Kodinkoneketju

  • 38 624
  • 241

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kysyn nyt kuitenkin, että onko kellään hajua, mitä kodinkonekorjaajan käynti ja mahdollinen operointi poistopumpun vaihdon kera voisi kustantaa?

Pk-seudulla oli syksyllä 120 e, että tulee edes paikalla. Vian etsintä otti alle 2 min (tiesi missä tod. näk. vika) ja varaosan tilaukseen meni n. 15 min, jonka vaihdoin sitten itse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jees, jotain tuollaista vähän ounastelinkin - paikanpäälle satkun, osa ja työ vähintään toinen. Eli tsekkaan nuo vakiopaikat tukoksille ja jos ei pelitä, tilaan uuden. Varmistin kulut asennukselle ja vanhan poisviennille, ja koska jäävät alle satkuun, on se ihan ok kustannus hissittömän kerrostalon tapauksessa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jees, jotain tuollaista vähän ounastelinkin - paikanpäälle satkun, osa ja työ vähintään toinen. Eli tsekkaan nuo vakiopaikat tukoksille ja jos ei pelitä, tilaan uuden. Varmistin kulut asennukselle ja vanhan poisviennille, ja koska jäävät alle satkuun, on se ihan ok kustannus hissittömän kerrostalon tapauksessa.
Kun meidän Mielen astianpesukone hajosi, tilasin Mieleltä korjaajan sitä vilkaisemaan. Oli sillä tavalla rikki, että ei kannattanut korjata. Miele ei veloittanut käynnistä mitään sillä ehdolla, että hajonneen koneen tilalle ostetaan Mielen kone.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin irroittamassa letkut ja sähköt, ja kyllähän siellä jossain tukos oli. Ei vain auennut riittävän nopeasti, joten siinä jonkin aikaa jo tapeltuani roskiskaapin veto-oven irrotuksen kanssa en jaksanut alkaa arpoa yhtään enempää. Sopivasti tietenkin haluamani tiskari oli myyty loppuun, joten otin jonkin ovh 299 ruoskan 199 tarjouksesta asennuksen kanssa ja mennään sillä niin pitkään kuin kestää. Siihen sitten vielä säädöt vuokralaisen aikataulujen ja kotiinkuljetuksen kanssa, niin kuluihan se päivä näinkin. Ei oo heleppoo!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysymys vielä edelliseen tarinaan liittyen, kun erinäisten vaiheiden jälkeen päädyin itse asentamaan koneen. Itse prosessi meni ok, mutta tajusin siinä vasta koneen purettuani, että siinä ei ole aquastopia. Kuinka oleellinen tuo kokonaisuudessaan on? Eikö pointti ole lähinnä siinä, että koneen käynnissäolon aikana tapahtuva vedensyöttö katkeaa vahingon sattuessa, mutta onko sillä vaikutusta virran ollessa pois päältä?
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kysymys vielä edelliseen tarinaan liittyen, kun erinäisten vaiheiden jälkeen päädyin itse asentamaan koneen. Itse prosessi meni ok, mutta tajusin siinä vasta koneen purettuani, että siinä ei ole aquastopia. Kuinka oleellinen tuo kokonaisuudessaan on? Eikö pointti ole lähinnä siinä, että koneen käynnissäolon aikana tapahtuva vedensyöttö katkeaa vahingon sattuessa, mutta onko sillä vaikutusta virran ollessa pois päältä?

AquaStop on kyllä vesivahinkojen välttämiseen tuloletkun ja koneen välillä ilmeisen tehokas keksintö. AquaStop-tuloletkussa se mötikkä, joka tulee ensimmäisenä kiinni vesiliitäntään, sisältää magneettiventtiliin, joka aukea silloin kun kone haluaa vettä. Koneen ollessa virraton venttiili on kiinni ja vettä ei pääse tuloletkuun, myös tuloletkun vikaantuessa eli jos vettä pääsee sisemmän letkun ulkopuolelle vedensyöttö lakkaa.

