Kiljun valmistus?

  • 52 208
  • 75

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Ajattelin tuossa laajentaa kokemuksiani varsin perinteisellä suomalaiskansallisella tavalla, siis kiljun valmistuksella. Laitoin nimittäin juuri äskettäin käymään seuraavanlaisen satsin (koe-erä):

2 l appelsiinituoremehua jäädytettynä
1 kg sokeria

Siis jäätyneet litran mehupurkit kulhoon, sokerit sekaan ja pyyheliina päälle. Astian vein tasaiseen, noin 25 asteen lämpötilaan ja sen pitäisi olla valmista viikon-parin kuluttua.

Tämä kiljun valmistustapa kiirii villinä kylähuhuna eräässä pienehkössä kantahämäläisessä pitäjässä; lähinnä sen koillisnurkilla, mutta itse en ole reseptiä aiemmin kokeillut. Onko siis jollakin tietoa em. menetelmän toimivuudesta (itse voin siitä kertoa parin viikon päästä) tai kenties vaihtoehtoisia tapoja? Useissa ohjeissa neste nimenomaan kuumennetaan ennen käymisreaktiota, toisin kuin yo. mallissa.

Tämähän ei missään nimessä ole se perinteisin kiljun muoto, eli Tuntemattomasta sotilaastakin tuttu vesi-leipä-hiiva-sokeri-yhdistelmä, josta syntyy alkoholipitoinen kirkas neste.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kukapa tuosta ei olisi kuullut... En ole ikina vain jaksanut kokeilla. Ilmoittelehan heti kun aika koittaa, maku tosin on varmaan aivan kauhea.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Pikahiivalla olisit jo viikonloppuna "nauttimassa" patasi antimia. Kyllähän noita nuorempana tuli tehtyä, jos jonkinlaisia juomia. Pikahiiva on kuitenkin se paras vaihtoehto tehdä aitoa "pannu-juomaa".
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Ja kilju sitten juodaan suoraan siitä sammiosta eikä lotrata. Pillit vaan kavereille käteen ja imemään.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli laitettua viinit käymään pari viikkoa sitten torstaina.
Viime keskiviikkona laitoin sitten sankosta toiseen ja pysäyttäjä+kirkaste mukaan. Nyt pari kertaa lapottu sankosta toiseen ja huomenna kai pullottamaan.

YHTÄÄN kertaa ei ole onnistunut tuo viinin teko. Kiljua niistä tulee, käyttää valmispakkausta tai ei.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Master God
Ajattelin tuossa laajentaa kokemuksiani varsin perinteisellä suomalaiskansallisella tavalla, siis kiljun valmistuksella. Laitoin nimittäin juuri äskettäin käymään seuraavanlaisen satsin (koe-erä):

2 l appelsiinituoremehua jäädytettynä
1 kg sokeria

Siis jäätyneet litran mehupurkit kulhoon, sokerit sekaan ja pyyheliina päälle. Astian vein tasaiseen, noin 25 asteen lämpötilaan ja sen pitäisi olla valmista viikon-parin kuluttua.

Tämä kiljun valmistustapa kiirii villinä kylähuhuna eräässä pienehkössä kantahämäläisessä pitäjässä; lähinnä sen koillisnurkilla, mutta itse en ole reseptiä aiemmin kokeillut. Onko siis jollakin tietoa em. menetelmän toimivuudesta (itse voin siitä kertoa parin viikon päästä) tai kenties vaihtoehtoisia tapoja? Useissa ohjeissa neste nimenomaan kuumennetaan ennen käymisreaktiota, toisin kuin yo. mallissa.


Älä saatana mene tommosta yrittämään, helvetinmoista tuoremehun tuhlausta!! En usko, että tuolla saat juurikaan prosenttia kiljuusi, mutta kerrohan jos olen väärässä.

Viestin lähetti Master God
Tämähän ei missään nimessä ole se perinteisin kiljun muoto, eli Tuntemattomasta sotilaastakin tuttu vesi-leipä-hiiva-sokeri-yhdistelmä, josta syntyy alkoholipitoinen kirkas neste.

Otetaan tuosta tuo leipä pois niin ruvetaan olemaan asian ytimessä. Eli nähdäkseni (kokemuksesta) tärkeintä kiljun valmistuksessa on ainesosien minimoiminen. Jos haluaa vääntää siihen jotain muuta makua/väriä niin se onnistuu parhaiten ennen juontivaihetta mehukatin avulla (useita eri makuja/värejä ;) )

Hyvä ohje menneiltä vuosilta:

26 l vettä
7 kg sokeria
1 pussi turbohiivaa

välineet: käymisastia (30 l)

eli ensin mielellään kuumennetaan iso kattilallinen vettä, joka kaadetaan käymisastiaan. Tämän jälkeen sekoitetaan sokerit tuohon veteen. Tarvittaessa kraanasta voi lisätä kuumaa vettä sekaan, jos vettä on liian vähän sokerin määrään nähden. Kun sokeri on lionnut veteen, lisätään loput vedestä pönttöön. Tavoite on, että pöntön täytyttyä vesi on noin käden lämpöistä. Syytä on jättää pönttöön hiukan tilaa eli kyljessä oleva mitta-asteikko voisi näyttää vaikka 28 litraa.

Viimoisena vetästään soppaan turbohiiva eli koko pussi nesteeseen. Tämän jälkeen pätevä sekoitus ja kansi päälle. Kanteen mukanatullut vesilukko ja avot, homma on näiltä osin valmis. Parin tunnin päästä astian tulisi ruveta porlottamaan kovalla vauhdilla, josta tiedetään, että "poika" on käynnissä. Samaten porlotuksen vähenemisestä nähdään, että kohta on juhlat pystyssä.

Tuloksia eli hetelmiä voi ruveta keräämään noin viikon kuluttua (5 päivää riittää, jos on kiire/jano). Lappo on tietysti poikaa, mutta hommahan hoituu myös upottamalla tyhjä 1,5 litran pullo saaviin. Kun kaikki halukkaat ovat pullottaneet kiljun pulloihin, on pullot syytä laittaa muutamaksi päiväksi seisomaan, jolloin hiiva laskeutuu pohjalle (tästäkin voidaan tinkiä vaikka 0 tuntiin, jos erityisen kova jano).

Sitten ennen reissuun lähtöä kipataan pullosta neste toiseen vastaavaan, jolloin hiivat jäävät tyhjään pulloon. Ja eikun nauttimaan. Tässä vaiheessa voidaan suorittaa sitten tuo värjäys/makeutus mehukatilla. Esimerkiksi päärynällä saa vekkulin värin, mutta mausta en itse pitänyt.

Lisäohjeita voi kysyä yv:nä jos kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Hirveitä amatöörejä kilju kuuluu vetää raakana, usein tehtiin kilju käymään torstaina ja perjantai-illalla sitten jo vedettii... ette muuten usko että paska lensi seuraavana aamuna :)

Sitten kiljusta kandee tehdä pontikkaa jos suinkin vaan on välineet
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Re: Re: Kiljun valmistus?

Viestin lähetti Fläppis


Älä saatana mene tommosta yrittämään, helvetinmoista tuoremehun tuhlausta!! En usko, että tuolla saat juurikaan prosenttia kiljuusi, mutta kerrohan jos olen väärässä.
Ei pidä paikkaansa, sillä nimim. Master Godin esittelemä resepti tuntee myös nimen Lapin taiga, ja on onnistuessaan aivan helvetin hyvää ja vahvaa kiljua. Ideanahan on siis se, että hiivaa ei tarvita ollenkaan, koska mehu sulaessaan alkaa käymään ihan issesseen ja tuottaa mukavan appelsiiniviinimäisen :) maun. Mutta mutta: käymisastiaan ei saa sitten missään tapauksessa kurkkia käymisen aikana tai kiljutonttu tulee ja leikkaa yöllä munat pois! Sitä paitsi lapin taigasta tulee sulanutta makeaa appelsiinimehua. Eli ehdottomasti mahdollisimman tiiviiseen käymisastiaan olisi saatava tämä sotku, ja ennen sulamista mehun on oltava umpijäässä.

EDIT: uudemman kerran reseptiä tarkasteltuani en voi kuin ihmetellä taiga-aineiden noin vähäisiä määriä. Snapsilasistako Master God aikoo tuota nauttia?

EDIT2: Ai niin, ja käymisaika Lapin taigalla oli muistaakseni USEITA VIIKKOJA...
 
Viimeksi muokattu:

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Master of God,

otahan Imodiumit esiin. Kyllähän tohon myrkkyyn prosentteja tulee just sen verran kuin luonnollinen käyminen antaa myöten eli just se vajaat 20 prossaa. Mutta maultaan toi "Lapin Kilju" on sitten jotain ihan hirveetä. Ja sitä kun pörötät pari päivää niin varohan vaan; paska meinaan lentää ja vihasesti.

Kun nyt olet alkanut noita jalojuomia kokeilemaan niin kokeileppas vanhaa kunnon "Huutoa". Eli muuten perinteistä kiljua mutta hedelmien tilalle niitä Tuoppi kaljamaltaita ja mausteeksi vähän perunoita. "Huuto"- nimitys tulee siitä, että muutaman litran juotuasi ko. konjakkia oksennus tulee ihan väkisin ja vielä kovan metakan kera.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti rapster
Eli ehdottomasti mahdollisimman tiiviiseen käymisastiaan olisi saatava tämä sotku, ja ennen sulamista mehun on oltava umpijäässä.
Juup, noin 24 h nuo olivat pakastimessa. Pitänee laittaa toinenkin pyyhe tuohon päälle, jos se tiiviiksi olisi saatava. Kun ei ole tullut vesilukkoakaan hankittua. Ulospäinhän olisi syytä ilmeisesti ilman päästä.

EDIT: uudemman kerran reseptiä tarkasteltuani en voi kuin ihmetellä taiga-aineiden noin vähäisiä määriä. Snapsilasistako Master God aikoo tuota nauttia?
Kuten totesin, oli kyseessä todellakin koe-erä. Lisää tehdään sitten jos tuo määrä onnistuu. Sitä paitsi, jos seoksen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina ilmaistuna on lähelläkään tuota maagista seitsemäätoista, niin eiköhän sillä kahden litran annoksella yhden ravintolaillan pohjat saa aikaiseksi :)
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
1900 & Rapster: Onko jompikumpi teistä saanut tuolle "Lapin taigalle" noilla ainehilla yli 10 prosenttia potkua?? En voi kuin epäillä. Eli siis oletteko itse tehneet ja juoneet (mahdollisesti jopa mitanneet) tuota taigaa.

Master God: Voipi olla, että tarvitset vähintään ilmatiiviin astian. Ei taida pyyhkeet riittää...
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Teoriassahan tuosta pitäisi se noin 17 til-% alkoholia tulla, jos käyminen saadaan alkuun ja sokeria riittää. Ainoa ongelmahan tässä on se, että kuinka tarkka tuo prosessi on olosuhteista. Itse olen kuitenkin luottavainen, koska sauna pysyy ainakin meillä suhteellisen tasalämpöisenä, jos sitä ei käytä. Ja nythän sitä ei pariin viikkoon käytetä. Ilmatiiviys onkin sitten toinen asia.

Mutta jos tämä ei onnistu, niin sitten seuraavalla kertaa paremmilla välineillä ja tiiviimmillä astioilla. Siihen saakka toteaisin erään suurehko(fledaise)n jääkiekkopersoonan sanoin notta näillä mennään :)
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Fläppis

Olin noin 10 vuotta sitten kavereiden messissä kun tuota Lapin Kiljua väsättiin. Ja kyllä - sen 17 prossaa siitä mitattiin ( kuinka luotettavia nämä pipetti malliset viini mittarit ovat? ) ja päähän kolisi niin perkeleesti. En silti suosittele kellekään maun sekä jo mainitsemani varpusparvi-efektin takia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Fläppis
1900 & Rapster: Onko jompikumpi teistä saanut tuolle "Lapin taigalle" noilla ainehilla yli 10 prosenttia potkua?? En voi kuin epäillä. Eli siis oletteko itse tehneet ja juoneet (mahdollisesti jopa mitanneet) tuota taigaa.

Itse keittelin tuota samaa tavaraa useita vuosia sitten varustuksena käymisastia. Ainakin seurauksista päätellen voltteja löytyy. Maku on ihan tajuton, ja se tarttuu suuhun, tosin itse en lisännyt(muistaakseni) sokeria ollenkaan. Henkikin haisee niin saatanan pahalle jo illalla, että kannattaa silpasta (min) yksi minttu fernet naamaan ennen vastakkaisen sukupuolen lähestymistä.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti sopuli


tosin itse en lisännyt(muistaakseni) sokeria ollenkaan.

Eli teit kiljun pelkällä appelimehulla, tuon täytyy olla jonkun sortin ennätys alkoholisaralla :)
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Fläppis
1900 & Rapster: Onko jompikumpi teistä saanut tuolle "Lapin taigalle" noilla ainehilla yli 10 prosenttia potkua?? En voi kuin epäillä. Eli siis oletteko itse tehneet ja juoneet (mahdollisesti jopa mitanneet) tuota taigaa.

Minäkin olen tuota usein kiskonut.
Nuorempana pari satsia meni kyllä ensin homeeseen, kun ei oikein osannut. Mutta kyllä se sitten sieltä löytyi.

Jyväskylässä opiskellessani kaikissa talon bileissä oli aina pari sammiollista tuota "Keltinmäen keltaista".
Tosi on, että henki haisi sadan metrin päähän.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
quote: Fläppis:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Viestin lähetti sopuli


tosin itse en lisännyt(muistaakseni) sokeria ollenkaan.
--------------------------------------------------------------------------------


Eli teit kiljun pelkällä appelimehulla, tuon täytyy olla jonkun sortin ennätys alkoholisaralla

Kun luin ketjun ens. viestin niin minulle tuli mieleeni appelsiinimehu-resepti myös (jostain 10 vuoden takaa). Muistelisin että siihenkään EI lisätty sokeria. En ole kylläkään varma asiasta..olen jonkin verran harrastellut alkoholia ja tiedän suurin piirtein mistä käymisessä on kysymys:p siltikin minulla on sellainen kuva että tässä tapauksessa homma toimi ilman sokeria (onhan mehussa hedelmän omaa sokeria..en tiedä riittääkö se?). Prosentteja siihen ei tulisi ilman sokeria paljoakaan...ehkä se on niin että siihen tulee vain muutama voltti ilman sokeria ja jos lisää sokeria niin pääsee enempään.Ihan 17prosenttiin en oikein usko.

Harmi kun siitä on jo n.10 vuotta aikaa kun tuota tuli kokeiltua,ei enää ole oikein tarkkoja muistikuvia.Ja kyllä se silloin päähän meni,mutta omituisen makuista oli.Silloin tosin pari bisseä riitti saamaan reilusti vaikutusta päänuppiin.Olisi kuitenkin kiva kuulla miten Master God:in projekti etenee.

Ainiin,oli tuosta ilmatiiveydestä puhetta, muistelen myös että meillä ei astia mitenkään ilmatiivis ollut,joku pyyhe siinä päällä vain oli.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko jollain tietoa, että mikä tuossa appelsiinimehu+sokeri yhdistelmässä käynnistää käymis-reaktion?

Hiivan kanssa hommahan menee jotakuinkin niin, että laitettuna hapettomaan tilaan (käymisastiaan) hiiva ei pysty hengittämään vaan joutuu "turvautumaan" käymisreaktioon elääkseen. Tässä tapauksessa hiivan elinikä vain hiukan pidentyy ellei kantta avata käymisen jossain vaiheessa, jolloin hiiva saa jälleen happea ja pystyy jatkamaan elämäänsä. Kun alkoholipitoisuus kasvaa liian suureksi, eikä hiiva saa edelleenkään happea, hiiva kuolee.

Eli luultavammin tuohon (sokeri+appelsiinimehu+hapeton tila) on joku luonnontieteellinen selitys, kuinka käyminen tapahtuu. Jos joku osaisi kertoa? Nyt tarvitaan ilmeisesti tässä(kin) ketjussa varjon ja vladin apua, auttakee pojat!
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Viestin lähetti Damien
Hirveitä amatöörejä kilju kuuluu vetää raakana, usein tehtiin kilju käymään torstaina ja perjantai-illalla sitten jo vedettii... ette muuten usko että paska lensi seuraavana aamuna :)

Sitten kiljusta kandee tehdä pontikkaa jos suinkin vaan on välineet

Joo ja teillä taisi aika ihme hiivat olla, tai sitten veditte kiljua jossa ei ollut yhtään%? En ymmärrä miten jotkut voivat juoda tota myrkkyä!
 
K

kangaroo

Appelsiinikiljuhan on perinteistä hullujuomaa, kymmenkunta vuotta sitten sitä tuli nautiskeltua kun pikkuveli kavereineen innostui yhden kesän sitä valmistamaan. Prossat oli viidentoista tienoilla. Haju- ja varpusparviefektit haittaavat käyttöä, samoin kuin yllättävät vaikutukset muistiin ja ulkoiseen esiintymiseen.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Master God
Ajattelin tuossa laajentaa kokemuksiani varsin perinteisellä suomalaiskansallisella tavalla, siis kiljun valmistuksella. Laitoin nimittäin juuri äskettäin käymään seuraavanlaisen satsin (koe-erä):

2 l appelsiinituoremehua jäädytettynä
1 kg sokeria

Siis jäätyneet litran mehupurkit kulhoon, sokerit sekaan ja pyyheliina päälle. Astian vein tasaiseen, noin 25 asteen lämpötilaan ja sen pitäisi olla valmista viikon-parin kuluttua.

Tämä kiljun valmistustapa kiirii villinä kylähuhuna eräässä pienehkössä kantahämäläisessä pitäjässä; lähinnä sen koillisnurkilla, mutta itse en ole reseptiä aiemmin kokeillut. Onko siis jollakin tietoa em. menetelmän toimivuudesta (itse voin siitä kertoa parin viikon päästä) tai kenties vaihtoehtoisia tapoja? Useissa ohjeissa neste nimenomaan kuumennetaan ennen käymisreaktiota, toisin kuin yo. mallissa.

Tämähän ei missään nimessä ole se perinteisin kiljun muoto, eli Tuntemattomasta sotilaastakin tuttu vesi-leipä-hiiva-sokeri-yhdistelmä, josta syntyy alkoholipitoinen kirkas neste.

Tämän kanssa tuli n10 vuotta sitten lotrailtua. Vaikka valmistusmalli oli hieman erilainen (jota en muista) ensimmäinen erä oli hyvä ja onnistui täysin, uppos eikä ollut liian makeeta.

Toinen erä meni sitten täysin pieleen, n. vartti tuoteen nauttimisen jälkeen alkoi kuplia persreijässä ja oli etsittävä lähin mahdollinen tyhjennys paikka. Tästä lähtien olen välttänyt tätä "brown shower" ainetta.

Jännityksellä jään odottamaan Master Godin raporttia aiheesta.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Damien
ette muuten usko että paska lensi seuraavana aamuna :)


Kyllä muuten uskotaan!

Tuli noita mömmöjä tehtyä poikasena. Yksikin satsi oli niin saatanan pahaa että järjestettiin kavereille bileet joissa oli 20mk sisään ja sillä sai juoda niin paljon kuin pakki kesti.

Tosin jouduimme turvautumaan korttipeliin jossa häviäjä juo, ei siitä muuten ois kukaan kurkkuunsa kaatanut. Aine tosin ajoi asiansa ja parin tunnin sisällä olimme kaikki vittumarkoja.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällähän on tislaajia, mixaajia ja kotipolttajia enemmänkin.:D

Ei sillä, että rupeaisin itse keitoksia blandaamaan, mutta kertokaas joku mitä tulee itse tehdylle litrahintaa ja paljonko kotikonstein saa ''juomaan'' prosentteja aikaan?

Maku, vaikutukset, sivuvaikutukset, skeida ja krapulahan on jo ketjussa kuvattu aika hyvin.:D
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Senior
kertokaas joku mitä tulee itse tehdylle litrahintaa ja paljonko kotikonstein saa ''juomaan'' prosentteja aikaan?

Muistaakseni 40 markalla sai 15 litraa ainetta aikakseksi.
Prosentteja 14-18, ja humala hirmuinen.
Eli tullut litrahinta kovin isoksi...

Tietenkin se riippuu, millä sen kiljun maustoi.
Jos pisti oikein kallista mehukattia pari purkkia, hinta nousi heti 30 markkaa. Jos taas luotti -50% appelsiineihin (pieni nahistuminen ei todellakaan haittaa) sekä muihin kaupan poistoerähedelmiin, hinta oli tuossa 40 hujakoilla.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Kiljusta sanoisin, ettei keskentekoinen aine - oli se mitä tahanasa - ole mistään kotoisin. Niin kovaa janoa ei ole eikä tule, että vapaaehtoisesti tai edes maksusta sitä joisin.

Kotiviiniä on nytkin tulossa kolme kolmenkymmenen litran tonkallista. Vaimo kun on oikein ekspertti erilaisten vinhojen plitkuttamisessa. Kiinnostavuusprosennti aineessa on ollut reilusti kymmenen paremmalla puolella ja teho taattu.

Kolmenkymmenen litran satsi tarvikkeineen tulee kustantamaan noin 15 nykyistä oravannahkaa, tosin marjat/hedelmät eivät ole laskuissa mukana, sillä ne tulevat omista puista ja puskista.

Ehdottomasti kallein osa projektia onkin ollut tyhjien pullojen hankkiminen aikanaan täysinä Alkosta. Tosin siinäkin on ollut puolensa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös