Bismarck: Tää kuuluisi oikeastaan peliesitykset -ketjuun, mutta onhan HIFK perusjalkanopeudessa kokonaisuudessaan hidas. Hillitön ero johonkin Kärppiin ja narreihin, jotka on luistelleet meiltä karkuun joka kerta. Ei siinä paljon auta muutama yksittäinen nopea tyyppi. Katson itse koko viisikon ja sitä kautta koko joukkueen nopeutta. Meillä on iso ero nopeimman ja hitaimman pelaajan välillä, liian iso. Ensi kauden joukkueeseen pitää saada lisää jalkoja. Mutta nyt kun pelataan tätä sesonkia, täytyy optimoida tilanne nykyjengille sopivaksi. Luttinen, Talaja, Pakarinen etc tekivät kivasti maaleja viime kaudella, tästä ei kahta sanaa. Mutta jokainen on profiililtaan silti selkeä powerforward ja jokainen sai pelata viime kaudella paremman senan kanssa kuin tämän kauden HIFK:ssa. Mun mielestäni sentterin osuus kahden hyökkäävän ketjun menestyksessä on noin 60%/ketju, laiturit yhteensä 40%. Ne muutamat matsit, jotka Pörrön veljekset pelasivat, osoitti heti, mistä tää on pelaajapuolelta kussut. Yksi sentteri lisää kevääksi on elintärkeää, mikäli meinataan tapella kannusta. En usko, että P4 kovin kummoiseksi kuntoutuu.
Kibejä, puhtaita snaippereita, on joukkueessa kaksi: maestro itse ja Eero Somervuori. Näistä Kiben meno näyttää nyt hyvältä ja siinä meillä on laituri, joka pystyy paikkaamaan sentterin mahdollista tahmeutta. Kibellä ja Eerolla on selkeästi parhaat kädet hyökkääjistä ja jos he ovat yhtä aikaa kondiksessa ja saavat vielä tasokkaat senat, niin ei paha. Jos he pelaavat Liivik/Töykkälä -osaston ketjuissa, pystyvät he vireessä ollessaan iskemään sieltäkin, vesaviitakoskimaisesti. Mikäs hätä Kibellä on, jos itseluottamus toimii taas. Ei ne kädet ole minnekään kadonneet. Mutta oletan ja toivon tämän olevan kuitenkin hänen viimeinen kautensa. Aikansa kutakin ja biologiaa vastaan ei pysty kukaan taistelemaan. Jos Kiben pelaajaprofiili olisi toisenlainen, jos hän olisi tyylipuhdas powerforward, voisi pelivuosia vielä ollakin. Vrt. J.Ruutu naapurissa. Mutta snaipperit ovat lämminverihevosia, jotka viihtyvät vain ylemmissä ketjuissa ja kun ei enää sinne luontevasti mahdu, kannattaa mieluummin lopettaa kuin mennä raatamaan neloseen. Ihan mielipidejuttuhan tää silti on. Sillä vesaviitakoskiakin tarvitaan. Mun mielestäni Varis ja Lind jatkoivat liian pitkään naapurissa. Toivon, että Kibe ja Ville eivät tee samaa. Mehän HIFK-faneina nähdään heidät ruusunpunaisten lasien läpi vielä viisikymppisinäkin, mutta oikeasti: aika aikaansa kutakin.