Aivan loistava aihe.
Kyylä kirjoitti:
Tänään se taas tapahtui. Olin tavanomiasella juoksulenkillä astunut koiranpaskaan ja huomasin sen vasta kotiportailla. Lenkkari haisevassa töhnässä ja samoin ulko-oven matto. Haju lähtee ehkä viiden pesukerran jälkeen ja pestessä haju tarttuu käsiin ja vaatteisiin.
Juu, ja sitten kun se paska vielä syövyttää! Mitä vielä?
Pentukoiramme kun eilen meni ja paskoi ripulipaskansa meidän ylipitkälle verholle. Ressukka kun ei osaa vielä sellaisessa tilanteessa oikein ulos itseään pyytää. Sisäsiisti siis, mutta vatsakipu yllätti.
Lohdutukseksi voin kertoa, että haju lähti paskan kera yhdellä pesukerralla. Sinuna vaihtaisin pesuainetta.
Kyylä kirjoitti:
Mikä kumman oikeus koiranomistajilla on paskattaa koiriaan missä sattuu ja olla keräämättä jätöksiä talteen? Koiran ulkoiluttajat ovat vallanneet monet puistot omaan käyttöönsä antamalla koiriensa kakkailla minne sattuu ja näin saaneet muut käyttäjät pysymään poissa. Tietääkseni kaupunkialueilla koiranomistajilla on velvollisuus kerätä jätökset talteen ja luulisi nyt terveen järjenkin auttavan. Jos kerran otetaan koira, niin huolehditaan sitten jätökset talteen.
Itse en ymmärrä sitä, jos koira paskotetaan keskelle tietä. Tien varsissa on mielestäni tilaa ja jos se jotain häiritsee, niin ei voi mitään. Itse en ole koskaan kerännyt paskoja pussiin enkä tule sitä koskaan tekemäänkään. En tosin paskata koiriani lasten leikkipaikoille tai keskelle kulkuväylää.
Koska vittuilu ja viisastelu on kivaa, kerron urbaanilegendan. Sen voi joku vahvistaa tai kumota. Minun käsittääkseni kun kaupunkien järjestyssäännöt sanovat, että paska pitää korjata, mutta ei kerrota koska se pitää tehdä.
Kyylä kirjoitti:
On turha väittää, että niinhän sitä roskataan muutenkin. Mikään asia ei saa oikeutusta siten, että on olemassa jotakin pahempaa. Sitä paitsi jos pitäisi luokitella roskat pahemmuusjärjestykseen, minun listaltani koiranpaska löytyisi ensimmäisenä. Tyhjä tupakka-aski on vielä helppo kerätä talteen, mutta entäs 20 kiloisen saksanpaimenkoiran paska?
Astu kerran rikottuun lasiin ja tule sitten allekirjoittamaan tämä viimeinen. Vaikka tuossa ylempänä arvosteltiinkin kovin sanoin tätä asennetta, niin siltikin. Tien vierustat ovat niin täynnä kaikkea ihmisen jätöstä, jotka eivät edes maadu, että koiran paska siinä rinnalla on hyvin pientä maatuvana jätteenä.
Se ei toki ole syy sille, miksi en paskaa kerää, mutta ei se siihen kannustakaan. Paska maatuu ja ainakaan minä en ole ikinä keväisin haistanut niiden kasojen haisevan. En edes silloin, kun koiraa ei vielä ollut. Tuoreet kasat saattavat haista, sekin kestää vain hetken.
Jos mieli järkkyy koiranpaskasta näin, olisi mielestäni hyvä hakea elämiseen perspektiiviä.