Astianpesukoneen poistoputkihan taitaa kuitenkin olla se suurin vesivahinkoriskitekijä ja siihenhän tuo AquaStop ei ainakaan minun ymmärrykseni mukaan vaikuta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@sampio @BigJay
Minä olen kuvitellut, että AquaStopilla tarkoitetaan sitä mekanismia, jossa kone lakkaa veden ottamisen, jos koneen pohjalla oleva styrox-uimuri nousee pohjalle päässeen veden takia ja koskettaa ilmaisinta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
AquaStop on nimenomaan syöttövesiletkussa oleva venttiilimötikkä. Sen tarkoituksena on estää vesivahingot. Halpa ja hyvä keino siihen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, eli hyvä olla, mutta jos ei ole, niin näköjään homma toimii ilmankin - vilkaisin huvikseni oman apk:n tuloveden liitintä, eikä meilläkään näköjään aquastopia ole. Kohta kolme vuotta asusteltu tässä ilman tietoa tuosta, joten enpä ala ottaa paineita jatkossakaan. Kone on käynnissä vain päiväaikaan ja kotonaollessamme pelkän paloturvallisuudenkin vuoksi, joten mennään samalla myös vuokra-asunnossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja kyllä kai porukka kuitenkin pesukoneen vesihanan sulkee aina pesun jälkeen?

Poistoletkut voi olla kyllä ihan surkeita, kokemusta on. Kun se poispumpatessaan vielä vähän liikahtaa, niin voi parissa vuodessa jo väsyä tai nirhautua rikki. Jopa muuten laadukkaassa Askon koneessa oli selvästi ohkaisempi poistoletku kuin laadukas tarvikeletku, niissäkin on eroja. Ei vettä toki mahdottomia määriä tuosta tule (ja vain koneen käydessä) ja siksihän on se vuodonilmaisukaukalo koneen alla. Meikäläisellä on nykyään myös sellainen palovaroittimen näköinen kosteushälytin allaskaapin alla ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä on keittiön hanassa patterikäyttöinen painike, joka sulkee hanan 4 tunnin (?) jälkeen. Tosin eräästä syystä, kun piti pesukoneen tulovesiletku irrottaa, niin totesimme, että se venttiili olikin jämähtänyt auki eli paine oli koko ajan päällä. Nyt nappia painaessa kuuluu selkeä napsahdus, kun venttiilin avautuessa letkuun syntyy paine. Takuuseen meni venttiili.
 

Veijari

Jäsen
Noin kuukausi sitten hajosi keittiön erillisuuni kipinöiden kera. Tuossa vaiheessa ajattelin, että kylläpä on muuten pyykinpesukone ja kuivausrumpu hyvin kestäneet, lähes teini-ikäisiä ovat jo.

Tänään sitten pyykinpesukone piti ihmeellisen kiljauksen, rummun pyöriminen loppui ja aika kitkerä savun haju täytti kodinhoitohuoneen.

Lapsiperheessä kun ollaan niin korjaustoimenpiteet pitää olla suht ripeät. Vaihtoehtoja siis tasan yksi - uusi pesukone. Samalla ajattelin uusia koko pesutornin, eli kuivausrumpu samalla vaikkei varsinaista vikaa olekaan - vielä.
Budjetti voisi hela hoidolle olla 3k€, ehkä neljäkin, jos Miele. Mitään pesuohjelman päättymisen serenadeja en voi sietää (esim. appiukon LG on tällainen), rumpu väh 9kg, laadukas ja hiljainen laite. Onko noissa nykyään jotain must-ominaisuuksia joiden mukaan malleja kannattaa kartoittaa, esim automaattinen pesuaineannostelija, mitä muuta?
 

Veijari

Jäsen
Huoli ohi. Verkkokaupan myymälä olikin avoinna näin pyhänä ja kävin tilaamassa Boschin Home Professional mallin pesutornin, joka oli tarjouksessa. Toivottavasti on myös laadukas, ainakin hinta siihen viittaisi (karvan alle 3k€:n paketti).
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Veijari
Uskon, että teit hyvän valinnan. Itse uusin pesukoneen vuodenvaihteessa edulliseen Mieleen. Edellinen oli LG, jonka loppumelodiaa itse asiassa vähän jäin kaipaamaan. Siihen vähän tottui, että kone ilmoittaa kun pyykit on pesty. Toki tämä Miele on laatuvaikutelmaltaan aika lailla toisesta maailmasta. Ei hypi eikä liiku lingotessa, ja pesutulos on moitteeton.

Vähän kalliimmissa Mieleissä olisi ollut joku QuickPowerWash, joka olisi voinut olla ihan hyvä. Nyt 60 asteen pesut kestää nopeimmillaan noin 1,5 tuntia. 40 asteen pesuohjelmia löytyy kyllä hyvin, jopa 20 minuutin pikaohjelmaan asti. Veikkaan kyllä, että tuon hintaluokan Boschissa on pesuohjelmia joka tarpeeseen.
 

Odie

Jäsen
Hox kaikki kodinkonemyyjät, imuri-onanoijat ja muut friikit. Hakusessa olisi tehokas, mutta mahdollisimman hiljainen imuri. Dysonin vehkeet on tehokkaiksi todettu, mutta suihkuturbiinin äänimaailmaa ei jaksa. Onko keksitty hiljaista suhisijaa, jonka siivousjälki miellyttää?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hox kaikki kodinkonemyyjät, imuri-onanoijat ja muut friikit. Hakusessa olisi tehokas, mutta mahdollisimman hiljainen imuri. Dysonin vehkeet on tehokkaiksi todettu, mutta suihkuturbiinin äänimaailmaa ei jaksa. Onko keksitty hiljaista suhisijaa, jonka siivousjälki miellyttää?
Meillä joku parinsadan Electrolux Ultrasilencer ja onhan se hämmästyttävän hiljainen. Imutehoa on vähintään riittävästi. Eluxin suulake jakaa mielipiteitä, mutta ei se tässä ihan niin klohno ole kuin pahimmissa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä joku parinsadan Electrolux Ultrasilencer ja onhan se hämmästyttävän hiljainen. Imutehoa on vähintään riittävästi. Eluxin suulake jakaa mielipiteitä, mutta ei se tässä ihan niin klohno ole kuin pahimmissa.
Sama vika. Ja käynnistys sekä tehonsäätö siinä imuletkun varressa on kyllä verraton keksintö. Aiemmin tunnisti kyllä automaattisesti esim. Maton, jolloin laski itsekseen imutehoa. Lienee ominaisuus mennyt nyttemmin rikki. Ensimmäisiä kertoja käyttäessäni imurin ollessa täydellä imuteholla, joutui oikein kokeilemaan, että onko täysillä, kun imurista lähti niin hiljianen ääni.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun usean Electrolux-kodinkoneen kokemuksella kyseinen merkki nimenomaan keskittyy fantsuihin ominaisuuksiin, kestävyys on toissijainen seikka. Meidän viiden hengen perheessä kestävyys on aika oleellinen asia, siksipä yhtäkään Electroluxia ei tässä taloudessa enää ole. (Parinkympin kahvinkeitintä en laske, keittää muuten helvetin hyvää kahvia!) Imurin osalta voi tästä ketjusta kaivaa mun kokemuksen Electroluxista.

Summa summarum, jos kulutus on vähäisempää voi nuo Electroluxitkin varmaan olla ihan jees. Itse vältän sitä ja kaikkia sen sisarmerkkejä. Pahoittelen jumittunutta levyä. (hymiö)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Odie

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Mun usean Electrolux-kodinkoneen kokemuksella kyseinen merkki nimenomaan keskittyy fantsuihin ominaisuuksiin, kestävyys on toissijainen seikka. Meidän viiden hengen perheessä kestävyys on aika oleellinen asia, siksipä yhtäkään Electroluxia ei tässä taloudessa enää ole. (Parinkympin kahvinkeitintä en laske, keittää muuten helvetin hyvää kahvia!) Imurin osalta voi tästä ketjusta kaivaa mun kokemuksen Electroluxista.

Summa summarum, jos kulutus on vähäisempää voi nuo Electroluxitkin varmaan olla ihan jees. Itse vältän sitä ja kaikkia sen sisarmerkkejä. Pahoittelen jumittunutta levyä. (hymiö)

En ole lainkaan eri mieltä ko merkistä mitä tulee suurempiin kodinkoneisiin. Yhtään laitetta ei niillä merkeillä keittiöön enää tule. Mutta, täytyy myös antaa ääni Electroluxin imureille. Kokemusta sekä käytttäjänä että myyjänä.

edit: tämä lausunto koskee hintaluokkaa 150€->. Halvempiin en koskisi lainkaan. En kyllä muiltakaan merkeiltä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Jääkaappipakastin. Peruskäyttöön, en tarvitse mitään viimeisintä huutoa olevia toimintoja. Luotettavuus ja hiljaisuus tärkeitä ominaisuuksia.

Aikaisempia kokemuksia Whirlpoolista ja ei kyllä vakuuta. Electrolux vissiin samaa konsernia? Onko mitään eroa esim. Boschin ja Siemensin välillä? LG ja Samsunginkin näitä tekee mutta näistä luin jotain että pitävät sirittävää ääntä tjsp?

Miele lienee hyvä valinta kaikissa kodinkoneissa mutta lompakko ei oikein tykkää.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Jääkaappipakastin. Peruskäyttöön, en tarvitse mitään viimeisintä huutoa olevia toimintoja. Luotettavuus ja hiljaisuus tärkeitä ominaisuuksia.

Aikaisempia kokemuksia Whirlpoolista ja ei kyllä vakuuta. Electrolux vissiin samaa konsernia? Onko mitään eroa esim. Boschin ja Siemensin välillä? LG ja Samsunginkin näitä tekee mutta näistä luin jotain että pitävät sirittävää ääntä tjsp?

Miele lienee hyvä valinta kaikissa kodinkoneissa mutta lompakko ei oikein tykkää.

Ei ole Whirlpool (amerikkalainen) ja Electrolux (ruotsalainen) samaa firmaa, molemmat on omillaan megayhtiöitä joilla on monia eri brändejä. Whirlpoolia ovat esim Hotpoint, Indesit, KitchenAid. Electroluxia taas AEG, Rosenlew ja Zanussi. Bosch ja Siemens taas ovat saman saksalaisyhtiön (BSH) kaksi tuotemerkkiä...
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jääkaappipakastin. Peruskäyttöön, en tarvitse mitään viimeisintä huutoa olevia toimintoja. Luotettavuus ja hiljaisuus tärkeitä ominaisuuksia.

Aikaisempia kokemuksia Whirlpoolista ja ei kyllä vakuuta. Electrolux vissiin samaa konsernia? Onko mitään eroa esim. Boschin ja Siemensin välillä? LG ja Samsunginkin näitä tekee mutta näistä luin jotain että pitävät sirittävää ääntä tjsp?

Miele lienee hyvä valinta kaikissa kodinkoneissa mutta lompakko ei oikein tykkää.

Viime vuonna tuli uusittua omat kylmälaitteet, joten silloiset havainnot ovat suht tuoreessa muistissa vielä. Meillä tosin on erilliset jääkaappi ja pakastin, mutta ei kai sillä niin kovin suurta eroa ole.

Whirlpool ei ole Electroluxin brändi, mutta sen perusteella mitä olen kuullut, on kyllä ainakin nykyisin samaa tasoa kuin Electroluxin brändit. Eli jättäisin ostamatta.

Bosch ja Siemens on keskenään samaa tavaraa. LG ja Samsung on ihan jees. Gigantti ainakin viime vuonna myi suht aggressiivisesti Samsungia, oletettavasti hyvät provikat. Ei silti, molemmat korelaiset näytti ihan hyviltä.

Itse päädyin Mielen laitteisiin. Itse asiassa kylmälaitteissa Miele = Liebherr, mikä ei toki ole ollenkaan huono asia. Hemmetin tyytyväinen olen ollut, varsinkin jääkaappiin, jollaiseksi tuli valittua pykälää parempi laite 0-tilalaatikoineen jne. Oli näillä toki hintaakin hieman enemmän kuin monella muulla.

Jos Miele ei sovi budjettiin, katsoisin itse seuraavaksi Boschia tai Siemensiä. Korealaiset sitten kolmantena. Äänimaailma on todennäköisesti uudessa laitteessa joka tapauksessa hieman erilainen kuin vanhassa. Ensinnäkin jääkaapeissa taitaa jo poikkeuksetta olla lämpötilaa tasaava puhallin, joka hurisee kompressorin ollessa käynnissä. Pakastimet taas ovat lähes kaikki no frost -mallisia, mikä tuo omanlaisensa äänimaailman. Itseäni ei ainakaan ole sirinät ja suhinat häirinneet ollenkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
EI jumalauta. Kuten ketjuun aiemmin polleana kirjoitinkin, hankin jokin aika sitten AEG:n kuivaavan pesukoneen:

Järki lähtee kun pesuohjelman kesto ei pidä paikkaansa, ei lähellekään. Eli vaikka laittaisin koneeseen yhdet valmiiksi puhtaat sukat ja kone niiden painon tunnistaa (minimi 0,5kg), niin 90min ohjelma kestää kuitenkin vittu kolme tuntia. Jos laitan vaikka 2kg pyykkiä rumpuun ja koneen sitten vasta päälle niin näytössä lukee 10kg (ts painontunnistus ei käytössä), mutta 120min ohjelma kestää silti saatana kuusi tuntia.

Onko täällä muilla AEG:n tai sisarmerkkien (Electrolux) pyykkäreitä? Saako tuon jotenkin kierrettyä niin että 90min ohjelma oikeasti kestäisi sen 90min. Toisin sanoen, enkö vaan osaa?

Olen tästä lähetellyt useammankin viestin AEG:n sivujen kautta, mutta en ikinä mitään vastausta ole saanut. Ei millään kiinnostaisi lähteä mihinkään Poweriin tätä selittämään ja sitten ottaa kotiin jotain huoltomiestä kolmeksi tunniksi seisomaan koneen viereen, ja roudaamaan konetta sitten aika helvetin hankalaa reittiä pois, ja tuomaan samanlaista rakkinetta tilalle, ja sama rumba uudestaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös