Vihjeen perusteella mieleeni tulee lähinnä Palle, Reino Hirviseppä. Hän oli ainakin sotapropagandan kanssa tekemisissä.
Kyllä vain, Pallen kynästä on tuo limerikki ja varsin hyvä onkin.
Vihjeen perusteella mieleeni tulee lähinnä Palle, Reino Hirviseppä. Hän oli ainakin sotapropagandan kanssa tekemisissä.
Laitetaan välillä runoutta, tarkemmin laululyriikkaa. Tekijä ja teoksen nimi?
No sehän se. Havaintotajunnanvirta alkoi Sunnuntain julkaisemisen aikoihin jäädä nuoren Liimatan teksteissä vähemmälle.Helppo. Tommi Liimatan teksti ja biisi on Absoluuttisen Nollapisteen Sunnuntai.
Täytyypä käydä täälläkin välillä. Laitan vaihtelun vuoksi vähän paradokseja, kun ne on niin kovin mun mieleeni ja sellaiselta kirjailijalta, jonka ajatelmat saavat meikässä vastakaikua. Eli siis kenen päästä nämä helmet ovat syntyneet?Eikä kuukkeloida, ei pitäisi olla vaikea!
"Avioerot on tehty taivaassa. "
"Olen niin älykäs, että joskus en ymmärrä sanaakaan siitä, mitä sanon."
"Ennen vanhaan oli kidutuspenkki, nykyään lehdistö."
"Olemme historialle velkaa sen, että kirjoitamme sen uudestaan."
Näitä löytyisi vaikka huru mykke, mut eiköhän noillakin jo vastaus aukene.
Tuo sopisi erittäin hyvin Paavo Väyrysen suusta muljahtaneeksi."Olen niin älykäs, että joskus en ymmärrä sanaakaan siitä, mitä sanon."
Jotenkin nuo sutkaukset sopisi Jörn Donnerin suuhun.
Uskaltaisin väittää että nämä ovat Oscar Wilden suusta/kynästä. Se että olivat suomeksi hiukan hämäsi.
Tuo sopisi erittäin hyvin Paavo Väyrysen suusta muljahtaneeksi.
Howth Castlen perusteella veikkaan James Joyce & Odysseus.. en ole lukenut, mutta Dublinin tunnen hyvin.Mikä kirja alkaa näin:
riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore to bend
of bay, brings us by a commodius vicus of recirculation back to
Howth Castle and Environs.
Howth Castlen perusteella veikkaan James Joyce & Odysseus.. en ole lukenut, mutta Dublinin tunnen hyvin.
Howth Castlen perusteella veikkaan James Joyce & Odysseus.. en ole lukenut, mutta Dublinin tunnen hyvin.
Tosin Turhan Kaukalon arvuuttelema sitaatti ei ole minulle tuttu, ja todennäköisesti ei ole kirjakaan, joten tyydyn vastaamaan "jokin James Joycen teos". Terv. nimim. yksi miljoonista Odysseuksen keskeyttäneistä.
Joycen Odysseus on muuten paska tekele mun mielestäni, mut siis MUN. Ehkä en vaan tajua sitä tajunnanvirtaa, tai sitten keisarilla ei ole vaatteita lainkaan...ei jaksanut meikäkään kahlata kyseistä opusta läpi. Tässä maailmassa on kirjoitettu niin paljon hienoja kirjoja, joita ei ehdi lukeakaan kaikkia, vaikka kuin yrittäisi. Käytän aikani siis mieluummin sellaisten etsimiseen.
"Ensiksi ruuveilla kiinni suikaleitten päät lautoihin, akkuporakone, sopivia pieniä ruuveja ja ruuvauskärki ja pieni poranterä jolla saa reijät vaneriin. Sai syntymään kaksi asetelmaa, kummassakin kaksi keltaista vanerisuikaletta syrjällään ja päästä kiinni kahdeksan tuuman laudanpätkässä. Kun hän oli saanut ne tiilipinoilla tuetuksi ja taivutetuksi oikeisiin asentoihin, ne lepäsivät siinä kuin hevosen länget ruomista alaspäin, hevosen länkien alaosat, ruomien kohdalta katkaistut. Panen nyt reikien kohdalle styroksisuikaleet ja sitten valu."
Mikä kirja alkaa näin:
riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore to bend
of bay, brings us by a commodius vicus of recirculation back to
Howth Castle and Environs.
Yllä oleva kysymys on vielä avoinna, mutta itse en ainakaan osaa siihen vastata. Muistutuksena kuitenkin muille ketjua seuraaville.
Kysyn nyt kuitenkin toisen tässä. Eli heti kirjan alku, suomennos allekirjoittaneen:
3. toukokuuta. Bistritz. - Lähdin Münchenistä kello 8.35 illalla 1. toukokuuta, saapuen Wieniin aikaisin seuraavana aamuna; piti saapua 6.46, mutta juna oli tunnin myöhässä. Budapest vaikuttaa mahtavalta paikalta päätellen vilauksesta, jonka näin junasta, ja siitä vähästä, mitä ehdin kävellä sen katuja. Pelkäsin lähteä liian kauas asemalta, sillä olimme saapuneet myöhässä ja tarkoitus oli lähteä niin lähellä oikeaa aikaa kuin mahdollista. Vaikutelma, jonka sain, oli, että olimme jättämässä taaksemme Lännen ja saapumassa Itään; läntisin loisteliaista silloista yli Tonavan, joka täällä on leveä ja syvä, toi meidät turkkilaisvallan perinteiden puolelle.Jos on vaikea, laitan toisen kappaleen.
Toden totta, Draculaahan tämä taitaa olla. Itselleni tuli mieleen Münchenistä ja Wienistä ainoastaan Mein Kampf, ehkä epäilyttävät mielleyhtymät. Aatu tosin tuskin ihailisi niin Budapestiä ja etenkään turkkilaiskortteleita.Taitaa olla Draculaa, muistelisin...?En ole kyl ihan varma, mut jos löisin vetoa, niin ehkä muutaman euron laittaisin.
Laitetaanpa vastineeksi seuraava katkelma:
" Here´s Hal Incandenza, age seventeen, with his little brass one-hitter, getting covertly high in the Enfield Tennis Academy´s underground Pump Room and exhaling palely into an industrial exhaust fan."