Noh, kokeillanpa koota jonkinlaista Jyväskylä-levyä, koska väestörekisterin mukaan täällä asun.
- Alkuperäinen: Maski
- Au Pair: Juhlat
- Betoni-Hank: Paljon ois surua mulla
- Elliot: On Your Arms
- Lark Echo: Circus
- Laulurastas: Aika hiljasta
- Miljoonasade: Lelukaupan häät
- Mnem: For Delta Relics
- Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Hiljaista
- The Rollstons: Weekdays Are Schooldays, Weekends Are Mine
- Selkkaus: Tarina vihaisesta työläisnuoresta
- Velvet Nails: Lupasiko joku rakastaa
- Worms: Drown
Niskalaaki ja Miljoonasade ovat noinkin suosituiksi bändeiksi vallan kelpo orkestereja, vaikka jälkimmäinen niistä onkin levyttänyt myös aika hirveitä biisejä. Joka tapauksessa molemmat mukaan itseoikeuteusti ja ilman muuta. Omalla tavallaan hieman molempia muistuttava Betoni-Hank ansaitsee mainion debyyttilevynsä myötä myös osallistumisen.
Alkuperäinen ja Laulurastas edustakoon Rikos-levymerkin bändejä. Enhän minä reggaesta mitään ymmärrä, mutta tuo Laulurastaan biisi on ihan pop-asteikolla mitattunakin todella mainio. Jos muuten joku haluaa eroon bändin Onni-seiskatuumaisesta, niin olen kiinnostunut ostamaan.
The Rollstons on indiekitarapopin saralla kaupungin ehdotonta parhaimmistoa. Ja tuo biisi on yksilönä aivan valioluokkaa.
Selkkauksen työläisnuoribiisi on tekstiltään aivan hulvaton ja sävellyksenäkin likimain tarttuvinta Suomi-hc:ta, mitä olen kuullut. Au Pair edustakoon myös meteliosastoa, kun tuo biisikin kuuluu bändin aggressiivisempaan ohjelmistoon.
Elliot on minun makuuni hivenen valju tapaus, mutta on niillä muutamia kivoja 80-lukulaisia draamapopbiisejä, joten yksi sellainen mahtunee mukaan.
Yhden miehen progebändi Lark Echo on kaikessa kulmikkuudessaan niin riemastuttavan omaehtoinen tapaus, että sopii ilman muuta joukkoon. Ja yksi instrumentaalibiisi piristää kokonaisuutta.
Dark ambientin ja noisen välimaastossa liikkuva Mnem taitaa olla genrensä ainoa levyttänyt edustaja tässä kaupungissa, joten mukaan ilman muuta, vaikka populaarimusiikin turmelemaan makuuni tämän yhden miehen projektin luoma äänimatto onkin ollut vähän vaikeasti avautuvaa.
Velvet Nailsin keväällä ilmestynyt debyyttialbumi lienee Jyväskylän ensimmäinen goottimusiikkia sisältävä pitkäsoitto, ja kun kyseessä on varsin onnistunut, tunnelmaltaan mukavan ahdistava julkaisu, otan yhtyeen riemumielin joukkoon.
Viimeisenä mutta ei missään tapauksessa vähäisimpänä valitsen huuruisen kitarametelin kuningasorkesteri Wormsin loistavan Drown-teoksen. Komeaa jyräystä Bad Seedsin ja Mana Manan hengessä.
Jos olisin tutustunut satunnaisia kuulokuvia paremmin esimerkiksi Rautayrttiin, Vapauskysymykseen, Funeris Nocturnumiin tai Alghazanthiin, niin nekin voisivat olla listalla. Ja sitten on paljon tässäkin ketjussa mainittuja jyväskyläläisbändejä, joihin olen tutustunut, vaikka ei niin väliksi olisi...
Eikös tuo Swallow The Sun ole jostain pohjoisemmasta (Äänekoski/Suolahti?) kotoisin? Ja Lyijykomppania nyt ei ainakaan ole jyväskyläläinen bändi, vaikka yksittäisiä miehistön jäseniä kaupungissa asuikin (ja asuu). Virallinen kotipaikka on aina ollut Haukivuoren Kantala.