Viestin lähetti rapster
Mielestäni muuten natsikrääsä ja kommarikrääsä vertautuvat hiukka huonosti keskenään, koskapa on yleisesti tunnettu tosiasia, että natsisymbolit ovat vielä tänäkin päivänä yhteiskunnassamme täysin ylivertainen tabu ja punainen (heh)vaate. Ainakin joskus Saksassa käyneet voinevat vahvistaa tämän havainnon. Useassa maassahan käsittääkseni rangaistukset kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan tms. rikoksista ovat itseasiassa jonkin verran rankemmat, jos mukana on ollut "natsimeininkiä". Natsisymboliikkaa käytettäneen niin harvoin tähän tarkoitukseen, että niin monen ymmärtäessä aatun kuva rinnassaan hilluvan suoraan natsiksi, ei tuollainen ajatusleikki näillä symboleilla ole mielekästä, eli mahdollista. Nämä symbolit yksinkertaisesti herättävät ihmisissä erilaisia konnotaatioita. Esimerkiksi Mötley Cruehan (loistava elämäkerta) yritti aikoinaan samaa, eli mm. marssia ympäri lavaa natsiunivormuissa, joiden hihassa oli pinkit, karvaiset hakaristit. Kokeiluksi jäi.EDIT: lause olikin ihan mieletön
No, ensinnäkin sanoisin että natseilla ja kommunisteilla oli erittäin vähän käytännön eroa, ja siksi on vaarallista ja väärin että kommunistien uhrit ja teot on niin paljon enemmän unohdettu kuin natsien. Sitten tämä laajempi kysymys: väittäisin että liberaali yhteiskunta, tämä meidän, jossa vähemmistöillä ja marginaaleilla on paljon oikeuksia ja kriittisiä mielipiteitä voi esittää vapaasti, on kerta kaikkisesti erilainen kuin totalitaarisen väkivallan yhteiskunta. Tälläistä oikeuksiin ja vapauksiin perustuvaa yhteiskuntaa ei ole koskaan ollut, ja meidän kriittisestä ja emansipatorisesta näkökulmastamme esim. jokin esimoderni elämä on vähin poikkeuksin ollut hidasta kansanmurhaa.
Eli tokihan kapitalismi on huono ja riistävä systeemi. Toki liberaalidemokratia toimii huonosti, materialistisesti ja lyhytnäköisesti. Mutta yhteiskunnan oikeudenmukaisen järjestämisen ongelma on universaali, koko ihmiskuntaa ja kaikkia kulttuureja koskeva, se on ollut sitä ennen lännen dominaatiota ja tulee olemaan olemassa lännen hallinnan hävittyäkin. Mikä on poikkeuksellista on tämä vapaan keskustelun yhteiskunta. Sellaista ei ole koskaan aiemmin ollut. Sääli että sitä ei juuri enää meillä ymmärretä, miltä tuntuisi jos mielipiteistä seuraisi fyysista väkivaltaa, mikä vaikutus sillä olisi keskusteluun. Eli väittäisin että kriitikot pitävät hyviä puoliamme aivan liian itsestään selvinä ja huonoja aivan liian ainutlaatuisina ja vain länttä koskevina. Leif Salmen sanoi taannoin että "näkymättömät kahleet ovat yhtä pahoja kuin näkyvät." Sanoisinpa etteivät tosiaankaan ole, että on tosiaan eri asia olla kunnioitettu ja siteerattu toisinajattelija Suomessa kuin vaikkapa mielipidevanki Irakissa. Hyvin helppo lause tietysti sanoa televisio-studion nojatuolissa - tuskinpa rupeaa Ruben Stiller asettelemaan elektrodeja kiveksiin. Tai mitä olisi olla sukupuoliseen vähemmistöön kuuluva Saudi-Arabiassa? Tai eri uskontokunnan kannattaja? Kummatkohan sitä valitsisi: näkyvät vai näkymättömät kahleet?
Eli tämä liberaali läntinen sivilisaatio on seurauksiltaan aivan eri asia kuin totalitääriset tai teokraattiset diktatuurit, ja nämä yksi-yhteen väitteet, karmeimmillaan Bush=Hitler -tyyppiset vertaukset paljastavat sen että ei tunneta Hitleriä. Tai Leniniä. Tai Chetä. Onneksi tietysti, mutta jos ei tunneta niin osataanko enää pitkään varoa...
EDIT: muutama lisälause
Viimeksi muokattu: