Nyt täytyy sanoa, että tulee vahvaa lausuntoa. Voitko luetella paremmin menestyneet nykyajan valmentajat.
Kuten jo aikaisemmin totesin, mitalit eivät aina ole seurausta siitä, että valmentaja olisi poikkeuksellisen erinomainen. Westerlundin SM-liigassa saavuttamat mitalit eivät mielestäni ole kovin hyvä mittari, koska joukkueet olivat materiaaliltaan omassa luokassaan. Mutta montako lähtökohtaisesti heikkoa tai edes keskitasoista joukkuetta Westerlund on luotsannut tasoaan parempaan suoritukseen? Se on paljon kiinnostavampi kysymys kuin se, kuka on menestyneempi mitalien valossa kuin hän.
Hyvä esimerkki koulumaailmasta:
Nakkilan lukioon hyväksytään oppilaita jopa alle kuutosen keskiarvolla. Porilaisista lukioista ainakin Lyseon kohdalla alin hyväksytty on yleensä tasan kahdeksan nurkilla ja PSYL:ssä huomattavasti yli kahdeksan. Siitä huolimatta Nakkila pärjäsi v. 2012 ylioppilaskirjoitusten vertailussa paremmin kuin Lyseo ja hävisi PSYL:llekin yllättävän vähän. Tämä kertoo ennen muuta siitä, että Nakkilan lukiossa osataan kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ja lähtökohtaisesti "huonommista" oppilaista saadaan enemmän irti.
En väitä, että Westerlund olisi huono valmentaja, mutta mielestäni esim. Jalosen saavutukset HPK:n peräsimessä ovat aivan eri luokkaa kuin Westerlundin kaikki mitalit yhteensä.
Myönnän, etten ymmärrä nykyjääkiekon kaikkia hienouksia, mutta itse pidän sellaisista valmentajista, jotka osaavat sytyttää joukkueen ja uskaltavat penkittää pelaajan kuin pelaajan joukkueen edun mukaisesti. Kivestä siihen esimerkiksi ei ole, se on nähty. Eikä varmasti tule koskaan olemaankaan. Esimerkiksi Summanen, Tamminen ja Jortikka taas ovat minun silmissäni "oikeita" valmentajia, jotka eivät kumarra sen paremmin pelaajia kuin herrojakaan.
Tiedän, että monet nauravat edellä mainitun kolmikon mainitsemiselle. Ei ole menestystä viime vuosilta ja ovat ajastaan jäljessä ja niin edelleen. Eipä ainakaan ole touhu HMV-osastoa, kun kaksi ensin mainittua ovat puikoissa. Ja se on minulle arvokkaampaa jääkiekon ystävänä kuin se, kuka luotsaa jonkun maajoukkuenimiä tursuavan tähtisikermän mestaruuteen.