Mainos

Kommunismi tappaa enemmän kuin syöpä?

• 5 357
  • 86

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Niinpä, niinpä...
On aivan naurettavaa kuinka esimerkiksi niinkin hullun sissijohtajan kuin Che Guevaran imago on romantisoitu nykyään ja muotien perässä kulkevat teinipellet kulkevat kaupungilla punaiset paidat päällä, joita koristaa Chen kuva. Tuskinpa heistä edes kukaan tietää paljonkon ihmisiä Guevara on teloittanut.
Muutenkin nämä kommunistinuoret ihmetyttävät, jotka pitävät joitain punaisia tähti- tai CCCP-paitoja. Jumalauta, menkööt asumaan jonnekin Pohjois-Koreaan vuodeksi ja tulkoot takaisin sanomaan, että vieläkö se elämä punatähden alla viehättää. Heillä ei takuulla ole mitään todellisuudentajua! Idiootteja pellejä, perkele. Tästä voisi kirjoittaa pidempäänkin vihan vallassa, mutta en jaksa.
Ja aivan, natsismi on myöskin paha aate, mutta onneksi edes se ollaan saatu tukahdutettua suurilta osin II maailmansodan jälkeen.

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
CMX

Nooh, CMX. Tuskin nuoret trendipellet pitävät noita CCCP- ja punatähtipaitoja siksi, että he ihailisivat aatetta. Tietääkseni niitä pidetään vain siksi, että ne herättävät huomiota. Tai siksi, että se nyt sattuu olemaan hienon näköinen. Tai sitten se on sarkasmia.

Che Guevaran ihailijoilta olen kuullut, että ainoa asia minkä tähden he häntä ihailevat on hänen (kieltämättä romantisoitu) asenne tehdä kaikkensa sen eteen, mihin uskovat. He ihailevat sitä taistelijan (ei sotilaallisessa merkityksessä) luonteenpiirrettä.

Luulisin, että vitutuksesi on turhaa.

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: CMX

Viestin lähetti acidjam
Nooh, CMX. Tuskin nuoret trendipellet pitävät noita CCCP- ja punatähtipaitoja siksi, että he ihailisivat aatetta. Tietääkseni niitä pidetään vain siksi, että ne herättävät huomiota. Tai siksi, että se nyt sattuu olemaan hienon näköinen. Tai sitten se on sarkasmia.

Paskat sanon minä. Kommunismi-aattesta on tullut selkeä muoti-ilmiö nykynuorten keskuudessa. Tai no, sen verran mitä ne tietävät. "Hei jee, istutaanx nurmikolla, poltetaan pilvee ja ollaan kaikki ystäviä niin maailma on parempi paikka."

Viestin lähetti acidjam
Che Guevaran ihailijoilta olen kuullut, että ainoa asia minkä tähden he häntä ihailevat on hänen (kieltämättä romantisoitu) asenne tehdä kaikkensa sen eteen, mihin uskovat. He ihailevat sitä taistelijan (ei sotilaallisessa merkityksessä) luonteenpiirrettä.

Luulisin, että vitutuksesi on turhaa. [/B]

Ai?! Että se siis onkin sama, että koristaako paitaa Hitlerin, Guevaran tai Leninin kuva? Tekihän Hitlerkin asenteella kaikkensa sen eteen, mihin uskoi ja mitä halusi.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
acidjam: Menepä kävelemään kadulle Aatu-sedän kuva paidassa - saattaa olla, ettei katsota kovin suopeasti vaikka tekihän Aatukin kaikkensa sen eteen mihin uskoi.

Suomi tuntuu myös täysin käsittämättömältä paikalta. Koko itsenäisyyden ajan on tapeltu kommunisteja vastaan, mutta silti meiltä löytyy porukkaa, joka ihannoi näitä. Meillähän on oikein Länsi-valtioiden ainoa Lenin-museokin - helvetin hienoa!

Kyllähän nämä Suomen kommunistit olisi pitänyt karkoittaa Neuvostoliittoon heti sodan jälkeen...

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Vai että oikein karkoittaa Neuvostoliittoon ... ihanaa, sillä lailla, viha on kyllä fundamentalismin peruspolttoainetta minun kirjoissani.

Uskomukseni mukaan aika monen tällaisen che-teinin kohdalla kyse on vain tietämättömyydestä asioiden tolasta, ja toisaalta halusta olla ei vain pitämättä niitä Niken kuteita tai tähtilippupaitoja yllään vaan erottua joukosta, ikään kuin harata vastaan, ja sehän on jotain mitä teinit kautta aikojen ovat tehneet. Aika harmitonta, vaikka mjr kehittikin tästä ensimmäisessä viestissään oivan olkinuken, johon näppärästi punoi vielä globalisaatiokriittisyysajattelun noin yleensä. Hoplaa.

