Sweden Rockissa tuli piipahdettua katsastamassa King Diamondin comebackia, joten pakkohan tänne on tulla kirjoittamaan jonkinlainen fanipoikaraportti tuosta kauan odotetusta Kingin keikasta. Lava oli upein, mitä olen yhtyeellä nähnyt. Metallisempi ja saatanallisempi kuin aiemmin. Ehkä KD halusi näyttää, että vaikka muista paheista on jouduttu tinkimään, niin edelleen ollaan sataprosenttisesti vanhan vihtahousun asialla. Vaikka aiemmin maestro on väittänyt, ettei tupakoiminen ole vaikuttanut lauluääneen, niin kyllä nyt huomasi, että mies lauloi paremmin kuin aikoihin. Paikoin suorastaan hämmästyttävän hyviä vokaaleita, eikä heikommatkaan laulut olleet missään määrin puolikuntoiselta kuulostavia. Hyvin on ikääntyvä Mr. Diamond treenannut ja pitänyt äänestään huolta.
Eturiviin tuli päästyä varsin kivuttomasti, sillä tajusimme vaimon kanssa mennä kärkkymään parhaita paikkoja jo Slaughterin tukkahevin aikana. Parempi puoliskoni oli festareilla muutenkin ihmetyksen, ylistyksen ja hämmästelyn aiheena King Diamond -kasvomaalauksineen, joten pääsimme vaimon naamataulun ansiosta vähä väliä kuviin. Paikalla oli myös noin 4- tai 5-vuotias pikkupoika, jolla oli Mercyful Fate -kasvomaalaus ja Mercyful Faten t-paita. Poika lisäksi teki aina kuvaan päästessään omaehtoisesti pirunsarvet. Myös pieni tyttö, jolla oli King Diamond -kuulosuojaimet kuului samaan perheeseen.
Setti alkoi Funeral-introlla, mutta ekana biisinä kuultiinkin yllättäen The Candle, joka oli erinomaista vaihtelua aiemmin livenä kuulluille Abigail-levyn starttereille. Setti oli piristävä ja jossain määrin jopa yllättävä, vaikka joukossa oli iso nippu niitä pakollisia ja hienosti toimivia hittejä aina Sleepless Nightsia, Eye of the Witchia, Come to the Sabbathia, Welcome Homea, The Family Ghostia ja Halloweenia myöten. Itse innostuin ehkä eniten The Spider’s Lullabye -levyn unohdetusta helmestä eli Dreamsista, joka oli todellinen jokeri kaikkien useammin kuultujen klassikoiden seassa. Dreams tulikin Kingiltä upeankuuloisesti juuri sillä Spiders-levyn falsettoäänellä, joka eroaa jossain määrin kaikkien muiden KD-levyjen lauluäänistä. Uudelta levyltä poimittu Shapes of Black oli teatraalisuudessaan yksi keikan kohokohtia. Biisi huipentui siihen, että King Diamond puhalsi lyhdystä tulen sammuksiin ja sanoi demonisen matalalta ”No more light”. Yllättäen myös Up From the Grave, jota olen aina pitänyt tuotannon vaatimattomampien esitysten joukossa sekä oman The Graveyard -albuminsa heikoimpana biisinä, oli keikan ikimuistoisimpia hetkiä. Up From the Grave oli täydellistä kauhuteatteria, jonka hienouden tajusi eturivissä silmät suurina lavan spektaakkelia ihmetellessään. Jotenkin biisi sai aikaan unenomaisen tunnelman ja mystisen upean fiiliksen Kingin heiluessa lavalla lapion kanssa. Maaniset ilmeet, sekopäinen tunnelma ja hullut vokaalit tekivät tuosta outolintu-kappaleesta ikimuistoisen. Vieläkin päässä soi hokema ”Up, up, up from the Grave” ja näen mielessäni Kingin lapioleikit hämärtyvässä Ruotsin yössä.
At the Gravesia oli lupailtu Skype-puheluissa ja haastatteluissa jo niin pitkään, ettei se varsinaisesti päässyt yllättämään. Silti, kappaleen alkaessa suupielet kohosivat väkisinkin hymyyn. At the Graves oli sitä mitä odottaa saattoi – progevivahteinen spektaakkeli vailla vertaa, eikä biisin livetoimivuudesta ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Samaa herkkua on toivottavasti luvassa myös tulevilla Suomen keikoilla. Voodoo-levyltä soitettiin taas kerran nimibiisi, joka on ennenkin ollut osa Kingin settejä. Luulenkin, ettei biisi ole seteissä niinkään pelkän musiikin takia, vaan enemmän teatterin puolesta. Hypnoottinen Voodoo-rummutus toki luo tietynlaisen tummasävytteisen tunnelman, ja visuaalisesti kappale tarjosi paljon katseltavaa tanssijatar Jodi Cachian hoitaessa valtaosan show-puolesta. Ja olihan Voodoo kova myös musiikillisesti.
Soolo-osiot olivat tosi lyhyitä, joten todella pienillä lepotauoilla King Diamond selviytyi. Bändi soitti kultaisella ’80-luvulla paljon pidempiä kitara- ja rumpusooloja kuin nyt vuonna 2012. Let It Be Done oli setissä vain siksi, että sen aikana mustat huppupäiset miehet veivät lavan edustalla olleet porttirakennelmat pois; samanlaiset portit kuin viime kiertueella Suomessa. Joku ruotsalainen känniurpo sanoi kaverilleen porttien olevan kirkon ikkunoita. Aika tavalla pisti repeilyttämään tuo asiantunteva lausunto.
Vähän ihmettelin, että Volbeatin laulaja otettiin vierailijana ”duetoimaan” Kingin kanssa Come to the Sabbathissa, mutta lopulta Poulsenin vierailu oli ihan piristävä poikkeus, sillä mies esiintyi selvästi innostuneena ja asialle omistautuneena ”Them”-paitaan pukeutuneena. Volbeatin jätkät ovat joskus olleet Amerikan kiertueensa välipäivänä illallisella King Diamondin kämpillä, joten ilmeisesti sen vuoksi tämä kaverivierailu kuului festarisetissä asiaan. Hank Shermannin vierailulle tuli tietty huudettua vähän eri volyymilla kuin Poulsenille. Bändiesittely oli tavallista lyhyempi, ehkä siksi, ettei festareilla ole kuin se varsin rajoitettu soittoaika. Kingi esitteli bändin pikavauhtia, jonka jälkeen heitti jo legendaarisen ”The one and only, Mr. Andy La Rocque” -spiikin. Sitten Andy tykittikin kehiin The Family Ghostin alkuriffiä. Halloween oli encorena ikimuistoinen veto, sillä Mikkey Deen vierailu toi mieleen flashbackit joiltain ’80-luvun keikoilta, joiden videobootlegeja olen katsellut ahkerasti. Ja olihan Halloweenin aikana lavalla myös itse tyylikkäästi harmaantunut Michael Denner.
Keikka huipentui upeasti Black Horsemeniin, jota olen aina pitänyt King Diamondin pitkän uran yhtenä parhaimmista biiseistä. ”That’s the end of another lullaby, time has come for me to say goodnight”. Keikan jälkeen olo oli väsynyt, mutta onnellinen. Ääni oli poissa ja niskat paskana, mutta fiilis sen verran korkealla, etten todellakaan jaksanut lähteä katsomaan mitään väsynyttä Mötley Crüeta. Nyt olen nähnyt King Diamondin livenä kolme kertaa. Vaikka 2006 vuoden keikat olivat ikimuistoisia ja hyviä, niin tämä Sweden Rockin veto oli ihan kuin eri planeetalta. Jos Suomen keikoilla ’06 murehdittiin Kingin ääniongelmista, niin nyt hämmästeltiin miten hyvin mies vokalisoi raskaiden kuntoutumisjaksojensa jälkeen. Ihan huikeita lauluja parhaimmillaan, eikä olisi voinut mitenkään uskoa, että riipiviä falsettoja Ruotsin yössä tarjonnut vokalisti kävi 2010-vuoden lopussa ohitusleikkauksessa ja jopa kuoleman partaalla.
Livia lauloi lähinnä taustalauluja ja stemmoja, mutta kuulemma neito oli suunnitellut suuren osan lavarakennelmista ja rekvisiitoista, joten pakko antaa tunnustusta myös Kingin kauniimmalle puoliskolle, vaikkei hän paljoa äänessä ollutkaan.
Ennen kaikkea Sweden Rockin show oli kokonaisvaltainen paketti, jossa musiikki ja teatteri molemmat sekoittuivat upeaksi kokonaisuudeksi, jota tähdittivät osaavat muusikot ja huikea laulaja. Settilista oli positiivinen yllätys, vaikka lempparilevyltäni The Puppet Masterilta ei tällä kertaa kuultukaan yhtään kappaletta. En kuitenkaan vieläkään ole uskoa todeksi, että DREAMS todellakin soitettiin. Todellinen kulttuuriteko, joka varmasti teki useat harvinaisempia (ja suotta vähemmän arvostettuja) King Diamond - biisejä arvostavat fanipojat tyytyväisiksi.
Useampia kappaleita tuosta Sweden Rockin show:sta on jo postattu youtubeen. Ilmeisesti joukossa on hyvälaatuisiakia videoita, mutten ole vielä itse ehtinyt niitä katsastaa. Kuitenkin on pakko sanoa, että nimenomaan paikanpäältä nähtynä King Diamondin teatraalinen lavashow pääsee parhaimmin oikeuksiinsa. Videot tuskin kertovat koko totuutta siitä, miltä kaikki näytti ja kuulosti Ruotsin yössä, mutta aika hyvin varmaan videoidenkin perusteella pääsee mukaan tunnelmaan. Itse omistan useampia kymmeniä King Diamondin bootleg-keikkoja, mutta eivät ne sittenkään ole mitään verrattuna siihen, että itse olet mukana yleisössä seuraamassa King Diamondin teatraalista liverituaalia.
Paras keikka ikinä. Toki fanilasit saattavat vaikuttaa hivenen asiaan, mutta satojen näkemieni keikkojen joukosta mikään ei ole koskaan tuntunut kokemuksena yhtä upealta. Ehkä Sonispheren trombin jälkeen koettu Maidenin Porin veto oli kuitenkin samaa tasoa.