Pisin Kääpiö 186cm
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vähän riippuen tuotantosuunnista, osa maatilan töistä voi olla ihan konkreettisestikin paskamaisia. Tietysti nekin on tehtävä, jos leikkiin on lähtenyt. Siksi päätin jo hyvin varhaisessa lapsuudessa, että maahommista en tule ikinä leipääni tienaamaan. Päätös on pitänyt, vaikka yhden tutkinnon olen hankkinut peräti maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnastakin. Mutta nuo mainitsemasi tapaiset vähän ikävämmät työt olivat siinä mielessä tärkeitä kokemuksia, että niitä tekemällä ja muistelemalla opiskelumotivaatiota ei tarvinnut juuri erikseen ruokkia!Tästä olen samaa mieltä. Kaikki aikuisiällä tekemäni työt ovat olleet sekä tehtävänkuvaltaan että palkkaukseltaan todella miellyttäviä, kun verrokkina on eläimen ulosteessa tarpominen ja sen mättäminen kärryyn tai vaikkapa lehmän sarven nupotus vaijerilla leikkaamalla niin että veri lentää. Esimerkiksi joku kaupan kassan homma oli tuollaisen jälkeen ihan naurettavan helppoa rahaa puhumattakaan nykyisistä tietokoneennäpyttelyhommista.
Oma isäukkoni, nyt jo vainaa, oli henkeen ja vereen lihasvoimaan ja hienvuodatukseen luottava pienviljelijä. Tästä johtuen tilalle hankittiin työntekoa helpottavia teknisiä innovaatioita enemmän tai vähemmän viiveellä. Tämä johtui toki myös siitä, että ukko halusi tulla toimeen kohtuullisen pienellä lainarahalla. Kun pienellä tilalla tulotkaan eivät olleet niin valtaisia, niin tulorahoituspainotteisesti ei voinut kovin kummoisesti investoida. Jälkikäteen on helppo sanoa, että hänen olisi ollut järkevää ottaa reilusti enemmän velkarahaa 60- ja 70-luvuilla, kun inflaatio teki velkavivun käytöstä lopulta hyvinkin kannattavaa. Mutta turhanpäiväistä jälkiviisastelua tämä. Lopputulos oli kuitenkin se, että tilalla väännettiin heinää seipäille ja seipäiltä irtoheinänä katon alle vielä silloinkin, kun useimmilla lähiseudun pikkutiloilla käytettiin paalikonetta. Kyllä isäukkokin päätti lopulta hankkia paalikoneen, jotakin 70-luvun loppua se taisi olla. Koulua taisin juuri aloitella tuolloin, joten jonkinlaisia muistikuvia minulle on jäänyt irtoheinän kanssa touhuamisesta.