Tällä hetkellä KooKoon puolustuksen keski-ikä on vain 23 vuotta, joka taitaa olla liigan nuorin puolustus.
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että KooKoolla on selkeästi nuoriin pelaajiin ja heidän kehittämiseensä tällä hetkellä orientoitunut päävalmentaja. Minusta tämä ei ole pointti huomioonottaen lainkaan outo ratkaisu. Itse pidän yleisesti ottaen viihdyttävämpänä niitä nuoria ja nälkäisiä, näytönhaluisia pelaajia kuin kokeneempia ja siten rutinoituneempia kavereita. Heilläkin toki on oma roolinsa, mutta minusta tämä on varsin raikas suuntaus kouvolaiseen kiekkoon. Nämä nuoret pelaajat ovat usein niitä, jotka jaksavat painaa pelistä toiseen myös niinä vaikeampina aikoina. Usein myös nuoret pelaajat yllättävät kannattajansa useammin positiivisesti, sillä kannattajien luomia odotuksia harvemmin on liiaksi. Nämä kokeneemmat konkarit ("
palkkasoturit") ovat sitten niitä, joiden kohdalla pettymyksiä on tullut enemmänkin, sillä odotuksiakin on ollut luonnollisesti enemmän.
Toki potentiaaleja on erilaisia, mutta nuoresta iästään huolimatta kuluneen kauden kiekollinen kärkipuolustaja oli esimerkiksi Ilveksessä 19-vuotias Oskari Laaksonen. Toisena esimerkkinä SaiPassa varsin hyvin menneellä kaudella onnistunut 23-vuotias Erik Autio. Miksei meillä vaikka Berger tai Valtola pystyisi täyttämään näitä rooleja, ylittämään heihin kohdistuvat odotukset? Ehjällä kesällä ja oikeaoppisella treenaamisella pääsee nuori pelaaja paljonkin eteenpäin. Aika näyttää, mitä tuleman pitää.
Itse sopimuksesta; Rautanen on minunkin mielestäni erinomainen kiinnitys, varsinkin sopimuksen pituuden puolesta. Kertoo sitoutumisesta KooKoohon ja halusta kehittyä urallaan sopivan valmentajan alaisuudessa. Minun mielestäni tähän asti julkaistuissa pelaajasopimuksista yksi mielenkiintoisimmista.