Mäkin heräsin
Olen pidellyt kesälomaa, niin töistä, lätkästä kuin JA:stakin, mutta nyt on tullut taas aika aktivoitua.
Kiss-fanina jo vuodesta -74, en malta olla puuttumatta keskusteluun.
En väitä että Ace olisi ollut nykykitaristeille suurin vaikuttaja, mutta aika monelle hän on varmaankin antanut sen ekan kipinän. Myöhemmin kun taidot on ovat kehittyneet inspiraatiota on haettu sitten Van Halenista, Vaista, Malmsteenista, Hammetista jne...
Itekin soittelen skebaa ja ainakin omalla kohdallani kehitys on kulkenut suunnilleen tätä rataa. Nyt kun ikää on tullut lisää, ei tuo saatanan tiluliluttelu enää jaksa kiinnostaa, vaan on siirrytty takaisin lähemmäs lähtökuoppia, eli herroja Frehley ja Young.
Niinkuin jo vanhempi bluesrock-kitaraguru (hieno sana) Leslie West sanoi 80-luvun alussa: "Tärkeintä ei ole kuinka nopeasti pääsee paikasta A paikkaan B, vaan se mitä ehtii nähdä matkalla". Oma versioni (ainakin luulen niin) on: "Soolokitara on kuin suola, jos sitä ei ole, niin musa on mautonta, jos sitä on liikaa, niin sitten se vasta kamalaa onkin." Kerrottuani tuon aikanaan Havana Blackin kitaristille, se myönsi, mutta sano: "se vaan on joskus niin saatanan kivaa tilutella".
Totuushan on myös, että kun vaan soittaa helevetin nopeesti, niin 99,9%-kuulijoista kuvittelee et sä oot sit hyvä, vaikkei soitossa olis mitään tolkkua.
Jos nyt listataan noi omasta mielestäni hevanderikitaristeihin vaikuttaneet tyypit, niin eiköhän ne mee jotenkin Iommi, Hammett & Hetfield, Van Halen, Young, Frehley ja valitettavasti Malmsteen. Stratovarius, Sonata Arctica ja Nightwish voisivat toimia jopa mun mielestä, jos herrat kitaristit keskittyisivät enemmän tekemään kunnon riffejä, kuin vaan tekemään sellaisia soolojen välille tarvittavia juttuja. Aika harvat ovat ne kitaristit joista aistii Hendrix tai Blackmore vaikutteita. Jopa Chuck Berry kuuluu useammalta.
Sitten vielä pari muuta asiaa. Tossa kun lueskelin ketjun kirjeitä, niin ihmettelin miksei kukaan maininnut Revenge-levyä suosikeissaan. Mun mielestä levy on todella hyvä, ja sekä Unholy että Domino ovat ihan alltime-suosikkejani. Oisivat kyllä voineet olla pistämättä sitä God Gave Rock'n'Roll To You II:ta mukaan , mutta OK, olihan se jo valmiiksi hitti. Billyssä ja Tedissähän se toimi, mutta siinä sillä olikin tilaus.
Tiesittekö ettei tämä Tommy Thayer ole ensi kertaa Acena Acen paikalla. Ennen ryhtymistään Kissin kiertuemanageriksi, hän oli Black'n'Blue- nimisen bändin toinen kitaristi. Bändin viimeisimmät levyt tuotti muuan Gene Simmons, joka oli mukana myös biisien kirjoittamisessa. No... Black'n'Bluen jätkillä oli myös Kiss-tributtibändi, nimeä en saa päähäni (oisko ollut Dressed To Kiss)
ja siinä hän oli Ace, maskeineen jne. Silloin tosin kiharatukkainen blondi.
Ai niin sitten mulla on Eric Singerin nimmari sekä Alive III:n että Alice Cooperin: Brutal Planet levyjen kansissa. Juttelin hänen ja muiden Allun bändin jätkien (sekä Allun tyttären) kanssa männä talvena puolisen tuntia. Kitaristi (kanukki) Peter Friesen mm näytti tän 1 dollarin setelitaittelun, (palava Pentagon, liekehtivä Twin Towers etc) ja sanoi "I'll show you something funny", johon Eric(jenkki): "No,no,no NOOO, that's not funny, that's weird , very VERY fucking weird. Jos joku ihmettelee kuinka mulla oli nämä levyt mukana, niin tiesin etukäteen että mahdollisuus tapaamiseen on aika todennäköinen.