Jep! Muistan edelleen miten pettynyt olin, kun ensimmäisen kerran kuuntelin jakson, jossa Parkkila oli vieraana. Kova oli hype, että nyt pureudutaan syvällisesti dataan, mutta sehän oli pelkkää pintaraapaisua ja numeroiden luettelua. Ei mitään oikeaa analyysia. Ei mitään sellaista, jota en olisi itse voinut käydä lukemassa Googlesta. Sen jälkeen en olekaan Parkkilan jaksoja kuunnellut.
Jottei mene tyhjän länkyttämiseksi, niin katsoin hänen kausiennakostaan Detroitin osion (noin 40minuuttia):
- Salarycap-asiaa, paljon capissa tilaa jne.
- Mestaruuksia x määrä menneisyydessä.
- Kerrotaan AHL ja ECHL jengit.
- Luetellaan koutsin ja GM:n nimi.
- Viime kauden läpikäyminen (Divisioonan 5., maaliero, ylivoima, alivoima, maaliodottama 45%. Tehdyt maalit jne. Tekivät yli odottaman maaleja. Päästivät liikaa maaleja. 5vs5 pelissä toisiksi paras laukasuprosentti. Odottamaprosenttien luettelua. Parkkila ei usko, että tulee jatkumaan.
- Isoimmat nimet sisään ja ulos -> Rosteri heikentynyt.
- Ulkoilmapeli tulossa tällä kaudella.
- Kokoonpanon nopea käsittely.
- Tärkeimpien pelaajien läpikäynti syvädatan avulla - i.e. luetellaan tilastot.
- YV:stä aika näyttää.
- Hyökkääjien viime kauden pistetilastojen läpikäynti. Nimi, pistemäärä.
- Pelaajien viime kauden maaliodottaman läpikäynti.
- xgoals per 60 taulukon läpikäynti.
- Viime kauden ketjujen xgoalsin läpikäynti. "xx-pinnasta kiekkoo"
- Puolustajien syvädatakorttien läpikäynti.
- Puolustajien viime kauden pistetilastojen läpikäynti. 80pistettä lähti pois - kuka tekee nämä pisteet?
- Veskarien läpikäynti syvädatan avulla - katsotaan mihin kausi menee.
- Palkkakatto läpikäynti. 11 miljoonaa menee 2-3. senttereihin. Tarasenko-Kane 9 miljoonaa. Ei hyvä tilanne.
- Prospectien, tulevien draftipickien läpikäynti.
- Top14 prospectit läpikäynti.
Johtopäätökset löytyy tämän timestampin kohdalta:
(linkki vie youtubeen).
Omat kommentit:
- Aikaa on laitettu presisten tekoon - slideissa vahva DIY-meno, mutta sinänsä niissä ei ole mitään vikaa. Paljon screenshotteja näistä syvädatalähteistä+pelaajakortit.
- Tilastot, oli ne sitten syvädata+simppelidata, luetteloidaan/läpikäydään.
- Luetteloinnin sekaan tulee pieniä kommentteja,mutta ne jotenkin hukkuu tuohon puuduttavaan 50prossasta kiekkoo ja 10prossaa luettelointiin. Miten tähän saataisiin vähän "ryhtiä"?
- Mielestäni katsojat eivät tarvitse näin detskutasosta prosenttidataluettelointia vaan niitä johtopäätöksiä, havainnointeja, poimintoja, ajatuksia. Parkkilan data-analyytikkonahan olisi pitänyt pureskella nää prosenttihommat ihan itsekseen, ja katsojille nämä asiat avataan selkokielellä ja ehkä ne tärkeimmät jutut voidaan poimia ihan raakadatana siihen kylkeen.
- Mä en tiedä, mutta itselle tulee myös sellainen fiilis, että Parkkilalla on data-analyytikkona tietyinlainen bias kuitenkin takana - vähän sellanen Mäkishenkinen. "Mä en usko.."-viljellään aika paljon - se jotenkin on ristiriidassa datahommien kanssa.
- Parkkila on tehnyt joka jengille oman kotikutoisen johtopäätökset sliden, mutta se menee ulkoasultaan jopa huumorin puolelle. Ensin näytetään kaavioita, kuvia jne mutta yhteenveto on putkeen kirjoitettua tekstiä. Mielestäni johtopäätökset pitäisi ehdottomasti olla enemmän visuaalisessa muodossa. Joku simppeli SWOT-tyylinen jako vaikka voisi toimia. Näin jengien vertailukin olisi helpompaa.
- Prospectien listaus on ilman taustatietoja myös aikalailla yhtä tyhjän kanssa. Tarkoitan tällä sitä, että jos nyt ei prospecteja seuraa työkseen (lue scoutit) niin harvalla on heistä mitään sen syvällisempää sanottavaa. Top3 prospectit, why not. Top15 on täysin overkill. Kuten joku sanoi - nämä perustiedot, mitä Parkkila luettelee, voi jokainen itse googlailla.
Olen muiden kanssa samaa mieltä, että Parkkila nykyisellä ulosannilla ja tyylillä ei ole sellainen vieras, jonka jaksoa haluaisin kuunnella. Mutta tietyillä muutoksilla voisi olla todella hyvä vieras.