi. Eli ahkerasti vaan palautetta toimiston suuntaan useammalta taholta.

Tästä oli joskus vuosia sitten ihan kasvokkain juttua muutaman silloisen KooKoon toimihenkilön kanssa, että olisi hyvä toteuttaa jonkinlainen kysely myytävistä tuotteista sekä myyntitapahtumasta itsestään, mutta muistaakseni tuo ei koskaan toteutunut, joten dataakaan ei liene tältä saralta saatavissa. Noissa asioissa on yhä paljon, nopeastikin toteutettavissa olevaa kehitettävää.
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
@Eipou , kiitos hyvästä ja perusteellisesta viestistä. Pari nopeaa:
A) laaduttomuus kelpaa tosifaneille, mutta sillä ei rakenneta KooKoonationia.
B) ei tarvitse kyselyjä. Ei muutkaan kysele mitä te haluatte ostaa. KooKoolla luulisi olevan vuosien seuranta mikä menee ja mikä ei. Jos tulee joku mukakuumauutuus, niin pieni erä ensin ja jos kysyntää niin lisää tuotantoa.. koulumaailmassa jo kysellään vanhemmilta mitkä olisi hyviä työpäiviä koululaislapsille. Paskaa... sanon ma.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Vaikea kuvitella mitään jättiluokan turskaa niin kauan kun Sakke Välimaa on kirstun vartijana. Itse veikkaan turskan asettuvan sinne 50-100k välimaastoon, mitä voidaan pitää jonkinlaisena torjuntavoittona.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse veikkaan turskan asettuvan sinne 50-100k välimaastoon, mitä voidaan pitää jonkinlaisena torjuntavoittona.

Kahdelta edelliskaudelta kumulatiivinen tulos noin 1,3 miljoonaa euroa (ja sitä aiemmatkin kaudet niukasti plussan puolella). Jos siis peljätty tappio mitattaisiin kymppitonneissa, niin KooKoon taloudessa se olisi lähinnä "voi hitsi" -tason juttu.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Sakke on huikea tekijä ja näin on Kultanen - ja eittämättä myös hallinnosta löytyy taustalta muitakin. Talous on hoidettu uskomattoman hyvin, en olisi koskaan uskonut että tähän kuihtuvassa Kouvolassa kyetään. Upeaa ja toivottavasti nälkää on yhä kehittää

Kuitenkin, jos ei olisi taloudessa mitään haastetta, niin tokkopa noin ohuella lähdettäisiin sarjaan. Toki tarkkana saa olla, ei saa vetää överiä eikä vajaria, mutta tämä on laajuudeltaan kyllä aivan minimiä ja usealla riskihankinnalla höystetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös