Harmillinen juttu
Aamun KS nimittäin kertoi Timo Nurmbergin rullakiekkokauden olevan ohitse. Varvas murtui viime viikonlopun maaottelussa. Kauden alkua tuo tuskin vaarantaa, tai voivathan nuo kai olla varsin viheliäisiäkin, mutta rulliksen MM-skabat taitavat nyt ainakin jäädä väliin. Harmi, sillä ketju Nurmberg-Liukkonen; Kattelus-Nokkosmäki oli ehdottomasti paras noissa harkkapeleissä ja olisi varmaan päässyt tuollaisenaan kisoihin. No, ei auta itku markkinoilla.
Mutta sitten muihin aiheisiin. Täällä on jo päästy korkeamman tason filosofointia ja taloustieteitä käsitteleviin aiheisiin, joten oma panokseni jäänee melko pieneksi.
Mutta aloitetaan ketjuista. Onhan se tosiaan niin, että kääntelee noita nimiä miten haluaa, niin kaksi kovaa ja viihdyttävää ketjua on seurauksena joka tapauksessa. Itse luottaisin vanhoihin tutkapareihin ja tuttuihin koostumuksiin, sillä niillä on yleensä joukkueurheilussa yllättävänkin suuri vaikutus.
Nurmbergin rinnalla nyt on onnistunut pelaaja jos toinenkin, mutta olihan Repe-Tinke-Tatu -vitja aikoinaan Mestiksen paras. Tosin Sompin kanssakin homma toimi ja Liukkonen on tuttu rullilta usealta vuodelta. Muista tutkapareista nostaisin esiin kaksikon Skyttä-Lampinen, hehän ovat kai pelanneet kimpassa jokusenkin junnuuoden. Ja jos Silvennoiset sopimuksen saavat, niin siinä on tietty kanssa yksi valmis pariskunta.
Mutta sikäli lienee aika turha spekuloida ketjuilla, kun ainakaan me normaalifanit emme tiedä tulevaa taktiikkaa. Paljon pelaajavalinnoissa ratkaissee esim. karvaussysteemi, karvataanko yhdellä, 1+1 vai hurjalla höökillä kahdella? Mutta siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että ketjut pitää pyrkiä kasaamaan mahdollisimman toimiviksi. Silloin peli on näyttävää ja tuloksekasta. Täysi luotto siinä asiassa Mansikalle, joka on ennenkin kasaillut hyviä vitjoja.
Eiköhän noita erilaisia yhdistelmiä kokeilla sitten treenimatseissa ja valitaan niistä ne toimivimmat. Ja sitten sotketaan kauden avauksen aattona pakka ihan täysin, kun joku satuttaa sormensa ja toinen sairastuu pilkkukuumeeseen... Näinhän se aina menee kaikilla joukkueilla. Mitä paremmin suunnittelee, sitä varmemmin joku yllättävä muuto sotkee hienot kuviot.
Mielenkiintoista ajattelua voisi käydä myös Kouvolan yleisörakenteesta. En tiedä onko KooKoo koskaan tehnyt mitään tutkimusta katsojarakenteestaan? Jokkerin heittämä arvio toivotusta yleisömäärästä; "70 prosenttia on muita kuin jääkiekkofaneja tai asiantuntijoita", kalskahtaa kuitenkin aika kovalta. Kouvola on kuitenkin perinteinen urheilukaupunki.
Jos nyt ihan näppituntumalla lähtisi arvioimaan, niin väittäisin että nykyään noissa peleissä on käynyt jopa 700 katsojaa, jotka voisi määritellä "asiantuntijoiksi". Lainausmerkeissä siksi, että itsekin olen totta vieköön katsomossa aina oikeassa ja osaisin kaiken paremmin, mutta oikeasti penkin takana menisi kyllä sormi suuhun ja tulisi äitiä ikävä...
Mutta tuohon 700 vakiokatsojan määrään päädyin ihan mutu-tuntumalla, kyllä siellä hallissa aina ne samat naamat ovat näkyneet vuodesta toiseen. Heidän voisi siis olettaa käyvän peleissä jatkossakin uskollisesti, riippumatta siitä lähtevätkö tulosta tai pelitapaa kiittäen vai manaillen hallista kotiin.
KooKoon suurin tehtävä yleisön osalta onkin siis se, miten ne muut saataisiin hallille. Jos oletamme, että tuolle porukalle jääkiekon seuraaminen ei ole se maailman isoin juttu, niin välttämättä ratkaisut tuohon tehtävään eivät synnykään kaukalon sisäpuolella. Sille Perus-Penalle on varmaan ihan sama tekeekö KooKoon ykkönen vai kakkonen maalit ja missä koostumuksessa ketjut on. Ei se kuitenkaan tunne pelaajista nimeltä kuin Nurmbergin ja pari muuta, jos ei ole hallilla aiempina vuosinakaan käynyt.
Toki pelityylillä ja menestyksellä on vaikutusta noiden tavisten hallille saamiseen. Mutta ehkä se olisi kuitenkin se tunnelma, joka voisi ratkaista, kuten Jokkerikin tuossa mainitsi. Siis se, että KooKoon matsi olisi viihde-elämys siinä kuin sen kanssa kilpailevat leffat, konsertit ja muutkin. Tässä Kuudes Kenttäpelaaja on tärkeässä asemassa, sillä Kouvolan halli on ilman äänekästä fanijoukkoa kuin kirkko, jonne ei välttämättä tulla toista kertaa hakemaan sitä viihdenautintoa.
Varmasti esim. Sportin peleissä oli ihmisiä ihan pelkästään sen buumin mukana, ei niinkään itse lajista kiinnostuneina - ainakaan ennen hallille menoa. Se, miten buumin voi rakentaa on tietty yksi maailman suurimmista arvoituksista. Mediassa pitäisi ainakin olla paljon näkyvillä, sitä kautta toivottavasti myös ihmisten puheissa - toriparlamentit on kuitenkin parasta markkinointia.
Enpä tiedä oliko sekalaisilla sepostuksillani juurikaan annettavaa. Annetaan tässä nyt kuitenkin vielä tunnustusta Jokkerille, jolla on aikaa ja intoa keskustella täällä palstalla meidän tavallisten fanien kanssa.