Kiljun valmistus?

  • 52 213
  • 75

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viiniä + siideriä

Aihe on aina ajankohtainen. Viimeksi viikko sitten nautimme poikain kanssa kotitekoista viiniä (aka nektaria),joka oli pullotettu helmi-maaliskuussa 1,5l pulloihin. Varsin hyvin oli säilynyt vaikka jo yli puolivuotta ollut pulloissa. Ja säilytyspaikkana mulla on taloyhtiön kellari. Noissa 1,5l pulloissa mulla taitaa olla maksimissaan ollut viiniä about vuoden ja ei ole kertakaan ollut pilalla,tosin aika harvoin sitä on noin kauaksi aikaa riittänyt.

Tämän hetken tilanne on että kaveriporukalla on yksi viinisatsi tehtynä ja odottaa pullotusta,sieltä on siis muutama pullo viiniä tulossa. Sen lisäksi nyt olis uusi projekti joka pitäisi panna alulle,elikkä siideriä olisi tarkoitus valmistaa. Mulla on tämmöinen ohje päässä (olen tehnyt vastaavalla opiskeluaikana,mutta 4-5v on edellisestä kerrasta):

Valmistusohje=> 25litralle
-------------------------
15l omena-täysmehu
10l vesi
0,5l light-päärynämehutiiviste
sokeria?
oluthiiva

Tällä reseptillä teimme muutaman satsin tekun aikaan ja hyvää tuli! En vaan muista että pitääkö sokeria lisätä mukaan vai tuleeko omenamehusta prosentteja tarpeeksi? Myös makeusaste mietityttää,eli riittääköhän 0,5l mehutiivistettä.. Onko vinkkejä? kannattaisiko hommata lisäksi jotain makeutusainetta?
 

Anton

Jäsen
Koo:
"En tiedä 1,5 pulloista, mutta käteviä ovat 5:n litran Finn Aqua vesipullot. Niissä viini ainakin säilyy tuon mainitsemasi 3 kuukautta."

Suhtaudun tietyllä varauksella kotiviinin säilytykseen muovipulloissa. Sisällä on kumminkin alkoholia joka voi pidemmän ajan kuluessa liuottaa aineosia pehmeämmästä materiaalista? En pistä päätäni pölkylle, mutta pelkään näin tapahtuvat.

Käytän itse lasipulloja ja niissä säilyvyys on kohdallaan. Jos viini on puhdasta eli bakteereilta on vältytty, on prognoosi hyvä. Käytän vahaamattomia "korkki-korkkeja" sekä kapsyyleita, jolloin säilytys vaakasuorassa pitää korkin kosteana ja näin pöpöt pysyvät ulkopuolella. Säilytys on pimeässä ja hieman viileämmässä. Kellarin lämpötila on ok, mutta ei mitään kylmäkellaria.
Omatekoinen valkoviini säilyy 1½ vuotta ja punaviini parikin vuotta. Tuntuu, että kotiviini on parhaimmillaan vuoden vanhana?!
Kaikki erät ovat kylläkin yksilöllisiä joten voi käydä, että vuoden kuluttua sinulla onkin loppuelämäksesi valkoviinietikkaa.
Maistiaisia määräajoin - mukava tekosyy!

Viinin kanssa menee ihan ok, mutta en ole kertaakaan saanut aikaiseksi kunnon olutta! Olen kokeillut eri merkkejä, mutta mikä lie...
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älkää vittu juoko kiljua, se on hirveetä myrkkyä. Tai jos juotte niin varatkaa ainakin paketillinen vessapaperia aamkusi ja vati jolla saa kiinni toisesta päästä ulos tulevat nesteet. Ja jos kiljua valmistatte se on tehtävä kellarissa tai muussa paikassa jossa haju ei häiritse. Kilju kannattaa nauttia mahdollisimman jäädytettynä ettei maku häiritse niin paljoa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuolikohan se

Master God ei nähdäkseni ole raportoinut kiljunsa humalluttavasta vaikutuksesta tai muistakaan efekteistä. Onkohan Kilju koitunut kohtaloksi. Tiedä vaikka olisi, vaan niin ihastunut makuun, että ei enää kerkeä tänne kirjoittelemaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Nuorena miehenä tuli tosiaan tehtyä ja kokeiltua monenlaisia kotiviini/kilju -reseptejä. Appelsiinikiljua on tehty ja ainakin faija tuli siitä aika känniin kun yhden kesäisen lauantaipäivän sitä nappaili ruohonleikkuun yhteydessä. Peruna + appelsiinikiljukin on varmaan tuttu useimmille. Perunoita pakkaseen ja sitten appelsiinien kanssa saaviin. Muuten toimitaan kuten perusappelsiinin kanssa.

Mutta merkillisin resepti, jota myös kokeilin ja hyväksi havaitsin, oli punajuuriviini. Määristä en ole ihan varma, mutta tuskin kovin paljoa vaikuttaa lopputulokseen:

- n. 5 kg punajuuria kuoritaan ja keitetään vedessä
- keitinliemi käytetään viiniin, eli punainen litku saaviin. Punajuuret voi sitten vaikka säilöä tai syödä tai ihan mitä vaan.
- Saaviin kiehautettua vettä niin paljon, että sitä tulee se 20 litraa
- viinihiivaa
- kansi ja ilmalukko kiinni
- parin viikon päästä tai kun pulputus alkaa olla lopuillaan selkiytysaineet ja toimenpiteet pussin ohjeiden mukaan
- pullotus punaviinipulloihin

Parin viikon seisotuksen jälkeen nautitaan kuten punaviiniä. Väri on aivan sama, ja makukin melko lailla samanlainen. Pöhkömpi ei huomaa mitään eroa. Rosentteja 12-15%.

Mutta myöhemmin huomasinkin metkan jutun. Oli näet unohtunut pari pulloa yläkaapin peränurkkaan n. vuodeksi. Viini oli muuttanut väriään tumman viinin punaisesta ruskeampaan suuntaan. Uteliaisuuttamme avasimme pullon ja nyt, avot, meillä olikin aivan luumuviinin makuista kotijuomaa. Erittäin hyvän makuista ja kirkasta, ja mikä tärkeintä, humahti mukavasti kaaliin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Wilzu
En o alkkis, mutta luokkakaverit tuota lapinmiesten taikajuomaa kyllä kokeilivat...

Appelsiinikiljun ohjeistusta löytyy myös netistä osoitteesta http://appelsiinikilju.toimii.net/. En ainakaan pikaisesti lukemalla huomannut tätä osoitetta ketjussa. Nyt syysloman viettoon ja kotiin!

Tämä appelsiinikilju on viime aikoina ponnahdellut minulle vastaan vähän joka paikassa. Ikinä en ole vielä maistanut mutta kai sitä on pakko kokeilla. Onko parempaa kuin grappa?
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Korsukiljua

Viestin lähetti Konalan Kettu
Master God ei nähdäkseni ole raportoinut kiljunsa humalluttavasta vaikutuksesta tai muistakaan efekteistä. Onkohan Kilju koitunut kohtaloksi.
Eilen ainakin kirkasotsaisena näykki jalmaripullosta Pelicans-pelissä, ei syytä huoleen.

Tähän väliin voisin lainata faijan muistelmista sota-ajan kiljukokeilun:

"Kerran Kivennavan korsukylässä ollessamme päätimme, että tehdään 40l tonkallinen kiljua. Jokainen korsun asukas säästi pari viikkoa sokeriannoksensa, 40mg per päivä, sekä hieman leipää.

Kun sokeria ja leipää oli tarpeeksi niin korsukamiinassa keitimme tonkallisen vettä, sekoitimme joukkoon sokerit ja leivät sekä lottakanttiinista ostamamme hiivan. Tonkka pantiin kamiinan lähelle muhisemaan.

Parin päivän ajan jokainen kuunteli korva tonkkaa vasten painettuna, kuuluuko ääntä. Todettiin, että kyllä hyvää kuuluu ja torakatkin kuolee jo yksinään kiljun hajusta.

Mitä ollakaan, kun neljäntenä yönä korsussa räjähti kasapanos. Minäkin nousin katsomaan. Kiljutonkkahan se oli räjähtänyt ja kiljua satoi pitkin korsua kastellen jokaisen varusteet. Tämä oli tuskallista, koska kilju likasi sellaistenkin sotilaiden sotilaspuvut, jotka eivät olleet osallisia kiljuntekoon. Pesimme porukalla asepuvut ja osan vaihdoin varusvarastolla uusiin.

Teimme kuitenkin uuden kiljupanoksen, joka onnistui. Kun kiljun kera oikein juhlittiin ja soiteltiin sotasaalisbalalaikkaa, niin olipa jättiläistä. Mutta varo, kun seuraava päivä koitti, niin eipä juuri kukaan kyennyt ässää sanomaan."

Pojat on poikia...

Grappasta sen verran, että nauttimani kiljut voittavat grappan mennen tullen. Kesäisen esikoisgrappani rippeet ovat vieläkin siivouskomerossa piilossa.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lasti on pakattu!

Niinhän siinä kävi, että laitoin 12 viinipulloa ja n. 10 litraa muovipulloja peliin ja siellähän ne iloisesti pitävät viiniä sisällänsä :)

Viinipulloissa olevat säilynevät korkkaamattomina ensi vuoden puolelle, mutta tuo 10 litraa pitänee tuhota parin kuukauden sisään, ettei mene setti pilalle!

Yksi hyvä puoli tässä viinin tekemisessä on. Kokoajan on pikkukänni päällä kun maistaa joka lappomiskerralla hiukan ;)
 

MSM

Jäsen
Maistiaisethan kuuluvat ehdottomasti lappomisvaiheeseen! Hieman lasiin ja maistelemaan tätä nektaria. Tapana myös laittaa vajaa tuopillinen jääkaappiin jäähtymään (viiniä), kun lappominen ja sotkujen siivoaminen ohi niin aijai kun maistuu hyvältä!

Olutta olen myös tehnyt muutamaan otteeseen ja hyvin on onnistunut. Prosentteihin nähden hieman työläämpää ja kalliimpaa joten jos tekee niin kannattaa tehdä kunnolla.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Kuolikohan se

Viestin lähetti Konalan Kettu
Master God ei nähdäkseni ole raportoinut kiljunsa humalluttavasta vaikutuksesta tai muistakaan efekteistä. Onkohan Kilju koitunut kohtaloksi. Tiedä vaikka olisi, vaan niin ihastunut makuun, että ei enää kerkeä tänne kirjoittelemaan.
Niin, tulipa tätäkin ketjua nyt sitten luettua. Sen verran voin raportoida noista vuodentakaisista tapahtumista, että alkoholia syntyi. Tosin ei ainakaan omaan tuotokseeni niin paljoa, että sillä olisi ollut mitään suuresti humalluttavaa vaikutusta. Litku oli nimittäin siinä määrin pahaa, että luovutin jo ennen ensimmäistä litraa. Olen kuitenkin pitänyt itseäni miehenä, joka ei vallan kevyin perustein kuppiin sylje. Pieni alkuhumala kuitenkin saavutettiin, eikä pakki mennyt sekaisin.

Sittemmin olen valmistanut kotitekoisesti kolme satsia viiniä ja yhden satsin olutta. Kaikki ensimmäistä viinisatsia lukuunottamatta onnistuivat perin loistavasti, joskin toisenkin viinitonkallisen maku jakoi mielipiteitä. Juuri eilen pullotin kolmannen viinisatsin - tällä kertaa puolukoista valmistettua tuotosta. Valmistusprosessi oli hyvin omintaikeinen, sillä tuotetta kypsyteltiin saavissa vielä pari kuukautta käymisen pysäyttämisen jälkeen, parin viikon välein lappoen viini toiseen astiaan. Lopputulos on luvalla sanoen enemmän kuin hyvä. Ja jos joku vielä maistaa siinä valmisteessa hiivan makua, niin saa, taivas varjele, itse tulla näyttämään, kuinka se hiiva saadaan pois. :)

Niin, ja mitä tulee siihen pullo-ongelmaan, niin itse sain pullot laittamalla lehteen ilmoituksen. Nyt minulla on laatikollinen tyhjiä viinipulloja. Aion tosin hankkiutua niistä eroon, sillä muovipullot ovat tarkoitukseen huomattavasti kätevämpiä. Eikä alkoholi elintarvikemuovista mitään liuota. Alkon suhtautuminen pullojen myyntiin/vaihtoon on viime vuosina muuttunut, lähinnä johtuen tarkemmista hygieniasäädöksistä. Nimittäin, jos pulloon on jäänyt vaikkapa jotain myrkkyä, on myyjä luonnollisesti vastuussa seurauksista, eikä Alko halua sellaista riskiä ottaa. Tosin kyllähän moinen saattaa tutussa Alkossa onnistuakin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
58: käytittekö juomaanne sokeria? Sokerihan sen alkoholin saa aikaan..

Kasviksissa/vihanneksissa/hedelmissä on jonkin verran sokeria itsessään ja jos viiniin ei lisätä sokeria niin silloinhan käytetään vain hedelmän omaa sokeria. Aattelin vaan että tuossa teidän reseptissänne oli 5kg punajuurta josta ei varmasti montaa kiloa sokeria irtoa..?

Mutta punajuuriviini voi olla kyllä mielenkiintoisen makuista. Noitahan voisi kokeilumielessä tehtailla ja "tutkia",mistä hyvän makuista viiniä saa tehtyä. Itse olen pysytellyt aika lailla valmispaketeissa. (low risk - high reward meiningillä)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti kakkonen
Kasviksissa/vihanneksissa/hedelmissä on jonkin verran sokeria itsessään ja jos viiniin ei lisätä sokeria niin silloinhan käytetään vain hedelmän omaa sokeria. Aattelin vaan että tuossa teidän reseptissänne oli 5kg punajuurta josta ei varmasti montaa kiloa sokeria irtoa..?

Olenkos ihan väärässä, jos väitän, että punajuuresta yli 60% on tärkkelystä ja glukoosia?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti kakkonen
58: käytittekö juomaanne sokeria? Sokerihan sen alkoholin saa aikaan..
- - -
Mutta punajuuriviini voi olla kyllä mielenkiintoisen makuista. Noitahan voisi kokeilumielessä tehtailla ja "tutkia",mistä hyvän makuista viiniä saa tehtyä. Itse olen pysytellyt aika lailla valmispaketeissa. (low risk - high reward meiningillä)

Saattoipa siinä sokuriakin olla, määrää en muista enkä ole siitä muutenkaan varma. Täytyypä jostain kaivaa tuo resepti. Periaatteessa käytin kuitenkin näiden valmisviinien ohjetta hiivoineen ja selkiyttämisaineineen, raaka-aine vain oli eri.

Sinänsä kyllä lotraamisen arvoinen kokeilu, ainakin jos näin syksyllä on jäänyt paljon punajuuria yli. Ja siinä on se hyvä puoli, että ne punajuuret voi säilöä ihan normaalisti. Ei mene mitään hukkaan. Ja maku oli ihan oikeasti hyvä, ei mitään "kiljua".
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista! täällähän pyörii alan ammattilaisia enemmänkin. Tekipä kiljua/kotiviiniä nyt mistä aineksista tahansa, suosittelen "ylimääräistä" 3 € :n panostusta tuotantokustannuksiin, eli Käymisenpysäyttäjän (joka toimii samalla säilöntäaineena) ja kirkasteen/superkirkasteen (riippuen kuinka kiire on) ostamista.

Edellä mainittuja aineita käyttämällä saa kiljusta/kotiviinistä kristallinkirkasta muutamassa päivässä ja "varpusparvet" ja "hajuhaitat" pysyvät siellä missä niiden kuuluukin olla eli pihalla.

Itse makua voi sitten parannella kun tuote edellä mainittujen aineiden avulla ja lappoamalla saatu kristallinkirkkaaksi, joko jälkimakeuttamalla (sokerilla tai mehutiivisteillä) tai millä tahansa esanssilla. Viimeksi mainittua maunparannus tekniikkaa en tosin aloittelijoille suosittele!
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti fiftyeight
Saattoipa siinä sokuriakin olla, määrää en muista enkä ole siitä muutenkaan varma. Täytyypä jostain kaivaa tuo resepti. Periaatteessa käytin kuitenkin näiden valmisviinien ohjetta hiivoineen ja selkiyttämisaineineen, raaka-aine vain oli eri.
Tässäpä yksi Punajuuriviiniresepti. Valmistetaan hiukan erikoisella tavalla, mutta maku on todella hyvä. Prosentteja tuli 14, tosin aika on saattanut tuolta osin kullata muistot.

Tarvitaan 10-12 litran kannellinen ämpäri
8 keskikokoista punajuurta
4 litraa vettä
2 kg sokeria ja puoli kg fariinisokeria
ruisleipä, sellainen reikäleipä joka halkaistaan kahtia ja toinen puoli kuivatetaan
50 g hiivaa
Kuoritut Punajuuret siivutetaan ja keitetään. Otetaan punajuuret keitinliemestä, (4 litraa) ja tähän lisätään sokerit.
Sitten se hullunkurisin juttu. Voidellaan hiivalla kuivatettu reikäleivän puolikas ja asetetaan leipä nurinpäin, siis hiivapuoli alaspäin, punajuuriveden päälle.
Käytetään 1kk huoneenlämmössä. Kantta ei saa avata välillä.
Sitten viini pullotetaan ja juoma on valmista nautittavaksi.
Maistamisen arvoinen juttu vaikka sisältääkin nitriittiä vai oliko se nitraattia.

Terveisin koo
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Eipä ollut, koo, tuo se minun reseptini. Harmillista etten äkkiä etsimällä ole sitä löytänyt, mutta kaveriani jututtaessani totesimme että ainakin pari kiloa sokeria siihen pantiin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Kuolikohan se

Viestin lähetti Master God
Juuri eilen pullotin kolmannen viinisatsin - tällä kertaa puolukoista valmistettua tuotosta. Valmistusprosessi oli hyvin omintaikeinen, sillä tuotetta kypsyteltiin saavissa vielä pari kuukautta käymisen pysäyttämisen jälkeen, parin viikon välein lappoen viini toiseen astiaan. Lopputulos on luvalla sanoen enemmän kuin hyvä. Ja jos joku vielä maistaa siinä valmisteessa hiivan makua, niin saa, taivas varjele, itse tulla näyttämään, kuinka se hiiva saadaan pois.

Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta tämän kotitekeleen erittäin maistuvaksi teokseksi (josta teosto ei osaansa saa, täällä on haulikko vastassa). Ainut miinus on lievä liikamakeus, joka vähentää juoman runsasta juotavuutta, olkoon se sitten joillekkin hyvä asia. Mutta kaikenkaikkiaan pätevä juoma...tosin voin ilmoittautua vapaaehtoisesti lisätesteihinkin MG...

Että silleen...
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen täysin samaa mieltä kapo00:n kanssa että pieni panostus kannattaa ehdottomasti koska se vaikuttaa todella paljon lopputulokseen. Ja myös se kuinka kiireellä homma tehdään vaikuttaa paljon, hätäpäissäänhän ei saada aikaiseksi kuin...miten se sanonta menikään.

Master God
Valmistusprosessi oli hyvin omintaikeinen, sillä tuotetta kypsyteltiin saavissa vielä pari kuukautta käymisen pysäyttämisen jälkeen, parin viikon välein lappoen viini toiseen astiaan. Lopputulos on luvalla sanoen enemmän kuin hyvä.
no ei se hirmuisen omintakeinen ole..itse olen muutaman kerran säilyttänyt tonkassa pidemmän aikaa hyvin hiivat lähtee. Tosin mun mielestä sitä ei hirveästi tarvitse lapota astiasta toiseen mutta muutama lappoaminen ja pitkä säilytys kyllä poistaa hiivan todella tehokkaasti.

Mulla on aiemmin kertomani siideriprojekti edelleen "työn alla" ilmottelen kunhan saan sen kunnolla käyntiin.
 

MSM

Jäsen
Tänään pullotin oluen (Cooper's Lager). Oli kohtuullisen työläs homma, sillä pesin samalla pullot, mutta tulos on toivottavasti vaivan arvoinen.

Prosentteja vaikuttaisi olevan sopivasti vaikutustestin perusteella. Join nimittäin pari tuopillista jäähdytettynä pullotuksen lomassa :)

Nyt viikon odotus ja ehkä ensi perjantaina pääsee jo maistelemaan valmista työn tulosta. Toki maku olisi parempi jos antaisi "kypsyä" pulloissa kuukauden pari, mutta voi olla tiukkaa säilyykö sinne saakka. No muutama pitää säästää ainakin ihan testaamisen vuoksi.

Tällä kertaa tein todella huolella kaikki vaiheet, mm. desinfinoin huolella kaikki käytettävät välineet ja pullot! Saa nähdä onko sillä mitään vaikutusta lopputulokseen.

Pitää laittaa muutaman viikon päästä uusi satsi pulputtamaan...
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Jaaha!

Täällä on vissiin taas omatoimisesti kanneltu kaljoja pöydästä toiseen...

Muistan ulkoa kaksi seuraavaa kiljureseptiä. Toinen siihen äärimmäiseen hätään ja toinen... No, ei kai sitäkään voi ihan ensimmäiseen suun napsumiseen suosittaa. Eli:

Pikakilju:
2dl vettä
puoli pakettia hiivaa
sokeria
Hapanleivänpala aromia antamaan

Sekoitetaan ainekset mikroastiaan ja sitten mikroon 2min täysillä tehoilla. Ikkunalaudalle jäähtymään ja koko satsi ykkösellä huiviin. Sihittää ihan mukavasti.

Räkäkilju:
5l appelsiinituoremehua

Otetaan appelsiinimehusta huikka ja purskutellaan tovi. Sitten sylkäistään astiaan. Käydään näin koko satsi läpi. Toistetaan käsittely viikon päästä. Odotetaan viikko, jonka jälkeen valmista nautittavaksi.
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Voi kun sitä olis tienny appelsiinikiljusta sillon 15-kesäisenä. Makuhan oli niinä aikoina sivuseikka, pääasia että humala oli mahtava.

Nykyään sitä jo arvostaa makuakin heti volttien jälkeen sen verran, ettei viitsi enää kiljua keitellä.

Onko muuten kellään kokemuksia ns. pikaviinistä? Onko juomiskelpoista? Siis siitä jonka luvataan käyvän reilussa viikossa. Viinitarvikekaupassa kattelin sellaista pakettia mutten sitten viitsinyt ostaa.
 

Dr.Mengele

Jäsen
Suosikkijoukkue
PORIN ÄSSÄT, Pasi Peltonen, Pauli Levokari, RuosV
Kiljun ystävät...

Arvoisat kiljun ystävät! Hetkenne on koittanut, toiveenne on toteutettu ja rukouksiinne vastattu.

Tämän ketjun tarkoituksena on keskustella ah, tuosta niin aromikkaasta ja tehokkaasta keskikesien virvoitusjuomasta.

Eli, mitä hiivaa käytätte, mitä mehua olette käyttäneet ja lopputulos?

Omat kiljuni valmistin pullahiivasta ja laitoin piiloon eteiseen portaiden alle.
Siihen saakka meni hyvin, kunnes pullo räjähti keskellä yötä. Että on tällainen suvantovaihe meneillään.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ystäväksi ei voi luokitella. Se hiivan läpitunkeva maku ja
muutenkin sohjoinen ulkonäkö tuo mieleen kuraveden.

Mutta nuorena ennen discoja niitä "kiljutehtaita" oli kaverin
huoneessa jossain piilossa. Ja sitten lisäys jotain mehua tms
makua tuovaa ja taas oli valmistunut kilju, jota kutsuttiin
nimellä: "näin hyvää et ole ennen maistanut". Niinpä niin...
 

Kyle

Jäsen
Tätä on tullu kokeiltua joskus. Muistaakseni en kuitenkaan koskaan känniin asti päässy kiljulla, toisella(ekalla) kertaa johtuen siitä ettei kilju lähtenyt käymään ja toisella kertaa kun se oli valmista sen maku ei tyydyttänyt, "joutu" tyytyyn viinaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös