Miksi ihmeessä niitä ensi kauden kokoonpanoja ei voi muka nyt julkistaa? Sponsorit eivät ensi kaudeksi laita ropostakaan, jos kentälliset eivät ole ensi viikolla tiedossa. Fanit eivät osta kausikortteja, koska uuden joukkueen julkistus tulee vasta kauden jälkeen. Ei voi ymmärtää.
Juuri kuulin, että pari merkittävää sponsoria on lähdössä jos eivät saa pääsiäiseen mennessä tietää, kuka toimii ensi kaudella ykkösylivoiman kapellimestarina.
Hassutteluahan nämä ovat, mutta vastataan nyt taas silti: kyllä niitä sponsoreita varmasti kiinnostaa myös urheilullinen menestys ja uskottava projekti joukkueen rakentamisessa. On naiivia kuvitella, että sponsorit laittaisivat rahojaan seuraan yhtään tietämättä, mitä on tulossa. Voisin kuvitella, että sponsoreita pidetään jopa jollain lailla informoituina siitä, miten joukkue suunnittelee tulevaisuuttaan.
Jos näin ei ole, niin sitten eletään jossain ihan muussa maailmassa. Itsekin olen aikoinaan hoitanut yhden organisaation markkinointipuolta, tosin rahallisesti pienemmässä mittakaavassa, mutta kyllä sielläkin tarkkaan katsottiin, mihin rahat laitetaan. Ja vaikuttavuutta seurattiin. Vaikea kuvitella, että isompia rahoja pyörittelevissä organisaatioissa olisi ainakaan sen löysempi kontrolli. Jos jääkiekkoseuran sponsoreista puhutaan, niin menestystä ei syynätä ehkä ihan kausitasolla, mutta aivan varmasti sitä katsotaan vähän pidemmällä ajalla. On tietty perusnäkyvyys, kun joukkue pelaa liigaa, mutta aivan varmasti sponsorit mittaavat myös menestykseen liittyvää näkyvyyttä. Ja uskon, että sponsorit pidetään tyytyväisinä juuri vaikka sillä, että heille kerrotaan avoimesti joukkueen suunnitelmista ja tavoitteista.
Ylimielisyyteen ei ole varaa, vaikka jääkiekko saakin lajina eniten näkyvyyttä. Ja uskon kyllä, että KooKoo hoitaa asiat hyvin sponsoreiden suuntaan. KooKoon sponsoritilannehan on aika hyvä, sillähän on ollut - ja on - liiga-aikana melko nimekkäitäkin sponsoreita. Silti näiden kanssa ei vain menesty sillä, että on kerran vuodessa käsi ojossa pyytämässä rahaa. Näille pitää tarjota myös vastinetta ja nämä pitää huomioida muutenkin. KooKoo on käsittääkseni onnistunut tässä, ja vastinetta on tullut myös urheilullisen menestyksen muodossa, mutta näiden muutamien veljien asenteella en lähtisi liigaseuran sponsorointia hoitamaan, anteeksi vain. KooKoossa nämä asiat kuitenkin onneksi ymmärretään.