Jos Suomea missään variaatiossa harkittaisiin keskelle, niin tätä oltaisiin jo harjoituspeleissä todennäköisesti testattu.
Pidän senttereiden hierarkiaa suhteellisen kiveen hakattuna:
Leino
Saarela
Mieho
Vainionpää
Ahopelto
Tarkoitus ei ole olla negatiivinen, mutta tuolla sentterineliköllä on paljon todistettavaa että itse olisin vakuuttunut. Jos vertailaa Ilveksen ylläolevaa sentteriviisikkoa, ennakkoon samoista sijoista taisteleviin joukkueisiin niin Ilves on perässä. Saarela ei ole todistanut vielä mitään miesten tasolla, joten aika painavat odotukset miehen harteille saa laittaa jos joutuu pelaamaan vastustajan kärkijätkiä vastaan kaikkein vaativimmassa roolissa. Toki Saarela voi realisoida odotukset ja pelata huikean tulokaskauden(taitaa olla muutama peli liikaa tulokkaaksi?) tai sitten vastaavasti Ilveksellä voi olla heti kauden alussa sentteripula?
Miehosta ja Vainionpäästä uskon että tiedetään mitä saadaan, vahvaa omanpäänpeliä ja hieman rajallisilla pelinrakentajan taidoilla, joka jarruttaa etteivät välttämättä koskaan nouse sinne hyökkäyspään kapellimestareiksi. Leino täyttää Ruotsalaisen saappaita, en ennakkoon pidä parempana sentterinä, mutta ehdottoman hyvä top 2 sentteriksi. Viimme kaudella Ruotsalainen oli lopulta paikoin aivan liian kuormitettu.
Mitä tulee siihen että Eemeli Suomi ei ole pelannut harjoitusotteluissa sentterinä, niin itse en koe sitä niin selkeänä signaalina että paikka olisi kuitenkaan sementoitu laituriksi. Ilves pelaa yhteensä kuusi harjoitusottelua. Itse koen että Kiven ei vielä tarvitse hakea valmiita ketjusommitelmia, vaan ensinnäkin että näkee oppii tuntemaan uudet pelaajat vahvuuksineen ja heikkouksineen. Toiseksi että pystyy itse ohjeistamaan pelaajilleen haluamansa pelitavan. Eemeli Suomi on Ilveksessä pelaaja jonka ei mielestäni tarvitse varsinaisesti näyttää kykyjään Kivelle miten luonnistuu pelaaminen joko laidassa tai keskellä, se onnistuu Suomelta. Sen sijaan uskon että nimenomaan Ahopelto, Saarela, Ja Ikonen ovat pelaajia joita Kivi varmasti haluaa peluuttaa harjoituskaudella monipuolisesti ja nähdä heitä nimenomaan sentterintontilla joka on joukkueessa ohkaisempi.
Ei mikään joukkue ole kauden alussa "valmis" , vaan kauden alussa painottuu se kuinka nopeasti pelaajat ovat sisäistäneet valmentajan pelintavan. Kauden edetessä haetaan vielä tutkapareja ja hiotaan pelitavan sisällä yksilötaito tappiin niin voisi kuvitella että vuoden vaihteen jälkeen kovat joukkueet alkaa erottumaan. Sen takia en lähtisi Leinoa vielä viemään Rautiaisen ja Suomen väliin, ennen kuin Ruotsalaisen tilanne ratkee. Koska jos Ruotsalainen tulee joukkueeseen, niin en näe muuta paikkaa kuin Suomen ja Rautsin välissä. Tämän jälkeen Leino saisi alkaa harjoittelemaan uusien kavereiden rinnalla, vertaus siihen että olisi mahdollisesti kauden alusta lähtien jo hakenut yhteistä peliä näiden kanssa. Toki jos Ruotsalainen ei tule, niin on aina helppo nostaa pelaaja hieharkassa ylöspäin ja en koe että Leinolla olisi tulevaisuudessa vaikeuksia pelata tai sanotaanko löytää yhteistä säveltä Suomen ja Rautiaisen keskellä.