Mutta mutta. Kuten joku mainitsikin, kapitalismi tappaa, ja tekee sitä tälläkin hetkellä ympäri maailmaa, toisin kuin vaikkapa natsismi. "Kommunistisessa" Kiinassa kyllä taidetaan harrastaa aikasta räikeitä ihmisoikeusloukkauksia, mahdollisesti aika lailla vainajiakin tulee.

Ja mitä tuohon uskontokysymykseen tulee, sanonpa vain, että God bless America.

Jenkit pois USA:sta.

Viimeksi muokattu:

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuosta Guevarasta vielä, että mitä oikein tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla, että nuoret ihailevat Guevaran asennetta tehdä kaikkensa sen eteen mihin hän uskoi? Samalla myös sanot, että se ei liity välttämättä äärivasemmistolaisuuteen.
Entäpä jos minä olisin rasisti, eli siis uskoisin rasismiin ja päättäisin käydä tappamassa kaikki tummaihoiset Suomesta. Olisinko siis itsekin silloin ihailtava hahmo, koska tein kaiken sen eteen mihin uskoin?
Rasismihan on kommunismin ohella myöskin aivan idioottimainen aate. Toimiva kommunismi on täyttä utopiaa, joka ei ole aiheuttanut koskaan mitään muuta kuin pahaa.

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Suomi tuntuu myös täysin käsittämättömältä paikalta. Koko itsenäisyyden ajan on tapeltu kommunisteja vastaan, mutta silti meiltä löytyy porukkaa, joka ihannoi näitä. Meillähän on oikein Länsi-valtioiden ainoa Lenin-museokin - helvetin hienoa!

Kyllähän nämä Suomen kommunistit olisi pitänyt karkoittaa Neuvostoliittoon heti sodan jälkeen...

Toveri,
ei kai ihan koko itsenäisyyden aikaa sentään.. ei nykyään ihan tuollaista talvisodan henkeä enää (onneksi) tarvita. Minun puolestani kommunisteja saisi asua vaikka naapurissa eikä minua häiritsisi. Minusta on ainakin jotenkin sympaattista tuo sinnittelevän kommunisti-väen toiminta. Tasaisin väliajoin postilaatikkoon kolahtaa Työkansan Sanomat jonkun paikallisen polkupyörä-toverin toimesta.

En malta olla huomauttamatta, että vähemmällä kommunistien kanssa tappelemisella oltaisiin päästy, ellei Suomi-poika olisi hyökännyt saksalaisten veljiensä (jotka sittemmin polttivat Lapin) kanssa Ryssäinmaalle jatkosodassa.

Kommunismi aatteena on oikeastaan hyvinkin idealistinen ja tasavertaisuuteen pyrkivä. Sitä minäkin ihailen. Sen pitäisi olla oikein toteutuessaan maanpäällinen paratiisi, mutta toistaiseksi yksikään valtio ei ole päässyt lähellekään kommunismin alkuperäistä ideaa. Lähimmäksi on tainnut päästä Kuuba, jossa nykyään on jo aika ihmismäiset olosuhteet.

Näistä kahdesta ideologiasta; kommunismista ja fasismista; pidän jälkimmäistä absoluuttisena pahana, jos jompikumpi pitää valita. Olen itsekin lukenut Kommunismin mustan kirjan ja muita asiaan liittyviä kirjoja, enkä silti pidä systeemiä huonona. Toteuttajat ovat olleet kyllä pienoisia pettymyksiä.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin kommunismi itsessään ei kyllä ketään tapa. Tämä nimike oli vain Stalinin keino jatkaa Leninin aloittamaa aatetta ja muovata se diktatuuriksi. Kommunismiahan ei Neuvostoliitossa noudatettu ollenkaan Stalinen aikoina.

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Carlos

Nyt kun katselee mitä tämä "jumalan valittu kansa" (my ass) tekee, tulee kyllä mieleen että Aatu oli ihan hyvällä asialla. Tai toisaalta, tuskin vain yhtä kansaa voidaan syyttää, eiköhän jokainen kansa ole samanlainen tyranni, jos vain löytyy sopiva motiivi ja tilaisuus. Se lienee ihmisen luonteessa.

Kohtuullisen karu väite tuo "Aatu oli hyvällä asialla", vaikka se sarkasmin piikkiin meneekin. Mutta mutta, kun nyt tunnut olevan niin varma asiastasi niin kerro miksi sinulla on niin negatiivinen asenne juutalaisia kohtaan? Mielenkiinnosta haluaisin kuulla.

Siksikö että he käyvät aika ajoin lahtaamassa valitsemansa terrosistit/ pistämässä matalaksi muutamat rakennukset?

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
No, enpä tiedä tuosta paratiisimaisuudesta..
Kertooko se jotain atteen utopistisuudesta, että sitä ei olla tähänkään asti osattu toteuttaa toteuttaa ilman tuhansia kuolonuhreja, vaikka monesti on yritetty? Ja olkaa hyvä ja vierailkaa ensin vanhoissa kommunistivaltioissa ja sitten länsimaissa ja tulkaa sanomaan sen jälkeen, että kummassa huvittaisi asua. Jeesustelematta sanon, että kyllä minä asuisin mielummin vaikka Ranskassa kuin Pohjois-Koreassa tai Kiinassa.
Minulta kommunistit eivät saa sympatiaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että kommunismi on aate sellaisille, jotka ovat vain katkeria esim. lääkäreille sen takia kun eivät ole itse jaksanut nuorena opiskella ja siitä johtuen joutuneet paskahommiin. Ei sietäisi valittaa. Kuka helvetti enää jaksaa lukea jos joka tapauksessa saa saman rahan? Ja miten homma voi pyöriä jos kukaan ei jaksa lukea? Ei helvetti. Jokainen valitsee oman tiensä ja sillä selvä. Itse en ainakaan tiedä ketään Suomalaista, joka on opiskellut tunnolla, mutta joutunut kadulle asumaan.

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolikoilla on kaksi puolta ja niinpä äärimmäisen epäoikeudenmukaiset yhteiskuntajärjestykset eivät vain sorra toisia, vaan myös hyödyttävät niitä loppuja. Nämä järjestelmät taas harvoin ovat minkään ideaalin mukaisia, vaan pikemminkin kehityksen tulos. Se kehitys tuppaa myös olemaan aika samannäköinen lähtötilanteesta riippumatta. Toiset yhteiskuntajärjestelmät ovat kyllä paljon alttiimpia totalitarismiin luisumiselle verrattuna yksilöiden vapautta korostavaan demokratian ja markkinatalouden yhdistelmään.

Loogisesti sorretuilla on suuri pyrkimys muutokseen, ja hyötyvillä vastaavasti paljon menetettävää. Tämä johtaa hyvin helposti (uskaltaisiko sanoa lopulta aina?) siihen, että valtakoneisto alkaa toimia kasvavalla innolla sortamiaan kansalaisia vastaan. Se mikä ismi kulloisenkin sorron tekosyynä sattuu olemaan, on mielestäni irrelevanttia, lukuunottamatta sitä jo mainitsemaani asiaa, että kommunismi kuten kaikki muutkin järjenvastaiset ja dogmeille perustuvat fundamentalismit ovat erityisen herkkiä muuttumaan tällaisiksi sorron valtakunniksi. Kun perusteluilla ei ole väliä, koska "totuus" on annettu, on ihmiset helppo alistaa "hyvän" nimessä.

Mielestäni kommunismin syyttäminen vaikka Stalinin uhreista on tältä pohjalta aika kaukaa haettua. Stalin piti kiinni vallastaan ja torjui todellisia ja kuviteltuja uhkia - ja oletettavasti monet hänen alaisensa kaukana Moskovasta toimivat samoin. Ei sillä varsinaisesti ole paljoakaan tekemistä kommunismin kanssa.

Sen sijaan voisi muotoilla vaikka, että: "Ihmisen taipumus muokata mikä tahansa järjestelmä itselleen sopivaksi ja käyttää sitä omaksi hyväkseen ja muista piittaamatta tappaa enemmän kuin syöpä."

Hitlerin järjestelmä on kuitenkin mielestäni aivan eri asia tässä yhteydessä. Järjestelmässä itsessään oli sisäänrakennettuna juutalaisten sortaminen. Juutalaisten jälkeen olisi ollut sitten muiden vuoro, jotta arjalaisella herrarodulla olisi ollut arvoisensa olot ja tarpeeksi lebensstraumia. Siinä missä sekin oli totalitarismi ja keksityille dogmeille rakennetty systeemi, erosi se muista koska yksi sen dogmeista oli alempien rotujen sorto. Tokihan Marxilaisuuskin vaatii tappamaan porvarit ja siirtymään kommunismiin "verisen vallankumouksen kautta", mutta kommunismin uhrit eivät pääosin olleet näitä porvareita. Samalla tavoin esimerkiksi Islamin levittäminen miekalla on hyve ja kristitytkin ovat moista innolla harrastaneet, mutta niidenkin uhrit ovat pääosin samanuskoisia.

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja minusta ei liity mitenkään natsismiin jos ei pidä tämän päivän juutalaisista. Itse asiassa tämän päivän juutalaiset käyttäytyvät itse samalla tavalla kuin natsit käyttäytyivät aikanaan. Katsohan vaikka sitä eläimellistä väkivaltaa, joka tapahtuu palestiinalaisia kohtaan ja jota toteuttavat vain idiootit, jotka noudattavat oman "The Bookin" käskyjä, joita ei todellisuudessa edes olekaan. Ariel Sharon muistuttaa itse Hitleria, saakeli. Sikäli hyvä, että Tuomioja uskalsi vähän murahtaa tässä taannoin sinne suuntaan.
Niin, ja ne yhdysvaltalaiset pellet rahoittavat vielä Israelin armeijaa. Ei herranjumala.

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
CMX

Suotta minulle avaudut. Näin olen kuullut "Che-teinien" ajattelevan. Samoin parilla trendejä enemmänkin seuraavilla kavereillani on moisia CCCP-paitoja. Ja he pitävät sitä juuri sen tähden, että ne ovat hienoja, huomiota herättäviä ja samalla sarkastisia. On jokaisen oma vika, jos leimaa moista paitaa käyttävän nuoren kommunismin ihannoijaksi. En minäkään polta pilveä, vaikka kuuntelenkin Sublimea.

Ja mitä tuohon vähintäänkin outoon esimerkkiisi tulee, niin kyllä - saattaisit hyvinkin olla joskus ihailtu hahmo, kunhan sinusta on kirjoitettu kirjoja, jotka jättävät murhatyösi vähemmälle huomiolle ja korostavat peräänantamattomuuttasi ja vaikeaa lapsuuttasi. Teit sen mihin uskoit ja uskoit siihen mitä teit. Taistelit loppuun asti. Miksi helvetissä minun piti tähän vastata? Onko se minun vikani, jos tietämättömät ihmiset ihannoivat jotain kulttihahmoa, koska sen ihannoiminen on muotia?

t4: Miksi helvetissä menisin kadulle kävelemään Aatun kuva paidassani? Kai tuo kehotuksesi asiaan liittyi, mutten tajua miten.

Viimeksi muokattu:

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti CMX
Ja olkaa hyvä ja vierailkaa ensin vanhoissa kommunistivaltioissa ja sitten länsimaissa ja tulkaa sanomaan sen jälkeen, että kummassa huvittaisi asua. Jeesustelematta sanon, että kyllä minä asuisin mielummin vaikka Ranskassa kuin Pohjois-Koreassa tai Kiinassa.

Nyt varmaan kannattaisi CMX:kin vähän miettiä käsitteitä.

On kommunismia ja kommunismia. Se kommunismi, jota kutsuttiin reaalisosialismiksi, oli sitä mitä harjoitettiin Neuvostoliitossa, Kiinassa ja vaikkapa Pohjois-Koreassa samoin kuin Neuvvostoliiton vasallivaltioissa itäisessä Euroopassa Näissä ideologioissa ei ollut juurikaan tekemistä alkuperäisen Marxin ja Engelsin ihanteen kanssa. Eri asia siitä, olisiko nuo ideologiat sitten siinä mallissa olleet hyviä, mitä kyseiset herrat ajattelivat. Näissä maissa pyrkivät johtajat saamaan autoritaarisen diktatuurin, joka johti valtion vääristymiseen. Jos ajatellaan Neuvostoliittoa, sehän oli suora seurauma vanhasta tsaarinvallasta, johtajat oli ruhtinaiden sijasta muuttuneet vain kansankomissaareiksi ja keisari Staliniksi. Sama koskee Kiinaa ja Maoa puhumattakaan Koreasta ja Kimista, jonka kaltaista henkilökulttia ei liene rakennettu sitten Rooman ja Egyptin suuruuden päivien. Onko fasistisella ja kommunistisella diktatuurilla eroa, voidaan kysyä? Jos minun mielipidettäni kysytään, ei ole. Harvainvaltakin kenties voi nykyisessä järjestelmässä toimia mutta ihmisen luonteen ymmärtäen vallanhimon on - varsinkin kun siinä on maksimaaliseen hyötyyn - mahdollisuus hyvinkin helposti mennä yli. Voidaanpa lähteä 70-90-luvuilta ajattelemaan tällaisia yksinkertaisia demokratioita kuin Kongo Kinshasaa (myöh. Zairea ja Kongo DT:a) tai Keski-Afrikkaa.

Olin jo 80-luvulla sitä mieltä, että maailman kommunistisin valtio on Ruotsi ja olen edelleenkin sitä mieltä. SIellä sosialistinen kokeilu on "toiminut" mutta siitä ei puhuta sosialismin nimellä.

Ideologiat ja sanat ovat sanoja

Ihmiset toteuttavat sitä. Kommunismi ajatuksena ei ollut huono, toteutus leniniläis-stalinilais-maolaisessa muodossa oli huono ja pyrki vain johtavien aseman, arvovallan ja omaisuuden pönkittämiseen.

Eipä tuo äärimmäinen kapitalismikaan tunnu sitten näissä kahdessa entisessä sosialismin pääpukarissa - Kiinassa ja Venäjällä - tuottavan autuutta vaan on johtanut uudenlaiseen oligargiaan ja mielivaltaan. Kyse siellä taitaa olla kuitenkin niin monivuosisataisesta yhteiskunnallisesta perinteestä, että yksilöiden on vaikea muuttaa konfutselaisia tai Venäjällä tsaristiseen luokkayhteiskuntaan perustuvia ajatusmalleja.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omistan itse punatähtipaidan mutta voin vakuuttaa, etten haluaisi asua Pohjois-Koreassa. En myöskään ihannoi kommunismiaatetta tai ole äänestänyt kommunisteja koskaan. Eipä tuo aate omalla kohdallani vaikuttanut paidan ostoon vain pelkästään se, että se näyttää kivalta ja positiivista palautetta on tullut ulkopuolisiltakin. Mutta toki tiedostan mielleyhtymät enkä esimerkiksi mene mummolaan juuri se paita päällä.

Tähti on niin vanha ja monimerkityksinen symboli, että on vähän liian suoraa leimata kaikki sen kantajat kommareiksi. Vaikka konnotaatioillahan näissä asioissa pelataan, eipä itsellänikään tulisi heti mieleen hakaristipaitaisen tyypin nähdessäni, että tuo ihminen kantaa vanhaa itämaista auringon symbolia.

Jos nyt jatketaan aiheesta, niin minäkin kyllä ihmettelen Guevara-muotia. Jonkinlainen kommunismin perusteiden opetus sisältyy kyllä peruskoulun ja lukion opetukseen, mutta Guevaran tekojen tunteminen vaatii jo suurempaa vaivannäköä. Epäilen vahvasti, että kaikki Guevara-krääsän omistajat todella tietäisivät, mitä mies on tehnyt aikoinaan.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
CMX:

Onko merkitysten muuttuvaisuus sinulle täysin tuntematon ajatus? Voisiko olla, että Che Guevara -ikonin suosion takana voisi olla jokin muu selitys kuin tietämättömyys?

Acidjam on oikeassa puhuessaan huomion herättämisestä ja sarkasmista. Che Guevara -paita on viesti korkeiden ihanteiden puolesta tänä aikana, jolloin suurilla ideologisilla ihanteilla ei ole kannattajia. Minä tulkitsisin sen hiljaiseksi protestiksi nykymenoa kohtaan tai vitsiksi, CMX kommunismin ihailuksi ja tietämättömyydeksi. Se, kumpi on oikeassa, pitäisi kysyä Che-paidan ostaneilta.

Parhaalla kaverillani on televisionsa päällä Leninin pää, ja se on minusta aivan mahdottoman hauska yhdistelmä. Kommunismin kuolemasta on sen verran aikaa, että me täällä turvallisessa länsimaisessa yhteiskunnassa voimme suhtautua siihen sarkastisesti ja noukkia mukaan valikoituja pyrkimyksiä tiettyjä ihanteita kohti.

Kommunismi ehti kymmenien vuosien aikana olla muutakin kuin aate. Kuvia, retoriikkaa, historiallisia tapahtumia. Ei siihen kaikkeen ole syytä painaa miljoonien uhrien ja kurjuuden leimaa, koska syy-seuraus-suhteet eivät ole yksinkertaiset - kuten täällä on jo moni kirjoittaja todennut.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Matwee

Kohtuullisen karu väite tuo "Aatu oli hyvällä asialla", vaikka se sarkasmin piikkiin meneekin. Mutta mutta, kun nyt tunnut olevan niin varma asiastasi niin kerro miksi sinulla on niin negatiivinen asenne juutalaisia kohtaan? Mielenkiinnosta haluaisin kuulla.

Siksikö että he käyvät aika ajoin lahtaamassa valitsemansa terrosistit/ pistämässä matalaksi muutamat rakennukset?

No voi herranjestas että on muuten hedelmällinen ketju, tässähän pitäisi avata jo omat ketjunsa uskonnosta, jatkosodasta, Che Guevarasta, ja nyt vielä juutalaisvihastakin. :-) Hyvä että juttua riittää.

Mutta siis takaisin topiciin, "miksi Carlos vihaa juutalaisia". (ja tähän taas se hymiö)

Juutalaisiahan on vainottu läpi historian milloin missäkin päin maailmaa, jo ennen Hitleriäkin ja myös sen jälkeen. Tästä voidaan vetää se johtopäätös että tuossa kansassa on jotain sen verran erilaista, mikä herättää närää joissain ihmisissä. Tämä siis faktan puolesta.

Sitten voin todeta että tunnen useammankin juutalaisen, ja he ovat kaikki erittäin miellyttäviä, fiksuja ja menestyviä ihmisiä. Ei kerrassaan mitään huonoa sanottavaa heistä kenestäkään. Ja sitäpaitsi yksi työkaverini on juutalainen nainen, ja hänella on niin kertakaikkiaan jumalaiset daisarit että ei pahalla ihmisellä moisia voi olla.

Noniin, sitten miksi juutalaisista ei (yleisesti) pidetä. Kuten tuossa jo edellä mainitsin edes "Mein Kampf" ei sitä minulle paljastanut, mutta luulen lähtökohdan olevan heidän harrastama "monopolismi" ja sen myötä kateus. Eli tällä hetkellä viihdeteollisuus, tiedotusvälineet ja liikemaailma on pitkälti juutalaisten hallussa, jotka pitävät huolen siitä että näin on myöskin jatkossa. Jos pitää valita johonkin tehtävään pätevä noubadi tai sitten keskiverto juutalainen, valitaan se juutalainen, vain sen takia että hän on juutalainen. Sama pätee pitkälti myös musiikkimaailmassa. Eräs kaverini on ammattiviulisti, ja hänkin totesi että "juutalaisuudesta on suurta apua uralla etenemisessä".

