Nyt mua on ruvennut oikeasti vituttamaan ja ällöttämään ip-lehtien aloittama ja muiden medioiden jatkama akkamainen vinkuminen ja itkeminen Kipin ja Samin myllystä. Siis ei jumalauta sentään, nyt lyödään oikeasti jo jääkiekkoa lajina ja lyöjinä ovat juuri ne asiantuntemattomat tonokit, jotka eivät lätkää ylipäätäänkään käy katsomassa. Tällainen yltiömoralistinen marmatus on jo kuvottavaa. Haistakaa vittu kaikki mielipideautomaatit, jotka ette edes matsissa olleet tai ylipäätään tiedä mitään koko lajista ja sen pelaajatyypeistä! Samat perseaivot jeesustelevat seuraavaksi siitä asiasta, joka esiin sattuu nousemaan. Jääkiekko on jo näiden kaikkien lajien asiantuntijoiden taholta tullut käsiteltyä. Kip ja Sami ovat eläimiä. Kumpikaan ei poistunut paareilla kentältä. Miksi nämä lajiasiantuntijat eivät puutu siihen, kuinka Suhonen oikeasti satuttaa Kokkoa väärällä taklauksella?
Edellinen kritiikki oli siis nimenomaan valtamedialle, minulla ei ole mitään niitä lajia tuntevia vastaan, jotka osaavat perustella mielipiteensä koskien mitä tahansa jääkiekon osa-aluetta. Koen lajin sisäisen keskustelun hedelmällisenä ja antoisana, on aiheena sitten pelikirjat, v-koodi tai organisoitu avauspeli. Mutta miksi jääkiekko joutuu kärsimään vastenmielisestä j-koodista eli Jeesustelusta?
Itse Kip vs. Sami -ketjuun kirjoitin, että väkisin aloitetusta jää aina väkisin aloitetun maku, ei voi mitään. Mutta itse mylly oli ihan viihdyttävä, 8.000 seisomaan nousevaa katsojaa ei voi olla väärässä. Jälkikäteen meidät kaikki koetetaan laittaa häpeämään omaa alkukantaista reaktiotamme. Voi vittu tätä DDR:ää. Lisäksi Sami ja Kip esitellään vajaamielisinä jättiläisinä ja alkuihmisinä, jotka "eivät kuulu lajiin". Helvetin mielenkiintoinen kommentti lajia tuntemattomalta. Ihan sama kuin menisin itse elämäni ensimmäistä kertaa katsomaan balettia ja kommentoisin sen jälkeen, että mielestäni sukkahousut miehillä ja anorektisuus naisilla ovat vastenmielistä ja ällöttävää katsottavaa eivätkä kuulu lajiin. Vittuakos minä siitä oikeasti tiedän?
2 ottelun pelikielto molemmille tuntui ensivaikutelmana oikeusmurhalta ja on sitä vieläkin, vaikka media tekee kaikkensa saadakseen rangaistuksen tuntumaan alimitoitetulta. Lalli Partisen mielipiteet nykylajista ovat yhtä hedelmällistä luettavaa kuin Pauli Nevalan ja kumppanien marmatus tämän päivän keihäänheitosta. Näitä katkeria vanhoja staroja Suomessa riittää ja heiltä saa aina sitä mitä tilataan; valitusta siitä, että asiat olivat heidän puusuksi- ja ulkojää -aikanaan paljon paremmin. Kukaan näistäkään sälleistä ei ole ollut lähelläkään lajin kotimaata Kanadaa, ei fyysisesti eikä henkisesti, ja voisikohan suomalaislle ylipäätään mitenkään sopia sellainen käytäntö, että emme omisi jääkiekkoa? Meillä ei ole kauheasti edes kompetenssia puhua siitä, mitä kuuluu lajikoodistoon, mitä ei. Lajin kotipaikka ja kehto on NHL. Ei Lappeenranta.