Saarela sekä Mieho(Myös laiturina) ovat pettäneet senttereinä.
Minua jaksaa hämmästyttää nämä valtaisat odotukset, joita on asetettu näköjään ihan jokaiselle ilvesläiselle tälle kaudelle. Antti Saarela on 18-v ja pelaa ensimmäistä täyttä Liiga-kauttaan vaativalla sentterin paikalla. Ihan oikeastiko joku odotti häneltä merkittävästi parempaa kuin mitä nyt on nähty? Tuntuu, että tässä sekoittuu kaksi asiaa:
a) Antti Saarela ei ole (ainakaan vielä) sillä tasolla kuin mitalisijoja tavoittelen joukkueen kolmossentterin pitäisi olla
b) Saarela ei silti ole mielestäni erityisesti pettänyt vaan pelannut koko lailla sillä tasolla kuin häneltä realistisesti on voitu tässä vaiheessa odottaa
Ilves on lähtenyt erittäin järkevästi hakemaan nuoria ja lupaavia kavereita muualta, kun oma junnuputki ei tällä hetkellä tuota riittävästi laatua. Kaikkia pelaajia ei ole hankittu siinä tarkoituksessa, että he olisivat vielä tällä kaudella sarjan johtavia pelaajia pelipaikallaan vaan ennen kaikkea investointina tuleviin vuosiin. Itse olen tykännyt siitä mitä olen Saarelan kohdalla nähnyt kun asiaa ajattelee tätä kautta pidemmällä perspektiivillä. Mielestäni Saarelan perusominaisuudet riittävät (tulevaisuudessa) laadukkaaksi Liiga-sentteriksi. Viime viikolla Saarela pelasi mielestäni kauden parhaat ottelunsa eli kehityssuuntakin on oikea. Virheitäkin toki vielä tulee, mutta se on täysin ymmärrettävää.
Itsekin olen siis sitä mieltä, että mitä luultavimmin tarvitsemme kevään ratkaisupeleihin Saarelaa kovemman kolmossentterin. Tästä huolimatta en Saarelaa miksikään isoksi pettäjäksi laskisi. Miehon kohdalla kritiikki on paljon paremmin perusteltua, koska hän on huomattavasti vanhempi ja kokeneempi kaveri. Hänen pitäisi hiljalleen lähestyä uransa parhaita pelivuosia. Viime kaudesta ei ainakaan toistaiseksi ole ollut kehitystä havaittavissa.