Viriili konserttivuosi on todellakin tulossa. Myös Johnny Winter on tulossa Suomeen ja esiintyy Finlandia-talolla 3.6.2009.
Näin sitten myös kävi, ja olin paikalla todistamassa elävän legendan esiintymistä. Konserttisali täyttyi monenkirjavista Winterin ystävistä ja bluesuskovaisista, ja kaikki saivat varmaankin sen mitä olivat lähteneet hakemaan.
Artistin fyysisestä kunnosta raportoiminen kuuluu aina asiaan, kun Winterin keikkaa vedetään yhteen. Kyllä Johnny on edelleen Still Alive, ja jopa enemmän Well kuin uskalsin toivoa. Vanha ja hauras mies Johnny on, ei siitä mihinkään pääse. Heikko näkö on albinoilla aika tavallista, ja Winterkin alkaa olla jo puolisokea. Winter kulki lavalle omilla jaloillaan lyhyttä askelta töpötellen, mutta kynnysten yli ja vähän joka välissä kulkuansa autettiin. Keikan loppupuolella lavaton Erlewine Lazer vaihdettiin Firebirdiin, jonka Johnny käveli itse hakemassa lavan reunalta, kun hänet sinne taskulamppua heiluttelemalla opastettiin. Winterin setti kesti suunnilleen 1h 20 min, ja sen ajan artisti jaksoi soittaa tuolilla istuen sataprosenttista kyytiä. Winter istui tuolillaan liikkumatta kuin alaruumis halvaantuneena, mutta soitto kävi kuin ennenkin.
Hienoja kuningasbiisejä kuultiin, mm. Hideaway, Red House, Mojo Boogie, Miss Ann, Bony Moronie ja It's All Over Now. Konsertin päätti Highway 61 Revisited, joka soi yhtä kuumalla liekillä kuin monet kerrat aiemminkin. Setin päätyttyä legenda poistui lavalta lyhyin askelin, muutaman minuutin standing ovationin saattelemana.
Soundit olivat valitettavasti enintään tyydyttävät. Olin valikoinut soundeja ajatellen hyvän istumapaikan keskikatsomosta, muutaman penkkirivin miksauspöydän edestä lavalle päin, mutta tästä ei ollut apua. Välillä ämyreistä tuntui tulevan aikamoista suttua, kun bändi päästeli kunnolla menemään. Suvantokohdissa Winterin soitto pääsi parhaiten oikeuksiinsa. Noissa oloissa olisi ollut kiinnostavaa kuulla myös Winteriä yksin resonaattorikitaran kanssa, mutta tällä kiertueella ei dobro taida olla mukana.
Kovan tason muusikoita on mahdollista päästä kuulemaan livenä Helsingissä jo mm. lauantaina. Tuolloin Kulttuuritalolla esiintyy poika-zappa isänsä musiikkia esittäen, eli Zappa Plays Zappa.