Koetko tekeväsi tuottavaa työtä?

  • 4 224
  • 35

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllä, jos kahvin juominen ja pullan syöminen lasketaan tuottavaksi työksi.

Toinen selkeä indikaattori työn tuottavuudesta on se, että on aikaa lueskella tai kirjoitella juttuja Jatkoajan palstalle työajalla....jos tuottavuutta mitataan esimerkiksi luettujen tai kirjoitettujen postauksien lukumäärällä työpäivän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kaikki työ, mistä maksetaan palkkaa, ja mitkä tehdään verokortilla, on arvokasta. Tämän äitimuorini aikanaan minulle takoi kaaliin jo kersana. Kaikki tuloveroa maksavat työntekijät ovat tekevät tuottavaa työtä. Tästä syystä minulle ei työnvieroksujille sympatiaa löydy. Ne, jotka ei työntekoon pysty ovat eri asia.

Minun hommani on vain katsoa, että hommat toimii niinkuin niiden pitää toimia, eli firmalle olen noin periaatteessa pelkkä menoerä. Toisaalta, jos tätä ei kukaan firmassa tekisi niin asiakkaat siinä kaikkoisivat alta aikayksikön, joten ehkä tämä sitten on tuottavaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Joo... Taino, neljä työpäivää jäljellä, ei tässä enää samanlaista tahtia hommia tule tehtyä kuin pari kuukautta sitten. Kiinteistöalan taloushallinnon ja tekniikan asiantuntijatehtävissä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@erku , @jussi_j , @dana77 ja muut palstaveljet. Otsikon mukainen kysymys, koetko tekeväsi tuottavaa työtä? Tänään on kovasti ollut puheena tuo yhteiskuntasopimus. Kuten tuonne alkupään viestiini kirjoitin, olisin valmis luopumaan työajan lyhennysvapaista jotka myös pekkaspäivinä tunnetaan. Nuo pekkaspäivät tulivat vuonna -84 kaikille palkansaajille joiden päivittäinen työaika oli 8 tuntia ja viikottainen 40 tuntia. Olin toki jo tuolloin työelämässä mutta en jaksa muistaa mikä oli perusteena noille vapaapäiville. Väittäisin että noilla haluttiin tasata epäsuhtaa julkisen ja yksityisen sektorin lomien välillä mutta en ole varma. Miten sinä koet oman työsi tuottavuuden ja miten sitä voisi parantaa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@erku , @jussi_j , @dana77 ja muut palstaveljet...
Ehdottomasti koen. Tosin olen tössä yrityksessä, joka toimii kotimarkkinoilla, että sikäli ei ihan optimi, jos ajattelee omalla työllään suomen asemaa parantaa. Tokihan teemme firmassa työmme jo nyt tehokkaasti, mutta kuitekin tehostamme sitä koko ajan ja näin tarjoamme kotimarkkinoille pavelua, mitä julkinen toimija tarjoaisi arviolta kolminkertaisella hinnalla, että sikäli hyödytämme suomea. Mitä oman työn tehostamiseen tulee, niin työaikaa ei voi enää pidentää, koska minulla ei ole työaikaa, eli olen aina töissä. Teen jatkuvasti töitä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen sitä, koska haluan tehdä työni kunnolla. Esimieheni ei ole pätkääkään kiinnostunut mitä teen, kunhan tuloksia tulee. Luonnollisesti kouluttaudun ja opiskelen jatkuvasti sekä seuraan alaa aktiivisesti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ehdottomasti koen. Tosin olen tössä yrityksessä, joka toimii kotimarkkinoilla, että sikäli ei ihan optimi, jos ajattelee omalla työllään suomen asemaa parantaa. Tokihan teemme firmassa työmme jo nyt tehokkaasti, mutta kuitekin tehostamme sitä koko ajan ja näin tarjoamme kotimarkkinoille pavelua, mitä julkinen toimija tarjoaisi arviolta kolminkertaisella hinnalla, että sikäli hyödytämme suomea. Mitä oman työn tehostamiseen tulee, niin työaikaa ei voi enää pidentää, koska minulla ei ole työaikaa, eli olen aina töissä. Teen jatkuvasti töitä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen sitä, koska haluan tehdä työni kunnolla. Esimieheni ei ole pätkääkään kiinnostunut mitä teen, kunhan tuloksia tulee. Luonnollisesti kouluttaudun ja opiskelen jatkuvasti sekä seuraan alaa aktiivisesti.

Kiitos vastauksestasi, arvostan kovin. Vaikka toimittekin kotimarkkinoilla aina voi piillä vaara että ulkoa tulee toimija joka tekee työn tehokkaammin. Voisiko olla todennäköinen skenaario?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vastauksestasi, arvostan kovin. Vaikka toimittekin kotimarkkinoilla aina voi piillä vaara että ulkoa tulee toimija joka tekee työn tehokkaammin. Voisiko olla todennäköinen skenaario?
Ei, koska palvelua ei voi siirtää suomesta. Toki ulkomainen omistaja voisi tulla, jolloin osingot valuisivat ulos ja sehän ei olisi valtion kannalta hyvä ollenkaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77 ja muut palstaveljet. Otsikon mukainen kysymys, koetko tekeväsi tuottavaa työtä? Miten sinä koet oman työsi tuottavuuden ja miten sitä voisi parantaa?
Ehdottomasti. Nykyisessä työssäni voin rehellisesti kehua, että tekemämme tuotteet ovat laadukkaita ja edullisia. Laadukkuus sitten puolestaan koostuu useista eri ominaisuuksista kuten virheettömyydestä, käytettävyydestä, kattavista ominaisuuksista, laajennettavuudesta ja ylläpidettävyydestä.

Muistan pari viikkoa sitten kysyneeni ihan vakavissani eräältä työkaveriltani, että kuinka paljon työtä erään tuotteen tuotekehitykseen on käytetty ja tullaan vielä käyttämään ennen kuin se on valmis. Heitin siihen oman arveluni, että 10 miestyövuotta ja sain vastaukseksi, että alle sen. Etukäteen miettimäni jatkokysymys oli, että kuinka paljon vastaavan tuotteen kehittämisessä menisi suurilta kilpailijoiltamme, jotka ovat tuhansien ihmisien pörssiyrityksiä. Heitin siihen arveluni, että yli 100 miestyövuotta ja hieman naurahtaen totesimme, että niin se varmasti olisi.

Jos omaa rooliani ajattelen, niin voin sanoa työni olevan onnistunut silloin kun asiat rullaavat sujuvasti ja työkuorma pysyy tasaisena. Kun viivästyksiä tai päälekkäisyyksiä ei tule, niin kehitys on tehokasta ja lopputulosta syntyy vauhdilla. Tottakai myös oikeiden ihmisten löytäminen oikeisiin tehtäviin on tärkeää huomoiden niin nykyisten aikataulujen ja työmääriä pitämisen, että myös henkilöstön osaamisen kehittymisen tulevaisuutta varten ja henkilöstön viihtyvyyden. Toinen tuottavuuteen oleellisesti liittyvä asia on, että pystyn miettimään (ja asiakkaille myymään) ratkaisuja, jotka pystytään tuotteistamaan eli suomeksi sanottuna tarjoamaan samaa ratkaisua useammalle asiakkaalle. Tällöin työtä ei tarvitse tehdään useampaan kertaan, vaan kerralla saadaan useamman asiakkaan tarpeet täytettyä.

Kun mietti minkälaisiin läpivientiaikoihin nykyään tuotepohjaisilla ratkaisuilla päästään, niin siinä missä 10-15v sitten tietynlaajuisten projektien läpivientiajat olivat helposti 6-12 kk, niin nykyisin samanlaajuiset projektit vedetään 2-3 kuukaudessa.

Tuottavuutta voitaisin tietyillä keinoilla entisestäänkin parantaa, mutta nämä ovat niin työjuttuja, etten ole erityisen kiinnostunut niistä keskustelupalstoilla omalla ajallani huvin vuoksi juttelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo pekkaspäivät tulivat vuonna -84 kaikille palkansaajille joiden päivittäinen työaika oli 8 tuntia ja viikottainen 40 tuntia. Olin toki jo tuolloin työelämässä mutta en jaksa muistaa mikä oli perusteena noille vapaapäiville.
Tuo on ihan vaan vaihtoehtoinen tapa toteuttaa työajan lyhennys. Eli joko 7,5 tuntia/päivä tai sitten 8 tuntia/päivä ja 100 tuntia lyhennysvapaita vuodessa. Nimi pekkaspäivät tuli Matti Pekkaselta, joka oli noista silloin aikanaan vääntämässä tupo neuvotteluissa. Pekkaspäivät sopii hyvin aloille, jossa työtilanne vaihtelee vuoden mittaan. Työläämpinä aikoina tehdään pidempää päivää ja hiljaisempina voi pitää pekkasia.

Itse otsikon kysymykseen. Teen tuottavaa työtä ihan asian varsinaisessa merkityksessä. Ostamme halvalla raaka-aineita, teemme niistä tuotteen ja myymme sen kohtuullisella voitolla eteenpäin. Meillä on käytössä pekkaspäivät. Pekkaspäivien poisto ei lisäisi juurikaan tuottavuutta. Kaikki työ meillä on tilauspohjaista. Asiakas tilaa ja me tehdään. Tekemämme työkalut ovat yksilöllisiä ja niitä ei siis voi tehdä varastoon odottelemaan. Pidempi työpäivä ei lisää tilauksia, joten tuottavuuteen työajan pidennys ei tuo hyötyä.

Työtä olemme kyllä onnistuneet tehostamaan vuosien aikana mm konehankinnoilla ja työmenetelmiä kehittämällä. Käytännössä tuo on tarkoittanut työpaikkojen vähennystä. Paljon pienemmällä porukalla tehdään nykyään enemmän tuotteita, kuin 20 vuotta sitten. Työn tuottavuuden lisääminen vaikkapa tämän hallituskauden aikana vaatisi juuri tällä hetkellä yleistä talouden piristymistä. Kun kansantalous on kunnossa, niin meillä on enemmän hommia. Tällä hetkellä osa koneista pyörii vajaateholla ja nykyisellä porukalla voitaisiin tehdä enemmänkin, jos vain tilauksia olisi enemmän. Voittoa tehdään kyllä nytkin, mutta ei kovin paljoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
@erku , @jussi_j , @dana77 ja muut palstaveljet. Otsikon mukainen kysymys, koetko tekeväsi tuottavaa työtä? Tänään on kovasti ollut puheena tuo yhteiskuntasopimus. Kuten tuonne alkupään viestiini kirjoitin, olisin valmis luopumaan työajan lyhennysvapaista jotka myös pekkaspäivinä tunnetaan. Nuo pekkaspäivät tulivat vuonna -84 kaikille palkansaajille joiden päivittäinen työaika oli 8 tuntia ja viikottainen 40 tuntia. Olin toki jo tuolloin työelämässä mutta en jaksa muistaa mikä oli perusteena noille vapaapäiville. Väittäisin että noilla haluttiin tasata epäsuhtaa julkisen ja yksityisen sektorin lomien välillä mutta en ole varma. Miten sinä koet oman työsi tuottavuuden ja miten sitä voisi parantaa?

Tuotan kunnossapitopalvelua erittäin kriittisessä positiossa (energiantuotanto). Tunnen tekeväni erittäin "tuottavaa" työtä, tai kääntäen, kun tekee hommansa kunnolla, niin tietyt toiminnot menevät eteenpäin. Kunnossapitohan ei varsinaisesti tuota mitään sinne viivan alle, mutta toimimattomuus alkaa maksaa välittömästi.
Pekkasista en luopuisi, koska nykyisinkin viikkotyöaikani on 45 tuntia, eli olen työpaikalla joka päivä 9 tuntia, josta 1 tunti on ruokatunti l. ilmainen päivystys firmalle.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Anssi #5 # ,meillä on vähän sama juttu eli tilauskanta vaihtelee sesonkien ja suhdanteiden mukaan joten pekkaspäivien poistosta firma ei juuri hyötyisi. Meidän alalla tuottavuutta lisää nimenomaan uusiin nopeampiin ja energiatehokkaampiin koneisiin investoiminen. Jonkinlaiset kannustimet palkkauksessa saattaisivat nostaa hetkellisesti työn tehokkuutta mutta vain hetkellisesti. Meidän tuotteemme käyvät oikein hyvin kaupaksi tälläkin työn hinnalla mutta se mikä syö firman katetta tällä hetkellä on raaka-aineen korkea hinta. Eikä nousulle näy loppua vaikka raakaöljyn hinta onkin nyt alhaalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös