Tekis mieli opetella espanjaa. Ihan perussanastoa, jolla pärjäis matkoilla. Ei kuitenkaan oikein pystyis sitoutumaan mihinkään avoimen yliopiston kurssien aikatauluihin. Löytyisköhän kirjakaupoista mitään kunnollisia cd-levyjä lisämatskuineen jotka olis hyviä itseopiskeluun? Kellään kokemuksia?
YLE:n Oppiminen-palvelussa on kolme "Es Español" -kurssia, jotka ovat ihan kohtuullisia. Kielioppia on jonkin verran, mutta muuten mennään aika pitkälti fraasitasolla. Tehtäviä voi tehdä itsekin. Suosittelen tutustumaan:
http://oppiminen.yle.fi/espanja
Lisäksi tuolta löytyy ainakin "Espanjan Abitreenit" -kurssi, jossa on tehtäviä.
Suosittelen, että käyt kuitenkin jonkun kansalaisopiston alkeiskurssin. Sen jälkeen on ehkä mahdollista jatkaa opintoja itsenäisestikin. Itse olen suorittanut työväenopistossa kurssit Espanja 1 ja 2, ja jo ensimmäisen kurssin jälkeen pärjäsi melko hyvin niissä tilanteissa, joita turistina joutuu kohtaamaan. Nyt olen aikeissa mennä kurssille nro. 3. Aloitin sen jo viime vuonna, mutta ajanpuutteen takia kurssi jäi kesken.
Noilla kursseilla on käytetty "Fantastico"-sarjan opuksia, jotka ovat varsin hyviä. Olen myös ostanut noiden kurssien CD-levyt, joissa ei tosin ole muuta kuin kappaleiden ja kuunteluharjoituksien sisältö. Tosin joitain "tehtävien ratkaisut" -kirjojakin taisi saada tilattua. Hintaa tulee vaan nopeasti melkoisesti - ja halvemmalla melkein pääset, jos ostat vain oppikirjan ja maksat kurssimaksun.
Tosin, jos haluat nimenomaan pärjätä matkoilla, Fantastico 1 -kurssin oppikirja ja CD-levy lienevät riittävästi.
Espanja on joka tapauksessa mukava kieli opiskella. Tengo que decir que español es una lengua fantastica para estudiar. No joo, taitaa olla kielitaito ruosteessa, kun edellisestä oppitunnista on jo vuosi aikaa. Meniköhän tuo edes jotenkin oikein... vai pitikö "a"-preposition paikalla käyttää "para"-prepositiota?
edit: taisi olla para, eikä a...