Samalla kuitenkin maailma juutalaisten komennossa tuntuu menestyvän varsin mallikkaasti, eli ilmeisen fiksua kansaa he ovat, joten on selvää että "muu maailma" on heille kateellinen, ja jotkut jopa haluaisivat viedä koko porukan saunan taakse, joku sitä on yrittänytkin.

Ja tämä taas siis yleisestä asenteesta, itsekään en hyväksy tätä heidän omien suosimista, mutta vaikea siitä kyllä on heitä mennä moittimaankaan. Eli niin kauan kuin homma toimii, en valita.

No sitten tähän kysymykseen Israel. Tätäkin on puitu jo gigatolkulla aikaisemminkin, mutta otetaan nyt vielä lyhyesti. Eli Israelhan perustettiin aika tökerösti sinne nykyisille sijoilleen ja tuupattiin palestiinalaiset syrjään kotiseudultaan. Ei ihme jos siinä hiukan jäi jotain hampaankoloon itse kullekin. Sen jälkeen Israel on järjestelmällisesti kertonut palestiinalaisille viimeiset 40 vuotta miten heidän kuuluu olla. Israel on rikkonut YK:n päätöslauselmia kaiken aikaa, mutta ei se kiinnosta jenkkejä tai muuta maailmaa. Tämä on taas tätä että epäkohtiin puututaan silloin kun se on soveliasta.

Nykyisellään Palestiinalla ei ole armeijaa, joten jos he haluavat jotain tehdä "sotiakseen", mitä muuta siinä oikeastaan voi kuin tehdä itsemurhaiskuja. Se taas mitä Israel tekee "vastapalveluksena" tästä kaikille palestiinalaisille, ei ole kovin mukavaa, ja en voi hyväksyä sitä. Kyllä kai niitä terroristeja voi jahdata ilman että lukitsee kaikki sisätiloihin viikkokausiksi. Ja se että jotain 4-vuotiasta tyttöä ammutaan päähän ei mene kyllä meikäläisen jakeluun millään, mutta kai sekin on sitten ihan ok, kun kyseessä kerran on jumalan valittu kansa, heille kaikki on sallittua. Ei sillä kyllä palestiinalaisetkin pommi-iskuissaan ovat lahdanneet naisia ja pieniä lapsia, että aika tasan taitaa puntit mennä tässä.

Israel ajaa silti tässä samaan miinaan kuin jenkit koko ajan. Sen sijaan että kysyttäisiin miksi joku tekee näitä terrori-iskuja, ne koitetaan tukahduttaa. Ja homma menee reisille siinä että vihaa ei voi tukahduttaa, se räjähtää käsiin jossain vaiheessa ihan varmasti. Rauhaa ei taatusti tule ikinä tällä menolla.

Ajatellaan vaikka shampanjapulloa. Siinä on korkki päällä, sisältö on ja pysyy siellä missä sen pitääkin, mutta sisällä on valtava määrä painetta joka vain odottaa tilaisuutta päästä pois. Jos vähän tönäiset pulloa ja otat "sokan" pois, niin se korkkihan lähtee kuin ammuttuna ja sisältö tulee silmille niinä aikoina. Sen sijaan jos sen korkin ottaa pois varovasti, saattaa sisältö hiukan kuohahtaa, mutta ei välttämättä ollenkaan. Vuorokauden kuluttua sisältöä ei saa enää kuohumaan vaikka yrittäisit. Hiukan ontuva vertaus, mutta sama periaate.

Että tässä hiukan ajatuksiani, jos selvensi yhtään?

EDIT: viilausta

Viimeksi muokattu:

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Carlos
No sitten tähän kysymykseen Israel. Tätäkin on puitu jo gigatolkulla aikaisemminkin, mutta otetaan nyt vielä lyhyesti. Eli Israelhan perustettiin aika tökerösti sinne nykyisille sijoilleen ja tuupattiin palestiinalaiset syrjään kotiseudultaan. Ei ihme jos siinä hiukan jäi jotain hampaankoloon itse kullekin. Sen jälkeen Israel on järjestelmällisesti kertonut palestiinalaisille viimeiset 40 vuotta miten heidän kuuluu olla. Israel on rikkonut YK:n päätöslauselmia kaiken aikaa, mutta ei se kiinnosta jenkkejä tai muuta maailmaa. Tämä on taas tätä että epäkohtiin puututaan silloin kun se on soveliasta.

Jos Israel siirrettäisiin vaikka Arizonaan, loppuisiko
Islamilaisten terrori. Eläisikö maailma sitten ilman
muhammetin sotureiden terroria?

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti jake

Nyt varmaan kannattaisi CMX:kin vähän miettiä käsitteitä.

On kommunismia ja kommunismia. Se kommunismi, jota kutsuttiin reaalisosialismiksi, oli sitä mitä harjoitettiin Neuvostoliitossa, Kiinassa ja vaikkapa Pohjois-Koreassa samoin kuin Neuvvostoliiton vasallivaltioissa itäisessä Euroopassa Näissä ideologioissa ei ollut juurikaan tekemistä alkuperäisen Marxin ja Engelsin ihanteen kanssa.

Mutta se ihanne on ollut tavoitteena. Kyllä mielestäni se kertoo jo jotain aatteen utopistisuudesta. No, saahan sitä aina uneksia. Kyllähän pikkulapsetkin varmaan unelmoivat ikuisesta lakritsimaasta, jota johtaa Puuha-Pete.
Jaa, ja ettäkö Marxilaisuus on sitten ajatuksena puhdas ja kaunis? Eikös se ollut Marx, joka käski tehdä vallankumouksen tappamalla kaikki porvarit? Aate haisee yhtä paljon kuin natsismikin. "Me olemme oikeassa ja tapamme kaikki toisinajattelijat".

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti nedomansky

Jos Israel siirrettäisiin vaikka Arizonaan, loppuisiko
Islamilaisten terrori. Eläisikö maailma sitten ilman
muhammetin sotureiden terroria?

Kun jenkit lopettaisivat maailmalla kukkoilunsa, niin todennäköisesti loppuisi. Tuskin ne muhamettilaisetkaan sitä WTC:tä ihan vaan ilkeyttään posauttivat? Vain jenkit ovat riittävän tyhmiä kuvittelemaan näin.

Minulla on silti parempi ajatus. Siirretään Israel Ahvenanmaalle, kutsutaan kaikki mustalaiset kylään ja vedetään tulppa pois. Rauhaa palaa maailmaan, all problems solved, thank you and good night.

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Carlos: Kiitos valaisevasta vastauksesta. Perustelisitko vielä hieman väitettä "Eli tällä hetkellä viihdeteollisuus, tiedotusvälineet ja liikemaailma on pitkälti juutalaisten hallussa"? Onko asia todellain näin?

Juutalaisuudesta tuntuu siis olevan hieman samanlaista hyötyä kuin suomenruotsalaisuudesta tietyissä firmoissa. Mutta näinhän se homma tässä maailmassa pelaa, suhteet määräävät. Eikös tämä ole vähän niinkuin luonnonlaki, eikä se koske pelkästään juutalaisia. Täytyykö siitä sitten olla katkera juuri juutalaisille? Voihan se toimia toisinkinpäin, eli juutalainen saattaa menettää jotain uskontonsa takia, jos vastapuolella on vaikkapa kristitty tai muslimi.

"Eli Israelhan perustettiin aika tökerösti sinne nykyisille sijoilleen ja tuupattiin palestiinalaiset syrjään kotiseudultaan."

Onhan se Siinain erämää (joka sittemmin on muutettu ahkerien juutalaisten toimesta asuttavaan kuntoon) ollut myös juutalaisten asuttamaa seutua kautta historian, että mikä yksinoikeus palestiinalaisilla alueeseen olisi? Tämä on kyllä vaikea kysymys.. ehkä Palestiinalaisten pitäisi saaad se oma valtio. Olisiko se sitten ratkaisu? Epäilen kuitenkin että väkivaltaisuudet tuskin loppuisivat tähän. Palestiinalsiet saisivat vaan paremman mahdollisuuden toteuttaa käytännössä pyhää sotaansa. Edelleen he yrittäisivät ajaa Israelilaiset mereen. Historian saatossa alueella on kyllä valtaa pitävä porukkaa vaihtunut todella tiuhaan, joten on vaikea sanoa kenellä olisi alueeseen historiallinen "oikeus". Vai onko jollain tähän joku hyvä fakta heittaaä? kuka on mielestänne nykyisen Israelin alueen oikeutettu omistaja, vai onko kukaan?

Minä ymmärrän Israelin toimet terroristeja vastaan jollain lailla. Kuvittele tilanne jossa Pohjois-Karjalassa asuisi kiihkomuslimi kansa ja he haluaisivat syöstä suomalaiset mereen. Ainoana taistelu keino heillä olisivat epätoivoiset itsemurhaiskut tavallisen kansa keskuuteen vaikkapa Lappenrannan torilla. Mitä Suomen valtio tekisi kansalaistensa turvallisuuden eteen? Kuuntelisiko se YK:n kauniita korulauseita vai lähettäisikö se Parolasta panssarit Pohjois-Karjalan vastaiselle rajalle?

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Matwee
Perustelisitko vielä hieman väitettä "Eli tällä hetkellä viihdeteollisuus, tiedotusvälineet ja liikemaailma on pitkälti juutalaisten hallussa"? Onko asia todellain näin?

Minulla ei ole tästä laajemmalti heittää faktaa kehiin tähän väliin, mutta asia on todella näin. Jos alkaa tekemään asiasta laajempaa galluppia, valtaosa elokuvayhtiöistä, levy-yhtiöistä, sanomataloista ja isommista liikeyrityksistä on juutalaisten käsissä. En sano tätä mitenkään katkerana, vaan ihan vain totesin että näin on marjat.

Viestin lähetti Matwee

Juutalaisuudesta tuntuu siis olevan hieman samanlaista hyötyä kuin suomenruotsalaisuudesta tietyissä firmoissa.

Juuri näin on marjat, omia suositaan, eikä siitä pääse yli eikä ympäri lajissa kuin lajissa.

Viestin lähetti Matwee

Minä ymmärrän Israelin toimet terroristeja vastaan jollain lailla. Kuvittele tilanne jossa Pohjois-Karjalassa asuisi kiihkomuslimi kansa ja he haluaisivat syöstä suomalaiset mereen. Ainoana taistelu keino heillä olisivat epätoivoiset itsemurhaiskut tavallisen kansa keskuuteen vaikkapa Lappenrannan torilla. Mitä Suomen valtio tekisi kansalaistensa turvallisuuden eteen? Kuuntelisiko se YK:n kauniita korulauseita vai lähettäisikö se Parolasta panssarit Pohjois-Karjalan vastaiselle rajalle?

Tästä on kohtalaisen turha taittaa peistä, kaikilla meillä on oma näkemyksemme tapahtuvasta, ja todennäköisesti aika harva meistä oikeasti tietää mitä siellä tapahtuu, kuka on syyllinen, kuka aloitti, jne. Toivokaamme siis että sielläkin saadaan aikaiseksi rauha edes jollain vuosisadalla. Taas voi vain todeta että maailma olisi paljon yksinkertaisempi paikka ilman näitä kirottuja uskontoja.

Ja mitä Parolan panssareihin tulee, ne tuskin pysyisivät kasassa niin pitkälle. :-)

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Carlos

Minulla ei ole tästä laajemmalti heittää faktaa kehiin tähän väliin, mutta asia on todella näin. Jos alkaa tekemään asiasta laajempaa galluppia, valtaosa elokuvayhtiöistä, levy-yhtiöistä, sanomataloista ja isommista liikeyrityksistä on juutalaisten käsissä. En sano tätä mitenkään katkerana, vaan ihan vain totesin että näin on marjat.

Tämä on muuten ihan totta. Se on varmaan yksi päätekijöistä, miksi jenkit tukevat Israelin armeijaa, että erittäin suuri osa USAn merkittävistä henkilöistä mm. bisnesmaailmassa ovat juutalaisia.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti CMX
Niinpä, niinpä...
On aivan naurettavaa kuinka esimerkiksi niinkin hullun sissijohtajan kuin Che Guevaran imago on romantisoitu nykyään ja muotien perässä kulkevat teinipellet kulkevat kaupungilla punaiset paidat päällä, joita koristaa Chen kuva. Tuskinpa heistä edes kukaan tietää paljonkon ihmisiä Guevara on teloittanut.
Muutenkin nämä kommunistinuoret ihmetyttävät, jotka pitävät joitain punaisia tähti- tai CCCP-paitoja.

Kuten täällä on jo todettu, moni varmaan pitää päällään Che tai punatähtipaitoja protestoidakseen globalisaatiota ja kapitalismin kaikkivoipaa rahanvaltaa, tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että he tuntisivat syvää ideologista yhteenkuuluvaisuutta harjoitettuun reaalisosialismiin. Toisin sanoen, jos kapitalismi ei ole heidän mieleisensä paratiisi niin tuskin kommunismikaan (harjoitetussa muodossa) sitä on.

He haluavat protestoida kapitalismia vastaan pukeutumalla vastakkaisen ideologian "tunnuksiin", tosin nyt hyvin moni pukeutuu niihin vain sen tähden koska se on "coolia" ja paidat ovat - kieltämättä - siistejä. Jos kapitalismin vastakkainen voima olisi natsismi, näkisimme kenties kadulla Aadolf-paitoihin sonnustautunutta nuorisoa.

Toki, sen tunnustan, että Chen merkitystä on romantisoitu melkoisesti mutta eikö näin ole käynyt lähes jokaisen vapaustaistelijan kohdalla, niin idässä kuin lännessä?

Leimaatko ihmiset joilla on kännyn soittoäänenä "Suuri ja mahtava" kommareiksi? Moni pitää, tai piti, sitä soittoäänenä ärsyttääkseen muita, sama pätee osaltaan näihin punatähtipaitoihin tms.

Taidankin seuraavaksi imuttaa itselleni "Suuren ja mahtavan" ja soittaa sitä sitten koko yön.

Ja aivan, natsismi on myöskin paha aate, mutta onneksi edes se ollaan saatu tukahdutettua suurilta osin II maailmansodan jälkeen.

Kuinka määrittelemme pahan?

vlad#16.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy