Klubilla – asiaa Ligaföreningen HIFK r.f.:stä ja Idrottsföreningen Kamraterna, Helsingfors rf.:stä

  • 12 044
  • 63

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onkohan niillä reinot jalassa töpsöttävillä foreningen porukoilla minkäänlaista käryä siitä, kuinka vaarallisilla vesillä nyt liikutaan. Jos paljon peruskannattajia B-päädystä ja muualtakin jättää kausarin, niin kovin helppoa ei välttämättä olekaan se takaisin saaminen sitten.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Onkohan niillä reinot jalassa töpsöttävillä foreningen porukoilla minkäänlaista käryä siitä, kuinka vaarallisilla vesillä nyt liikutaan. Jos paljon peruskannattajia B-päädystä ja muualtakin jättää kausarin, niin kovin helppoa ei välttämättä olekaan se takaisin saaminen sitten.

No siinä vaiheessa kun ei sikarit ja konjakit ole enään pöydässä valmiina niin alkaa ehkä, iso ehkä, tutisemaan.
Kai siellä joku varakassa on millä sätkii puolisen vuotta.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Millä tavalla Ligaföreningen HIFK r.f hallituksen voi saada hajoitettua ja viriilimpää visionääriä kehiin? Vai onko ainoa poistumisretriitti kun luonto korjaa omansa?
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Nimekkäimmät dinot ovat siirtyneet vanhainkotiin, mutta kyllä sieltä löytyy edelleen Marttista ja Tuohimaata, jotka ovat olleet mukana jo pitkään ja edesauttaneet vahvasti tämän seuran surullista urheilullista menestystä vuosikymmeniä. Karavaanari myös sieltä löytyy, kun hoiti UTJ pestinsä sen verran menestyksekkäästi, että IFKssa normaali jatkumo on ylennys. Salmelainen ja Peltonen myös varmasti löytävät yhdistyksestä itselleen suojatyöpaikat, kun aikanaan pestataan seuraavat TET- harjoittelijat heidän paikoilleen.

Markus Ånasin erinomaisesta kirjasta voi hyvin tulkita, että ne nämä seuran pelastajat, joille nostan hattua suuresti, olivat täysin käsin valittuja eli ei varmasti päästetty sellaisia tahoja omistajiksi, joilla olisi voinut olla halua ravistella seuran rakenteita isosti. IFK on siinäkin mielessä erityinen seura, että sen sidosryhmistä löytyy erittäin paljon syvätaskuista porukkaa, jolloin on varaa valita.

Ånäsin Ikuisesti sinun -kirjaan oli kaivettu tuorein ja aika lailla täydellinen yhdistyksen jäsenkunta, mikä on 2015-vuodelta yhä käsittääkseni viimeisin tieto, ketä siihen yhdistykseen kuuluu.

Kirjassa Heino ja Moberg molemmat olivat sitä mieltä, että jossain vaiheessa pitää kutsua nuorempiakin mukaan. Jos pitäisi arvata, niin sellaista on tehty, ja nimiä voisivat olla Björnberg, Kuhta, Peltonen, Valtanen, Everi, Saku Tuominen, Aku Vikström -akselilta arvauksena. Ainakin aiemmin se on koostunut tuolla lailla vanhoista pelaajista ja toimihenkilöistä sekä tunnetuista hengaajista.

Mun mielestä - vaikka siihen mitäänv elvollisuutta ei olekaan - olisi kohtuullista, että tän kaltaisessa yhteisössä sen jäsenkunnan koostumus ilmoitettaisiin.

Siirsin Frankien kommentin tähän ketjuun, jos joku inessä oleva voisi näitä (mahdollisia) uusia nimiä vaikka julkistella. Määrähän tuskin on iso - alkuperäinen HIFK:n lätkän isoimman siivun omistava line-up käsittää vaan toistakymmentä nimeä.

Sinänsä itse en järjestelyä tuomitse. Järjestely takaa sen, että vielä tuntemattomassa sadan vuoden päästä tapahtuvassa tulevaisuudessa joku namusetien yhteenliittymä ei voi kaapata valtaa ja myydä HIFK:ta Venäjälle. Samahan omalla laillaan estettiin Kiinan suuntaan niillä oudoilla pykälillä myös futiksessa, jossa keskeisissä kysymyksissä määräävä omistus oli vastaavalla HIFK:n "väliyhdistyksellä".

Yhdistys on myös "yhteisön ja kollektiivin edustus" sikäli, että se koostuu pääosin heistä HIFK:n lähellä olevista tekijöistä, joilla ei olisi ollut varaa ostaa osakkeita annissa - vaikkakin on hyvin selektiivinen. Nythän niitä on enää enintään rajoitetusti kaupan, ja hinta on pikemminkin noussut kuin laskenut. Sikäli esim. juuri Köllin, Kuhdan ja Peltosen kaltaisten pelaajien mukaan tulo yhdistykseen on just ok, vaikka se johtaisikin uusdinoutumiseen jossain vaiheessa. En nimittäin ole varma, olisiko "sarajärven" tai "harkimon" tapaisen yksityishenkilön määräävä asema yhtään vähemmän ongelmallista tai tuottaisi enemmän mestaruuksia.

Näin retardin lätkän ystävänä enemmänkin toivoisin, että dino-osasto olisi vielä voimissaan ja antaisi myllykirjeitä Peltoselle aina silloin tällöin nimimerkillä "Muistatko Aravirran keissin?".

Helppoja parannuskohteita olisi mielestäni 2 - HIFK:n kattoyhdistys pitäisi olla lätkäyhdistyksessä rivijäsenenä (käsittämätön moka siltä aikanaan, että ei vaatinut sitä) ja kannattajien osakeyhtiölle pitäisi tehdä vaikka vielä suunnattu snadi symbolinen muutaman prosentin anti, ja sitten siitä erillisestä osakeyhtiöstä myydä osakkeita halukkaille niin paljon kuin niitä halukkaita on. Näin symbolisesti saataisiin laajempi joukko yhteisöä mukaan omistajina. Mutta: mitään muutostahan kumpikaan ei toisi konkreettisesti mihinkään. Mutta tuntuis vaan kivalta...
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin reilu vuosi sitten Ry:n hallituksessa olivat Nybondas, Lindholm ja Marttinen. Jäsenistö ei ole julkinen, mutta huhujen mukaan siihen kuluisivat ainakin Rolle, Björnberg ja Kölli. Nämä olisivat myös hyvinkin HIFK-maiset nimet. Varmasti jäseniä on muitakin.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Ainakin reilu vuosi sitten Ry:n hallituksessa olivat Nybondas, Lindholm ja Marttinen. Jäsenistö ei ole julkinen, mutta huhujen mukaan siihen kuluisivat ainakin Rolle, Björnberg ja Kölli.
Meneekö itseltä (jälleen) jotain ohi, mutta eikö hallituksen nimet ole esillä tuolla veli @Frankie n yllä linkkaamalla ry:n nettisivulla?
Eli Lindholm (pj), Tuohimaa, Vikström, Björnberg ja Marttinen. Sekä Nybondas sitten hallituksen sihteerinä ja "seurajohtajana".
 
Viimeksi muokattu:

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin reilu vuosi sitten Ry:n hallituksessa olivat Nybondas, Lindholm ja Marttinen. Jäsenistö ei ole julkinen, mutta huhujen mukaan siihen kuluisivat ainakin Rolle, Björnberg ja Kölli. Nämä olisivat myös hyvinkin HIFK-maiset nimet. Varmasti jäseniä on muitakin.
Siinä Ikuisesti sinun -kirjassa kerrottiin, että tuolloin, 2015, ry:ssä oli 11 henkilöjäsentä ja yksi yhteisöjäsen, HIFK Jr Hockey r.f. Jäsenet (eli: Dinot!) olivat sen mukaan Moberg, Heino, Tommi Salmelainen, Jaakko Marttinen, Riihiranta, Harri Tuohimaa, Rolle Carlsson, Taito Tuunanen (!!!), Pertti Ahlroos, Tom Nybondas sekä Alexander Lindholm, ja että Göran Stubb ja Heikki Järn ovat eronneet.

Uusia ovat siis ainakin nykyisin ry:n hallituksessa olevat Vikström ja "sellumies" Björnberg, joka on siis myös samalla osakeyhtiössä suurin henkilöomistaja.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meneekö itseltä (jälleen) jotain ohi, mutta eikö hallituksen nimet ole esillä tuolla veli @Frankie n yllä linkkaamalla ry:n nettisivulla?
Eli Lindholm (pj), Tuohimaa, Vikström, Björnberg ja Marttinen. Sekä Nybondas sitten hallituksen sihteerinä ja "seurajohtajana".

Todennäköisesti ei mene. Mä olen hakenut 22.9.2022 säätiörekisteriotteen ja noi listaamani nimet ovat siitä ja sen jälkeen on oletettavasti tehty muutoksia, mm. hallituksen henkilömäärää nostettu. Enää pitäisi tietää, miksi? Koska hallituspaikka on palkinto?

Itseäni tökkii se, että Björnberg Oy:n suurosakkaana istuu myös Ry:n hallituksessa. Joku voisi ajatella, että tässä on pieni eturistiriita. Jos Oy:n hallituksessa äänestetään jotain, käytännössähän Björnebergin äänet menevät Ry:n, eli Oy:n suurimman osakkaan ehdotuksille. Ellei sitten käy niin, että Björnberg on Ry:n kanssa eri mieltä jostain asiasta, mutta tuskin niin käy. Kivat niille kaikille muille osakkaille, jotka jostain sattuisivat ehkä eri mieltä olemaankin. Yritä siinä sitten uudistaa jotain, kun Björnebergillä on 5300/20000 osaketta ja Ry:llä 10000/20000 osaketta, eli nopealla laskutoimituksella yli 75% kaikista osakkeista. Ei auta, vaikka ihan jokainen muu osakas olisi eri mieltä jostain asiasta.

Wonderful.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olen osasta kritiikistäsi ihan samaa mieltä ja mun mielestäni Ry:n puolella olisi aika siirtyä jo tälle vuosituhannelle. Se ei tarkoita sitä, etteikö kukaan vanhoista voisi olla mukana, mutta kyllä valtaosan pitäisi olla nuorempaa kaartia.

Mitä tulee HIFK:n osakkaaksi pääsemiseen, mulla ei ole mitään lukkoon lyötyä tiukkaa mielipidettä. Lähtökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että on hyvä, ettei HIFK:n omistajaksi pääse ihan kuka tahansa, vaan taustat tulee selvittää. Urheiluseura ei myöskään lähtökohtaisesti ole mitään hyvää bisnestä, vaan "elämäntapa" ja motiivit sijoittaa ovat ihan muut kuin taloudelliset. Tämän vuoksi osakkaaksi ei voi hyväksyä ketä tahansa. Pääsääntöisesti tuotto sijoitetulle pääomalle tulee jostain muista sijoituksista kuin esim. HIFK:sta. Ja tämä on se, mikä rajoittaa aika paljon sitä porukkaa, jotka voivat HIFK:n osakkaina toimia. Siitä ei tulisi yhtään mitään, jos osakkaat riitelisivät keskenään siitä, mihin suuntaan seuraan viedään. Siitä seuraisi turbulenssia ja muuta skeidaa.

Mutta en pitäisi sitä lainkaan huonona ideana, että HIFK laskisi markkinoille osakkeita, joita fanit voisivat merkitä. Joko äänivaltaisia tai äänivallattomia, riippuu ihan siitä, miten asia hoidetaan kokonaisuutena ja mikä taho lopulta ne osakkeet omistaa. Ehkä naapurista voisi ottaa mallia? Jos fanit saisivat hallituspaikan, kyseinen edustaja pitäisi valita vaaleilla, jotta toiminta pysyy avoimena. Plus, että itse haluaisin sinne ainakin edustamaan jonkun sellaisen, jolla on ymmärrystä paitsi liiketoiminnasta ja sen kehityksestä, myös ymmärrystä HIFK:n fanipohjasta yleisesti. Henkilö ei myöskään saisi olla sellainen hahmo, jota kiinnostaa ennen kaikkea päästä piireihin patsastelemaan. Ei tarvitse olla mikään hallitusalan ammattilainen, mutta ei mikään pönttö jääräkään, koska toiminnassa pitää ottaa huomioon hyvin erilaisia näkökulmia. Pahinta olisi se, että alettaisiin keskenään riitelemään. Fakta kun on se, että harva saa koskaan täysin omia näkemyksiään sellaisenaan läpi.

Ja jo ennen ensimmäistäkään fanisijoitusta, kaikille fanisijoittajille tulisi tehdä selväksi, että sijoittajaksi ei ryhdytä henkilökohtaisten tuottojen toivossa, vaan kyse on arvoihin pohjautuvasta sijoitustoiminnasta. Jos Oy HIFK Hockey Ab jakaa osinkoja, faniosakkaat voisivat sitten käyttää esim. junnuihin tavalla tai toisella. Itse esim. toivoisin, että voisi tukea vähävaraisten junnujen harrastamista. Sillä tavalla, ettei meillä HIFK:ssa kenenkään lahjakkaan lapsen harrastus loppuisi ainakaan siihen, että siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia. Tiedän, että ex-kapteeni harjoittavat tällaista hyväntekeväisyyttä, mutta uskoisin todellisen tarpeen olevan paljon suurempaa kuin mihin on taloudellisia resursseja. Mutta nämä asiat eivät kuulu tähän ketjuun.
Siirrän vastauksen tähän ketjuun, joka lienee parempi kuin Salmelaisen ketju. Ollaan tässä melkoisen samoilla linjoilla. Varmaan saitkin jo kiinni, mitä tuolla valikoiduilla omistajilla tarkoitin, mutta vielä konkreettisen kuvitteellisen esimerkin kautta: Ajatellaan, että IFKlla on aikana X (voi olla taloudellisesti hyvä aika tai vaikeampi, se ei nyt ole olennaista, koska mielestäni nykyiset omistajat käyttäytyvät irrationaalisesti tilanteesta riippumatta) mahdollisuus laajentaa omistajapohjaa uudella omistajalla Y. Henkilöllä Y on todella syvät taskut ja hän ymmärtää enemmän kuin hyvin jääkiekkobisneksen realiteetit. Lisäksi hänellä on iso IFK-sydän. Hän on valmis tulemaan IFKn uudeksi omistajaksi ja sijoittamaan IFKhon merkittäviä summia. Y:llä on kuitenkin ehto ja se on, että koko IFK saneerataan nepotismin hengessä tehdyistä rekrytoinneista. Tilalle palkataan urheilullisesti menestynyt valmentaja ja UTJn paikalle palkataan oikean rekrytointiprosessin kautta uusi osaaja. Kun nämä rekrytoinnit on tehty annetaan uudelle UTJlle ja valmentajalle täysimääräinen valta ja luottamus vastata IFKn urheilupuolesta. Urheilupuoleen ei puutu henkilö Y, eivätkä muutkaan IFKn omistajat. Make vastaa finanssipuolesta. Voisin 99% varmuudella sanoa, että tällainen kuvitteellinen uusi omistaja ohjattaisiin suoraan Ilmalaan, sillä kyllähän ”Villellä, Harrilla, Tobbenilla ja Karavaanarille” töitä pitää löytyä ammattitaitoon katsomatta ja itse pitää päästä päsmäröimään. Tämä mielestäni kuvitteellinen esimerkki kuvaa tuota mätää omistajakuntaa, josta itse nostit Björnbergin tuplaroolin hyvin esiin.

Vaatisi samanlaisen savustusoperaation kuin Ilveksessä oli Manngardin kanssa, että saataisin radikaali muutos aikaiseksi. Luonnollisesta poistumasta ei ole apua, koska ovat valikoitujen uusien omistajatahojen lisäksi ujuttaneet sinne jo Karavaanarin tapaisia Country Club New Generation kavereita takaamaan surkeuden myös tulevaisuudessa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siirrän vastauksen tähän ketjuun, joka lienee parempi kuin Salmelaisen ketju. Ollaan tässä melkoisen samoilla linjoilla. Varmaan saitkin jo kiinni, mitä tuolla valikoiduilla omistajilla tarkoitin, mutta vielä konkreettisen kuvitteellisen esimerkin kautta: Ajatellaan, että IFKlla on aikana X (voi olla taloudellisesti hyvä aika tai vaikeampi, se ei nyt ole olennaista, koska mielestäni nykyiset omistajat käyttäytyvät irrationaalisesti tilanteesta riippumatta) mahdollisuus laajentaa omistajapohjaa uudella omistajalla Y. Henkilöllä Y on todella syvät taskut ja hän ymmärtää enemmän kuin hyvin jääkiekkobisneksen realiteetit. Lisäksi hänellä on iso IFK-sydän. Hän on valmis tulemaan IFKn uudeksi omistajaksi ja sijoittamaan IFKhon merkittäviä summia. Y:llä on kuitenkin ehto ja se on, että koko IFK saneerataan nepotismin hengessä tehdyistä rekrytoinneista. Tilalle palkataan urheilullisesti menestynyt valmentaja ja UTJn paikalle palkataan oikean rekrytointiprosessin kautta uusi osaaja. Kun nämä rekrytoinnit on tehty annetaan uudelle UTJlle ja valmentajalle täysimääräinen valta ja luottamus vastata IFKn urheilupuolesta. Urheilupuoleen ei puutu henkilö Y, eivätkä muutkaan IFKn omistajat. Make vastaa finanssipuolesta. Voisin 99% varmuudella sanoa, että tällainen kuvitteellinen uusi omistaja ohjattaisiin suoraan Ilmalaan, sillä kyllähän ”Villellä, Harrilla, Tobbenilla ja Karavaanarille” töitä pitää löytyä ammattitaitoon katsomatta ja itse pitää päästä päsmäröimään. Tämä mielestäni kuvitteellinen esimerkki kuvaa tuota mätää omistajakuntaa, josta itse nostit Björnbergin tuplaroolin hyvin esiin.

Vaatisi samanlaisen savustusoperaation kuin Ilveksessä oli Manngardin kanssa, että saataisin radikaali muutos aikaiseksi. Luonnollisesta poistumasta ei ole apua, koska ovat valikoitujen uusien omistajatahojen lisäksi ujuttaneet sinne jo Karavaanarin tapaisia Country Club New Generation kavereita takaamaan surkeuden myös tulevaisuudessa.

Onko sulla kenties konsulttitaustaa :D?

Tietämättä, kuka henkilö Y on, mä sanoisin suoraan, että lähe menee vielä kun ehdit. Jos henkilö Y on joku, jolla on näyttöä siitä, että hän on pystynyt erinomaisiin suorituksiin juuri urheiluseuramaailmassa, saattaisin harkita asiaa. Mutta kuka tällainen henkilö voisi olla? Yleisesti ottaen yritysmaailmassa harvoin toimitaan hedelmällisesti niin, että joku ulkopuolinen tulee taloon ja sanoo kaikille, että vedättepä huonosti ja nyt mä tulen laittamaan kaiken kuntoon. Voidakseen aukottomasti todeta, että joku asia tehdään väärin tai huonosti, pitäisi olla hyvin tietoinen siitä, mitä tapahtuu, milloin ja miksi. Ja aika harvalla ulkopuolisella tällaista tietoa on. HIFK ei myöskään ole sellaisessa tilanteessa, missä tarvittaisiin sugar daddya laittamaan rahaa kiinni ja se on itse asiassa aivan erinomainen asia. Jos joltain ottaa rahaa, sille antaa valtaa. Ennen sitä pitäisi tietää, että sitä valtaa ei käytetä väärin ja omiin henkilökohtaisiin tavoitteisiin.

Mulle HIFK-tausta ei ole huono asia, päinvastoin, kunhan on kompetenssia hoitaa hommansa hyvin. Ymmärrän, että moni vetää tunteella, mutta kaikkia HIFK-taustaisia henkilöitä ei voi laittaa samoihin "koreihin" myöskään kompentenssin suhteen. On epäreilua verrata Harria 70 v. Tobiakseen 35 v., eikä vertausta kannata tehdäkään. Toinen tekee kevyitä taustahommia eläkepäiviensä ratoksi ja toinen vastaa Liiga-joukkueen rakentamisesta ja tulevaisuuden suunnittelemisesta.

Ei mulle HIFK olisi HIFK, jos kaikki olisivat junantuomia. Tulisivat ulkopuolelta kertomaan, miten HIFK:n pitää toimia? Njääh. Itse haluaisin eri rooleihin sellaisia henkilöitä, joilla on kokemusta myös muualta kuin HIFK:sta. Kyllä siellä Ilveksessäkin on paljon Ilves-taustaisia henkilöitä edelleen. Eikä HIFK:n nykyhetkeä ja voi muutenkaan verrata Manngardin ajan Ilvekseen.

