En ole varma, tulkitsinko tilanteen oikein (olin hengästyneenä kesken juoksulenkin), mutta minulle jäi hieman ristiriitainen fiilis uusimman jakson kohdista 21.50 ja 45.00.
Ensimmäisessä kohdassa (21.50 eteenpäin) nuoret jääkiekkoilijat olivat puhuneet innokkaasti OHL:stä ja siitä, kuinka he bussissa sanoivat: ”Tänne haluan tulla.” Tämä into on täysin ymmärrettävää ja ansaittua, OHL on hieno sarja.
Myöhemmin, kohdassa 45.00 eteenpäin, oli kuitenkin puhetta Liigasta, ja narratiivissa kritisoitiin Liigan urheilujohtajia&seuroja siitä, että he ottavat ulkomaalaisia pelaajia rosteriin suomalaisten junnujen sijaan.
Minulle tämä vaikutti hieman kaksinaismoralistiselta. Jos suomalaiset juniorit itse haluavat lähteä P-Amerikan juniorisarjoihin pelaamaan – kuten osa Tapparan U15 AAA -pelaajistakin oli maininnut – eikö ole luonnollista, että Liigajoukkueet täyttävät näitä aukkoja ulkomaalaisilla pelaajilla? Tuntui siltä, että samasta asiasta puhuttiin, mutta ristiriita omien puheiden välillä jäi huomaamatta.
Mielestäni ei. Ensimmäinen puheenvuoro oli omakohtainen kokemus bussista, kun omat valmennettavat näkivät ns. isoa maailmaa ja hienoa alasarjakulttuuria ensimmäistä kertaa. Tätä kokemusta ei voi pelaajana, valitettavasti, saada koskaan. Tottakai nuoret pelaajat, joiden tavoite on NHL ainakin pääosalla, innostuvat tällaisesta ennenkuulumattomasta kulttuurista pähkinöissään ja mikäs siinä. Hieno sarja, hieno kokemus ja varmasti realismin rajoissa päästä pelaamaan ja viemään peliään seuraavalle tasolle lähemmäs ammattimaisuutta.
Toisessa kohdassa kritisoitiin talousvaikeuksien kanssa painivia Liigajoukkueita, jotka roudaavat ennemmin kalliilla pelaajia ulkomaan sarjoista, kuin antavat omille junnuille kasvualustaa Liigassa.
Jos liigassa ylös pääsee yksittäisiä junnuja kokeilemaan ja vain huiput ottavat paikan, jää muille vaihtoehdoksi grindata junioriohjelmaa läpi. Ei se siis kaikille varmasti huono ole, mutta ihan varmasti osan nuoren peli ammattilaisuraa ajatellen olisi ihan erinäköinen pelattuaan jotain OHL:lää kuin Tapparan A-junnuissa, mutta saamatta paikkaa ihan Liigasta vielä.
Ja tottakai, OHL on äärimmäisen kovatasoinen sarja, jonne ei ihan noin vain mennä, vaan pitää olla jo lupaava nuori ja kielitaitoa, aikuisuutta ja tukiverkkoja ympärillä. Näen vain Antin pointin tässä, että nuoren henkilökohtaisen uran kannalta ei välttämättä tavoite ole vain päästä nuorena Liigaan, vaan sen nähdään yhtenä vaihtoehtona mutta ei ainoana tienä koti isoja valoja.