@Frankie , voidaan ehdottomasti laittaa konsulttitoimisto pystyyn. Sinä johdat edestä, eli olet isopomo ja mä siivoan sitten sotkut ja sammutan tulipalot. Sinä saat kehut, mutta kaikki tietää, kuka laivaa oikeasti liidaa :D.
Ansiokasta pohdintaa sinultakin. Mutta kuten varmasti muistat, mä olen vuosikausia arvostellut HIFK:ta nimenomaan toimiston osalta varsin voimakkainkin sanankääntein. Avaan sanaisen arkkuni silloin, kun koen siihen olevan aihetta. Just nyt akuuttia tarvetta ei suuremmin ole. Siellä on tietyt samat asiat taustalla, joihin toivoisin muutosta, mutta tietääkseni tällä hetkellä ei ole mitään sellaista, mistä pitäisi seuran taustojen suhteen olla erityisen huolissaan.
Mä olen päästänyt irti jo ajat sitten HIFK:n menneisyydestä, koska sen miettiminen ei johda mihinkään. Alkaa vain vituttaa, miten paljon resursseja on hukattu. Mutta se ei ole nykyisten toimijoiden vika eikä vastuulla, joten en jaksa hakemalla hakea jotain vittuuntumisen aihetta. Peliesityksissä on riittävästi. On ihan päivänselvää, että HIFK:n menneisyydessä on tehty surkeita ja vieläkin surkeampia päätöksiä, mutta niille ei enää voi mitään. Ne eivät historiasta mihinkään poistu, mutta en koe hedelmällisenä velloa niissä.
Olen sitä mieltä, että läpinäkyvyyttä tarvitaan enemmän. Ja nimenomaan Oy:n suurimman osakkeenomistajan, eli Ry:n osalta. Mun mielestäni olisi erinomainen idea, että osa Ry:n osakkeista myytäisiin yhteisölle, eli käytännössä kannattajille. Muuten en osaa Ry:n toiminnasta hirveästi kertoa, koska mitään tietoa ei mistään löydy. Se on sinänsä upea arvo, että omista pidetään huolta ja se on mulle vahvasti osa HIFKlaisuutta. Pidän hyvänä asiana sitä, että entiset pelaajat haluavat olla uran päättymisen jälkeenkin osana yhteisöä. Itse vain toivoisin, ettei kenellekään annettaisi mitään elinikäisiä mandaatteja, vaan paikkoja kierrätettäisiin. Näkemykset ja maailmankatsomus jäävät kovin yksipuolisiksi, jos asioita tarkastelee vain omasta kuplastaan. Ja jokaisen yhteisön pitää pysyä ajan hermolla ja olla valmis muutoksiin, jos sellaiseen on tarvetta. Se, mikä toimi 70-luvulla, ei välttämättä sellaisenaan toimi enää 2020-luvulla. Mutta sekin on sanottava, että uskon tilanteen myös muuttuvan ns. luonnollisen poistuman kautta, sillä Nybondas on oikeastaan enää ainoa henkilö, joka on ollut HIFK:ssa vuosikymmeniä isossa roolissa. Hänen jälkeensä ei taida samanlaisia reliikkejä enää olla? Ei tässä auta muu kuin toivoa, että toiminnasta tulee läpinäkyvämpää eikä samoja menneisyyden virheitä toisteta.
Ymmärrän (tavallaan) senkin, että Peltosen jatkosopparia eivät kaikki purematta niele. Musta on silti todella alentavaa puhua jostain suojatyöpaikoista. En usko sekuntiakaan, että Peltosen kohdalla on sellaisesta kysymys, vaikka hänellä vankka HIFK-tausta onkin. Salmelaisen asian olen käynyt miljoonaan kertaan läpi enkä jaksa palata enää siihen. Itse koen, että Ville Peltonen on tulevaisuuden suuri suomalainen valmentajanimi ja mielestäni on ihan ymmärrettävää, että HIFK haluaa olla se paikka, missä Ville sellaiseksi kasvaa. Nämä puheet suojatyöpaikoista ja muista nostavat aina päätään, kun HIFK:n peli ei kulje ja täällä jotenkin sokeasti uskotaan, että kaikki olisi automaattisesti aivan helvetin paljon paremmin, jos täällä olisi Tapola tai Grönborg tai vaikka Karri Kivi. Se on vähän sellainen rinnakkaistodellisuus. Voi olla, että kaikki olisi paremmin, mutta voi olla, että meillä olisi ihan sama tilanne tai kaikki voisi mennä jopa päin persettä.
Voidaan hyvin laittaa joku veto taas pystyyn. Mä en ole huudellut finaalipaikan perään kovaa edes kesällä, vaikka kyllähän se tietenkin tuolla jengillä on tavoite. Mulle minimitavoite on aina välierät ja peli kertoo sitten loput. En tässä vaiheessa ole valmis lyömään vetoa finaalipaikan puolesta, koska tarvitsen vielä aikaa katsoa joukkueen tilannetta. Jos nyt pitää lyödä joku veto, voin lyödä vetoa siitä, että HIFK on välierissä. Siirtorajan umpeuduttua voin mahdollisesti vielä korottaa panosta, mutta vielä en ole siihen halukas. Viime kausi opetti itselleni, että luotan omaan intuitiooni ja nyt mulla pyörii päässä muutama kysymysmerkki, mutta nekin koskevat ennemminkin yksittäisiä pelaajia kuin isoa kuvaa. Näiden yksittäisten pelaajien merkitys on kuitenkin suuri ja odotan huomattavasti enemmän kuin mitä nyt ollaan saatu. Peli ei missään nimessä ole valmista vielä, mutta en sitä ole odottanutkaan. Mä en myöskään osannut odottaa pelkkää korkealentoa, vaikka nimilistan perusteella moni muu on sellaista odottanutkin. Kokemus on opettanut, että kovin harvoin HIFK:ssa mikään menee käsikirjoituksen mukaan, joten olen osannut valmistautua siihen. Ja se on varmaan kannattanut, sillä olen edelleen varsin rauhallisin mielin.
@Metukka , keitä ovat nämä
objektiiviset asiantuntijat? Ja millä perusteilla objektiivisuus on todennettu, kuka sen on tehnyt ja miten?
Mun mielestäni on aika raflaavasti väitetty, ettei yksikään toinen seura olisi Peltosta palkannut. Onko siis jossain tehty seurojen päättäville tahoille joku
"Oletteko halukkaita palkkaamaan Ville Peltosen edustusjoukkueenne päävalmentajaksi?"- kysely ja kaikki muut 14 Liiga-seuraa ovat vastanneet kieltävästi? Onko esitetty lisäkysymyksiä? Vai onko tämä vain joidenkin yksittäisten henkilöiden oma mielipide?