Just nyt mä en näe, että HIFK:lla olisi mitään suurempia ongelmia. Meillä on uusi hallituksen puheenjohtaja, suhteellisen uusi toimari ja uusia juttuja on tullut tälle kaudelle, kuten nyt vaikkapa ravintolatoiminta seuran hallintaan. Se, että osaa ei päävalmentajan jatkot miellytä tai että jengi pelaa päin persettä, on sitten asia erikseen. Mutta itselläni ei ole just nyt mitään valitettavaa siitä, missä tilassa HIFK seurana on. Ry on oma asiansa, mutta en mä just nyt oikein osaa sanoa mitään sellaista Ry:n tekemää päätöstä, mikä olisi a) tehty b) vaikuttaisi seuraan ja c) olisi ollut väärä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Onko sulla kenties konsulttitaustaa :D?
Ei ole, mutta pitäisikö meidän laittaa toimisto pystyyn? (Hymiö)
Tietämättä, kuka henkilö Y on, mä sanoisin suoraan, että lähe menee vielä kun ehdit. Jos henkilö Y on joku, jolla on näyttöä siitä, että hän on pystynyt erinomaisiin suorituksiin juuri urheiluseuramaailmassa, saattaisin harkita asiaa. Mutta kuka tällainen henkilö voisi olla? Yleisesti ottaen yritysmaailmassa harvoin toimitaan hedelmällisesti niin, että joku ulkopuolinen tulee taloon ja sanoo kaikille, että vedättepä huonosti ja nyt mä tulen laittamaan kaiken kuntoon. Voidakseen aukottomasti todeta, että joku asia tehdään väärin tai huonosti, pitäisi olla hyvin tietoinen siitä, mitä tapahtuu, milloin ja miksi. Ja aika harvalla ulkopuolisella tällaista tietoa on. HIFK ei myöskään ole sellaisessa tilanteessa, missä tarvittaisiin sugar daddya laittamaan rahaa kiinni ja se on itse asiassa aivan erinomainen asia. Jos joltain ottaa rahaa, sille antaa valtaa. Ennen sitä pitäisi tietää, että sitä valtaa ei käytetä väärin ja omiin henkilökohtaisiin tavoitteisiin.
Ei tästä eri mieltä voi olla ja kyseessä vaan kuvitteellinen esimerkki, joka toisaalta olisi liian hyvää ollakseen totta. Mielestäni IFKn urheilullinen menestys muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sitten Göran Stubbin aikojen on ollut pääsääntöisesti epäonnistumisia epäonnistumisten perään. Omaan silmään tämä jo kertoo, että seuran ylintä johtoa ja samalla omistajakuntaa olisi pitänyt laittaa mäkeen jo aikapäiviä sitten. Luonnollisesti eihän kukaan luovu vallankahvasta tai omistajuudesta helposti/vapaaehtoisesti. Yhdistyksen porukalla ei vaan ole ikinä ollut penniäkään omiansa kiinni, joten sekin on oma asetelmansa. Vähintä mitä olisi pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten niin tämän yhdistyksen porukan ja heidän lakejoidensa olisi pitänyt jäävätä itsensä kaikesta urheilullisesta päätöksenteosta ja jättää se ammattilaisten haltuun. Se on jo nähty, että silloin harvoin kun on menestystä tullut ovat Kiffet, Koffet, Mopet ja Karavaanarit olleet sivurooleissa.
Mulle HIFK-tausta ei ole huono asia, päinvastoin, kunhan on kompetenssia hoitaa hommansa hyvin. Ymmärrän, että moni vetää tunteella, mutta kaikkia HIFK-taustaisia henkilöitä ei voi laittaa samoihin "koreihin" myöskään kompentenssin suhteen. On epäreilua verrata Harria 70 v. Tobiakseen 35 v., eikä vertausta kannata tehdäkään. Toinen tekee kevyitä taustahommia eläkepäiviensä ratoksi ja toinen vastaa Liiga-joukkueen rakentamisesta ja tulevaisuuden suunnittelemisesta.
Ei minullakaan ole mitään sitä vastaan, että on IFK-taustaa. Voi mielestäni kuitenkin kyseenalaistaa, että mitkä ovat Salmelaisen ja Peltosen kompetenssit sekä ennenkaikkea näytöt toimia nykyisissä pesteissään? Lisäksi on mielestäni ihan aiheellista kyseenalaistaa rekrytointiprosessit näiden kahden pestauksen takana. Painoiko molempien IFK-taustat varsinaisia näyttöjä enemmän? Samaan aikaan seura itse kommunikoi haluavansa voittaa mestaruuden joka kausi ja olla jopa se kuuluisa Eurooppalainen suurseura, mutta sitten kuitenkin urheilupuolen tärkeimmät johtopestit täytetään kerta toisensa jälkeen täysillä arvoilla.
Ei mulle HIFK olisi HIFK, jos kaikki olisivat junantuomia. Tulisivat ulkopuolelta kertomaan, miten HIFK:n pitää toimia? Njääh. Itse haluaisin eri rooleihin sellaisia henkilöitä, joilla on kokemusta myös muualta kuin HIFK:sta. Kyllä siellä Ilveksessäkin on paljon Ilves-taustaisia henkilöitä edelleen. Eikä HIFK:n nykyhetkeä ja voi muutenkaan verrata Manngardin ajan Ilvekseen.
No, kun miettii tämän seuran harvoja menestysvuosia ja varsinkin Stubbin aikojen jälkeen niin hyvin usein ne ovat olleet junantuomia henkilöitä avainpesteissä, joihin menestykset ovat henkilöityneet. Siellä on toki ollut IFK-taustaisia myös isoissa rooleissa. Ideaalitilanne olisi, että nämä Salmelaiset ja Peltoset kasvaisivat nykyisen TET-harjoittelun sijaan ”Jalosten” ja ”Kekäläisten” opeissa nykyisiin pesteihinsä. Tämä marinoituminen pitäisi tapahtua nimenomaan IFKssa, eikä muualla.

Minulle sopisi erinomaisesti, että nykyisen Peltosen rämpimisen sijaan tänne tulisi joku ”Tapola” ja ”Grönborg” muutamaksi kaudeksi kertomaan, miten saavutetaan menestystä. Pari mestaruutta ulkopuolisessa ”opissa”. Sen jälkeen voidaan taas palata lähtöruutuun ja palkata joku ”Lennart Petrell” päävalmentajaksi suoraan IFKn B-junioreista ja SalmenJuuso UTJksi, kun on valittu viime metreillä ennen Kölliä. Sitten ollaan taas ”En Gång Alltid”-ihannetilassa, kun puikoissa ovat henkilöt, jotka todella välittävät seurasta.
Just nyt mä en näe, että HIFK:lla olisi mitään suurempia ongelmia. Meillä on uusi hallituksen puheenjohtaja, suhteellisen uusi toimari ja uusia juttuja on tullut tälle kaudelle, kuten nyt vaikkapa ravintolatoiminta seuran hallintaan. Se, että osaa ei päävalmentajan jatkot miellytä tai että jengi pelaa päin persettä, on sitten asia erikseen. Mutta itselläni ei ole just nyt mitään valitettavaa siitä, missä tilassa HIFK seurana on. Ry on oma asiansa, mutta en mä just nyt oikein osaa sanoa mitään sellaista Ry:n tekemää päätöstä, mikä olisi a) tehty b) vaikuttaisi seuraan ja c) olisi ollut väärä.
Tämähän nyt ei yllätä edes Mietaata (hymiö). Sinä todennäköisesti et löytäisi valittamista vaikka olisimme viimeisenä, sillä keväällä vasta pelataan. Siitä puheen ollen olisiko meillä jonkun uuden vedon aika? Keksit viimeksi erittäin hyvän kuvion, jota sitten häviäjänä hiukan vielä sovelsin. Lähtökohtana voisi olla, että minä väitän, ettei Peltonen tuo tälläkään kaudella IFKlle mitalia eli maksimi on pronssipeli, josta ei edes jää ryminäpronssia käteen.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sille että Peltoselle mentiin tekemään kahden vuoden jatko ei ole mitään urheilullista perustetta. Tätä on ihmetelty monen objektiivisesti seuraan suhtautuvan asiantuntijan toimesta, joita täälläkin on muutama käynyt kommentoimassa. Yksikään muu oikeasti menestystä tavoitteleva liigaseura ei olisi palkannut Peltosta. Tällöin syyttävä sormi osoittaa hallitukseen, joka elää jossain menneessä nostalgiassa ja on kykenemätön arvioimaan pelillisiä asioita urheilullisen menestyksen kannalta. Peltosen antiviihde-kiekko on polkenut paikallaan nyt kolmatta kautta ja ainoana erona viime kauteen on laadukkaampi joukkue jonka huippuyksiköiden hlökohtaisten ratkaisujen ja päivän vireen varassa ollaan, koska joukkueella ei ole toimivaa pelitapaa. Häntäpään joukkue Kerho vie tällä hetkellä umpisurkeaa Tepsiä Turussa, siis sitä Tepsiä joka kävi hetki sitten raiskaamassa Nordiksen.

Ainoa edes jotenkin välttävä selitys Peltosen jatkolle on, että se tehtiin viime kauden runkosarjan lopun voittoputkessa. Ei sekään peli viihdyttävää ollut, mutta tuloksellista. Peltosen valmentamasta joukkueen pelistä puuttuu täysin viihdearvo ja se on sellaista selviytymistä tilanteesta toiseen. Täällä on hyvin nostettu esille se milloin HIFK on kyennyt ottamaan isonumeroisen selkeän voiton vastustajasta. Ei ihan heti tule mieleen.
 
Suosikkijoukkue
IFK Peltosen jälkeen
Täällä on hyvin nostettu esille se milloin HIFK on kyennyt ottamaan isonumeroisen selkeän voiton vastustajasta. Ei ihan heti tule mieleen.
Oli pakko käydä tämä tarkistamassa, 4kpl ”selkeitä” voittoja. Pelejä takana 24.

20.09. IFK 3 - 0 KooKoo
4.10. Sport 1 - 4 IFK
14.10 KalPa 3 - 6 IFK
2.11 IFK 3 - 0 HPK

Olemme viimeksi voittaneet yli kolmella maalilla joskus viime kaudella…
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Oli pakko käydä tämä tarkistamassa, 4kpl ”selkeitä” voittoja. Pelejä takana 24.

20.09. IFK 3 - 0 KooKoo
4.10. Sport 1 - 4 IFK
14.10 KalPa 3 - 6 IFK
2.11 IFK 3 - 0 HPK

Olemme viimeksi voittaneet yli kolmella maalilla joskus viime kaudella…
Ansiokasta duunia sinulta, kun jaksoit näitä kaivella esille. Karseinta on kuitenkin, että kun katsoo näidenkin tulosten taakse niin ne olivat pääsääntöisesti kaikki tiukkoja pelejä. Yhtäkään sellaista peliä ei ole ollut kuin Pikkaraisen kaudella oli, että ensimmäisestä vaihdosta alkaen tietää IFKn voittavan ja selvästi. Karseata möyrimistä ja millä rosterilla.
 

fakiiri

Jäsen
Siinä Ikuisesti sinun -kirjassa kerrottiin, että tuolloin, 2015, ry:ssä oli 11 henkilöjäsentä ja yksi yhteisöjäsen, HIFK Jr Hockey r.f. Jäsenet (eli: Dinot!) olivat sen mukaan Moberg, Heino, Tommi Salmelainen, Jaakko Marttinen, Riihiranta, Harri Tuohimaa, Rolle Carlsson, Taito Tuunanen (!!!), Pertti Ahlroos, Tom Nybondas sekä Alexander Lindholm, ja että Göran Stubb ja Heikki Järn ovat eronneet.

Uusia ovat siis ainakin nykyisin ry:n hallituksessa olevat Vikström ja "sellumies" Björnberg, joka on siis myös samalla osakeyhtiössä suurin henkilöomistaja.
Myös Olli Ignatius ja Heikki S. von Hertzen ovat eronneet yhdistyksen jäsenyydestä.
HIFK:n kannalta kamalinta olivat 1990 Stubbin ja Järnin lähdöt. Silloin lähti käytännössä kokonaan urheilullinen osaaminen. 1990-luvulla Hexi oli maajoukkueen jutuissa, HIFK:ssa sähläsivät Moberg ja Heino. Lopputulokset voi lukea sarjataulukoista.

Mä olen kaivannut HIFK:hon saksalaisen jalkapallon systeemiä, jossa seura on yhteisön. Kannattajat pääsevät jäseniksi, ovat mukana päättämässä asioista. Saksalaisseuroja eivät namusedät eivätkä ihmisoikeuksia polkevat öljyrikkat osta.
Lätkä-HIFK on ollut liikaa suljetun sisäpiirin leikkikalu.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä Ikuisesti sinun -kirjassa kerrottiin, että tuolloin, 2015, ry:ssä oli 11 henkilöjäsentä ja yksi yhteisöjäsen, HIFK Jr Hockey r.f. Jäsenet (eli: Dinot!) olivat sen mukaan Moberg, Heino, Tommi Salmelainen, Jaakko Marttinen, Riihiranta, Harri Tuohimaa, Rolle Carlsson, Taito Tuunanen (!!!), Pertti Ahlroos, Tom Nybondas sekä Alexander Lindholm, ja että Göran Stubb ja Heikki Järn ovat eronneet.

Uusia ovat siis ainakin nykyisin ry:n hallituksessa olevat Vikström ja "sellumies" Björnberg, joka on siis myös samalla osakeyhtiössä suurin henkilöomistaja.
Noista henkilöistä Göran Stubb kertoili tässä muutama vuosi sitten meikäläiselle, että ei oikein usko IFKn saavuttavan tätä eurooppaiseen suurseuran statustaan, siinä mielessä kun kannattajat sitä ajattelevat. Ei kuitenkaan halunnut avata tuolloin paremmin näkemyksensä taustoja.
Totesi kuitenkin, että muutos entisestä Salmelaisen kohdalla olisi edes mahdollisuus mennä parempaan suuntaan, mutta sittenkin sitä mieltä, että homma ei tule todennäköisesti edistymään, eikä IFKsta sitä suurseuraa koekaan tulisi.
Ja tähän asti täytyy myöntää hänen olleen oikeassa. Se suurseurajuna ei ole oikein lähtenyt asemalta vieläkään, ja gimmoja lukkunottamatta homma näytää menevän paremminkin väärään suuntaan tai vähintäänkin hinkkaavan jäisellä pinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Siitä puheen ollen olisiko meillä jonkun uuden vedon aika? Keksit viimeksi erittäin hyvän kuvion, jota sitten häviäjänä hiukan vielä sovelsin. Lähtökohtana voisi olla, että minä väitän, ettei Peltonen tuo tälläkään kaudella IFKlle mitalia eli maksimi on pronssipeli, josta ei edes jää ryminäpronssia käteen.
Tähän odottelen vastausta innokkaammin kuin illan peliä! Tuskin maltan näkeväni @BOL negasiivessä puhumassa hienosti perusteltuja tosiasioita siihen sävyyn, "kuten kuuluukin" :)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , voidaan ehdottomasti laittaa konsulttitoimisto pystyyn. Sinä johdat edestä, eli olet isopomo ja mä siivoan sitten sotkut ja sammutan tulipalot. Sinä saat kehut, mutta kaikki tietää, kuka laivaa oikeasti liidaa :D.

Ansiokasta pohdintaa sinultakin. Mutta kuten varmasti muistat, mä olen vuosikausia arvostellut HIFK:ta nimenomaan toimiston osalta varsin voimakkainkin sanankääntein. Avaan sanaisen arkkuni silloin, kun koen siihen olevan aihetta. Just nyt akuuttia tarvetta ei suuremmin ole. Siellä on tietyt samat asiat taustalla, joihin toivoisin muutosta, mutta tietääkseni tällä hetkellä ei ole mitään sellaista, mistä pitäisi seuran taustojen suhteen olla erityisen huolissaan.

Mä olen päästänyt irti jo ajat sitten HIFK:n menneisyydestä, koska sen miettiminen ei johda mihinkään. Alkaa vain vituttaa, miten paljon resursseja on hukattu. Mutta se ei ole nykyisten toimijoiden vika eikä vastuulla, joten en jaksa hakemalla hakea jotain vittuuntumisen aihetta. Peliesityksissä on riittävästi. On ihan päivänselvää, että HIFK:n menneisyydessä on tehty surkeita ja vieläkin surkeampia päätöksiä, mutta niille ei enää voi mitään. Ne eivät historiasta mihinkään poistu, mutta en koe hedelmällisenä velloa niissä.

