Mulla ei ole mitään Lennua vastaan, mutta en vain näe kundin saavutuksia sellaisina, joilla paita pitäisi nostaa hallin kattoon. Ja sinne ei minun papereissani kuuluisi myöskään Köllin tai Saken paitaa. Myöskään minun papereissani mestaruuden voittaminen ei ole 1) edellytys 2) syy nostaa paitaa kattoon. Lennu on tehnyt hienon uran HIFK:ssa, siitä on vaikea kenenkään olla eri mieltä. Mutta paidan jäädytykseen vaaditaan jotain poikkeuksellista. Kibessä oli jotain poikkeuksellista. Ehkä se on juuri se stadilaisuus. Toki Kibe oli myös eturivin pelaaja yli kymmenellä kaudellaan HIFK:ssa, Lennu on ollut muutamaa vuotta lukuun ottamatta hyvä runkopelaaja.
Kun puhutaan Kibestä, niin matkaan mahtuu aika monta ikimuistoista maalia. Ensimmäiset suuret maalit muistan keväältä 2004. Ottelusarja Ilvestä vastaan, seiskapeli Nordiksella, kolmanteen erään tasatilanteesta ja 2001 sarjan ratkaisupeli vastaavassa sarjassa vielä hyvin mielessä. Ensin Kibe vei kahville itsensä Raipe Helmisen ja vei HIFK:n johtoon. Vähän myöhemmin toinen maali ja kausi jatkui, vaikka päättyikin Luigi Häppölän "tolpan päässä finaaleista" -klassikkoon. Kibe muuten voitti tuolla kaudella pudotuspelien maalipörssin.
Sitten se todennäköisesti kovin pudotuspelisarja vuosikymmeniin: HIFK - Jokerit 2011. Tuosta sarjasta muutama hetki nousee muiden yli. Granlundin ajaminen tolppaan, paluu ja komea maali. Hentusen missattu läpiajo ja hetken päästä Raatajan voittomaali jatkoilla. Myös Kibe ujutti ratkaisumaalin hämäämällä Lasakia jopa helponnäköisesti. Sitten se ratkaisupeli. Tässä toki Lennukin oli isossa osassa, kun teki jo maalin, joka (ihan oikein) hylättiin. Selkärangan katkaisseen maalin iski kuitenkin Kibe heti seuraavasta aloituksesta pelaamalla tilanteen loppuun asti ja Kibemäisesti olemalla siellä, minne kiekko tulee.
Ja kuinka monta kertaa Kibe oli osa joukkuetta johtanutta ketjua tai tutkaparia? Pärssinen - Ruutu - Kuhta, Pärssinen - Harkins - Kuhta, Guolla - Kuhta (tässä toisella laidalla pelasi muistaakseni myös välillä Lennu, välillä Laakkonen), Peltonen - Granlund - Kuhta, Petrell - Wirtanen - Kuhta. Toisaalta Petrellin puolella on yksi Jatkoajan legendaarisimmista ketjuista: Lennu - Kimi - Fagu, homobaarin jonon kingit. No, leikki sikseen. Ei Lennu ole pelaajana vielä ohi ja aikaa on muodostaa vaikka uusi trio rosvot, niin kukaan ei enää muista Pöysti - Liivik - Nyholmia.
Enkä halua, että tämä luetaan mitenkään Lennun dissaukseksi. Aikoinaan yksi suurimpia suosikkipelaajia ja loistava pelaaja omassa roolissaan, mutta odotan vielä enemmän paidan nostamiselta. Aikaa vielä on, mutta tämän hetken näytöillä ei vielä riitä. Jos Lennu vetää vielä ~5 vuotta tehden oman duuninsa mukisematta iskien pari ikimuistoista maalia matkalla menestykseen, pidätän oikeuden muuttaa mielipidettä. Ja jos joskus Lennun paita kattoon hilataan, en minä siitä mieltäni pahoita.
Kibe on paikkansa ansainnut, olisi mielestäni ansainnut ilman mestaruuttakin, mutta kyllähän kokonaisuuden kruunaa kevät 2011 ja pytyn nostaminen yhdessä Peltosen kanssa.