Kotiolutta
Kiljun ja viinintekijöitä siis, mutta onko kukaan tehnyt kotiolutta ja millä menestyksellä? Itse olen valmistanut bisseni jo vuodesta -90, joten kokemusta on karttunut ja olenpa saanut olusistani ihan kehujakin.
Käytän australialaista Cooper's Lager-uutetta, joskus vihreässä tölkissä olevaa Munton's Lageria. Tummista oluista kun en liioin pidä.
Käyttöohje löytyy tölkistä, mutta tässä vielä ohje a'la Nahkaparturi:
- Laita tiskialtaaseen kuumaa vettä ja tölkki veteen lämpeämään/notkistumaan.
- Kiehauta pari litraa vettä ja liuota siihen sokeria 1.2...1.4 kg. Tällä käskyllä prosentit huitovat arviolta siellä kolmos/nelosoluen huiteilla. Kaada neste käymisastiaan.
- Kiehauta toinen pari litraa ja lisää lämminnyt uute sekaan sekoittaen 'soppaa' samalla. Pienen kiehautuksen jälkeen kaada satsi käymisastiaan ja lisää päälle kylmää vettä, niin että kokonaismääräksi tulee n. 23 litraa. (Jos tekee viiniä, kannattaa oluelle hankkia oma pönttö. Samassa astiassa käytettäessä jää niihin toisiaan häiritsevä 'saundi'.
- Tämän jälkeen heitä päälle pakkauksen mukana oleva hiiva. Laita kansi päälle (mielellään vesilukolla varustettu). Varo ettei vesi ole yli 30-asteista, muuten hiiva saattaa mennä pilalle.
- Kaljapanos saa käydä huoneenlämmössä ihan reilusti 9 päivää. Tämän jälkeen lisätään jälkiannostussokeri. Määrä on n. tlk/pullo, mutta kokemuksesta olen oppinut, että kukkupäisestä desin mitallisesta sokeria tulee kutakuinkin em. määrä. Tämä sokeri liuotetaan pariin desiin kiehuvaa vettä ja kaadetaan oluen sekaan, minkä jälkeen lappoa käyttäen se pullotetaan. Kruunukorkeilla sitten pullot kiinni. Kunnon korkitusvehje ei varmaan kymmentä erkkiä enempää maksa. Säilytä oluet huoneenlämmössä ja kulutuksen mukaan siirrä jääkaappiin.
Paria asiaa kannattaa muistaa. Jos pullotat liian aikaisin tai laitat liikaa jälkiannostussokeria seuraa taatusti räjähdys. Tästä alkaa helposti ketjureaktio; viereinen pullo rajäyttää viereisen jne. Tämäkin on koettu. Pullot oli onneksi saunan lattialla eikä vaatehuoneessa kuten tuttavallani. Runsaan viikon kuluttua pullotuksesta ölle alkaa olla juomakunnossa, mutta vanhemmiten se vaan paranee. Tyhjä pullo kannattaa huuhtoa tyhjennyksen jälkeen kuumalla vedellä. Omat pullot olen tiskannut vain sen ensimmäisen kerran kun harrastuksen 'kaupan' pulloilla aloitin. Huuhtelu kuumalla vedellä siis riittää, kun tarkastaa ettei pohjaan jää mitään.
Alkujutskassa menee aikaa parikymmentä minuuttia ja pullotuksessa puolisen tuntia. Hintaa tulee n. 12...15 centtiä pullolle. Miinuspuolena on, että pullon pohjaan jää sakkaa, joten olut on kaadettava varoen stobeen. Kaljaa ei kuskata myöskään kassissa, vaan vakaasti korissa.