Olen sitä mieltä, että läpinäkyvyyttä tarvitaan enemmän. Ja nimenomaan Oy:n suurimman osakkeenomistajan, eli Ry:n osalta. Mun mielestäni olisi erinomainen idea, että osa Ry:n osakkeista myytäisiin yhteisölle, eli käytännössä kannattajille. Muuten en osaa Ry:n toiminnasta hirveästi kertoa, koska mitään tietoa ei mistään löydy. Se on sinänsä upea arvo, että omista pidetään huolta ja se on mulle vahvasti osa HIFKlaisuutta. Pidän hyvänä asiana sitä, että entiset pelaajat haluavat olla uran päättymisen jälkeenkin osana yhteisöä. Itse vain toivoisin, ettei kenellekään annettaisi mitään elinikäisiä mandaatteja, vaan paikkoja kierrätettäisiin. Näkemykset ja maailmankatsomus jäävät kovin yksipuolisiksi, jos asioita tarkastelee vain omasta kuplastaan. Ja jokaisen yhteisön pitää pysyä ajan hermolla ja olla valmis muutoksiin, jos sellaiseen on tarvetta. Se, mikä toimi 70-luvulla, ei välttämättä sellaisenaan toimi enää 2020-luvulla. Mutta sekin on sanottava, että uskon tilanteen myös muuttuvan ns. luonnollisen poistuman kautta, sillä Nybondas on oikeastaan enää ainoa henkilö, joka on ollut HIFK:ssa vuosikymmeniä isossa roolissa. Hänen jälkeensä ei taida samanlaisia reliikkejä enää olla? Ei tässä auta muu kuin toivoa, että toiminnasta tulee läpinäkyvämpää eikä samoja menneisyyden virheitä toisteta.

Ymmärrän (tavallaan) senkin, että Peltosen jatkosopparia eivät kaikki purematta niele. Musta on silti todella alentavaa puhua jostain suojatyöpaikoista. En usko sekuntiakaan, että Peltosen kohdalla on sellaisesta kysymys, vaikka hänellä vankka HIFK-tausta onkin. Salmelaisen asian olen käynyt miljoonaan kertaan läpi enkä jaksa palata enää siihen. Itse koen, että Ville Peltonen on tulevaisuuden suuri suomalainen valmentajanimi ja mielestäni on ihan ymmärrettävää, että HIFK haluaa olla se paikka, missä Ville sellaiseksi kasvaa. Nämä puheet suojatyöpaikoista ja muista nostavat aina päätään, kun HIFK:n peli ei kulje ja täällä jotenkin sokeasti uskotaan, että kaikki olisi automaattisesti aivan helvetin paljon paremmin, jos täällä olisi Tapola tai Grönborg tai vaikka Karri Kivi. Se on vähän sellainen rinnakkaistodellisuus. Voi olla, että kaikki olisi paremmin, mutta voi olla, että meillä olisi ihan sama tilanne tai kaikki voisi mennä jopa päin persettä.

Voidaan hyvin laittaa joku veto taas pystyyn. Mä en ole huudellut finaalipaikan perään kovaa edes kesällä, vaikka kyllähän se tietenkin tuolla jengillä on tavoite. Mulle minimitavoite on aina välierät ja peli kertoo sitten loput. En tässä vaiheessa ole valmis lyömään vetoa finaalipaikan puolesta, koska tarvitsen vielä aikaa katsoa joukkueen tilannetta. Jos nyt pitää lyödä joku veto, voin lyödä vetoa siitä, että HIFK on välierissä. Siirtorajan umpeuduttua voin mahdollisesti vielä korottaa panosta, mutta vielä en ole siihen halukas. Viime kausi opetti itselleni, että luotan omaan intuitiooni ja nyt mulla pyörii päässä muutama kysymysmerkki, mutta nekin koskevat ennemminkin yksittäisiä pelaajia kuin isoa kuvaa. Näiden yksittäisten pelaajien merkitys on kuitenkin suuri ja odotan huomattavasti enemmän kuin mitä nyt ollaan saatu. Peli ei missään nimessä ole valmista vielä, mutta en sitä ole odottanutkaan. Mä en myöskään osannut odottaa pelkkää korkealentoa, vaikka nimilistan perusteella moni muu on sellaista odottanutkin. Kokemus on opettanut, että kovin harvoin HIFK:ssa mikään menee käsikirjoituksen mukaan, joten olen osannut valmistautua siihen. Ja se on varmaan kannattanut, sillä olen edelleen varsin rauhallisin mielin.

@Metukka , keitä ovat nämä objektiiviset asiantuntijat? Ja millä perusteilla objektiivisuus on todennettu, kuka sen on tehnyt ja miten?

Mun mielestäni on aika raflaavasti väitetty, ettei yksikään toinen seura olisi Peltosta palkannut. Onko siis jossain tehty seurojen päättäville tahoille joku "Oletteko halukkaita palkkaamaan Ville Peltosen edustusjoukkueenne päävalmentajaksi?"- kysely ja kaikki muut 14 Liiga-seuraa ovat vastanneet kieltävästi? Onko esitetty lisäkysymyksiä? Vai onko tämä vain joidenkin yksittäisten henkilöiden oma mielipide?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Metukka , keitä ovat nämä objektiiviset asiantuntijat? Ja millä perusteilla objektiivisuus on todennettu, kuka sen on tehnyt ja miten?

Mun mielestäni on aika raflaavasti väitetty, ettei yksikään toinen seura olisi Peltosta palkannut. Onko siis jossain tehty seurojen päättäville tahoille joku "Oletteko halukkaita palkkaamaan Ville Peltosen edustusjoukkueenne päävalmentajaksi?"- kysely ja kaikki muut 14 Liiga-seuraa ovat vastanneet kieltävästi? Onko esitetty lisäkysymyksiä? Vai onko tämä vain joidenkin yksittäisten henkilöiden oma mielipide?
Tähän pulushakkiin en lähde varsinkin, kun tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan.
Vinkkinä voin sanoa, että objektiiviset asiantuntijat eivät ole HIFK:n faneja eivätkä töissä HIFK:n organisaatiossa. Tekevät muuten kyllä töitä jääkiekon parissa. Täällä Jatkoajassa esim. @Salama15 on sellainen ja onhan hänkin ihmetellyt Peltosen valmennuspestin jatkoa.

Ps. Kirjoitin ettei yksikään menestystä tavoitteleva joukkue olisi palkannut Peltosta näillä näytöillä. Toki seuraava siirtosi on pyytää määrittelemään menestys. Minulle se tarkoittaa finaaleissa pelaamista eli joukkue on rakennettu niin laadukkaasti, että se voi realistisesti lähteä tavoittelemaan finaalipaikkaa. HIFK olisi tällainen joukkue paremmalla valmentajalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja Leijonat
Siinä Ikuisesti sinun -kirjassa kerrottiin, että tuolloin, 2015, ry:ssä oli 11 henkilöjäsentä ja yksi yhteisöjäsen, HIFK Jr Hockey r.f. Jäsenet (eli: Dinot!) olivat sen mukaan Moberg, Heino, Tommi Salmelainen, Jaakko Marttinen, Riihiranta, Harri Tuohimaa, Rolle Carlsson, Taito Tuunanen (!!!), Pertti Ahlroos, Tom Nybondas sekä Alexander Lindholm, ja että Göran Stubb ja Heikki Järn ovat eronneet.

Uusia ovat siis ainakin nykyisin ry:n hallituksessa olevat Vikström ja "sellumies" Björnberg, joka on siis myös samalla osakeyhtiössä suurin henkilöomistaja.
Osaako joku asioista sisällä oleva kertoa, miksi ihmeessä narri tuunanen on tuolla mukana? Ulkopuolisen silmään myös Aku Vikström on noussut nopeasti tyhjästä kovimpaan ytimeen. Onko kyseessä Frankin lehtolapsi vai mistä moinen urakehitys kumpuaa?
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku asioista sisällä oleva kertoa, miksi ihmeessä narri tuunanen on tuolla mukana? Ulkopuolisen silmään myös Aku Vikström on noussut nopeasti tyhjästä kovimpaan ytimeen. Onko kyseessä Frankin lehtolapsi vai mistä moinen urakehitys kumpuaa?
Siinä kirjassa sitä oli avattu aika pitkästi. Oli herättänyt osassa niistä 12 jäsenestä kovaa vastustusta, ja pöyristytti se kirjan kirjoittajaakin:) Aku on varmasti mukana just sen takia että joitain nyt on saatava mukaan, olisihan voinut käydä niin, että ry:n jäsenistö olisi kaatunut yhden vuoden aikana liki yhdettömiin. Aika kauan nimittäin viivyttelivät ton nuorentamisen kanssa.

Olisi mielenkiintoista myös tietää, ketkä uudempien sukupolvien pelaajat ovat saaneet / saamassa kutsun tuonne? Kuhta, Kölli, Ruutut ihan Tuunasina, Lundell, Tobbari "tuomaan jatkuvuutta", Peltonen?
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Frankie , voidaan ehdottomasti laittaa konsulttitoimisto pystyyn. Sinä johdat edestä, eli olet isopomo ja mä siivoan sitten sotkut ja sammutan tulipalot. Sinä saat kehut, mutta kaikki tietää, kuka laivaa oikeasti liidaa :D.
Mahtavaa ja tämä on varma menestys! (hymiö)
Ansiokasta pohdintaa sinultakin. Mutta kuten varmasti muistat, mä olen vuosikausia arvostellut HIFK:ta nimenomaan toimiston osalta varsin voimakkainkin sanankääntein. Avaan sanaisen arkkuni silloin, kun koen siihen olevan aihetta. Just nyt akuuttia tarvetta ei suuremmin ole. Siellä on tietyt samat asiat taustalla, joihin toivoisin muutosta, mutta tietääkseni tällä hetkellä ei ole mitään sellaista, mistä pitäisi seuran taustojen suhteen olla erityisen huolissaan.

Mä olen päästänyt irti jo ajat sitten HIFK:n menneisyydestä, koska sen miettiminen ei johda mihinkään. Alkaa vain vituttaa, miten paljon resursseja on hukattu. Mutta se ei ole nykyisten toimijoiden vika eikä vastuulla, joten en jaksa hakemalla hakea jotain vittuuntumisen aihetta. Peliesityksissä on riittävästi. On ihan päivänselvää, että HIFK:n menneisyydessä on tehty surkeita ja vieläkin surkeampia päätöksiä, mutta niille ei enää voi mitään. Ne eivät historiasta mihinkään poistu, mutta en koe hedelmällisenä velloa niissä.

Olen sitä mieltä, että läpinäkyvyyttä tarvitaan enemmän. Ja nimenomaan Oy:n suurimman osakkeenomistajan, eli Ry:n osalta. Mun mielestäni olisi erinomainen idea, että osa Ry:n osakkeista myytäisiin yhteisölle, eli käytännössä kannattajille. Muuten en osaa Ry:n toiminnasta hirveästi kertoa, koska mitään tietoa ei mistään löydy. Se on sinänsä upea arvo, että omista pidetään huolta ja se on mulle vahvasti osa HIFKlaisuutta. Pidän hyvänä asiana sitä, että entiset pelaajat haluavat olla uran päättymisen jälkeenkin osana yhteisöä. Itse vain toivoisin, ettei kenellekään annettaisi mitään elinikäisiä mandaatteja, vaan paikkoja kierrätettäisiin. Näkemykset ja maailmankatsomus jäävät kovin yksipuolisiksi, jos asioita tarkastelee vain omasta kuplastaan. Ja jokaisen yhteisön pitää pysyä ajan hermolla ja olla valmis muutoksiin, jos sellaiseen on tarvetta. Se, mikä toimi 70-luvulla, ei välttämättä sellaisenaan toimi enää 2020-luvulla. Mutta sekin on sanottava, että uskon tilanteen myös muuttuvan ns. luonnollisen poistuman kautta, sillä Nybondas on oikeastaan enää ainoa henkilö, joka on ollut HIFK:ssa vuosikymmeniä isossa roolissa. Hänen jälkeensä ei taida samanlaisia reliikkejä enää olla? Ei tässä auta muu kuin toivoa, että toiminnasta tulee läpinäkyvämpää eikä samoja menneisyyden virheitä toisteta.
Jep, ei me tästäkään lopulta olla eri mieltä suurissa linjoissa ja tiedän myös, että annat itsekin palautetta tälle Country Club-osastolle. Minä vaan olisin toivonut, että tämä Country Club-osasto olisi osannut siirtyä sivuun urheilullisesta päätöksenteosta aika päivää sitten. Turha luulo. Rekrytointeja katsoessani (Salmelainen ja Peltonen) niin pahoin pelkään, että siellä on edelleenkin samat ammattitaidottomat tunarit vetämässä naruja päätösten taustalla. Mutta, kuten itse kirjoitit niin ei auta kuin toivoa.

Kuten aiemmin kirjoitin niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, että entisiä pelaajia otetaan töihin seuraan. Silloin vaan pitää roolin olla osaamiseen sopiva. Ei siis anneta IFK-taustan takia urheilujohtajuutta, päävalmentajuutta tai kykyjenetsintää hopealautasella vaan pitää olla aiempia näyttöjä näistä hommista tai niitä läheltä liippaavista hommista. Tapparalla Juti pyörittää helvetillisellä menestyksellä Klubia. Samanlainen rooli sopisi ja olisi sopinut erinomaisesti myös aiemmin Kiva-Harrille
Ymmärrän (tavallaan) senkin, että Peltosen jatkosopparia eivät kaikki purematta niele. Musta on silti todella alentavaa puhua jostain suojatyöpaikoista. En usko sekuntiakaan, että Peltosen kohdalla on sellaisesta kysymys, vaikka hänellä vankka HIFK-tausta onkin. Salmelaisen asian olen käynyt miljoonaan kertaan läpi enkä jaksa palata enää siihen. Itse koen, että Ville Peltonen on tulevaisuuden suuri suomalainen valmentajanimi ja mielestäni on ihan ymmärrettävää, että HIFK haluaa olla se paikka, missä Ville sellaiseksi kasvaa. Nämä puheet suojatyöpaikoista ja muista nostavat aina päätään, kun HIFK:n peli ei kulje ja täällä jotenkin sokeasti uskotaan, että kaikki olisi automaattisesti aivan helvetin paljon paremmin, jos täällä olisi Tapola tai Grönborg tai vaikka Karri Kivi. Se on vähän sellainen rinnakkaistodellisuus. Voi olla, että kaikki olisi paremmin, mutta voi olla, että meillä olisi ihan sama tilanne tai kaikki voisi mennä jopa päin persettä.
Tästä me olemme aiemminkin vääntäneet ja mielestäni tämä rinnakkaistodellisuus vertauskuvasi hiukan ontuu, koska meillä ei ole ollut sitten Antti Törmäsen valmentajaa, jolla olisi ollut meriittejä ennen IFKn päävalmentajuutta. Törmänen myös peri Kari Jalosen tapaan joukkueen, joka oli Summasen jäljiltä täysin sekaisin eli ensimmäinen kausi meni koko organisaatiota korjatessa (jälleen kerran). Silti Törmäsen 3-vuotisen valmentajuuden urheilullinen menestys oli kiitettävä. Sen sijaan Selin, Pikkarainen ja Peltonen ovat kaikki perineet joukkueet, jotka ovat olleet heitä edeltäneellä kaudella TOP4 eli he eivät tulleet Jalosen ja Törmäsen tapaan savuaviin raunioihin. Heidän kanssaan ei ole vaan päästy yhtään eteenpäin vaan ollaan jääty sinne välierävaiheeseen ja Peltosen kanssa jopa ulkopuolelle. Itse koen, että menestys olisi todennäköisesti ollut huomattavasti parempaa ajanjaksolla Selin-Pikkarainen- Peltonen, jos heidän sijaan olisi tänne palkattu oikeasti meritoitunut valmentaja a'la "Tapola", "Grönborg", "Jalonen" etc.
Voidaan hyvin laittaa joku veto taas pystyyn. Mä en ole huudellut finaalipaikan perään kovaa edes kesällä, vaikka kyllähän se tietenkin tuolla jengillä on tavoite. Mulle minimitavoite on aina välierät ja peli kertoo sitten loput. En tässä vaiheessa ole valmis lyömään vetoa finaalipaikan puolesta, koska tarvitsen vielä aikaa katsoa joukkueen tilannetta. Jos nyt pitää lyödä joku veto, voin lyödä vetoa siitä, että HIFK on välierissä. Siirtorajan umpeuduttua voin mahdollisesti vielä korottaa panosta, mutta vielä en ole siihen halukas. Viime kausi opetti itselleni, että luotan omaan intuitiooni ja nyt mulla pyörii päässä muutama kysymysmerkki, mutta nekin koskevat ennemminkin yksittäisiä pelaajia kuin isoa kuvaa. Näiden yksittäisten pelaajien merkitys on kuitenkin suuri ja odotan huomattavasti enemmän kuin mitä nyt ollaan saatu. Peli ei missään nimessä ole valmista vielä, mutta en sitä ole odottanutkaan. Mä en myöskään osannut odottaa pelkkää korkealentoa, vaikka nimilistan perusteella moni muu on sellaista odottanutkin. Kokemus on opettanut, että kovin harvoin HIFK:ssa mikään menee käsikirjoituksen mukaan, joten olen osannut valmistautua siihen. Ja se on varmaan kannattanut, sillä olen edelleen varsin rauhallisin mielin.
Muistan tuon kommenttisi miniminä välierävaihe ja sen takia yritin ansoittaa sinua tuohon mitaliin (hymiö). Ehdotan siis, että odotetaan siirtotakarajalle ja sen jälkeen katsotaan otetaanko veto ja millä panoksella? Käykö näin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Osaako joku asioista sisällä oleva kertoa, miksi ihmeessä narri tuunanen on tuolla mukana?

Tämä ei nyt suoraan vastaa kysymykseen, mutta HS:n jutun vuodelta 2004 Tuunasella oli molempien jengien kausikortit.

KAKSI JOKERIEN ja kolme HIFK:n kausikorttia omistava munkkiniemeläinen Tuunanen oli päässyt hyvään vauhtiin, eikä viitsinyt lopettaa peräkkäisten päivien jääkiekkoseurantaa.
Ilmeisesti myös mukana HPK:ssa pienosakkaana:


Onko Taito Tuunanen muuttanut Hämeenlinnaan? Onko hänestä tullut HPK-fani? Tuunasella itsellään on selkeä syy, miksi hän osti HPK:n osakkeita.
– Olen ostanut kaikkien SM-liigaseurojen osakkeita, joita on ollut kaupan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja Leijonat
Siinä kirjassa sitä oli avattu aika pitkästi. Oli herättänyt osassa niistä 12 jäsenestä kovaa vastustusta, ja pöyristytti se kirjan kirjoittajaakin:) Aku on varmasti mukana just sen takia että joitain nyt on saatava mukaan, olisihan voinut käydä niin, että ry:n jäsenistö olisi kaatunut yhden vuoden aikana liki yhdettömiin. Aika kauan nimittäin viivyttelivät ton nuorentamisen kanssa.

Olisi mielenkiintoista myös tietää, ketkä uudempien sukupolvien pelaajat ovat saaneet / saamassa kutsun tuonne? Kuhta, Kölli, Ruutut ihan Tuunasina, Lundell, Tobbari "tuomaan jatkuvuutta", Peltonen?
Kieltämättä mahdoton käsittää tuunasen mukana oloa. Tulevaisuuden nimistä laittaisin valitettavasti omat lanttini likoon nykyisen urheilujohtajan ja päävalmentajan puolesta. Saataisiin sitä jatkuvuus taattua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän pulushakkiin en lähde varsinkin, kun tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan.
Vinkkinä voin sanoa, että objektiiviset asiantuntijat eivät ole HIFK:n faneja eivätkä töissä HIFK:n organisaatiossa. Tekevät muuten kyllä töitä jääkiekon parissa. Täällä Jatkoajassa esim. @Salama15 on sellainen ja onhan hänkin ihmetellyt Peltosen valmennuspestin jatkoa.

Ps. Kirjoitin ettei yksikään menestystä tavoitteleva joukkue olisi palkannut Peltosta näillä näytöillä. Toki seuraava siirtosi on pyytää määrittelemään menestys. Minulle se tarkoittaa finaaleissa pelaamista eli joukkue on rakennettu niin laadukkaasti, että se voi realistisesti lähteä tavoittelemaan finaalipaikkaa. HIFK olisi tällainen joukkue paremmalla valmentajalla.

Kiitos vastauksestasi. Se on siis pulushakkia, jos pyytää perusteita. Ja kaikella kunnioituksella @Salama15 kohtaan, itse en laske häntä objektiiviseksi asiantuntijaksi kuin korkeintaan maalivahtipelaamisen osalta.

Pahoittelut, että mulla meni ohi menestystä tavoitteleva joukkue. Itse ajattelen, että jokainen seura ja joukkue tavoittelee menestystä, joten en ottanut tätä huomioon omassa kommentissani. Mutta edelleen sulta puuttuvat ne todisteet, että tällainen päätös Peltosen epäkelpoisuudesta päävalmentajaksi eri menetystä tavoittelevissa seuroissa olisi tehty. Epäilen, että sulla ei sellaisia ole esittää. Varsinkaan, kun Grönborg teki Tapparan kanssa 3 v. sopparin viime keväänä, Kärpät on Marjamäen kanssa naimisissa vielä useamman vuoden ja Ilves on ilmeisesti tehnyt jo hyvissä ajoin Niemelän kanssa sopimuksen. Näiden jälkeen tulee joukko muita seuroja, jotka varmastikin tavoittelevat menestystä, mutta joissa on myös ensi kauden valmennuksin jo lyöty lukkoon. Ellei sitten kenkä heilu. Uskonko edes minä, että Tappara antaa Grönborgille kenkää voidakseen palkata Peltosen? En todellakaan, eikä pidäkään antaa. Eipä niitä montaa vapaana olevaa valmentajapaikkaa jäänyt täytettäväksi. Ja jos taas ajatellaan, kuka Peltosen tilalle olisi palkattu? Grönborg on ulkona kuvioista, samoin Tapola, koska kummallakin sopimukset myös ensi kaudeksi. Niemelä olisi ehkä ollut saatavilla, mahdollisesti myös Jokinen, mutta olisiko kumpikaan ollut Peltosta automaattisesti parempi koutsi? Eivät ainakaan täytä sitä "pitää olla voitettu mestaruus ollakseen huippukoutsi"-määrettä. Hyviä valmentajia silti epäilemättä kumpikin. Karri Kivi olisi vapaana, samoin Pekka Virta ja varmaan Raimo Summanenkin.

Mun määritelmä menestyksen osalta on sama kuin sun. Mutta ymmärrän, että aina ei päästä tavoitteeseen. Ja onhan meillä viime vuosilta monta lieventävää asianhaaraa, jotka ovat vaikuttaneet joukkueen peliesityksiin kriittisillä hetkillä. Viime vuonna Tapparan jengi oli noin 1+M€ kalliimpi kuin HIFK:n ja se kai on ihan yhtä validi selitys kuin se, että HIFK häviää jollekin TPS:lle, jonka pelaajabudjetti on pienempi kuin meidän.

Mutta ehkä tämä tästä aiheesta. Aika lailla kaikki on osaltani sanottu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös